Projekta ID
23-TA-2081Atzinuma sniedzējs
AS "Conexus Baltic Grid"
Atzinums iesniegts
20.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Akciju sabiedrība “Conexus Baltic Grid” (turpmāk – Sabiedrība) pozitīvi novērtē Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumu Nr. 78 “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi” (turpmāk – MKN 78) 1. pielikuma grozīto redakciju, bet izsaka priekšlikumu MKN 78 1. pielikumu dzēšanai pilnībā un turpmākai gāzes kvalitātes prasību reformai, kas ir harmonizēta reģionālā līmenī, turpmāk norādīto iemeslu dēl.
Sabiedrība konstatē, ka pašlaik gāzes kvalitātes prasības ir regulētas:
MKN 78 1. pielikumā – attiecas uz gāzi, kas tiek padota uz dabasgāzes sadales sistēmu;
Latvijas vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora – Sabiedrības – 2018. gada 21. maija noslēgtajā līgumā ar Lietuvas dabasgāzes pārvades sistēmas operatoru AB Amber Grid par pārvades sistēmas operatoru sadarbību Kiemenai starpsavienojuma punktā, kuru Sabiedrība noslēdza saskaņā ar 2015. gada 30. aprīļa Eiropas komisijas regulas Nr. 2015/703 ar ko izveido tīkla kodeksu par sadarbspējas un datu apmaiņas noteikumiem 3. punktu – attiecas uz gāzi, kas tiek padota caur Kiemenai starpsavienojuma punktu uz Latvijas robežas ar Lietuvu;
2020. gada 3. janvāra līgumā par vienotās balansēšanas zonas sadarbspēju, kuru Sabiedrība noslēdza ar Igaunijas dabasgāzes pārvades sistēmas operatoru
AS Elering – attiecas uz gāzi, kas tiek padota caur Karksi ieejas-izejas punktu uz Latvijas robežas ar Igauniju (Latvijas-Igaunijas vienotās balansēšanas zonas iekšienē);
Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumu Nr. 567 “Noteikumi par prasībām biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā” (turpmāk – MKN 567) 1. pielikumā – attiecas uz biometānu un gāzveida stāvoklī pārvērstu (regazificētu) sašķidrinātu dabasgāzi, kas tiek ievadīti Latvijas gāzes pārvades sistēmā vai sadales sistēmā;
Sabiedrības ieskatā gāzes kvalitāte ir jākontrolē punktos, kuros tā nonāk vienotajā balansēšanas zonā, t.i., starpsavienojuma punktos, ieejas punktos no sašķidrinātās dabasgāzes iekārtām (termināļiem) un ieejas punktos no biometāna un citu no atjaunīgiem energoresursiem ražotu gāzu ražošanas iekārtām. Pēc tam, kad gāze ir saņemta vienotajā balansēšanas zonā, vienotās balansēšanas zonas iekšienē nevajadzētu pastāvēt otram, striktākam gāzes kvalitātes prasību līmenim, kas ierobežotu gāzes pārvadīšanu no pārvades sistēmām uz sadales sistēmām, ja nav nodrošināta gāzes papildus attīrīšana un/vai bagātināšana. Pašlaik MKN 78 1. pielikums satur tieši šādu, otru gāzes kvalitātes prasību līmeni.
Sabiedrība norāda, ka vēsturiski gāzes kvalitātes prasības bija noteiktas balstoties uz no Krievijas federācijas piegādātās gāzes kvalitātes raksturlielumiem, kurus gāzes lietotāji izmantoja tiem nepieciešamo gāzes iekārtu izvēlei. Ņemot vērā, ka no Krievijas federācijas gāze tuvākā pārskatāmā nākotnē vairs netiks saņemta un šobrīd sistēmā ievadītās gāzes sastāvu un no tā izrietošos parametrus pamatā noteic sašķidrinātās dabasgāzes piegādes Somijai, Lietuvai un Polijai, Sabiedrība rosina, konsultējoties ar tirgu, pārskatīt šobrīd piemērojamās gāzes kvalitātes prasības ne tikai attiecīgi grozot Latvijas normatīvos aktus, bet arī harmonizējot gāzes kvalitātes prasības Baltijas valstīs un Somijā. Sabiedrības ieskatā tas būtu īstenojams izmantojot reģiona starpvaldību, starpministriju un citu pastāvošo starptautisko sadarbības formātu iespējas. It īpaši, bet ne tikai, Sabiedrība aicina Ministriju kopīgi virzīt ar gāzes kvalitātes regulējumu harmonizēšanu saistītas iniciatīvas Reģionālajā gāzes tirgus koordinācijas grupā (Regional gas market coordination group, RGMCG), kuras ietvaros būtu īstenojama vienošanās par harmonizētiem gāzes kvalitātes tehnoloģiskajiem un regulatīvajiem aspektiem.
Papildus iepriekš minētajam, Sabiedrība uzskata, ka gāzes kvalitātes prasības, iespēju robežās, jāregulē pēc iespējas mazākā skaitā juridisko aktu.
Ņemot vērā iepriekš minētos apsvērumus, Sabiedrības priekšlikums MKN 78 aktualizēšanai (kā arī konceptuālā pieeja turpmākai gāzes kvalitātes prasību regulēšanai) ir šāds:
Konceptuāli, gāzes kvalitātes prasības būtu nosakāmas, atkarībā no veida, kādā gāze tiek ievadīta sistēmā – caur cauruļvadu starpsavienojuma punktiem, no biometāna ražošanas iekārtām vai no sašķidrinātās dabasgāzes sistēmas. MKN 78 1. pielikums ir jādzēš gandrīz pilnībā, atsakoties no atsevišķu gāzes kvalitātes prasību noteikšanas gāzei, kas tiek pārvadīta no pārvades sistēmas uz sadales sistēmu. Sabiedrības ieskatā, vienīgie noteikumi par gāzes kvalitāti, kas ir saglabājami MKN 78 grozītajā redakcijā, ir tie, kuri attiecas uz aizvietotājgāzi. Attiecīgi arī MKN 78 80. punkta tvērums ir sašaurināms, nosakot, ka sadales sistēmas operatora atbildība par gāzes kvalitātes parametru atbilstības kontroli un tiesības atteikt gāzes piegādi attiecas tikai uz aizvietotājgāzi:
“80. Sadales sistēmas operators ir atbildīgs par aizvietotājgāzes kvalitātes parametru atbilstības kontroli šo noteikumu 1. pielikumā norādīto pieļaujamo vērtību robežām un ir tiesīgs atteikt aizvietotājgāzes piegādi, ja tā neatbilst minētajām kvalitātes prasībām.”
Papildus iepriekš minētajam, Sabiedrības ieskatā nepieciešams nodrošināties, ka Latvijas valsts standarti Nr. LVS-459 un Nr. LVS-460 nav obligāti piemērojami gāzes kvalitātes prasību noteikšanā, jo 1) minētie standarti ir novecojuši un vairs neatbilst aktuālajiem Eiropas standartizācijas organizāciju standartiem, un 2) piekļuve standartiem nav bezmaksas, tāpēc normatīvajos aktos būtu jākopē standartu saturs, ciktāl tas atbilst esošajai situācijai, nevis jāatsaucas uz minētajiem standartiem – pretējā gadījumā pastāv iespēja, ka gāzes kvalitātes regulējuma adresātu iespējas iepazīties ar svarīgāko regulējuma daļu – piemērojamajām gāzes kvalitātes prasībām – būs ierobežotas. Sabiedrības ieskatā ir jāapsver Latvijas valsts standartu Nr. LVS-459 un Nr. LVS-460 atcelšana.
Turpmāk, gāzes kvalitātes prasības nosakāmas::
starpsavienojuma punktiem – gāzes kvalitātes prasības tiek noteiktas saskaņā ar 2015. gada 30 aprīļa Eiropas komisijas regulas Nr. 2015/703 ar ko izveido tīkla kodeksu par sadarbspējas un datu apmaiņas noteikumiem II nodaļas prasībām noslēgtajā starpsavienojuma līgumā kā, piemēram, Sabiedrības noslēgtie līgumi
ar AB Amber Grid un AS Elering – Sabiedrība norāda, ka šāda pieeja arī saskan ar Enerģētikas likuma 112. panta deviņpadsmitajā daļā noteikto, ka savstarpēji savienotajā sistēmā (dabasgāzes pārvades sistēma un dabasgāzes sadales sistēma) ievadāmās gāzes uzskaiti un kvalitātes kontroli jānodrošina vienotajam dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatoram;
ieejas punktos no biometāna ražošanas iekārtām un sašķidrinātas dabasgāzes iekārtām, neatkarīgi no tā, kurā no savstarpēji savienotajām sistēmām tā tiek ievadīta – dabasgāzes pārvades sistēmā vai dabasgāzes sadales sistēmā – gāzes kvalitātes prasības nosakāmas MKN 567 pielikumā. Vienlaikus Sabiedrība norāda, ka MKN 567 pielikums būtu jāsadala divos pielikumos, vienā no pielikumiem nosakot gāzes kvalitātes prasības biometānam un citām no atjaunīgiem energoresursiem ražotām gāzēm, bet otrā nosakot gāzes kvalitātes prasības gāzveida stāvoklī pārvērstai sašķidrinātajai dabasgāze. MKN 567 1. pielikuma sadalīšana divās tabulās ir būtiska, jo biometānam un sašķidrinātai dabasgāzei atšķiras pieļaujamais ķīmiskais sastāvs, piemēram, bet ne tikai, biometāna gadījumā ir nepieciešams aizliegt propāna piemaisījumu, lai nodrošinātu pareizu no atjaunīgajiem energoresursiem saražotās enerģijas uzskaiti, lai nodrošinātu izcelsmes apliecinājumu Latvijā saražotajam biometānam izsniegšanu. Turklāt, MKN 567 1. pielikuma sadalīšana divās tabulās padarīs regulējumu skaidrāku un vieglāk uztveramu adresātiem. Sabiedrība jau ir sagatavojusi priekšlikumus MKN 567 grozītajai redakcijai un ir gatava tos iesniegt Klimata un enerģētikas ministrijai.
Sabiedrība konstatē, ka pašlaik gāzes kvalitātes prasības ir regulētas:
MKN 78 1. pielikumā – attiecas uz gāzi, kas tiek padota uz dabasgāzes sadales sistēmu;
Latvijas vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora – Sabiedrības – 2018. gada 21. maija noslēgtajā līgumā ar Lietuvas dabasgāzes pārvades sistēmas operatoru AB Amber Grid par pārvades sistēmas operatoru sadarbību Kiemenai starpsavienojuma punktā, kuru Sabiedrība noslēdza saskaņā ar 2015. gada 30. aprīļa Eiropas komisijas regulas Nr. 2015/703 ar ko izveido tīkla kodeksu par sadarbspējas un datu apmaiņas noteikumiem 3. punktu – attiecas uz gāzi, kas tiek padota caur Kiemenai starpsavienojuma punktu uz Latvijas robežas ar Lietuvu;
2020. gada 3. janvāra līgumā par vienotās balansēšanas zonas sadarbspēju, kuru Sabiedrība noslēdza ar Igaunijas dabasgāzes pārvades sistēmas operatoru
AS Elering – attiecas uz gāzi, kas tiek padota caur Karksi ieejas-izejas punktu uz Latvijas robežas ar Igauniju (Latvijas-Igaunijas vienotās balansēšanas zonas iekšienē);
Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumu Nr. 567 “Noteikumi par prasībām biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā” (turpmāk – MKN 567) 1. pielikumā – attiecas uz biometānu un gāzveida stāvoklī pārvērstu (regazificētu) sašķidrinātu dabasgāzi, kas tiek ievadīti Latvijas gāzes pārvades sistēmā vai sadales sistēmā;
Sabiedrības ieskatā gāzes kvalitāte ir jākontrolē punktos, kuros tā nonāk vienotajā balansēšanas zonā, t.i., starpsavienojuma punktos, ieejas punktos no sašķidrinātās dabasgāzes iekārtām (termināļiem) un ieejas punktos no biometāna un citu no atjaunīgiem energoresursiem ražotu gāzu ražošanas iekārtām. Pēc tam, kad gāze ir saņemta vienotajā balansēšanas zonā, vienotās balansēšanas zonas iekšienē nevajadzētu pastāvēt otram, striktākam gāzes kvalitātes prasību līmenim, kas ierobežotu gāzes pārvadīšanu no pārvades sistēmām uz sadales sistēmām, ja nav nodrošināta gāzes papildus attīrīšana un/vai bagātināšana. Pašlaik MKN 78 1. pielikums satur tieši šādu, otru gāzes kvalitātes prasību līmeni.
Sabiedrība norāda, ka vēsturiski gāzes kvalitātes prasības bija noteiktas balstoties uz no Krievijas federācijas piegādātās gāzes kvalitātes raksturlielumiem, kurus gāzes lietotāji izmantoja tiem nepieciešamo gāzes iekārtu izvēlei. Ņemot vērā, ka no Krievijas federācijas gāze tuvākā pārskatāmā nākotnē vairs netiks saņemta un šobrīd sistēmā ievadītās gāzes sastāvu un no tā izrietošos parametrus pamatā noteic sašķidrinātās dabasgāzes piegādes Somijai, Lietuvai un Polijai, Sabiedrība rosina, konsultējoties ar tirgu, pārskatīt šobrīd piemērojamās gāzes kvalitātes prasības ne tikai attiecīgi grozot Latvijas normatīvos aktus, bet arī harmonizējot gāzes kvalitātes prasības Baltijas valstīs un Somijā. Sabiedrības ieskatā tas būtu īstenojams izmantojot reģiona starpvaldību, starpministriju un citu pastāvošo starptautisko sadarbības formātu iespējas. It īpaši, bet ne tikai, Sabiedrība aicina Ministriju kopīgi virzīt ar gāzes kvalitātes regulējumu harmonizēšanu saistītas iniciatīvas Reģionālajā gāzes tirgus koordinācijas grupā (Regional gas market coordination group, RGMCG), kuras ietvaros būtu īstenojama vienošanās par harmonizētiem gāzes kvalitātes tehnoloģiskajiem un regulatīvajiem aspektiem.
Papildus iepriekš minētajam, Sabiedrība uzskata, ka gāzes kvalitātes prasības, iespēju robežās, jāregulē pēc iespējas mazākā skaitā juridisko aktu.
Ņemot vērā iepriekš minētos apsvērumus, Sabiedrības priekšlikums MKN 78 aktualizēšanai (kā arī konceptuālā pieeja turpmākai gāzes kvalitātes prasību regulēšanai) ir šāds:
Konceptuāli, gāzes kvalitātes prasības būtu nosakāmas, atkarībā no veida, kādā gāze tiek ievadīta sistēmā – caur cauruļvadu starpsavienojuma punktiem, no biometāna ražošanas iekārtām vai no sašķidrinātās dabasgāzes sistēmas. MKN 78 1. pielikums ir jādzēš gandrīz pilnībā, atsakoties no atsevišķu gāzes kvalitātes prasību noteikšanas gāzei, kas tiek pārvadīta no pārvades sistēmas uz sadales sistēmu. Sabiedrības ieskatā, vienīgie noteikumi par gāzes kvalitāti, kas ir saglabājami MKN 78 grozītajā redakcijā, ir tie, kuri attiecas uz aizvietotājgāzi. Attiecīgi arī MKN 78 80. punkta tvērums ir sašaurināms, nosakot, ka sadales sistēmas operatora atbildība par gāzes kvalitātes parametru atbilstības kontroli un tiesības atteikt gāzes piegādi attiecas tikai uz aizvietotājgāzi:
“80. Sadales sistēmas operators ir atbildīgs par aizvietotājgāzes kvalitātes parametru atbilstības kontroli šo noteikumu 1. pielikumā norādīto pieļaujamo vērtību robežām un ir tiesīgs atteikt aizvietotājgāzes piegādi, ja tā neatbilst minētajām kvalitātes prasībām.”
Papildus iepriekš minētajam, Sabiedrības ieskatā nepieciešams nodrošināties, ka Latvijas valsts standarti Nr. LVS-459 un Nr. LVS-460 nav obligāti piemērojami gāzes kvalitātes prasību noteikšanā, jo 1) minētie standarti ir novecojuši un vairs neatbilst aktuālajiem Eiropas standartizācijas organizāciju standartiem, un 2) piekļuve standartiem nav bezmaksas, tāpēc normatīvajos aktos būtu jākopē standartu saturs, ciktāl tas atbilst esošajai situācijai, nevis jāatsaucas uz minētajiem standartiem – pretējā gadījumā pastāv iespēja, ka gāzes kvalitātes regulējuma adresātu iespējas iepazīties ar svarīgāko regulējuma daļu – piemērojamajām gāzes kvalitātes prasībām – būs ierobežotas. Sabiedrības ieskatā ir jāapsver Latvijas valsts standartu Nr. LVS-459 un Nr. LVS-460 atcelšana.
Turpmāk, gāzes kvalitātes prasības nosakāmas::
starpsavienojuma punktiem – gāzes kvalitātes prasības tiek noteiktas saskaņā ar 2015. gada 30 aprīļa Eiropas komisijas regulas Nr. 2015/703 ar ko izveido tīkla kodeksu par sadarbspējas un datu apmaiņas noteikumiem II nodaļas prasībām noslēgtajā starpsavienojuma līgumā kā, piemēram, Sabiedrības noslēgtie līgumi
ar AB Amber Grid un AS Elering – Sabiedrība norāda, ka šāda pieeja arī saskan ar Enerģētikas likuma 112. panta deviņpadsmitajā daļā noteikto, ka savstarpēji savienotajā sistēmā (dabasgāzes pārvades sistēma un dabasgāzes sadales sistēma) ievadāmās gāzes uzskaiti un kvalitātes kontroli jānodrošina vienotajam dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatoram;
ieejas punktos no biometāna ražošanas iekārtām un sašķidrinātas dabasgāzes iekārtām, neatkarīgi no tā, kurā no savstarpēji savienotajām sistēmām tā tiek ievadīta – dabasgāzes pārvades sistēmā vai dabasgāzes sadales sistēmā – gāzes kvalitātes prasības nosakāmas MKN 567 pielikumā. Vienlaikus Sabiedrība norāda, ka MKN 567 pielikums būtu jāsadala divos pielikumos, vienā no pielikumiem nosakot gāzes kvalitātes prasības biometānam un citām no atjaunīgiem energoresursiem ražotām gāzēm, bet otrā nosakot gāzes kvalitātes prasības gāzveida stāvoklī pārvērstai sašķidrinātajai dabasgāze. MKN 567 1. pielikuma sadalīšana divās tabulās ir būtiska, jo biometānam un sašķidrinātai dabasgāzei atšķiras pieļaujamais ķīmiskais sastāvs, piemēram, bet ne tikai, biometāna gadījumā ir nepieciešams aizliegt propāna piemaisījumu, lai nodrošinātu pareizu no atjaunīgajiem energoresursiem saražotās enerģijas uzskaiti, lai nodrošinātu izcelsmes apliecinājumu Latvijā saražotajam biometānam izsniegšanu. Turklāt, MKN 567 1. pielikuma sadalīšana divās tabulās padarīs regulējumu skaidrāku un vieglāk uztveramu adresātiem. Sabiedrība jau ir sagatavojusi priekšlikumus MKN 567 grozītajai redakcijai un ir gatava tos iesniegt Klimata un enerģētikas ministrijai.
Piedāvātā redakcija
-