Atzinums

Projekta ID
23-TA-2627
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā izvērstāk skaidrot ar noteikumu projekta 4. punktu paredzētās drošības maksas par katru tranzīta un transfēra pasažieri sadales izmaiņas. Proti, lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā pamatot ne tikai drošības maksas palielinājumu kā tādu, bet arī izmaiņas drošības maksas par katru tranzīta un transfēra pasažieri sadalē, tostarp norādot, kādu problēmu projekta 4. punkts risina. Aicinām arī anotācijā ietvertos skaidrojumus sasaistīt ar noteikumu projekta vienībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotāciju, sniedzot papildu skaidrojumu par likumdevēja pilnvarojumu likumā “Par aviāciju” Ministru kabinetam noteikt gaisa pārvadātājam pienākumu bez viņa iepriekšējas piekrišanas maksāt līgumsodu (nokavējuma naudu) par prettiesiski kavētu saistību izpildi. Tāpat lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu, kādēļ pienākums gaisa pārvadātājam maksāt līgumsodu (nokavējuma naudu) tiktu noteikts ar Ministru kabineta noteikumiem, atkāpjoties no Civillikumā ietvertā vispārīgā civiltiesību regulējuma. Kā arī lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt izvērtējumu 5. punktā noteiktā līgumsoda (nokavējuma naudas) samērīgumam un taisnīgumam.

Likumdevējs ar likuma “Par aviāciju” 28. panta trešo daļu pilnvarojis Ministru kabinetu noteikt maksu par šajā normā norādītajiem valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī tās iekasēšanas un izlietošanas kārtību, norādot pakalpojumus, kas ietverti attiecīgajā maksā, un atbrīvojumus no tās.
Noteikumu projekta 5. punkts paredz papildināt Ministru kabineta 2011. gada 19. oktobra noteikumus Nr. 823 “Noteikumi par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu” (turpmāk – Noteikumi Nr. 823) ar 12.1 punktu, uzliekot par pienākumu gaisa pārvadātājiem, kuri saņem drošības maksu no pasažieriem, maksāt nokavējuma naudu 0,05 procentu apmērā no laikā nesamaksātā pamatparāda par katru kavējuma dienu.
Minētajā punktā ietvertais jēdziens “nokavējuma nauda” pēc tā juridiskās dabas ir pielīdzināms Civillikuma 1716. pantā definētajam līgumsodam. Tādējādi ar Noteikumiem Nr. 823 gaisa pārvadātājiem bez viņu piekrišanas tiktu noteikts līgumsods par nesavlaicīgu samaksu. Respektīvi, gaisa pārvadātājs, izmantojot lidostu “Rīga” pasažieru pārvadāšanai, akceptētu Noteikumu projektā noteikto pienākumu maksāt līgumsodu par prettiesisku saistību izpildes kavējumu.
Lai nerastos šaubas par to, ka Ministru kabinets, izdodot noteikumu projekta normas, ir ievērojis likumdevēja piešķirto pilnvarojumu likuma “Par aviāciju” 28. panta trešajā daļā, anotācijā jānorāda papildu skaidrojums par to, ka minētajā likuma normā tieši norādīts uz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt pakalpojuma saņēmējiem pienākumu maksāt līgumsodu (nokavējuma naudu) par prettiesiski kavētu saistību izpildījumu.

Starp lidostu “Rīga” un gaisa pārvadātājiem pastāv civiltiesiskas attiecības. Vispārīgo civiltiesību regulējumu Latvijas tiesību sistēmā nosaka Civillikums. Vieni no civiltiesību pamatprincipiem ir privātautonomijas princips un līguma slēgšanas brīvības princips, atbilstoši kuriem tiesību subjekti var brīvi, pēc savas izvēles un ieskatiem veidot savstarpējās civiltiesiskās attiecības, t.sk. brīvi vienoties par tādu saistību pastiprinājumu kā līgumsods.
Vispārīgi ar normatīvo aktu noteikt pienākumu kādai pusei maksāt līgumsodu, neprasot viņa piekrišanu, ir tirgus ekonomikai neraksturīga parādība, tomēr Latvijas normatīvajos aktos ir sastopamas šādas situācijas. Piemēram, Dzelzceļa pārvadājumu likuma 64. un 65. pants. Tomēr šādi gadījumi pārsvarā noteikti ar likumus, tādēļ īpaši svarīgi, pirmkārt, konstatēt likumdevēja dotu pilnvarojumu Ministru kabinetam izdot šādu regulējumu. Otrkārt, sniegt izvērstu skaidrojumu, kādēļ attiecīgajā normatīvajā aktā pieļaujama atkāpšanās no Civillikumā ietvertā vispārīgā civiltiesību regulējuma.

Līgumsodam ir sodīšanas funkcija, un tiesiskajās attiecībās, kurās piemērojami sodoša rakstura tiesiskie līdzekļi, jāievēro no taisnīguma principa atvasinātais soda samērīguma princips. Tas izriet arī no Civillikuma 1717. panta. Proti, līgumsoda mērķis nedrīkst būt iedzīvošanās uz cita tiesisko attiecību dalībnieka rēķina, un tam jābūt samērīgam un taisnīgam. Tāpat Jāņem vērā, ka Civillikuma 1716. panta trešajā daļā noteikta pieaugoša līgumsoda robeža – ne vairāk par 10 procentiem no pamatparāda vai galvenās saistības apmēra.
Pieņemot tādu normatīvo regulējumu par puses pienākumu bez viņa piekrišanas maksāt pieaugošu līgumsodu (nokavējumu naudu), jāveic šā saistību pastiprinājumu samērīguma un taisnīguma izvērtējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu paredzētā drošības maksas palielināšana ietekmē arī fiziskas personas - izlidojošos pasažierus, kā arī tranzīta un transfēra pasažierus (sk. Noteikumu Nr. 823 4.-6. punktu), lūdzam precizēt anotācijas 2. sadaļu, raksturojot noteikumu projekta ietekmi uz fiziskām personām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ailē par rīcības brīvības izmantošanu minēts: "Noteikumu projekts paredz drošības maksu attiecināt arī uz tranzīta un transfēra pasažieriem, kuri tāpat kā izlidojošie pasažieri saņem minētos pakalpojumus." Lūdzam precizēt informāciju, ņemot vērā, ka drošības maksa attiecināma uz tranzīta un transfēra pasažieriem jau atbilstoši pašreizējai Noteikumu Nr. 823 redakcijai (sk. noteikumu 4.2. apakšpunktu), un norādīt aktuālu informāciju par tabulā minētās regulas 5. pantā izmantotās rīcības brīvības izmantošanu projektā. Līdzīgi lūdzam precizēt arī anotācijas 1.3. sadaļā ietvertos skaidrojumus (piemēram: "Drošība maksas noteikšana tranzīta un transfēra pasažieriem nepieciešama, lai nepieļautu apdraudējumu gaisa kuģu lidojumu drošuma un drošības  uzraudzības pasākumu veikšanai pietiekošā apmērā."). Papildus lūdzam izvērtēt, vai tiešām tabulā minētās regulas 5. pants ieviests visā noteikumu projektā (sk., piemēram, noteikumu projekta 6. punktu), un vai nu precizēt tabulu, norādot konkrētas noteikumu projekta vienības, kurās ieviesta attiecīgā regulas vienība, vai sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
16. Noteikumi stājas spēkā 2024. gada 1. aprīlī.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu, nevis izsakot jaunā redakcijā Noteikumu Nr. 823 16. punktu (spēkā stāšanās datumu), bet gan pievienojot noteikumu projektam spēkā stāšanās normu. Proti, lūdzam noteikumu projekta 6. punktu izteikt kā 2. punktu šādā redakcijā: "Noteikumi stājas spēkā 2024. gada 1. aprīlī." Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta ievaddaļas un iepriekšējo punktu numerāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu Nr. 823 10. punkts paredz: "Drošības maksu pārskata reizi trijos gados vai gadījumā, ja pasažieru skaita izmaiņas gadā pārsniedz 15 %, atbilstoši aktuālajam pasažieru skaitam un drošības pakalpojumu izmaksām." Kontekstā ar jau iepriekš veiktajiem grozījumiem Noteikumos Nr. 823 aicinām anotācijā skaidrot, kā, paredzot noteikumu projektā drošības maksas palielinājumu, ievērota minētā Noteikumu Nr. 823 norma.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.3. Cita informācija
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 5.3. sadaļā sniegt informāciju par noteikumu projekta atbilstību anotācijas 1.3. sadaļā minētajiem starptautiskajiem dokumentiem (vadlīnijām, rekomendācijām u.tml.).
Piedāvātā redakcija
-