Atzinums

Projekta ID
21-TA-880
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā 28.10.2021. finanšu ministra darba grupas laikā Ekonomikas ministrijas prezentētajā materiālā norādīto, ka atbalsts tirdzniecības centriem “nepārsniegs 90% no 2020.gada vai 2019.gada novembra apgrozījuma kopā ar apgrozāmo līdzekļu grantu” un attiecībā uz sporta centriem “atbalsts par apgrozāmo līdzekļu grantu kopā ar TC piešķirto nomas atlaidi (ja attiecas) un SC atbalstu nav lielāks kā 90% no 3 mēnešu kopējā apgrozījuma (2021. gada jūlija, augusta un septembra vai 2019. gada oktobra, novembra, decembra”, lūdzam arī par šiem atbalsta veidiem, līdzīgi kā par algu subsīdijām, ietvert MK noteikumu projektā šo plānoto atbalstu (secīgi norādīt, kurš atbalsta pieteikums ir prioritārs un kā piemērojams plānotais atbalsta procentuālais ierobežojums) piešķiršanas kārtību. Ar attiecīgu skaidrojumu par atbalsta piešķiršanas kārtību lūdzam papildināt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektā ietverto noteikumu 9.11.apakšpunkta un 22.punkta redakciju. Finanšu ministrijas izstrādātajā likumprojektā “Grozījumi Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā” (21-TA-867) ietvertās jaunās valsts atbalsta programmas nosaukums ir – nodokļu samaksas termiņa pagarinājums. Vienlaikus, lai nodokļu maksātāji nepārprastu, ka ar šo atbalsta veidu netiek saprasti nodokļu samaksas termiņa pagarinājumi, kas tiek piešķirti saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” 24.pantu, aicinām līdzīgi, kā pie algu subsīdiju atbalsta, norādīt arī konkrēto normatīvo aktu, kurā minētais atbalsta veids noteiks. Proti, normas redakcijās noteikt, ka “(….) nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu, kas piešķirts kā valsts atbalsts saskaņā ar  Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu (….)”.
Attiecīgi aicinām precizēt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrija ir izskatījusi vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk – TAP portāls) š.g. 29.oktobrī saskaņošanai saņemto Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumos Nr.676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai" (kas pievienots TAP portālā kā papildu dokuments), ar kuru veikti grozījumi noteikumos, ievērojot Ministru kabineta š.g. 26.oktobra sēdē pieņemtā Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumos Nr.676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai" redakciju (proti, salīdzinot noteikumu projektā ietvertos noteikumu grozījumus ar noteikumu projekta konsolidēto versiju uz Ministru kabineta š.g. 26.oktobra sēdi).
Lūdzam ņemt vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 55.2.apakšpunktā noteikto, novirzot likumprojektu saskaņošanai steidzamības kārtībā, atzinuma sniegšanas minimālais termiņš ir trīs darbadienas. Lai arī izprotam steidzamības pamatojumu, tomēr lūdzam šāda veida projektiem tomēr ilgāku (saprātīgāku) termiņu atzinuma sniegšanai nevis tās pašas darbadienas ietvaros, kad projekts ievietots TAP portālā, kā tas ir attiecībā uz konkrēto noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu Nr.676 6.punktu  un anotāciju, nosakot institūciju, kas sniedz  valsts atbalstu saskaņā ar Pagaidu regulējumu, pienākumu piecu darbdienu laikā informēt Valsts ieņēmumu dienestu par atbalsta izmaksu.

Lūdzam papildināt anotāciju ar institūciju sarakstu, kurām ir pienākums sniegt informāciju Valsts ieņēmumu dienestam par izmaksāto valsts tbalsta summu, lai Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā būtu informācija par atbalsta pretendentu saņemtajiem un plānotajiem valsts atbalstiem, kas sniegti saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) un varētu nodrošināt atbalsta apmēra ierobežojuma kontroli.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 6.punktu ar jaunu teikumu šādā redakcijā:
 "Institūcijas, kas sniedz  valsts atbalstu saskaņā ar Pagaidu regulējumu piecu darbdienu laikā informē Valsts ieņēmumu dienestu par atbalsta izmaksu".

 
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izteikt šos anotācijas teikumus “Tāpat šajā vadības grupā tik atbalsts valsts atbalsts nodokļu pagarinājumu turpināšanai. Šobrīd tiek izstrādāti grozījumi Covid-19 infekcijas seku pārvarēšanas likumā, kas paredz minēto atbalstu.” šādā redakcijā:
“Savukārt minētās vadības grupas 14.oktobra sēdē atbalstīts risinājums noteikt jaunu valsts atbalsta programmu – nodokļu samaksas termiņa pagarinājuma piešķiršana Valsts ieņēmumu dienesta administrētajiem nokavētajiem nodokļu maksājumiem (skatīt TAP portālā pieejamo Finanšu ministrijas izstrādāto likumprojektu “Grozījumi Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā” (21-TA-867).
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt šo sadaļu ar informāciju, ka šādas kumulācijas gadījumā tiks ievērots MK noteikumu Nr.676 6.punktā noteiktais, ka kopējā atbalsta summa, kas sniegta saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" atbilstoši 3.1.iedaļai Ierobežotas atbalsta summas, nepārsniedz 1 800 000 euro saistītu personu grupai.

Papildus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka ierobežotas atbalsta summas apjoms (saskaņā ar EK Pagaidu regulējuma 3.1.iedaļu) attiecas uz atbalstu, kas sniegts dalībvalsts ietvaros.

Vienlaikus attiecībā uz atbalsta kumulēšanas iespējām ar nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu, kas kvalificējas kā valsts atbalsts, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, līdzīgi kā tas ir darīts Grozījumu Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma anotācijā. T.i., ņemot vērā, ka pārklāšanās būtu iespējama tikai uz izmaksām, kas saistītas ar nodokļu nomaksu, nevis tās samaksas pagarināšanu, lai novērstu interpretācijas riskus, kumulācijas aizliegumā ir paredzēts izņēmums attiecībā uz atbalsta apvienošanu ar atbalstu, ko sniedz nodokļu samaksas termiņa pagarinājuma, kas kvalificējas kā valsts atbalsts, veidā.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt, ņemot vērā, ka Pagaidu regulējuma 22. e)apakšpunkts paredz īpašas prasības atbalstam uzņēmumiem, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu pārstrādi vai tirdzniecību.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
1. Noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā paredzēts izteikt 9.3. un 9.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
“9.4. norāde par atbilstību  šo noteikumu 4.2.1. vai 4.2.2. apakšpunktam;
9.5. tie 2021. gada trīs mēneši, kuros apgrozījums pārsniedzis vismaz 10 %, salīdzinot ar apgrozījumu 2019. gada atbilstošajā kalendāra mēnesī, ja pieprasa atbalstu saskaņā ar šo noteikumu 4.2.2. apakšpunktu;”
Lūdzam saskaņot noteikumu projekta 1.3.apakšpunkta ievaddaļas redakciju ar minētajā apakšpunktā ietvertajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.676, jo tajā nav ietverta MK noteikumu Nr.676 9.3.apakšpunkta grozījuma redakcija, kā arī noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā norādē par grozāmajām vienībām nav paredzēts izdarīt grozījumu 9.5.apakšpunktā.


 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
2.  Ņemot vērā, ka tiesiskais regulējums attiecībā uz valsts atbalsta programmu – nodokļu samaksas termiņa pagarinājuma piešķiršana, kā arī uz atbalstu tirdzniecības un sporta centriem un atpūtas un izklaides vietām, nav stājies spēkā, bet ir tikai izstrādes procesā, aicinām noteikumu projektā ietvert noteikumu noslēgumu jautājumu normu, paredzot, ka nosacījumi par minētajiem atbalstiem stājas spēkā pēc attiecīgā atbalsta tiesiskā regulējuma spēkā stāšanās.
Piedāvātā redakcija
-