Projekta ID
22-TA-2446Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
23.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
par 20., 21. lpp
LLPA saskaņo tiesību aktu. Tajā pasā laikā, informējam par Ventspils valstspilsētas pašvaldības viedokli.
Kopš 2019. gada 3. septembra Ventspils valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība) Integrētās teritoriālās investīcijas (turpmāk – ITI) ietvaros tiek realizēts projekts Nr. 9.3.1.1/19/I/032 “Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Ventspils pilsētas pašvaldībā” (turpmāk – Projekts). Tā ietvaros tiek īstenotas divas galvenās darbības ar šādiem sasniedzamiem rādītājiem:
Izveidota infrastruktūra dienas aprūpes centram (turpmāk – DAC):
Izveidotas 20 vietas DAC sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanai (turpmāk – SBSP) bērniem ar funkcionāliem traucējumiem (turpmāk – FT);
Izveidotas 30 vietas DAC SBSP sniegšanai pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – GRT).
Izveidota infrastruktūra ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma (turpmāk – ĢVPP) sniegšanai ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem:
Izveidoti 2 dzīvokļi, kuros katrā būs izveidotas ne vairāk kā 8 vietas (kopā 12) bērniem ārpusģimenes aprūpei ģimeniskā vidē.
Projekta kopējās izmaksas ir 1 528 525 euro:
attiecināmās izmaksas – 1 019 016,69 euro:
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums (turpmāk – ERAF) – 866 164,18 euro (85%);
Pašvaldības līdzfinansējums – 122 282,01 euro (12%);
valsts budžeta dotācija – 30 571,50 euro (3%);
neattiecināmās izmaksas – 509 508,31 euro:
Pašvaldības finansējums – 509 508,31 euro.
Neattiecināmās izmaksas jeb potenciāli attiecināmās izmaksas (Pašvaldības finansējums) ir būvdarbu izmaksu apjoms, kas pārsniedz pieejamo ERAF finansējumu projekta ietvaros. Vēršam uzmanību, ka iepirkuma līgums par ĢVPP būvdarbiem ir noslēgts pēc 20.05.2022. un tajā būvuzņēmējs jau ir ierēķinājis izmaksas atbilstoši apstākļiem, kādi ir spēkā kopš 24.02.2022. jeb ģeopolitiskā procesa un Covid-19 pandēmijas izraisītā straujo būvniecības izmaksu pieauguma rezultātā. Būvdarbus ir plānots pabeigt 2023. gada 2. ceturksnī, līdz ar to pastāv būtisks risks būvdarbu izmaksu turpmākam pieaugumam.
Ņemot vērā minēto, norādām, ka Pašvaldība 1 vietas izveidošanai DAC un ĢVPP ir spiesta iekļauties izmaksās, kas plānotas un iekļautas Deinstitucionalizācijas (turpmāk – DI) plānā 2017./2018. gadā un ir fiksētas ITI ietvarā, tādējādi, lai sasniegtu rādītājus Pašvaldība, nonāk situācijā, kad tai nav citu alternatīvu risinājumu, kā ieguldīt arvien lielāku pašvaldības finansējuma apjomu. Uz līdzšinējiem lūgumiem rast papildu finansējumu 9.3.1.1. pasākuma ietvaros, kas kaut daļēji segtu Pašvaldības pieaugušās izmaksas labklājības nozares nozīmīgam Projektam un kas faktiski risina valsts un būtisku Kurzemes plānošanas reģiona personu ar funkcionāliem traucējumiem ikdienas problēmas, Pašvaldība ir saņēmusi no Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) vairākkārtējus atteikumus, pamatojot tos ar Pašvaldības nespēju piedāvāt papildu rādītājus un papildu Pašvaldības finansējuma neieguldīšanu kā minimāli nepieciešams, no kuriem pēdējais apgalvojums neatbilst patiesībai.
Līdz ar to Projekta īstenošanai Pašvaldība nākas ieguldīt būtiski lielāku finansējumu nekā sākotnēji plānots, samazinot iespēju budžeta finansējumu novirzīt citiem būtiskiem akūti risināmiem jautājumiem Pašvaldībā, t. sk. nodrošinot turpmāku finansējumu SBSP, ņemot vērā, ka:
šobrīd nav paredzēts finansējums 9.2.2.1. pasākuma[1] jeb DI mērķa grupām nodrošināmā SBSP finansēšanai no valsts vai Eiropas Savienības fondu puses;
9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā pēcuzraudzības periodā var tikt sniegti SBSP tikai 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas klientiem (atgādinām, ka 9.3.1.3. pasākuma ietvaros šāda ierobežojuma nav).
Pamatojoties uz iepriekš minēto, Pašvaldība iebilst pret LM virzīto iniciatīvu visu turpmāk atbrīvoto 9.3.1.1. pasākuma finansējumu un visus finansējuma atlikumus bez papildu uzraudzības rādītāju pārdales novirzīt tikai Rīgas valstspilsētas 9.3.1.3. pasākuma projekta īstenošanai, ņemot vērā, ka nav notikusi aptauja par nepieciešamību pēc papildu finansējuma citos īstenošanā esošajos 9.3.1.1. pasākuma projektos, tādējādi pārkāpjot vienlīdzības un labas pārvaldības principu, jo līdzšinējā LM pozīcija ir bijusi tāda, ka 9.3.1.1. pasākuma projektu finansējuma saņēmējiem papildu finansējuma saņemšanai ir nepieciešams nodrošināt papildu uzraudzības rādītājus.
[1] 2015.gada 16. jūnija Ministru kabineta Nr.313 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi” (tekstā – 9.2.2.1. pasākums)
LLPA saskaņo tiesību aktu. Tajā pasā laikā, informējam par Ventspils valstspilsētas pašvaldības viedokli.
Kopš 2019. gada 3. septembra Ventspils valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība) Integrētās teritoriālās investīcijas (turpmāk – ITI) ietvaros tiek realizēts projekts Nr. 9.3.1.1/19/I/032 “Deinstitucionalizācijas pasākumu īstenošana Ventspils pilsētas pašvaldībā” (turpmāk – Projekts). Tā ietvaros tiek īstenotas divas galvenās darbības ar šādiem sasniedzamiem rādītājiem:
Izveidota infrastruktūra dienas aprūpes centram (turpmāk – DAC):
Izveidotas 20 vietas DAC sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanai (turpmāk – SBSP) bērniem ar funkcionāliem traucējumiem (turpmāk – FT);
Izveidotas 30 vietas DAC SBSP sniegšanai pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – GRT).
Izveidota infrastruktūra ģimeniskai videi pietuvināta pakalpojuma (turpmāk – ĢVPP) sniegšanai ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem:
Izveidoti 2 dzīvokļi, kuros katrā būs izveidotas ne vairāk kā 8 vietas (kopā 12) bērniem ārpusģimenes aprūpei ģimeniskā vidē.
Projekta kopējās izmaksas ir 1 528 525 euro:
attiecināmās izmaksas – 1 019 016,69 euro:
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums (turpmāk – ERAF) – 866 164,18 euro (85%);
Pašvaldības līdzfinansējums – 122 282,01 euro (12%);
valsts budžeta dotācija – 30 571,50 euro (3%);
neattiecināmās izmaksas – 509 508,31 euro:
Pašvaldības finansējums – 509 508,31 euro.
Neattiecināmās izmaksas jeb potenciāli attiecināmās izmaksas (Pašvaldības finansējums) ir būvdarbu izmaksu apjoms, kas pārsniedz pieejamo ERAF finansējumu projekta ietvaros. Vēršam uzmanību, ka iepirkuma līgums par ĢVPP būvdarbiem ir noslēgts pēc 20.05.2022. un tajā būvuzņēmējs jau ir ierēķinājis izmaksas atbilstoši apstākļiem, kādi ir spēkā kopš 24.02.2022. jeb ģeopolitiskā procesa un Covid-19 pandēmijas izraisītā straujo būvniecības izmaksu pieauguma rezultātā. Būvdarbus ir plānots pabeigt 2023. gada 2. ceturksnī, līdz ar to pastāv būtisks risks būvdarbu izmaksu turpmākam pieaugumam.
Ņemot vērā minēto, norādām, ka Pašvaldība 1 vietas izveidošanai DAC un ĢVPP ir spiesta iekļauties izmaksās, kas plānotas un iekļautas Deinstitucionalizācijas (turpmāk – DI) plānā 2017./2018. gadā un ir fiksētas ITI ietvarā, tādējādi, lai sasniegtu rādītājus Pašvaldība, nonāk situācijā, kad tai nav citu alternatīvu risinājumu, kā ieguldīt arvien lielāku pašvaldības finansējuma apjomu. Uz līdzšinējiem lūgumiem rast papildu finansējumu 9.3.1.1. pasākuma ietvaros, kas kaut daļēji segtu Pašvaldības pieaugušās izmaksas labklājības nozares nozīmīgam Projektam un kas faktiski risina valsts un būtisku Kurzemes plānošanas reģiona personu ar funkcionāliem traucējumiem ikdienas problēmas, Pašvaldība ir saņēmusi no Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) vairākkārtējus atteikumus, pamatojot tos ar Pašvaldības nespēju piedāvāt papildu rādītājus un papildu Pašvaldības finansējuma neieguldīšanu kā minimāli nepieciešams, no kuriem pēdējais apgalvojums neatbilst patiesībai.
Līdz ar to Projekta īstenošanai Pašvaldība nākas ieguldīt būtiski lielāku finansējumu nekā sākotnēji plānots, samazinot iespēju budžeta finansējumu novirzīt citiem būtiskiem akūti risināmiem jautājumiem Pašvaldībā, t. sk. nodrošinot turpmāku finansējumu SBSP, ņemot vērā, ka:
šobrīd nav paredzēts finansējums 9.2.2.1. pasākuma[1] jeb DI mērķa grupām nodrošināmā SBSP finansēšanai no valsts vai Eiropas Savienības fondu puses;
9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidotajā infrastruktūrā pēcuzraudzības periodā var tikt sniegti SBSP tikai 9.2.2.1. pasākuma mērķa grupas klientiem (atgādinām, ka 9.3.1.3. pasākuma ietvaros šāda ierobežojuma nav).
Pamatojoties uz iepriekš minēto, Pašvaldība iebilst pret LM virzīto iniciatīvu visu turpmāk atbrīvoto 9.3.1.1. pasākuma finansējumu un visus finansējuma atlikumus bez papildu uzraudzības rādītāju pārdales novirzīt tikai Rīgas valstspilsētas 9.3.1.3. pasākuma projekta īstenošanai, ņemot vērā, ka nav notikusi aptauja par nepieciešamību pēc papildu finansējuma citos īstenošanā esošajos 9.3.1.1. pasākuma projektos, tādējādi pārkāpjot vienlīdzības un labas pārvaldības principu, jo līdzšinējā LM pozīcija ir bijusi tāda, ka 9.3.1.1. pasākuma projektu finansējuma saņēmējiem papildu finansējuma saņemšanai ir nepieciešams nodrošināt papildu uzraudzības rādītājus.
[1] 2015.gada 16. jūnija Ministru kabineta Nr.313 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.1. pasākuma "Deinstitucionalizācija" īstenošanas noteikumi” (tekstā – 9.2.2.1. pasākums)
Piedāvātā redakcija
-