Atzinums

Projekta ID
23-TA-1007
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
16.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. pielikumā “Stacionārajās ārstniecības iestādēs nodrošināmi speciālisti un pakalpojumu profili 24/7” 1. līmeņa slimnīcām, tajā skaitā Aizkraukles slimnīcai, ir izsvītroti ķirurgi no uzņemšanas nodaļas speciālistiem 24/7, kas līdz šim bija atbilstoši MK noteikumiem Nr.555. Šīs izmaiņas ir pretrunā ar informatīvā ziņojumā minēto mērķi: nevienlīdzības mazināšana medicīnisko pakalpojumu pieejamībā un pamatpakalpojumu organizēšanā tuvāk pacienta dzīves vietai.
Līdz šim Aizkraukles slimnīcas uzņemšanas nodaļā pacienti (gan ierodoties paši, gan atvesti ar NMPD) varēja saņemt ķirurģiskus pakalpojumus akūtu traumu (brūces, nekomplicēti lūzumi, mežģījumi) un saslimšanu gadījumā. Ķirurga neesamības gadījumā gan pacientiem pašiem, gan NMPD būs jādodas uz aptuveni 60 km attālo Jēkabpils RS vai Ogres slimnīcu, kur  uzņemšanas nodaļās šie pacienti būs “zaļās prioritātes” pacienti, kuriem gaidīšanas laiks ir visilgākais (3 līdz 6 stundas).  Rezultātā pieaugs arī šo slimnīcu uzņemšanas nodaļu un NMPD noslodze.
Lai nodrošinātu iedzīvotājiem pakalpojuma pieejamību tuvāk dzīves vietai, lūdzam pārskatīt ķirurga specialitātes nepieciešamību 1. līmeņa stacionāru uzņemšanas nodaļās.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Slimnīcas norāda, ka jooprojām nav uzsākta diskusija par kvalitātes kritērijiem, taču ziņojuma tekstā norādīts, ka  no 2024.gada būs noteikti klīniski izmērāmie rezultāti. Lūdzam skaidrot, kad plānota diskusija par kvalitātes kritērjiem, kādi termiņi to ieviešanai, ņemot vārā, ka slimnīcām tie būtu jāzina savlaicīgi, lai tiem spētu sagatavoties, tos nodrošinātu.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Līdz 2023.gada 30.decembri paredzēts katrai slimnīcai noteikt profilus. Prasība nodrošināt attiecīgos profilus stāsies spēkā ar 2024.gada 1.janvāri.  Lūdzam skaidrot, kā tik īsā termiņā plānots šīs izmaiņas realizēt, vai precizēt termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kā I-III līmeņa slimnīcas varēs nodrošināt neatliekamo medicīnisko palīdzību, ja nav noteikta prasība nodrošināt anesteziologu/reanimatologu 24/7 režīmā. Kā plānots aizstāt šo speciālistu, sniedzot neatliekamo medicīnisko palīdzību?
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. Vairāki aktuāli jautājumi par plānotajiem metodiskā atbalsta centriem:
1)Vai ir veikts nepieciešamo ieguldījumu un sagaidāmās atdeves/rezultātu detalizēts izvērtējums;
2)Vai ir pietiekams personāla nodrošinājums pilnvērtīgai šo centru darbības nodrošināšanai (vēršama uzmanība, ka kopumā nepieciešamas 90 ārstniecības personas);
3)Vai sasteigta šādu centru izveide vēl būtiskāk nepasliktinās ārstniecības iestāžu stāvokli un pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem būtiski samazinātā finansējuma apstākļos;
4)Nepieciešams vienots risinājums vadības līmenī visu deviņu metodiskā atbalsta centru darbības koordinēšanai un vienotu darbībai principu piemērošanai;
5)Nepieciešams arī savstarpējās sadarbības organizēšanas regulējums centru izstrādāto ieteikumu/vadlīniju publiskai apspriešanai un saskaņošanai ar asociācijām, kā arī atbilstības Ministru kabineta noteikumu Nr.469 prasību nodrošināšanai;
6)Pēc kādiem kritērijiem noteikts nepieciešamo metodiskā atbalsta centru skaits (9 centri)?
2.Dokuments “Stacionārajās ārstniecības iestādēs nodrošināmie speciālisti un pakalpojumi 24/7” II līmenis Preiļu slimnīca- vērojama savstarpējā nekonsekvence “dzēšot” konkrētus 24/7 režīmā pieejamos speciālistus vai paredzot to piesaisti nepieciešamības gadījumā, piemēram, anesteziologus, reanimatologus un pediatrus un vienlaicīgi saglabājot profilus, piemēram, dzemdniecību, kuru pilnvērtīgai izpildei šie speciālisti, ievērojot Ministru kabineta 20.01.2009. noteikumus Nr.60, t.sk. 139.1 3. apakšpunktu, nodrošināmi diennakts dežūrās klātienēs.
Papildus vēršama uzmanību uz nodrošināmo profilu izkliedētību, piemēram, ķirurģijas un tā pilnvērtīgu nodrošinājumu ārstniecības iestādēs, kurās 24/7 režīmā pieejams ķirurgs, bet vienlaicīgi nav pieejams anesteziologs, reanimatologs.
Saskatāma izņēmuma (ekskluzivitātes) stāvokļa radīšana radiologiem salīdzinājumā ar pārējām specialitātēm, tādējādi iespējams apdraudējums ultrasonogrāfijas izmeklējumu norisei 24/7 režīmā, turklāt prognozējama būtiska aprakstu kvalitatīvo rādītāju pasliktināšanās tehnisko aspektu rezultātā (papildus izvērtējami tādi jautājumi kā papildus uzstādāmo darba staciju skaits, izmaksas, to noslogojums, personas datu aizsardzības prasību nodrošinājums, darba staciju tehniskais stāvoklis un turpmāka uzturēšana).

3. Vai nav vērojama nodrošināmo profilu un slimnīcu specializācijas pārklāšanās konkrētos reģionos/pilsētu ietvaros, piemēram, psihiatra 24/7 režīmā nodrošinājums Daugavpils reģionālajā slimnīcā, ņemot vērā, ka Daugavpilī darbojas arī Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Krāslavas novada pašvaldība un SIA “Krāslavas slimnīca” iepazinās ar Veselības ministrijas informatīvo ziņojumu "Priekšlikumi par slimnīcu tīkla stiprināšanu" un sniedz sekojošus komentārus:
1.  No informatīvā ziņojuma teksta nav iespējams izsecināt, kad tiek plānots ieviest 1.pielikumā minētās izmaiņas.
2.  Nav iespējams saprast pēc kādiem kritērijiem un apsvērumiem, tikai Krāslavas slimnīcai, kurai pēc ziņojumā 13.attēla “2022.gadā ķirurģiskā aktivitāte IV, III un II līmeņa slimnīcās” ķirurģiskā aktivitāte ir ar koeficientu 0.7, ķirurga pieejamība uzņemšanas nodaļā un ķirurģiskais profils tiek likvidēti, bet tāda paša līmeņa slimnīcām (piemēram Preiļu un Balvu un Gulbenes slimnīcu apvienība), kam ir zemāks koeficients (0.2 un 0.6 attiecīgi), ķirurgs uzņemšanas nodaļā un ķirurģiskais profils tiek saglabāts.
SIA “Krāslavas slimnīca” kategoriski nepiekrīt šāda veida Krāslavas novada iedzīvotāju diskriminācijai veselības aprūpes pakalpojumu pieejamībā!
3.  Nepiekrītam apgalvojumam, ka darbs II līmeņa slimnīcās neļauj nodrošināt ārstam pietiekamu pieredzes līmeni, kas, savukārt, varētu negatīvi ietekmēt sniegto pakalpojumu kvalitāti, jo ārsta-speciālista kvalifikāciju nosaka specialitātes sertifikāts, kas apliecina ārsta kvalifikāciju un pieredzi.
4.  Uzņemšanas nodaļās ķirurģiskā un dzemdību profila pakalpojumus nav iespējams sniegt bez anesteziologa-reanimatologa, piemēram, izmežģījuma repozīcija un citas manipulācijas.
5.  Nav skaidrs, kāds ir ekonomiskais efekts un pacientu ieguvums no jaunās struktūrvienības  Metodiskās vadības centrs (papīru vācēji, par kuriem pārtaps ārsti) izveidošanas un anesteziologu-reanimatologu speciālistu nepieejamības uzņemšanas nodaļās II un III līmeņa slimnīcās, kā arī tikai SIA “Krāslavas slimnīca” ķirurģiskā profila medicīniskās palīdzības uzņemšanas nodaļā un stacionārā likvidēšanas.
6.  Tik nopietni priekšlikumi par medicīniskās palīdzības sniegšanas reformu 2023.-2029.gadiem, kas skar iedzīvotāju veselības aprūpes pieejamību un attiecīgi pašvaldību darbību, ir jāapspriež reģionu līmenī un tam ir vajadzīgs lielāks laiks nekā Veselības ministrija ir ieplānojusi (3 darba dienas).
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Konceputāls iebildums. Nav atbalstāms, ka Latvijas iedzīvotājiem tik būtiski priekšlikumi par veselības aprūpes pakalpojumu pārskatīšanu nav izdiskutēti un nodoti saskaņošanā, paredzot atzinuma sniegšanu 3 darba dienu laikā. Šādā termiņā nav iespējams apzināt pašvaldību viedokli un sagatavot kvalitatīvu atzinumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kā plānots veikt 1.pielikumā.minēto auditu? Ko darīs 5 “ārsts/funkcionālais speciālists” un 5 medmāsas?
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Neatliekamā medicīniskā palīdzība nav tikai tas ko dara NMPD, ķirurģijā, neiroloģijā, traumatoloģijā u.c. specialitātēs ir neatliekamās medicīniskās un plānveida palīdzības sadaļas. Ierosinām paplašināt Neatliekamās medicīniskās palīdzības jēdzienu un analizēt slimnīcu kvalitatīvās un kvantitatīvās spējas sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 3.pielikumu, iezīmējot precīzāk konkrētu rīcību. Piemēram, kādi soļi tiks sperti personāla attīstībā slimnīcās? 
Piedāvātā redakcija
-