Atzinums

Projekta ID
21-TA-1804
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un salāgot noteikumu projekta anotācijā paredzēto noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņu ar noteikumu projektu, proti, anotācijā skaidrojot, ka noteikumu projekts stājas spēkā vispārīgā kārtībā saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumā noteikto (sk. 7. panta otro daļu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu lūdzam sniegt skaidrojumu par visu būtisko noteikumu projektā paredzēto grozījumu Ministru kabineta 2011. gada 24. maija noteikumos Nr. 411 "Autopārvadājumu kontroles organizēšanas un īstenošanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 411) būtību, nepieciešamību un mērķi, skaidri sasaistot konkrētas noteikumu projekta vienības ar attiecīgo anotācijas skaidrojumu. Norādām, ka šobrīd attiecīgs skaidrojums nav atrodams par vairākām direktīvas Nr. 2020/1057 prasību pārņemošām noteikumu projekta normām (piemēram, sk. 10-15. punktu), kā arī noteikumu projekta normām, ar kurām netiek pārņemtas direktīvas Nr. 2020/1057 (piemēram, sk. noteikumu projekta 2. punktu) prasības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka direktīva Nr. 2020/1057 cita starpā paredz dalībvalstīm pienākumu ieviest uzņēmumiem riska novērtējuma sistēmu, kuras pamatā ir attiecīgā uzņēmuma pieļauto Regulas (EK) Nr. 561/2006 vai Regulas (ES) Nr. 165/2014, vai valsts noteikumu, ar ko pārņem Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 11.marta Direktīvu 2002/15/EK par darba laika organizēšanu personām, kas ir autotransporta apkalpes locekļi (turpmāk - direktīva Nr. 2002/15/EK), pārkāpumu nosacītais skaits un smaguma pakāpe. Tāpat arī norādīts, ka Mobilitātes pakotnes ietvaros spēkā stājusies Eiropas Parlamenta un Padomes 2020.gada 15.jūlija Regula (ES) 2020/1055, ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1071/2009, (EK) Nr. 1072/2009 un (ES) Nr. 1024/2012, lai tās pielāgotu norisēm autotransporta nozarē. No anotācijā ietvertā skaidrojuma izriet, ka minēto Eiropas Savienības tiesību aktu izpildei paredzēts Eiropas Savienības līmenī veikt noteiktus pasākumus (izstrādāt īstenošanas aktu un veikt grozījumus spēkā esošā regulā). Saistībā ar minēto lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar pamatotu skaidrojumu par to, kādā apmērā ir šobrīd iespējams un nepieciešams pārņemt attiecīgās direktīvas Nr. 2020/1057 un ieviest regulas Nr. 2020/1055 prasības (piemēram, balstoties uz attiecīgo īstenošanas akta projektu). Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt (papildināt) noteikumu projektu vai Ministru kabineta sēdes protokollēmumā paredzēt atbilstošus atbildīgās institūcijas pienākumus gadījumā, kad minētie Eiropas Savienības pasākumi stāsies spēkā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu vairākos gadījumos tiek ieviestas arī regulu prasības, saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā sniegt atbilstošu skaidrojumu par attiecīgo regulu (piemēram, Komisijas 2016. gada 18. marta Regulas (ES) 2016/403, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1071/2009 attiecībā uz Savienības noteikumu tādu nopietnu pārkāpumu klasifikāciju, kas var izraisīt autopārvadātāja labas reputācijas zaudēšanu, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2006/22/EK, Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 15. marta Regulas (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu, groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 un Padomes Regulu (EK) Nr. 2135/98 un atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3820/85, un Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 4. februāra Regulas (ES) Nr. 165/2014 par tahogrāfiem autotransportā, ar kuru atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 3821/85 par reģistrācijas kontrolierīcēm, ko izmanto autotransportā, un groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 561/2006, ar ko paredz dažu sociālās jomas tiesību aktu saskaņošanu saistībā ar autotransportu (turpmāk - regula Nr. 165/2014)), prasību ieviešanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu, precīzi un pilnīgi atspoguļojot informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 15. jūlija Direktīvas (ES) 2020/1057, ar ko attiecībā uz izpildes nodrošināšanas prasībām groza Direktīvu 2006/22/EK un attiecībā uz Direktīvu 96/71/EK un Direktīvu 2014/67/ES nosaka īpašus noteikumus autotransporta nozarē strādājošo transportlīdzekļu vadītāju norīkošanai darbā, un groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (turpmāk - direktīva Nr. 2020/1057), prasību pārņemšanu. Norādām:
pirmkārt, lai gan 1. tabulā norādīts, ka saistībā ar minētās direktīvas prasību pārņemšanu plānoti grozījumi Autopārvadājumu likumā (21-TA-34), no 1. tabulas nav skaidri saprotams, kuras konkrēti direktīvas Nr. 2020/1057 vienības minētajā likumā tiks pārņemtas, tai skaitā nav skaidrs arī tas, kuras direktīvas prasības tiek vai netiek pārņemtas saistībā ar uzņēmuma riska novērtējuma sistēma ieviešanu. Attiecīgi nepieciešams atbilstoši papildināt 1. tabulu ar informāciju par visām direktīvas Nr. 2020/1057 prasībām (vienībām), kuras ir dalībvalstīm jāpārņem;
otrkārt, vairākas atsauces uz direktīvas normām ir neprecīzas, piemēram, uz direktīvas Nr. 2020/1057 13. punktu, kas minētajā direktīvā nav atrodams, kādēļ nepieciešams atsauces uz direktīvu vienībām izdarīt korekti.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 140. punktu lūdzam nesagatavot grozījumu noteikumu projektu, bet tā vietā sagatavot jaunu noteikumu projektu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta normu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 1. punktā izteiktajā noteikumu Nr. 411 4. punkta ievaddaļā un 4.2. apakšpunktā u.c. skaidrot, par kādiem darba laika organizēšanas nosacījumiem abās minētajās vienībās ir runa, piemēram, saskaņā ar noteikumu Nr. 108 137. punktu izdarot atbilstošu atsauci uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā, ar kuriem pārņemtas direktīvas Nr. 2002/15/EK prasības.
Kā arī lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu, atsauces uz normatīvajiem aktiem noteiktā jomā izdarot konsekventi, jo, piemēram, nav skaidrs, vai noteikumu projekta 7. punktā minētie normatīvie akti par ceļu satiksmi attiecībā uz transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laika ilgumu atbilst noteikumu projekta 5. punktā minētajiem transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laika ilguma noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projekta 2. punktu ar konkrētām regulas Nr. 165/2014 vienībām, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā (noteikumos Nr. 411) lietoti vairāki apzīmējumi noteikumu Nr. 411 3. punktā minētajām iestādēm, tai skaitā kontroles institūcijas, dienesti un iestādes. Saistībā ar minēto lūdzam noteikumu projektā (noteikumos Nr. 411) ietvertajās atsaucēs lietot konsekventu terminoloģiju, tādējādi izslēdzot šaubas, par kuru 3. punktā minētu iestādi konkrētā gadījumā ir runa. Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt atbilstošu skaidrojumu par atšķirīgo terminoloģijas lietojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Direktīvas Nr. 2020/1057 2. panta 3. punkta "c" apakšpunkts paredz, ka pārbaudes veic, pamatojoties uz riska novērtējuma sistēmu, savukārt no noteikumu projekta 4. punkta izriet, ka pārbaudes veic, pamatojoties uz uzņēmuma riska noteikšanu. Tāpat direktīvas Nr. 2020/1057 2. panta 9. punkta "d" apakšpunkts paredz, lai veicinātu mērķtiecīgākas pārbaudes uz ceļiem, valsts riska novērtējuma sistēmas dati kontroles pasākuma norises laikā ir pieejami visām attiecīgās dalībvalsts kompetentajām kontroles iestādēm, savukārt noteikumu projekta 3. punkts paredz, ka uzņēmumu riska novērtējuma dati kontroles laikā ir pieejami minētajiem dienestiem [kas minēti šo noteikumu 3. punktā]. Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka nav skaidrs, vai ar riska noteikšanu noteikumu projektā saprotama uzņēmumu riska novērtēšana, kā arī nav skaidrs, vai šī riska novērtējuma pamatā ir riska novērtējuma sistēma. Attiecīgi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu Nr. 108 136. punkts noteic, ka Ministru kabineta noteikumu projektā neietver cita starpā atsauces uz normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā. Atsauce var norādīt uz normatīvo aktu, kas vēl nav stājies spēkā, ja tas stāsies spēkā pirms noteikumu projekta stāšanās spēkā vai vienlaikus ar to. Saistībā ar minēto lūdzam noteikumu projektā vai tā anotācijā skaidrot, kas noteikumu projekta 5. punktā saprotams ar transportlīdzekļu apkalpes locekļu darba laika ilguma noteikumiem. Norādām, ka direktīvas Nr. 2020/1057 2. panta 6. punkts cita starpā paredz, ka pārbaudes veic arī tad, ja pārbaudēs uz ceļiem atklāti smagi Regulas (EK) Nr. 561/2006, Regulas (ES) Nr. 165/2014 vai Direktīvas 2002/15/EK pārkāpumi. Attiecīgi atsauce izdarāma cita starpā vienīgi uz normatīvajiem aktiem (normatīvo aktu jomu), ar kuriem pārņemtas direktīvas Nr. 2002/15/EK prasības.


 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 7. punktā izteiktā noteikumu Nr. 411 10.41. apakšpunkta nav skaidri saprotams, vai kontroles laikā pārbaudīta tiek izdruka (šādā gadījumā nav skaidrs, par kādu izdruku ir runa) vai dati, kas saglabāti uz izdruku. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 7. punktu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 7. punktā simbolu un vārdus  "un/vai" aizstāt ar saikli "un" vai saikli "vai", jo no minētā punkta nav skaidrs, vai šo simbolu un vārdiem tiek saprasts saiklis "un" vai saiklis "vai". Pamatojoties uz juridiskās tehnikas prasībām, tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tā lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.

 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projektā ietvertas normas (sākot no noteikumu projekta 8. punkta), kas nosaka Iekšējā tirgus informācijas sistēmas (IMI) izmantošanas kārtību, savukārt noteikumu projekta anotācijā skaidrots, ka likumprojektā "Grozījumi Autopārvadājumu likumā" paredzēts deleģējums IMI sistēmas izmantošanai, ES dalībvalstu kompetento iestāžu informācijas apmaiņā, kā arī ar grozījumiem paredzēts pārņemt un piemērot citus Mobilitātes pakones I tiesību aktu nosacījumus attiecībā uz transportlīdzekļu vadītāju nosūtīšanas nosacījumiem, veicot starptautiskos autopārvadājumus, kā arī attiecībā uz izmaiņām autopārvadātāju profesionālās darbības veikšanas nosacījumos. Likumprojekts iesniegts uz 25.01.2022.Ministru kabineta sēdi (21-TA-34). Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta iekārtas likuma 31. panta pirmās daļas 1. punktam Ministru kabinets var izdot ārējus normatīvos aktus — noteikumus cita starpā vienīgi gadījumos ja likums Ministru kabinetu tam īpaši pilnvarojis. Attiecīgi secināms, ka noteikumu projekts (noteikumi) nevar stāties spēkā ātrāk par deleģējošo likuma normu, tādēļ, ja deleģējums vēl nav stājies spēkā, lūdzam izvērtēt un noteikumu projektā paredzēt atbilstošu attiecīgo noteikumu projekta punktu spēkā stāšanās laiku vai nodrošināt, ka noteikumu projekts tiek izskatīts Ministru kabinetā pēc tam, kad likumprojekts ir pieņemts Saeimā (nepieciešamības gadījumā izdalot un atsevišķi virzot attiecīgu noteikumu projektu). Attiecīgā gadījumā lūdzam arī izvērtēt un papildināt noteikumu Nr. 411 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no direktīvas Nr. 2020/1057 2. panta 7. punkta "a" apakšpunkta izriet, ka, ievērojot šīs direktīvas 8. pantu, informācijas apmaiņa ar citām dalībvalstīm nodrošināma ne vien par to, kā tiek piemēroti valsts noteikumi, ar kuriem pārņem direktīvu Nr. 2002/15/EK, bet arī direktīvu Nr. 2020/1057. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 9. punktu, izdarot atbilstošu iekšēju atsauci uz normatīvo aktu jomu, ar kuriem tiek pārņemtas direktīvas Nr. 2020/1057 prasības.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 9. punkta un noteikumu projekta anotācijas neizriet tas, kādēļ informācijas sniegšanai par to, kā tiek piemēroti normatīvie akti par darba laika organizēšanu personām, kas ir autotransporta apkalpes locekļi, nepieciešams ES iestādes motivēts pieprasījums. Attiecīgi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 10. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 411 29.1. un 29.2. apakšpunktā norādīt konkrētus atskaites punktus attiecīgi 25 un 3 darba dienu termiņa aprēķināšanai, tādējādi nodrošinot nepārprotamu attiecīgo tiesību normu izteiksmi.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 12. punktā vai noteikumu projekta anotācijā skaidrot, par kādu pieteikumu ir runa vai vārdu "pieteikumu" aizstāt ar vārdu "pieprasījumu".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 15. punktā paredzēt termiņu, kādā Valsts policijai jāinformē Eiropas Komisija, tādējādi nodrošinot nepārprotamu minētās normas izteiksmi, vai alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kur (kādā tiesību aktā) attiecīgs tiesiskais regulējums ir ietverts.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā (noteikumos Nr. 411) nav regulēti termiņi, kādā ES iestādēm jāsniedz Valsts policijas pieprasītā informācija, attiecīgi noteikumu projekta 15. punkts ir neskaidrs, kādēļ lūdzam to atbilstoši precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 20. punktu salāgot ar direktīvas Nr. 2020/1057 2. panta 13. punkta "b" apakšpunkta "ii" punktu. Norādām, ka minētā direktīvas vienība iepretim 20. punktam paredz, ka dalībvalstis vajadzības gadījumā pārliecinās par citu provokatoru vai līdzdalībnieku līdzatbildību transportēšanas posmā, piemēram, kravas nosūtītāju, ekspeditoru vai uzņēmēju, ja ir konstatēti kādi pārkāpumi, tostarp pārbauda, vai līgumos paredzētie pārvadājuma organizēšanas noteikumi ļauj nodrošināt atbilstību Regulām (EK) Nr. 561/2006 un (ES) Nr. 165/2014. Proti, noteikumu projekta 20. punkts ir šaurāks, jo attiecas vienīgi uz ar pārvadājumu saistīto kravas nosūtītāju, ekspeditoru vai uzņēmēju, savukārt direktīvā attiecīgie subjekti minēti vienīgi kā piemēri.
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta pielikuma 2. punktu salāgot ar direktīvas Nr. 2020/1057 2. panta 13. punkta "b" apakšpunktu. Norādām, ka minētais direktīvas apakšpunkts paredz pārbaudīt cita starpā to, kā ievēro uzņēmumiem noteikto pienākumu attiecībā uz transportlīdzekļu vadītāju izmitināšanas apmaksāšanu. Kā arī lūdzam salāgot minētā pielikuma 2. punktu ar noteikumu Nr. 411 4. pielikuma 1. punkta ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 20. punkts paredz izteikt noteikumu Nr. 411 4. pielikumu jaunā redakcijā. Tomēr noteikumu projekta pielikums, uz kuru ir atsauce 20. punktā, paredz izdarīt vairākus grozījumus 4. pielikumā, 4. pielikumu jaunā redakcijā neizsakot. Attiecīgi lūdzam salāgot noteikumu projekta 20. punktu ar noteikumu projekta pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 44. un 124. punktu, lūdzam noteikumu projektā saīsinājumos neizmantot abreviatūras.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projektā saīsinājumu atrunāšanas gadījumā nodrošināt to konsekventu lietojumu arī turpmāk tekstā un atsaucē uz regulu Nr. 165/2014 svītrot vārdus "Eiropas Parlamenta un".
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā attiecībā uz vārdiem "dalībvalstu kompetentās iestādes" neatrunāt saīsinājumu "ES iestādes", jo Eiropas Savienības iestādes ir no dalībvalstu kompetentām iestādēm atšķirīgi tiesību subjekti un attiecīgais saīsinājums var attiecīgi maldināt. Kā arī lūdzam pirms norādes uz dalībvalstu kompetentajām iestādēm papildināt ar vārdiem "Eiropas Savienības", tādējādi arī tekstuāli skaidri atspoguļojot, par kādām dalībvalstīm tiek runāts.
Piedāvātā redakcija
-