Atzinums

Projekta ID
22-TA-2911
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
2.6. saskaņā ar 2022. gada 5. aprīļa vienošanos par zemesgabala bezatlīdzības lietošanu akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" ir nodevusi pašvaldībai bezatlīdzības lietošanā uz 10 gadiem valsts zemesgabala daļu 0,017 ha platībā (turpmāk – valsts zemesgabala daļa) nobrauktuves uz pludmali izbūvei;
Iebildums
Atbilstoši rīkojuma projekta 2.6.apakšpunktam saskaņā ar 2022.gada 5.aprīļa vienošanos par zemesgabala bezatlīdzības lietošanu akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" ir nodevusi pašvaldībai bezatlīdzības lietošanā uz 10 gadiem valsts nekustamā īpašuma "Valsts mežs 8052" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8052 001 0055) Carnikavas pagastā, Ādažu novadā sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8052 001 0055) daļu 0,017 ha platībā nobrauktuves uz pludmali izbūvei.
Saskaņā ar rīkojuma projekta 2.3.apakšpunktu pašvaldība cita starpā plāno caur valsts zemesgabalu (caur valsts zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8052 001 0055) izbūvēt nobrauktuvi pludmalē (trīs metru platumā, ar betona plāksnēm) esošās gājēju koka takas vietā, lai nodrošinātu kvalitatīvu atpūtas un tūrisma infrastruktūru pašvaldības iedzīvotājiem un apmeklētājiem, kā arī operatīvā un komunālā transporta ērtu piekļuvi pludmalei.
Lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, kam piederēs īpašumtiesības uz būvi (nobrauktuvi), ko pašvaldība plāno izbūvēt uz valsts zemesgabala (uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8052 001 0055).
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
2.14. paredzētajai darbībai ir veikts ietekmes uz vidi sākotnējais izvērtējums saskaņā ar likuma ''Par ietekmes uz vidi novērtējumu'' prasībām. Valsts vides dienesta Atļauju pārvalde  2022. gada 8. septembrī izsniedza ietekmes uz vidi sākotnējo izvērtējumu Nr. AP22SI0163 (turpmāk – izvērtējums), kurā vērtēta paredzētās darbības ietekme uz vidi, un pieņēma lēmumu nepiemērot paredzētajai darbībai ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru. Saskaņā ar izvērtējumu paredzētā darbība nav pretrunā Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslas izveidošanas mērķim, kā arī vides aizsardzības principiem. Paredzētā darbība neatstās būtisku un neatgriezenisku ietekmi uz apkārtējo vidi un krasta kāpu aizsargjoslu;
Iebildums
Rīkojuma projektam pievienotajā Valsts vides dienesta  2022. gada 8. septembra Paredzētās darbības ietekmes uz vidi sākotnējā izvērtējumā Nr.AP22SI0163 norādīta atsauce uz Aizsargjoslu likuma 36. panta 21 daļu, atbilstoši kurai šī panta otrajā daļā minētās darbības var veikt, ja veikts paredzētās darbības ietekmes uz vidi sākotnējais izvērtējums, un attiecīgā apbūve paredzēta vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā. Kā arī 36. panta trešās daļas 8. punktā teikts, ka krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē novietot jebkādas konstrukcijas drīkst tikai šim nolūkam vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā paredzētajās vietās. Vienlaikus minētajā izvērtējumā ir secināts, ka tā kā paredzētā darbība tiks veikta atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, kā arī tā tiks saskaņota ar Valsts vides dienestu, paredzētā darbība krasta kāpu aizsargjoslā ir pieļaujama atbilstoši Aizsargjoslu likuma 36. panta otrās daļas 6.punktā noteiktajam izņēmuma gadījumam.
Ņemot vērā minēto, lūdzam Rīkojuma projektā atspoguļot visas Aizsargjoslu likuma 36. panta 21 daļā noteiktās prasības, tai skaitā par to, ka apbūve paredzēta vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā, kā arī iekļaut informāciju par minētās prasības izpildi atbilstoši iepriekšminētajam ietekmes uz vidi sākotnējam izvērtējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka ir skaidrība par to, vai pasākums kvalificējas vai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai nekustamais īpašums un uz tā plānotā infrastruktūra būs pieejama ikvienam bez diskriminācijas, ierobežojumiem un bez maksas, tādējādi saglabājot vispārējās publiskās infrastruktūras statusu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
2.1. nekustamais īpašums "Ziemeļu iela 28" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8052 001 0022), Carnikavas pagastā, Ādažu novadā (turpmāk – pašvaldības īpašums) ierakstīts zemesgrāmatā uz Ādažu novada pašvaldības vārda (zemesgrāmatas nodalījums Nr. 4870). Pašvaldības īpašums sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8052 001 0022) 0,7823 ha platībā (turpmāk – pašvaldības zemesgabals) un trīs būvēm (būve ar kadastra apzīmējumu 8052 001 0022 001 (Pagrabs-bunkurs), 8052 001 0022 002 (Sardzes ēka) un 8052 001 002 2003 (Asfalta laukums)). Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētie pašvaldības zemesgabala lietošanas veidi: mežs – 0,24 ha, zeme zem ēkām  – 0,4056 ha un pārējās zemes – 0,1367 ha;
Priekšlikums
Rīkojuma projekta 2.1.apakšpunkā un anotācijas 1.3.apakšpunktā "Pašreizējā situācija" norādīts, ka nekustamais īpašums "Ziemeļu iela 28" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8052 001 0022), Carnikavas pagastā, Ādažu novadā (turpmāk - nekustamais īpašums) ierakstīts zemesgrāmatā uz Ādažu novada pašvaldības vārda.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši rīkojuma projekta paskaidrojošajos dokumentos pievienotajam zemesgrāmatas nodalījuma norakstam nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā uz Carnikavas pagasta pašvaldības vārda.
Saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma, kas stājās spēkā 2020.gada 23.jūnijā, pielikuma 11.punktu Carnikavas pagasts ietilpst Ādažu novadā. Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 6.punktam novada pašvaldība ir attiecīgajā novadā iekļauto pašvaldību institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja.
Lūdzam anotāciju papildināt ar atbilstošu skaidrojumu vai rīkojuma projekta paskaidrojošajos dokumentos pievienot aktualizētu zemesgrāmatas nodalījuma norakstu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
3. Ievērojot Aizsargjoslu likuma 36. panta ceturtās daļas 2. punktu, kā arī minētos apsvērumus, secināms, ka tikai Ministru kabinets var lemt par Lilastes stāvlaukuma paplašināšanu, kā arī nobrauktuves pludmalē būvniecībai un tiem nepieciešamo atmežošanu krasta kāpu aizsargjoslā. Ministru kabinetam neizdodot pašvaldībai labvēlīgu administratīvo aktu – Ministru kabineta rīkojumu par Lilastes stāvlaukuma paplašināšanu, kā arī nobrauktuves pludmalē būvniecību un tiem nepieciešamo atmežošanu pašvaldības un valsts zemesgabalos, netiks nodrošināta pašvaldības autonomās funkcijas (gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana)) un valsts ilgtermiņa tematiskajā plānojumā Baltijas jūras piekrastes publiskās infrastruktūras attīstībai noteikto uzdevumu izpilde, kvalitatīva operatīvā transporta piekļuve pie jūras. Ar paredzēto darbību netiek ierobežotas sabiedrības intereses – ikvienas personas publiskās subjektīvās tiesības dzīvot labvēlīgā vidē saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 115. pantu, jo paredzētā darbība neradīs būtisku ietekmi uz īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, apkārtējiem biotopiem un krasta kāpu aizsargjoslu.
Tādējādi, ņemot vērā izvērtējumā identificētās tehniskajos noteikumos nosakāmās vides aizsardzības prasības, netiek paredzēta būtiska negatīva ietekme uz krasta kāpu aizsargjoslu un īpaši aizsargājamiem biotopiem plašākā mērogā, jo paredzētā darbība plānota jau antropogēni ietekmētā teritorijā, attiecīgi ietekme uz meža teritoriju un iespējamā antropogēnā slodze uz krasta kāpu aizsargjoslu ir nebūtiska (nav būtiski negatīva). Ievērojot minētos apsvērumus, Lilastes stāvlaukuma paplašināšana un labiekārtošana, kā arī nobrauktuves pludmalē būvniecība pašvaldības un valsts zemesgabalos ir atbalstāma.
Pamatojoties uz Aizsargjoslu likuma 36. panta otrās daļas 6. punktu un ceturtās daļas 2. punktu, Administratīvā procesa likuma 65. panta trešo daļu, 66. panta pirmo daļu un 68. panta pirmo daļu, Ministru kabinets nolemj atļaut Ādažu novada pašvaldībai paplašināt Lilastes stāvlaukumu un izbūvēt nobraukuvi pludamlē, atmežojot mežu nekustamajos īpašumos "Valsts mežs 8052" (zemes vienības kadastra apzīmējums 80520010055) un "Ziemeļu iela 28" (zemes vienības kadastra apzīmējums 80520010022), Carnikavas pagastā, Ādažu novadā, krasta kāpu aizsargjoslā 0,0473 hektāru kopplatībā.
Priekšlikums
Rīkojuma projekta 3.punktā cita starpā norādīts, ka Ministru kabinetam neizdodot pašvaldībai labvēlīgu administratīvo aktu – Ministru kabineta rīkojumu par Lilastes stāvlaukuma paplašināšanu, kā arī nobrauktuves pludmalē būvniecību un tiem nepieciešamo atmežošanu pašvaldības un valsts zemesgabalos, netiks nodrošināta pašvaldības autonomās funkcijas (gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana).
Vienlaikus rīkojuma projekta 2.5.apakšpunktā norādīts, ka atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 15.panta piektajai daļai vietējā pašvaldība gādā par tās valdījumā esošo jūras piekrastes ūdeņu un jūras piekrastes sauszemes daļas labiekārtošanu un nodrošina to sanitāro tīrību, veic teritorijas plānošanu, kā arī nodrošina glābšanas dienestu darbību vietējās pašvaldības apsaimniekotajās peldvietās, kur tas ir nepieciešams.
Vēršam uzmanību, ka pašvaldību autonomās funkcijas ir noteiktas likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmajā daļā, tai skaitā 2.punktā noteiktā funkcija gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, savukārt Zemes pārvaldības likuma 15.pantā noteikta jūras piekrastes joslas un iekšzemes publisko ūdeņu pārvaldība un šī panta piektajā daļā paredzēts pienākums vietējai pašvaldībai gādāt par tās valdījumā esošo jūras piekrastes ūdeņu un jūras piekrastes sauszemes daļas labiekārtošanu un nodrošināt to sanitāro tīrību.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekta izstādes pamatojumā nav minētas likuma "Par pašvaldībām" normas (pašvaldības autonomās funkcijas), lūdzam precizēt rīkojuma projekta 3.punktu atbilstoši rīkojuma projekta 2.punktā konstatētajiem apstākļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Anotācijas 1.1.apakšsadaļā kā tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamības pamatojums cita starpā ir norādīts Aizsargjoslu likuma 36.panta otrās daļas 3.punkts.
Vienlaikus saskaņā ar rīkojuma projektu izstrādes pamatojums ir Aizsargjoslu likuma 36.panta otrās daļas 6.punkts (atbilstoši rīkojuma projekta 2.10.apakšpunktam un 3.punktam).
Lūdzam precizēt anotācijā norādīto informāciju (salāgot ar rīkojuma projektā norādīto).
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saskaņā ar Rīkojuma projektam pievienoto Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā esošo informāciju uz nekustamā īpašumā "Ziemeļu iela 28" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8052 001 0022), Carnikavas pagastā, Ādažu novadā, sastāvā esošo zemes vienību atrodas arī būves (būvju kadastra apzīmējumi 80520010022003, 80520010022004, 80520010022005, 80520010022006, 80520010022007 un 80520010022008), par kurām Rīkojuma projektā un anotācijā nav sniegta informācija. Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam anotācijā atspoguļot informāciju par minēto būvju piederību. 
Tāpat lūdzam norādīt informāciju par būvēm, kas atrodas uz nekustamā īpašuma "Valsts mežs 8052" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8052 001 0055) Carnikavas pagastā, Ādažu novadā, sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8052 001 0055). 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Rīkojumā projektā minētās zemes vienības atrodas dabas parka “Piejūra” neitrālajā un dabas parka zonā. 
09.11.2021. Ministru kabineta noteikumi Nr.740 "Dabas parka "Piejūra" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.740) paredz Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiskas atļaujas nepieciečamību, lai:
1) dabas parka teritorijā ierīkotu dabā publiski pieejamus dabas tūrisma, izziņas un atpūtas infrastruktūras objektus (piemēram, takas, maršrutus, skatu un peldvietu glābšanas torņus, atpūtas vietas, informācijas stendus, norādes zīmes, stāvlaukumus, apmeklētāju centrus un informācijas centrus (11.punkts);
2) dabas parka zonā veiktu ceļu (arī sliežu ceļu) un citu inženierbūvju restaurāciju, atjaunošanu vai pārbūvi, ja tiek mainīts trases platums un novietojums (26.2.2.apakšpunkts);
3) dabas parka zonā veiktu publiski pieejamu dabas tūrisma, izziņas un atpūtas infrastruktūras objektu (tai skaitā taku, gājēju celiņu, veloceliņu, stāvlaukumu, piebraucamo ceļu, skatu platformu, skatu un peldvietu glābšanas torņu, kempingu, kuģošanas līdzekļu piestātņu) būvniecību (26.6.5.apakšpunkts).
Vienlaikus MK noteikumu Nr.740 8. punkts paredz, ka Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja nav nepieciešama darbībām, kurām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ietekmes uz vidi novērtējumu Valsts vides dienests izsniedz tehniskos noteikumus vai veic sākotnējo ietekmes uz vidi novērtējumu. 
Ņemot vērā minēto, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par MK noteikumos Nr.740 noteikto prasību ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Skaidrības nodrošināšanai lūdzam anotācijā atspoguļot Valsts vides dienesta 2022. gada 8. septembra Paredzētās darbības ietekmes uz vidi sākotnējā izvērtējumā Nr.AP22SI0163 izteiktos risinājumus negatīvās ietekmes uz vidi novēršanai un/vai mazināšanai, kuri iekļaujami kā nosacījumi tehniskajos noteikumos, tai skaitā, ka "atbilstoši Meža likuma 41. panta 1. daļai ir nepieciešams mainīt zemes lietošanas veidu no meža uz zemi zem būvēm."
 
Piedāvātā redakcija
-