Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
21-TA-747
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
26.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LIZDA pozitīvi vērtē jauna algu modeļa ieviešanas nepieciešamību un tam sekojošu pedagogu konkurētspējas palielināšanu un vakanču problēmas risināšanu. Tomēr LIZDA iebilst pret ziņojuma tālāko virzību, līdz brīdim, kad tas tiks pilnveidots, izdiskutēts kopā ar sociālajiem un sadarbības partneriem, kā arī ziņojums tiks papildināts ar jaunā pedagogu samaksas aprobācijas rezultātiem, kuri argumentēti pierādītu visu trīs piedāvāto modeļu ieguvumus no pedagogu perspektīvas (t.sk. finansiālos atbilstoši ziņojuma 5.pielikumā ietvertajiem efektīvas vispārējās izglītības iestādes rādītājiem) attiecībā uz:
1) pedagogu darba slodzes proporciju: kontaktstundas pret stundām pārējiem pedagoga pienākumiem, nodrošinot proporciju 60/40, bet ziņojumā par slodzes veidošanas principiem netiek aprakstīts;
2) izglītojamo/skolotāju skaita attiecības rādītājiem (tostarp, tās noteikšanas aprēķina metodiku);
3) pedagogu pilnīgu darba pienākumu apmaksu, t.sk. arī jaunā kompetencēs balstītā mācību satura ietvaros (darba laiks sadarbībai).
LIZDA norāda, ka ziņojumā ietvertā informācija nedod apstiprinājumu pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes paaugstinājumam un pedagogu darba slodzes samazinājumam situācijā, kad strauji pieaug pedagogu vakanču skaits. Ziņojumā aprakstītais IZM speciālistu izstrādātais Modelis Nr.3 – "Skolēns pašvaldībā", LIZDA vērtējumā maina tikai mērķdotācijas sadales kārtību starp izglītības iestādēm pašvaldībā. LIZDA saskata risku atgriezties 2016.gada situācijā, kad pēc modeļa “nauda seko skolēnam” ieviešanas, daļai pedagogu pasliktinājās situācija, piemēram, par to pašu darbu, samaksas modeļa maiņas rezultātā, skolotāji saņēma mazāku atalgojumu.
Ļoti būtiski, ka ziņojumā trūkst informācijas par pirmsskolas, profesionālās ievirzes un speciālās izglītības, kā arī profesionālās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas pilnveidošanas iespējām.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LIZDA neatbalsta konceptuālā ziņojumā "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei" 3.modeļa "Skolēns pašvaldībā"  ieviešanu sākot ar 2022. gada 1.septembri, jo uzskata, ka ir nepieciešams papildus laiks, lai to aprobētu, identificētu problēmas/riskus un tās izdiskutētu ar sociālajiem partneriem.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LIZDA neatbalsta konceptuālā ziņojumā "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei" 3.modeļa "Skolēns pašvaldībā"  ieviešanu sākot ar 2022. gada 1.septembri, jo uzskata, ka ir nepieciešams papildus laiks, lai to aprobētu, identificētu problēmas/riskus un tās izdiskutētu ar sociālajiem partneriem.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
1) Ievaddaļā (1.lpp.) beidzamo rindkopu konkretizēt, izsakot to šādā redakcijā: “Informatīvajā ziņojumā "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei" ietverti priekšlikumi valsts finansējuma aprēķina maiņai vispārējās izglītības iestāžu (izņemot speciālās izglītības iestādes), pedagogu darba samaksai, kas izstrādāti darba grupā (Modelis Nr.1 –  "Klase skolā"), kā arī divi valsts finansējuma aprēķina varianti, kas izstrādāti ministrijā, konsultējoties ar nozares ekspertiem (Modelis Nr.2 – "Klase pašvaldībā", Modelis Nr.3 – "Skolēns pašvaldībā").        

2) 1.nodaļas (2.lpp.) virsraksts “Pašvaldību vispārizglītojošo skolu (izņemot speciālās skolas) pedagogu atalgojums un skolu tīkls – esošās situācijas apraksts” ir jākonkretizē, virsrakstā vai ievaddaļā detalizēti norādot, ko ietver jēdziens “Pašvaldību vispārizglītojošās skolas (izņemot speciālās skolas)”? Ievaddaļā minētā pedagogu darba samaksas pilnveides darba grupas mērķis bija izstrādāt  priekšlikumus pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei ne tikai sākumskolā, pamatskolā, vidusskolā, bet arī pirmsskolā, profesionālās ievirzes un speciālajā izglītībā. Ziņojumā nepieciešams ietvert arī profesionālās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveides aspektus, jo konceptuālais ziņojums “Par profesionālās izglītības programmu finansēšanu” neietver tos.

3) Rosinām 1.attēlā  “Skolotāju sadalījums atbilstoši algas likmei” algas likmes sadalījumu atspoguļot līdzīgos intervālos (piem. 69 EUR, jo robežšķirtne 900 EUR ir loģiska), lai parādītu ne tikai, ka 72% pedagogiem algas likme ir 900 EUR un vairāk mēnesī, bet varētu redzēt arī salīdzinošo procentuālo sadalījumu pa pedagogu algas likmju grupām, piem.:  900-969 EUR, 970-1039 EUR, 1040-1109 EUR, 1110-1179 EUR, 1180-1245 EUR.

4) Rosinām 2.attēlu “Skolotājiem tarificētā darba slodze stundās nedēļā” sasaistīt ar informāciju par skolotāju tarificēto darba slodzi stundās nedēļā katrā izglītības iestāžu grupā: maza (zem 100 izglītojamajiem), vidēja (100 līdz 500 izglītojamo), liela (virs 500 izglītojamo), kā arī nozīmīgi būtu analizēt skolotāju - fizisko (unikālo) personu skaitu katrā izglītības iestādē.

5) Rosinām 4.attēlā  “Alga ar piemaksām” atalgojuma sadalījumu atspoguļot līdzīgos atalgojuma intervālos.

6) Atsaucoties uz secinājumu (4.lpp), ka “72% pašvaldību vispārizglītojošo skolu skolotāju darba algas likme "apsteidz" indikatīvo pedagogu darba samaksas pieauguma grafiku laikposmam no 2018. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim, jo algas likme ir lielāka par 900 euro.” rosinām no 2022.gada 1.septembra zemāko pedagogu darba algas likmi paaugstināt virs 900 EUR mēnesī.

7) Rosinām 2. secinājumu (4.lpp.) “Pašvaldību vispārizglītojošās skolās skolotāju slodze ir atkarīga no izglītojamo skaita skolā un skolas vadības vēlmes un prasmes risināt personālpolitikas jautājumus. 21% skolotāju kopējā slodze, ņemot vērā arī darbu vairākās skolās, ir mazāka par 15 darba stundām nedēļā.  Vidējā skolotāju slodze pašvaldību vispārizglītojošās skolās ir 26,4 darba stundas nedēļā, kas ir 0,88 no normatīvos noteiktās skolotāju slodzes, kas atbilst mēneša darba algas likmei.” papildināt, norādot šīs problēmas rašanās cēloņus.

8) Rosinām papildināt pēc kādiem kritērijiem vai argumentiem 4. secinājumā (5.lpp.) norādīts, ka: “Par optimālu varētu tikt uzskatīta darba samaksa 1000 euro un vairāk, ko saņem 47% skolotāju, kuru darba slodze ir no 30 līdz 40 darba stundām nedēļā.” ?

9) Rosinām 6. secinājumu (5.lpp.)  “Zemākās darba algas likmes celšana vien nenodrošina visiem skolotājiem jūtamu darba samaksas pieaugumu, jo liela daļa skolotāju strādā ar mazu darba slodzi.” papildināt, norādot šīs problēmas rašanās cēloņus.

10) Rosinām papildināt 1.tabulu “Pedagogu zemākā darba algas likme” par pirmsskolas pedagogu zemāko algas likmi un skolotāju vienas darba stundas izmaksu (par 40 darba stundu slodzi).

11) Rosinām papildināt un izteikt šādā redakcijā (5.lpp.): “Vienlaikus Ministru kabineta 2018. gada 15. janvāra rīkojums Nr. 17 nosaka, ka finanšu resursus pedagogu darba samaksas pieauguma nodrošināšanai jāiegūst, sakārtojot izglītības iestāžu tīklu, efektivizējot izglītības procesu un piešķirot papildu finansējumu no pašvaldību budžetiem un valsts budžeta, ievērojot solidaritātes un paritātes principu.” Skolu tīkla optimizācijas nolūkā 2018. gada 11. septembrī ir pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 583 “Kritēriji un kārtība, kādā valsts piedalās vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksas finansēšanā vidējās izglītības pakāpē”, kuri ietekmē vidusskolu optimizāciju pašvaldībās un jaunā kompetencēs balstītā mācību satura ietvaros notiek izglītības procesa efektivizācija, kas  diemžēl nenodrošina pietiekamu finansējumu konkurētspējīgai darba samaksai.

 12) 7.lpp. (priekšpēdējā rindkopā) teikts “Noslēdzot 2020./2021. mācību gadu 44 novados visās vispārizglītojošās skolās izglītojamo un skolotāju skaita proporcija ir zem astoņiem izglītojamiem uz vienu skolotāju.”, rosinām norādīt aprēķina metodiku, vai šajā rādītājā ir ietverti arī skolu direktori, direktoru vietnieki, izglītības metodiķi, sporta organizatori, izglītības iestāžu bibliotekāri, kas saskaņā ar pedagogu darba samaksas noteikumiem strādā kā skolotāji līdz septiņām stundām nedēļā, saņemot par to papildu samaksu. Līdzīgi arī 5.attēlā “OECD dati par izglītojamo un skolotāju skaita attiecību, 2019[1]” – norādīt metodiku, lai saprastu vai Latvijas situācijā aprēķinā ietverot arī izglītības iestāžu direktorus u.c., kuri var strādāt par skolotājiem līdz 7 stundām nedēļā, rādītājs netiek pazemināts salīdzinoši ar citām valstīm. Vēl nav skaidrs kā tiek rēķināta izglītojamo/skolotāju skaita attiecība (vidusskolā un pamatskolā), ja pedagogs strādā abos izglītības posmos?

13) Vēršam uzmanību uz ziņojumā teikto: “Savukārt Eiropas Savienības Padomes 2019. gada 5. jūnija ieteikumos par Latvijas 2019. gada valsts reformu programmu secināts, ka kvalitatīvas izglītības pieejamība joprojām ir atkarīga no dzīvesvietas un skolas veida, tāpēc ieteikts paaugstināt izglītības kvalitāti un efektivitāti.[2]  (8.lpp. zem attēla) un rosinām papildināt ziņojumu ar pedagogu slodžu veidošanās principu pārskatīšanu, akcentējot darba slodzes paaugstināšanos jaunā kompetencēs balstītā mācību satura ietvaros.

14) Rosinām precizēt 6.attēlu (9.lpp.) ”Pašvaldības vispārizglītojošo skolu skaita izmaiņas”, jo ziņojuma melnraksta versijā attēlā bija ietverts laika periods – četri gadi (2018./2019., 2019./2020., 2020./2021., 2021./2022.), kas ir daudz korektāks atspoguļojums skolu tīkla optimizācijas kontekstā.

[1] Ratio of students to teaching staff in educational institutions, by level of education. Education at a Glance 2021, pieejams šeit: https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/

[2] Eiropas Savienības Padomes 2019. gada 5. jūnija ieteikumi par Latvijas 2019. gada valsts reformu programmu pieejami šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1560258468841&uri=CELEX%3A52019DC0514

mi šeit: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1560258468841&uri=CELEX%3A52019DC0514

Vēršam uzmanību uz būtiskām datu atšķirībām abos attēlos, rodas šaubas par datu interpretāciju tekstā, jo piem., 2021./2022.mācību gadā melnraksta attēlā norādīta 270, bet ziņojuma tīrrakstā – 229 vispārizglītojošās vidusskolas. Un tas nozīmē, ka vidusskolu skaits samazinājies par 68 - četru gadu laikā (2018./2019., 2019./2020., 2020./2021., 2021./2022.) un rosinām ziņojumā atspoguļot finansiālos ieguvumus no skolu tīkla optimizācijas visās izglītības pakāpēs.

15) Rosinām sadaļās “Skolotāju darba slodze Igaunijā” un “Skolotāju darba slodze Lietuvā” papildināt ar salīdzināmu normatīvajos aktos noteikto kontaktstundu skaita atspoguļojumu, piem., Igaunijā maksimāli var būt -24 kontaktstundas, bet Lietuvā -21 kontaktstunda nedēļā (noteikumos norādīts 888 kontaktstundas gadā).

16) Rosinām salīdzināt valsts finansējumu pedagogu darba samaksai uz vienu izglītojamo sākumskolas un pamatskolas posmā Igaunijā, Lietuvā un Latvijā 2020./2021.m.g., līdzīgi kā ziņojuma 7. attēlā tas ir salīdzināts vidusskolas posmā.

17) Sadaļā Nr. 1.4. “Izaicinājumi vispārējās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanā” identificējot galvenos mērķus: rosinām definēt jēdzienus: “optimāla skolotāju noslodze”, “optimāls skolu tīkls” un “optimāla skolotāju/izglītojamo proporcija”, jo ziņojumā turpmāk (piem., “Modeļa Nr. 3 "Skolēns pašvaldībā" priekšrocības”) nav nodefinēti šie ļoti būtiskie jēdzieni, kuri saistīti ar pedagogu slodžu veidošanās principiem un mērķdotācijas aprēķinu.

18) Sadaļā 2.3. Modelis Nr.3: Finansējuma aprēķins pašvaldībai pedagogu darba samaksai uz vienu izglītojamo – "Skolēns pašvaldībā" rosinām papildināt tekstu ar skaidrojumu kā tiks aprēķināta mērķdotācija pedagogiem, kuri strādā ar izglītojamajiem vispārējo izglītības iestāžu speciālajās klasēs. 

19) Sadaļā 2.3. Modelis Nr.3: Finansējuma aprēķins pašvaldībai pedagogu darba samaksai uz vienu izglītojamo – "Skolēns pašvaldībā" rosinām precizēt 2021. gada 1.septembrī spēkā esošo pedagogu algas likmes vērtību 830 euro, jo ziņojumā teikts: “1. Aprēķina mērķdotāciju katrai skolai, izmantojot 2021. gada 1.septembrī spēkā esošo normatīvo regulējumu par kārtību, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju, izglītojamo skaitu 01.09.2021. un pedagogu algas likmes vērtību 900 euro.”

20) Rosinām precizēt 8.tabulu “Indikatīvs pedagogu zemākās darba algas likmes paaugstinājums atbilstoši IAP apstiprinātajam”. Vēršam uzmanību, ka Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam “Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai” (turpmāk – IAP) minēto rezultatīvo rādītājiem (RR 1.3) ir noteikta pedagogu un augstākās izglītības institūciju akadēmiskā personāla mēneša vidējās bruto samaksas attiecība pret pārējo profesiju darbinieku ar augstāko izglītību mēneša vidējo bruto samaksu periodā līdz 2027. gadam, bet 8.tabulā ir norādīts indikatīvs pedagogu zemākās darba algas likmes paaugstinājums un tikai līdz 2025.gadam ieskaitot, lūgums papildināt to līdz 2027.gadam. Tāpat rosinām sniegt vēl precīzāku skaidrojumu par to, kādus rezultatīvos rādītājus plāno sasniegt vidējā termiņā un kad tiks izlīdzināta pirmsskolas un pārējo pedagogu vienas darba stundas izmaksas, jo ziņojumā “Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei” norādīts, ka: “Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021. – 2027.gadam  iezīmēts tālākais pedagogu darba samaksas pakāpenisks pieaugums, katru gadu paaugstinot zemāko mēneša darba algas likmi par 8,4%. Iezīmētais mērķis 2027.gadā – zemākā pedagogu darba algas likme ir vienāda ar vidējo sabiedriskajā sektorā strādājošo algu, kas reizināta ar koeficientu 1,3”.  8.tabulā rosinām papildināt ar rindām, kuras atspoguļo attiecīgā gada indikatīvās  pedagogu zemākās darba algas likmes vienas darba stundas izmaksas, lai redzētu starpību - starp pirmsskolas un pārējo pedagogu vienas darba stundas izmaksām.
Zem 8.tabulas rosinām norādīt kādi pedagogu un pirmsskolas pedagogu amati katrā no pedagogu grupām ietverti.

 
Piedāvātā redakcija
-