Atzinums

Projekta ID
23-TA-1835
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Jelgavas komunālie pakalpojumi"
Atzinums iesniegts
21.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebildumi par Kārtību, kādā noteicamas izmaksas, kas veicamas, lai veidotu uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai
SIA “Jelgavas komunālie pakalpojumi”, reģ. Nr.  43603022128 (JKP) ar šo sniedz iebildumus un ierosinājumus par Ministru Kabineta noteikumu projektu “Kārtība, kādā noteicamas izmaksas, kas veicamas, lai veidotu uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai” (MK Projekts). JKP iebildumi un ierosinājumi ir šādi:

1. Nepieciešams precizēt MK Projekta redakciju atbilstoši anotācijai
MK Projekta 3.punkts noteic, ka “Uzkrājumu dabas resursu nodokļa (turpmāk – DRN) segšanai par apglabāšanu rēķina no brīža, kad ievieto atkritumus bioreaktora šūnā, līdz brīdim, kamēr bioreaktora šūna tiek slēgta.”
Taču MK Projektā nekas nav minēts par tiem bioreaktoriem (biošūnām), kas pašlaik jau uz MK Projektu pieņemšanas brīdi ir slēgti.
Savukārt MK Projekta anotācijas 3.punktā ir paskaidrots, ka “Noteikumu projekts  neattiecas uz bioreaktora šūnām, kas ir izbeigušas darbību. DRN izmaksas par atšķiroto faktiski apglabājamo atkritumu daudzumu šādās šūnās tiek segtas pēc fakta apglabāšanas brīdī no tarifa. Kad nākotnē šādas DRN izmaksas jau par faktiski apglabāto daudzumu radīsies, tā brīža biošūnas apsaimniekotājs, kurš biošūnu vērs  vaļā un šķiros, visas izmaksas segs caur tarifu, kurā iekļaus arī DRN atbilstoši faktiskajam apglabāto atkritumu daudzumam.”
Tā kā MK Projekta teksts ir juridiski saistošs un tam ir likuma spēks, bet anotācijai tāda nav, JKP lūdz tiesiskās noteiktības un skaidrības dēļ papildināt MK Projektu ar noteikumiem, kas ieviestu anotācijas 3.punktā pausto pašā MK Projekta tekstā, tādējādi nodrošinot šīm normām likuma spēku. Proti, ir nepieciešams noteikt, kādas būs sekas attiecībā uz tām biošūnām, kurās atkritumu apglabāšana MK Projekta pieņemšanas brīdī vairs nenotiek, bet kurās atrodas agrāk apglabātie, bet vēl neizšķirotie atkritumi. Attiecībā uz šādiem atkritumiem iepriekšējos gados nav veidots DRN uzkrājums un ir nepieciešams iestrādāt MK Projektā regulējumu, lai precizētu, kā ir veicama DRN samaksa un kā ir iekasējama samaksātā DRN kompensācija par poligonos noglabātajiem biošūnu atlikumiem.
JKP ieskatā ir nepieciešams papildināt MK Projektu ar noteikumiem, kas nepārprotami noteiktu, ka:
 - To biošūnu apsaimniekotājiem, kuras ir slēgtas, nav jāveic DRN uzkrājums;
 - Attiecībā uz slēgtajām biošūnām DRN par atkritumiem, kas atšķiroti un tiks apglabāti poligonos, aprēķina biošūnas apsaimniekotājs pēc to faktiskā apjoma un veida apglabāšanas laikā. Šo DRN biošūnas apsaimniekotājam ir tiesības iekļaut nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā.
2. Nav skaidrs, kā atgūt DRN uzkrājumu par biošūnām, kurās atkritumu apglabāšana sākās pirms AAL grozījumiem.
JKP poligonā “Brakšķi” 2. sektorā atrodas biošūna (2. Sektora Biošūna), kurā atkritumu ievietošana sākās 2019.gadā pirms AAL grozījumu spēkā stāšanās. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) atļāva iekļaut DRN uzkrājumu par 2. sektora Biošūnu, sākot no 2023.gada oktobra, taču no spēkā esošiem tiesību aktiem nav konkrēti izprotams, kā atgūt DRN uzkrājumu par periodu no 2019.gada līdz 2023.gada oktobrim.
Kā jau aprakstīts 1.punktā, MK Projektā ir nepieciešams paredzēt kārtību, kā aprēķināt DRN uzkrājumu par periodiem pirms AAL grozījumu spēkā stāšanās, kā arī paredzēt kārtību, kā šo DRN uzkrājumu atgūt caur tarifu.  
Rodas situācija, kas neatbilst AAL 41.panta (6.1) daļai, saskaņā ar kuru visu DRN uzkrājumu ir tiesības atgūt caur SPRK tarifu.
Tā kā pašreizējā MK Projekta redakcija neparedz kārtību, kā atgūt DRN uzkrājumu par periodu, pirms stājās spēkā AAL grozījumi, tad to biošūnu īpašnieki, kurās atkritumus novietoja pirms AAL grozījumu spēkā stāšanās, tiek nostādīti daudz sliktākā situācijā nekā tie, kuru biošūnās atkritumu novietošana sākās pēc AAL grozījumu pieņemšanas.
DRN par apglabājamajiem atkritumiem būs jāmaksā visiem biošūnu īpašniekiem, bet atbilstoši pašreiz piedāvātajai MK Projekta redakcijai varētu rasties netaisnīgs rezultāts, ka pilnībā atgūt šīs izmaksas caur tarifu varētu tikai tie, kuru biošūnās atkritumu novietošana notika pēc AAL grozījumu pieņemšanas.
Tāpat, jo sevišķi jāņem vērā, ka kopš 2022.gada septembra ir spēkā jauni Ministru kabineta noteikumi Nr. 571 “Kārtība, kādā izbeidz piemērot atkritumu statusu no bioloģiski noārdāmiem atkritumiem iegūtam materiālam”, kuru ieviesto izmaiņu dēļ ir pieaudzis to atkritumu veidu apjoms, kas būs jāapglabā poligonā pēc izšķirošanas no biošūnām, kas rada JKP papildus izmaksas, ar kurām tas nevarēja rēķināties, kad izveidoja biošūnas.
3. Neskaidra uzkrājuma aprēķināšanas kārtība
MK Projekta 4.4. punktā minēts, ka viens no DRN uzkrājuma aprēķinā izmantojamajiem parametriem ir diskonta likme, taču MK Projektā nav paskaidrots, kā aprēķinā ir jāizmanto šī likme. Nav skaidrs vai šī likme ir jāreizina ar kādu no citiem 4. punktā minētajiem parametriem vai ir jāveic kādas citas darbības. MK Projektu nepieciešams precizēt attiecībā uz pareizo DRN uzkrājuma kārtību.
 
Piedāvātā redakcija
-