Atzinums

Projekta ID
24-TA-348
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
"2.1 pants. Biroja risku analīzes informācijas sistēma
(1) Biroja risku analīzes informācijas sistēma (turpmāk – BRAIS) un tās programmnodrošinājums ir valsts informācijas sistēma, kuras uzturēšanu un attīstību finansē no valsts pamatbudžeta.
(2) BRAIS izmantošanas mērķis ir nodrošināt Biroja datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti par šā panta trešajā daļā minētajām personām nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
(3) BRAIS pārzinis un turētājs ir Birojs, kas organizē un vada informācijas sistēmas darbību atbilstoši šā panta otrajā daļā paredzētajam izmantošanas mērķim, kā arī veic datu apstrādi:
1)  par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Krimināllikuma izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī par politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 25.panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par Krimināllikuma 326.2 un 326.3 pantā minētajiem valsts vai pašvaldības iestādes darbiniekiem, kuri nav valsts amatpersonas, vai valsts institūciju pilnvarotām tādām pašām personām, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, šo personu radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
4) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
5) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir kāda no 1., 2., 3. un 4. punktā minētajām personām.
(4) BRAIS netiek veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem.
(5) BRAIS tiek apstrādāta informācija par personām, faktiem un notikumiem šajā likumā Birojam noteikto funkciju izpildei.
(6) BRAIS tiek apstrādātas šā panta trešās daļas 1. – 4. punktā minēto fizisko personu šādas datu kategorijas:
1) identifikācijas dati;
2) dati par amatiem un dati, kas norāda uz piederību valsts amatpersonas statusam;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību;
6) dati par patiesajiem labuma guvējiem.
(7) Lai identificētu personas, par kurām atbilstoši KNAB kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude, BRAIS tiek veikta profilēšana, pamatojoties uz šā panta sestajā daļā minētajām datu kategorijām.   
(8) Fiziskas personas datu apstrāde BRAIS tiek veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai ir tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par saviem apstrādātajiem personas datiem. Fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
(9) Informācijas sistēmā dati tiek iegūti no Komercreģistra, Biedrību un nodibinājumu reģistra, Politisko partiju reģistra, Mantojumu reģistra, Gaisa kuģu reģistra, Latvijas Kuģu reģistra, VID Datu noliktavas sistēmas, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas, VID Politiski nozīmīgu personu reģistra, VID publiskojamo datu bāzes, Fizisko personu reģistra, Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas, CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra, sistēmas “Valsts vienotā datorizētā Zemesgrāmata”, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas, Būvniecības informācijas sistēmas, Elektronisko iepirkumu sistēmas (vai IUB Publikāciju vadības sistēmas), Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektu vienotās informācijas sistēmas un Biroja Elektronisko datu ievades sistēmas.
(10) Ministru kabinets nosaka Biroja risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, iekļaujamās informācijas apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu glabāšanas nosacījumus un kārtību. "
Iebildums
Ne no likumprojekta, ne no likumprojekta anotācijas neizriet, kādu konkrēti informāciju KNAB plāno saņemt no Valsts ieņēmumu  dienesta. Likumprojektā ietvertajā  likuma  2.1panta desmitajā daļā ir noteikts no kādām institūciju informācijas sistēmām tiek iegūta informācija, bet nav norādes kādu informāciju plānots saņemt, līdz ar to nav iespējams izvērtēt sniedzamās informācijas apjomu.
Lūdzam papildināt likumprojektu norādot sniedzamās informācijas apjomu, ko plāno saņemt no katras institūcijas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
"2.1 pants. Biroja risku analīzes informācijas sistēma
(1) Biroja risku analīzes informācijas sistēma (turpmāk – BRAIS) un tās programmnodrošinājums ir valsts informācijas sistēma, kuras uzturēšanu un attīstību finansē no valsts pamatbudžeta.
(2) BRAIS izmantošanas mērķis ir nodrošināt Biroja datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti par šā panta trešajā daļā minētajām personām nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
(3) BRAIS pārzinis un turētājs ir Birojs, kas organizē un vada informācijas sistēmas darbību atbilstoši šā panta otrajā daļā paredzētajam izmantošanas mērķim, kā arī veic datu apstrādi:
1)  par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Krimināllikuma izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī par politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 25.panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par Krimināllikuma 326.2 un 326.3 pantā minētajiem valsts vai pašvaldības iestādes darbiniekiem, kuri nav valsts amatpersonas, vai valsts institūciju pilnvarotām tādām pašām personām, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, šo personu radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
4) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
5) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir kāda no 1., 2., 3. un 4. punktā minētajām personām.
(4) BRAIS netiek veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem.
(5) BRAIS tiek apstrādāta informācija par personām, faktiem un notikumiem šajā likumā Birojam noteikto funkciju izpildei.
(6) BRAIS tiek apstrādātas šā panta trešās daļas 1. – 4. punktā minēto fizisko personu šādas datu kategorijas:
1) identifikācijas dati;
2) dati par amatiem un dati, kas norāda uz piederību valsts amatpersonas statusam;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību;
6) dati par patiesajiem labuma guvējiem.
(7) Lai identificētu personas, par kurām atbilstoši KNAB kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude, BRAIS tiek veikta profilēšana, pamatojoties uz šā panta sestajā daļā minētajām datu kategorijām.   
(8) Fiziskas personas datu apstrāde BRAIS tiek veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai ir tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par saviem apstrādātajiem personas datiem. Fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
(9) Informācijas sistēmā dati tiek iegūti no Komercreģistra, Biedrību un nodibinājumu reģistra, Politisko partiju reģistra, Mantojumu reģistra, Gaisa kuģu reģistra, Latvijas Kuģu reģistra, VID Datu noliktavas sistēmas, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas, VID Politiski nozīmīgu personu reģistra, VID publiskojamo datu bāzes, Fizisko personu reģistra, Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas, CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra, sistēmas “Valsts vienotā datorizētā Zemesgrāmata”, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas, Būvniecības informācijas sistēmas, Elektronisko iepirkumu sistēmas (vai IUB Publikāciju vadības sistēmas), Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektu vienotās informācijas sistēmas un Biroja Elektronisko datu ievades sistēmas.
(10) Ministru kabinets nosaka Biroja risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, iekļaujamās informācijas apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu glabāšanas nosacījumus un kārtību. "
Iebildums
Uzskatām, ka 2.1 panta ceturtā daļā nepamatoti tiek sašaurināts analizējamo amatpersonu loks. KNAB ir noteicošā loma pretkorupcijas jomā, līdz ar to jābūt visaptverošai iespējai stratēģiskajā un taktiskajā analīzē. Papildus nepieciešams vērtēt vai KNAB nav samazinājis subjektu loku, jo īpaši izslēdzot VID amatpersonas un Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonas un darbiniekus.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
"2.1 pants. Biroja risku analīzes informācijas sistēma
(1) Biroja risku analīzes informācijas sistēma (turpmāk – BRAIS) un tās programmnodrošinājums ir valsts informācijas sistēma, kuras uzturēšanu un attīstību finansē no valsts pamatbudžeta.
(2) BRAIS izmantošanas mērķis ir nodrošināt Biroja datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti par šā panta trešajā daļā minētajām personām nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
(3) BRAIS pārzinis un turētājs ir Birojs, kas organizē un vada informācijas sistēmas darbību atbilstoši šā panta otrajā daļā paredzētajam izmantošanas mērķim, kā arī veic datu apstrādi:
1)  par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Krimināllikuma izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī par politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 25.panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par Krimināllikuma 326.2 un 326.3 pantā minētajiem valsts vai pašvaldības iestādes darbiniekiem, kuri nav valsts amatpersonas, vai valsts institūciju pilnvarotām tādām pašām personām, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, šo personu radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
4) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
5) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir kāda no 1., 2., 3. un 4. punktā minētajām personām.
(4) BRAIS netiek veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem.
(5) BRAIS tiek apstrādāta informācija par personām, faktiem un notikumiem šajā likumā Birojam noteikto funkciju izpildei.
(6) BRAIS tiek apstrādātas šā panta trešās daļas 1. – 4. punktā minēto fizisko personu šādas datu kategorijas:
1) identifikācijas dati;
2) dati par amatiem un dati, kas norāda uz piederību valsts amatpersonas statusam;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību;
6) dati par patiesajiem labuma guvējiem.
(7) Lai identificētu personas, par kurām atbilstoši KNAB kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude, BRAIS tiek veikta profilēšana, pamatojoties uz šā panta sestajā daļā minētajām datu kategorijām.   
(8) Fiziskas personas datu apstrāde BRAIS tiek veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai ir tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par saviem apstrādātajiem personas datiem. Fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
(9) Informācijas sistēmā dati tiek iegūti no Komercreģistra, Biedrību un nodibinājumu reģistra, Politisko partiju reģistra, Mantojumu reģistra, Gaisa kuģu reģistra, Latvijas Kuģu reģistra, VID Datu noliktavas sistēmas, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas, VID Politiski nozīmīgu personu reģistra, VID publiskojamo datu bāzes, Fizisko personu reģistra, Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas, CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra, sistēmas “Valsts vienotā datorizētā Zemesgrāmata”, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas, Būvniecības informācijas sistēmas, Elektronisko iepirkumu sistēmas (vai IUB Publikāciju vadības sistēmas), Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektu vienotās informācijas sistēmas un Biroja Elektronisko datu ievades sistēmas.
(10) Ministru kabinets nosaka Biroja risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, iekļaujamās informācijas apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu glabāšanas nosacījumus un kārtību. "
Iebildums
Likumprojekta 2.1 panta pirmā daļa paredz, ka Biroja risku analīzes informācijas sistēma (turpmāk – BRAIS) un tās programmnodrošinājums ir valsts informācijas sistēma, kuras uzturēšanu un attīstību finansē no valsts pamatbudžeta. Ņemot vērā, ka  valsts informācijas sistēmu uzturēšanas nosacījumus paredz Valsts informācijas sistēmu likuma 7.pants, lūdzam precizēt minētā panta redakciju, tajā svītrojot palīgteikumu par uzturēšanas un attīstības finansēšanu no valsts pamatbudžeta.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas trešās problēmas aprakstā ir norādīts, ka līdz 2024.gada 1.septembrim plānots izstrādāt “analītisko platformu” taktiskās analīzes veikšanai, kā arī  izveidoto “analītisko platformu” paredzēts integrēt ar citām informācijas sistēmām, lai taktiskajai analīzei nepieciešamos datus varētu saņemt un uzkrāt automātiski, nevis vadīt manuāli, kas ievērojami saīsinās nepieciešamo laiku datu analīzei, apstrādājot lielu datu apjomu un automatizējot korupcijas un politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas risku identificēšanu. Šobrīd Likuma projektā ir uzskaitītas Valsts ieņēmumu dienesta sistēmas, kuras paredz saņemt informāciju tikai skatīšanas režīmā un neparedz datu integrāciju tiešsaistes režīmā citās sistēmās. Līdz ar to lūgums precizēt likumprojektu un anotāciju, kāda veidā un apjomā tiks paredzēta datu apmaiņa ar Valsts ieņēmumu dienestu, vai tā tiks saglabāta esošajā kārtībā, vai tomēr ar vārdu “integrācija” šajā kontekstā nozīmē datu apmaiņu tiešsaistes režīmā, lai Valsts ieņēmumu dienests varētu izvērtēt un aprēķināt finansējumu jaunās datu apmaiņas risinājuma izstrādei.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam atkārtoti izvērtēt anotācijā "Problēmas apraksts" minēto, ka BRAIS netiks veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem, jo KNAB kompetencē neietilpst izmeklēt šajās iestādēs nodarbināto izdarītos noziedzīgos nodarījumus.  Ņemot vērā, ka turpmāk VID nodarbināto noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanu veiks KNAB.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
"2.1 pants. Biroja risku analīzes informācijas sistēma
(1) Biroja risku analīzes informācijas sistēma (turpmāk – BRAIS) un tās programmnodrošinājums ir valsts informācijas sistēma, kuras uzturēšanu un attīstību finansē no valsts pamatbudžeta.
(2) BRAIS izmantošanas mērķis ir nodrošināt Biroja datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti par šā panta trešajā daļā minētajām personām nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
(3) BRAIS pārzinis un turētājs ir Birojs, kas organizē un vada informācijas sistēmas darbību atbilstoši šā panta otrajā daļā paredzētajam izmantošanas mērķim, kā arī veic datu apstrādi:
1)  par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Krimināllikuma izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī par politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 25.panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par Krimināllikuma 326.2 un 326.3 pantā minētajiem valsts vai pašvaldības iestādes darbiniekiem, kuri nav valsts amatpersonas, vai valsts institūciju pilnvarotām tādām pašām personām, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, šo personu radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
4) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
5) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir kāda no 1., 2., 3. un 4. punktā minētajām personām.
(4) BRAIS netiek veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem.
(5) BRAIS tiek apstrādāta informācija par personām, faktiem un notikumiem šajā likumā Birojam noteikto funkciju izpildei.
(6) BRAIS tiek apstrādātas šā panta trešās daļas 1. – 4. punktā minēto fizisko personu šādas datu kategorijas:
1) identifikācijas dati;
2) dati par amatiem un dati, kas norāda uz piederību valsts amatpersonas statusam;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību;
6) dati par patiesajiem labuma guvējiem.
(7) Lai identificētu personas, par kurām atbilstoši KNAB kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude, BRAIS tiek veikta profilēšana, pamatojoties uz šā panta sestajā daļā minētajām datu kategorijām.   
(8) Fiziskas personas datu apstrāde BRAIS tiek veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai ir tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par saviem apstrādātajiem personas datiem. Fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
(9) Informācijas sistēmā dati tiek iegūti no Komercreģistra, Biedrību un nodibinājumu reģistra, Politisko partiju reģistra, Mantojumu reģistra, Gaisa kuģu reģistra, Latvijas Kuģu reģistra, VID Datu noliktavas sistēmas, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas, VID Politiski nozīmīgu personu reģistra, VID publiskojamo datu bāzes, Fizisko personu reģistra, Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas, CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra, sistēmas “Valsts vienotā datorizētā Zemesgrāmata”, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas, Būvniecības informācijas sistēmas, Elektronisko iepirkumu sistēmas (vai IUB Publikāciju vadības sistēmas), Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektu vienotās informācijas sistēmas un Biroja Elektronisko datu ievades sistēmas.
(10) Ministru kabinets nosaka Biroja risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, iekļaujamās informācijas apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu glabāšanas nosacījumus un kārtību. "
Priekšlikums
Attiecībā uz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma plānotā 2.1 panta devīto daļu lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādā veidā paredzēts iegūt datus no Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas, piemēram, kā informācijas sistēmas lietotājam vai izmantojot IT risinājumus (informācijas sistēmu savienošana), kā arī, kādus datus plānots iegūt no Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas.
Papildus, ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumu Nr. 770 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu" 1.2. apakšpunktā noteikto informācijas sistēmas nosaukumu, lūdzam precizēt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likuma plānotā 2.1 panta devīto daļu, aizstājot vārdus "Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektu vienotās informācijas sistēmas" ar vārdiem "Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
"2.1 pants. Biroja risku analīzes informācijas sistēma
(1) Biroja risku analīzes informācijas sistēma (turpmāk – BRAIS) un tās programmnodrošinājums ir valsts informācijas sistēma, kuras uzturēšanu un attīstību finansē no valsts pamatbudžeta.
(2) BRAIS izmantošanas mērķis ir nodrošināt Biroja datubāzēs esošās informācijas analīzi, integrāciju, aktuālu un vēsturisku datu uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti, kā arī no citām valsts institūcijām un reģistriem saņemtas informācijas analīzi, integrāciju, uzkrāšanu, uzglabāšanu un apriti par šā panta trešajā daļā minētajām personām nolūkā identificēt likumsakarības, kas norāda uz saikni:
1) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā un noziedzīgiem nodarījumiem valsts institūciju dienestā, ja tie ir saistīti ar korupciju;
2) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem un noziedzīgiem nodarījumiem, kuri saistīti ar politisko organizāciju (partiju) un apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumu;
3) starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijā.
(3) BRAIS pārzinis un turētājs ir Birojs, kas organizē un vada informācijas sistēmas darbību atbilstoši šā panta otrajā daļā paredzētajam izmantošanas mērķim, kā arī veic datu apstrādi:
1)  par valsts amatpersonām likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Krimināllikuma izpratnē, to radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī par politiski nozīmīgām personām, to ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
2) par valsts amatpersonām, kuras minētas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 25.panta piektajā daļā, arī divus gadus pēc tam, kad šīs valsts amatpersonas beigušas pildīt attiecīgā valsts amatpersonas amata pienākumus;
3) par Krimināllikuma 326.2 un 326.3 pantā minētajiem valsts vai pašvaldības iestādes darbiniekiem, kuri nav valsts amatpersonas, vai valsts institūciju pilnvarotām tādām pašām personām, kuras saistītas ar prettiesisku labumu pieprasīšanu, pieņemšanu un došanu, šo personu radiniekiem un darījumu partneriem likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē, kā arī politiski nozīmīgu personu ģimenes locekļiem un ar politiski nozīmīgu personu cieši saistītām personām Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē;
4) par personām, kuras iesaistītas politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanā un priekšvēlēšanu aģitācijā;
5) par komercsabiedrībām, kooperatīvajām sabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem, kuros amatpersona, īpašnieks vai patiesais labuma guvējs ir kāda no 1., 2., 3. un 4. punktā minētajām personām.
(4) BRAIS netiek veikta datu apstrāde par Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām un darbiniekiem, valsts drošības iestāžu amatpersonām un darbiniekiem, karavīriem, zemessargiem, militārajās vienībās un Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā esošajos objektos strādājošajiem civilajiem darbiniekiem un ierēdņiem un Biroja amatpersonām un darbiniekiem.
(5) BRAIS tiek apstrādāta informācija par personām, faktiem un notikumiem šajā likumā Birojam noteikto funkciju izpildei.
(6) BRAIS tiek apstrādātas šā panta trešās daļas 1. – 4. punktā minēto fizisko personu šādas datu kategorijas:
1) identifikācijas dati;
2) dati par amatiem un dati, kas norāda uz piederību valsts amatpersonas statusam;
3) dati par ienākumiem un mantisko stāvokli;
4) finanšu un darījumu informācija;
5) dati par saimniecisko darbību;
6) dati par patiesajiem labuma guvējiem.
(7) Lai identificētu personas, par kurām atbilstoši KNAB kompetencei būtu uzsākama resoriskā pārbaude, BRAIS tiek veikta profilēšana, pamatojoties uz šā panta sestajā daļā minētajām datu kategorijām.   
(8) Fiziskas personas datu apstrāde BRAIS tiek veikta, datu subjektu par to neinformējot. Fiziskai personai ir tiesības saņemt no Biroja apstiprinājumu par to, ka tiek vai netiek apstrādāti uz viņu attiecināmi personas dati, un apstiprinājuma gadījumā saņemt informāciju par saviem apstrādātajiem personas datiem. Fiziskai personai nav tiesību saņemt informāciju, vai pēc profilēšanas veikta papildus manuāla datu apstrāde un pieņemts lēmums par resoriskās pārbaudes uzsākšanu līdz brīdim, kamēr nav pabeigta resoriskā pārbaude.
(9) Informācijas sistēmā dati tiek iegūti no Komercreģistra, Biedrību un nodibinājumu reģistra, Politisko partiju reģistra, Mantojumu reģistra, Gaisa kuģu reģistra, Latvijas Kuģu reģistra, VID Datu noliktavas sistēmas, VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas, VID Politiski nozīmīgu personu reģistra, VID publiskojamo datu bāzes, Fizisko personu reģistra, Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas, CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, Transportlīdzekļu tirdzniecības reģistra, sistēmas “Valsts vienotā datorizētā Zemesgrāmata”, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas, Būvniecības informācijas sistēmas, Elektronisko iepirkumu sistēmas (vai IUB Publikāciju vadības sistēmas), Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektu vienotās informācijas sistēmas un Biroja Elektronisko datu ievades sistēmas.
(10) Ministru kabinets nosaka Biroja risku analīzes informācijas sistēmas uzturēšanas un izmantošanas kārtību, iekļaujamās informācijas apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu glabāšanas nosacījumus un kārtību. "
Priekšlikums
Panta devītajā daļā minēts, ka sistēma iegūst informāciju no  Elektronisko iepirkumu sistēmas (vai IUB Publikāciju vadības sistēmas). Skaidrojam, ka šis sistēmas nav alternatīvas, bet katrai savs mērķis un  saturs. Ierosinām precizēt normu, piemēram, norādot abas sistēmas, ja dati tiks ņemti no abām sistēmām. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā sniegta informācija par iepirkumu  par "analītisko platformu " izstrādes vajadzībām plānotu iepirkumu, norādot, ka šā gada februārī tiks rīkots otrs iepirkums, kura mērķis - izveidot “analītisko platformu” taktiskās analīzes veikšanai. Ņemot vērā, ka jau ir marta vidus, aicinām aktualizēt šo informāciju vai pārskatīt tās nepieciešamību anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīto informāciju un atstāt tajā tikai to, kas attiecināma uz sadaļu par ietekmi uz valsts budžetu un sniedz skaidrojumu par likumprojektā paredzēto taktiskās un stratēģiskās analīzes funkcijas nodrošinu KNAB esošā budžeta ietvaros, kā arī BRAIS izstrādes un uzturēšanas izmaksu finansēšanas avotiem.
Piedāvātā redakcija
-