Atzinums

Projekta ID
22-TA-2736
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
03.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Finanšu ministrijas sagatavotais likumprojekts “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.  
Projekta 1. pantā paredzēto likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (turpmāk – likums) 6. panta papildināšanu ar trešo daļu nepieciešams izvērtēt un precizēt atbilstoši spēkā esošā likuma normu struktūrai un mērķim. Vēršam uzmanību, ka likuma 6. panta nosaukums ir “Ierobežojumi maksātājam”, bet projektā piedāvātā norma nosaka informācijas sniegšanas pienākumu un par apgādībā esošo personu vai citiem nosacījumiem nekādus ierobežojumus neparedz. Ievērojot minēto, nepieciešamajam regulējumam piedāvājam izvēlēties korektu atrašanās vietu likumā, piemēram, likuma 13. pantā.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 Par fizisku personu datu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta a) un b) apakšpunktā noteiktajam, personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi, datu subjektam pārredzamā veidā, tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavietojamā veidā. Projekts paredz, ka maksātājs iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par apgādībā esošajām personām. Vēršam uzmanību, ka apzīmējums “informācija par apgādībā esošajām personām” ir ļoti plaši interpretējams un nedod skaidru priekšstatu, kādi fizisko personu dati būtu iesniedzami, lai izpildītu projektā noteikto pienākumu. Ņemot vērā minēto, lai nodrošinātu Datu regulas principiem atbilstošu fizisko personu datu apstrādi, lūdzam precizēt projektu kopumā, skaidri norādot, kāda informācija, tajā skaitā fizisko personu dati vai personas datu kategorijas, iesniedzama par apgādībā esošu personu, projekta anotācijā aprakstot, kādam nolūkam nepieciešams apstrādāt attiecīgos personas datus vai personas datu kategorijas. Tāpat lūdzam attiecīgi precizēt projektu attiecībā uz iesniedzamo informāciju, kas pamato nodokļa atvieglojumu vai nodokļa papildu atvieglojumu piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
 Projekta 2. pantā paredzēto likuma 8. panta papildināšanu ar divdesmit trešo daļu nepieciešams izvērtēt un precizēt atbilstoši spēkā esošā likuma normu struktūrai un mērķim. Vēršam uzmanību, ka normā minētais šī panta trešās daļas 21. punkts paredz iekšējo atsauci uz likuma 9. pantu. Divkāršu atsauču veidošana ir pretrunā ar normatīvo aktu izstrādes juridiskās tehnikas nosacījumiem. Ievērojot minēto, projektā paredzēto nepieciešamo jauno regulējumu par ar nodokli neapliekamo ienākumu veidiem piedāvājam iekļaut likuma 9. pantā.  
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 6.pants paredz dažādas informācijas, tajā skaitā personas datu, apstrādi, piemēram, informāciju par veiktajiem darījumiem, ienākumiem, iesniegumu par maksātāja tiesībām uz ārvalsts pensijas neapliekamā apmēra piemērošanu taksācijas gadā u.tt. Netiek apšaubīts, ka projektā minētā informācija ir nepieciešama attiecīgu funkciju veikšanai, taču, lai būtu izprotams attiecīgās informācijas (tostarp personas datu) apstrādes tiesiskais pamats, lūdzam to detalizētāk aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam nolūkam nepieciešams apstrādāt attiecīgos personas datus vai personas datu kategorijas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 9.pants paredz vairāku personas datu kategoriju apstrādi, piemēram, personu identificējošo informāciju, kuras iegūst vispārējo, profesionālo, augstāko vai speciālo izglītību,  pakalpojuma saņēmēja identificējošo informāciju u.tt. Netiek apšaubīts, ka projektā minētā informācija ir nepieciešama attiecīgu funkciju veikšanai, taču, lai būtu izprotams attiecīgās informācijas (tostarp personas datu) apstrādes tiesiskais pamats, lūdzam to detalizētāk aprakstīt projekta anotācijā, norādot, kādam nolūkam nepieciešams apstrādāt attiecīgos personas datus vai personas datu kategorijas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 10. pantā paredzēto likuma 20. panta izteikšanu jaunā redakcijā nepieciešams izvērtēt un precizēt. Vēršam uzmanību, ka panta izteikšana jaunā redakcijā ir attiecināma arī uz panta nosaukumu. Šobrīd projektā paredzētais regulējums par deklarācijas neiesniegšanas tiesībām un panta nosaukums – “Ienākumu deklarēšanas atvieglojumi” faktiski savstarpēji nav saistīti. Ievērojot minēto, projektā paredzēto pantu nepieciešams izteikt korekti.  
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nenumurēto projekta pārejas noteikumu nepieciešams pārveidot par numurētu grozījumu projekta pantu ar atbilstošu kārtas skaitli, jo piedāvātais regulējums paredz likuma papildināšanu ar jauniem pārejas punktiem. Vienlaikus pārejas noteikumi jāveido tādējādi, lai jaunais regulējums un tā spēkā stāšanās termiņi būtu identificējami kopējā likuma tekstā, proti, pārejas noteikumu normu nevar veidot ar vārdiem “Šā likuma grozījumi … ”. Tāpat arī no tiesību sistēmas viedokļa nebūtu pieļaujams, ka likuma pārejas noteikuma normas groza spēkā esošos Ministru kabineta noteikumos paredzētu regulējumu par paziņojuma iesniegšanas termiņiem un kārtību. Papildus norādām, ka šobrīd likumā ir 195 punkti. Ievērojot minēto, nepieciešams precizēt jauno pārejas noteikumu numerāciju. Nobeigumā varam norādīt, ka atsevišķi pārejas noteikumi ir pieļaujami projektā paredzētajam grozījumu likumam.  
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 8.1.13. punktu, sniedzot skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei (tostarp arī spēkā esošu ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā), kā arī sniedzot īsu un kodolīgu skaidrojumu par paredzēto personu datu apstrādi – kādu datu subjektu un kādu kategoriju datus paredz apstrādāt projekts, kādos konkrētos nolūkos, papildus norādot arī – vai personu dati tiks glabāti un kāds būs datu glabāšanas termiņš, kāds ir pamatojums glabāšanas termiņam, kā arī informāciju par to, vai dati tiks nodoti citām institūcijām un kādā nolūkā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 52.2.6.1 apakšpunktam lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
 
Piedāvātā redakcija
-