Atzinums

Projekta ID
25-TA-1209
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
04.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši aprakstam informatīvā ziņojuma Ievadā, šī informatīvā ziņojuma viens no mērķiem ir izpildīt Ministru kabineta 2023. gada 7. marta sēdes protokollēmuma (prot. Nr.13 31.§)  8. punktu - "8. Lai nodrošinātu no pārskatītās Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK dalībvalstīm izrietošo pienākumu izpildi, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izveidot darba grupu, iekļaujot darba grupas sastāvā Iekšlietu ministrijas, Satiksmes ministrijas un Aizsardzības ministrijas deleģētus pārstāvjus, un darba grupā līdz 2024. gada 1. janvārim noteikt uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumu finansēšanas modeli un institūciju atbildības jomas, iesaistīto valsts pārvaldes institūciju funkcijas un uzdevumus."
Atgādinām, ka darba grupas ietvaros netika pārspriesta EDIM risinājuma ieviešanas organizēšanas deleģēšana VDAA, kā arī darba grupas pārstāvjiem nav bijusi iespēja iepazīties ar konkrētā VARAM rīkojuma tekstu, tai skaitā detalizētu izvērtējumu šāda rīkojuma pamatojumam. Darba grupas pārstāvji tika informēti pēc fakta. Papildus jau kopš 2014. gada dažādos politikas plānošanas dokumentos, piemēram, Informācijas sabiedrības pamatnostādnēs 2014, Digitālās transformācijas pamatnostādnēs 2021.-2027. un no tām izrietošajā Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānā 2023.–2027. gadam par eID un eParaksts mobile attīstību, ir veidota vienota pieeja - veidot LVRTC kā eIdentitātes un eParaksta kompetenču centru nacionālajām vajadzībām, kas arī ir veikts kvalitatīvi un pierādāms šos visus gadus.
Ņemot vērā minēto, lūdzam informatīvā ziņojuma 13.lpp pie informācijas par VARAM ministres 2025. gada 24. februāra rīkojumu Nr. 1-2/25 “Par Eiropas digitālās identitātes maka izveidi un ieviešanu”, kurš nosaka, ka VDAA ir uzdots nodrošināt EDIM risinājuma ieviešanas organizēšanu Latvijā, detalizētāk skaidrot pēkšņu nacionālās politikas maiņu, iekļaujot pamatojumu, kas atbalsta VDAA spējas īstenot visu informatīvajā ziņojumā aprakstīto, bez dublējošas infrastruktūras veidošanas, vienlaikus ietverot izvērtējumu un pamatojumu, ka šāda izvēle ir finansiāli un tehnoloģiski racionālākais EDIM ieviešanas modelis.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 3. sadaļā (14.lpp) ir norādīts: "eIDAS 2.0 regulas 5.a panta 2. punkts nosaka, ka nacionālo EDIM var nodrošināt vienā vai vairākos no šādiem veidiem: a)tiešā veidā dalībvalsts; b)atbilstīgi dalībvalsts pilnvarojumam; c)neatkarīgi no dalībvalsts, bet minētā dalībvalsts tos atzīst. Ņemot vērā to, ka VARAM ar rīkojumu uzdeva nodrošināt EDIM risinājuma ieviešanas organizēšanu valsts aģentūrai – VDAA, tad uzskatāms, ka Latvijā EDIM tiks nodrošināts tiešā veidā".
Iebilstam pret šādu redakciju un lūdzam to attiecīgi precizēt, jo ne VARAM ministres 2025. gada 24. februāra izdotais rīkojums Nr. 1-2/25 “Par Eiropas digitālās identitātes maka izveidi un ieviešanu”, ne šis informatīvais ziņojums vai konkrēta sadaļa tajā neizskaidro un nepamato, kādēļ Latvija ir izvēlējusies a. punktā minēto scenāriju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 3.1 sadaļa satur aprakstu tikai no vienas lietotnes prizmas. Ņemot vērā to, ka eIDAS 2.0 regula paredz iedzīvotājiem brīvi izvēlēties EDIM lietotni, tostarp Latvijas iedzīvotājs varēs izmantot, piemēram, Igaunijas EDIM lietotni pakalpojumu saņemšanai, lūdzam minētajā nodaļā aprakstīt tieši dažādu EDIM lietotņu izmantošanas iespēju, jo tā ir ekosistēma, nevis vienas lietotnes ieviešana un tai nepieciešamo informācijas sistēmu pielāgošana. 3.1. sadaļā ar nosaukumu "ekosistēma" ir jāparedz neitrāls apraksts, nevis aprakstot tikai VDAA risinājuma darbības principus, neņemot vērā, ka būs vairākas EDIM lietotnes.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Informatīvā ziņojuma sadaļas "Atribūti un atribūtu elektroniskie apliecinājumi" otrā rindkopa (16.lpp) sākas ar aprakstu valsts pārvaldes un privātu juridisku personu apliecinājumu iekļaušanu katalogā nodošanu, savukārt noslēdzas tikai ar valsts apliecinājumu iekļaušanu katalogā nodošanu. Papildus lūdzam informatīvajā ziņojumā izvērst, kā VDAA iekļaus privātas juridiskas personas atribūtus, kā nodrošinās personas pārbaudi un kā veidos un nodrošinās savienojumus. Tāpat lūdzam izvērtēt iespēju  izvērsti skaidrot, vai DAGR un VIRSIS sistēmas mērķis, tās izveidojot, ir paredzētas privāto datu apstrādei, respektīvi, vai tas nav pretrunā ar DAGR un VIRSIS izveides mērķiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 16.-17. lpp ir uzskaitīti apliecinājumu veidi  - "Svarīgi, lai atkarīgās puses atribūtu var autentificēt, tāpēc atribūts jāapliecina ar elektronisku apliecinājumu. Uz privātu juridisku personu atribūtiem var tikt izsniegti atribūtu elektroniskie apliecinājumi, ko var izsniegt VDAA vai pats atribūta sniedzējs. Savukārt uz publisku juridisku personu atribūtiem tiks izsniegts eIDAS 2.0 regulas 45.f pantā noteiktais atribūtu elektroniskais apliecinājums - atribūtu elektroniskais apliecinājums, ko izdevusi par autentisku avotu atbildīga publiskā sektora struktūra vai kas izdots tās vārdā (turpmāk – Pub atribūtu elektroniskais apliecinājums). Ņemot vērā to, ka publisku juridisku personu atribūtu autentiskais avots ir DAGR, tad apliecinājumu izsniegs VDAA, kā DAGR pārzinis. Atsevišķos gadījumos, kur attiecināms, uz publisku juridisku personu atribūtiem tiks izsniegti kvalificētu atribūtu elektroniskie apliecinājumi, ko varēs izsniegt tikai kvalificēts uzticamības pakalpojumu sniedzējs. Šobrīd, ņemot vērā informatīvā ziņojuma 2.1 sadaļu, kvalificētu atribūtu elektronisko apliecinājumu nodrošinās LVRTC."
Iebilstam par rindkopas esošo redakciju un lūdzam to attiecīgi precizēt, jo tā rada maldīgu priekšstatu, ka privātu juridisku personu atribūtus var izsniegt tikai VDAA vai paši atribūtu izsniedzēji. Šāds apgalvojums nav korekts, jo atribūtu elektroniskos apliecinājumus var izsniegt trīs veidos - PuB-EAA, QEAA un EAA. VDAA, ja vien nekļūst par kvalificētu uzticamības pakalpojumu sniedzēju, var nodrošināt tikai PuB-EAA un EAA, tāpat uzsveram, ka atribūtu sniedzēji var paši izvēlēties, kas uzliek apliecinājumus uz viņu izsniegtajiem atribūtiem - attiecīgi to var darīt viņi paši vai kāds cits uzticamības pakalpojumu sniedzējs, neatkarīgi no tā vai ir kvalificēts vai nekvalificēts.  
Papildus lūdzam atbilstoši precizēt informāciju arī informatīvā ziņojuma Tabulas (19.lpp) 15. punktā.
Piedāvātā redakcija
"Svarīgi, lai atkarīgās puses atribūtu var autentificēt, tāpēc atribūts jāapliecina ar elektronisku apliecinājumu. Apliecinājumiem ir trīs veidi - 1) atribūtu elektroniskais apliecinājums, ko izdevusi par autentisku avotu atbildīga publiskā sektora struktūra vai kas izdots tās vārdā (turpmāk – Pub atribūtu elektroniskais apliecinājums); 2) kvalificētu atribūtu elektroniskie apliecinājumi; 3) atribūtu elektroniskie apliecinājumi (nekvalificēti). Ņemot vērā to, ka publisku juridisku personu atribūtu autentiskais avots ir DAGR, tad plānots, ka Pub atribūtu elektroniskos apliecinājumus izsniegs VDAA, kā DAGR pārzinis. Atsevišķos gadījumos, kur attiecināms, uz publisku juridisku personu atribūtiem tiks izsniegti kvalificētu atribūtu elektroniskie apliecinājumi, ko varēs izsniegt tikai kvalificēts uzticamības pakalpojumu sniedzējs. Šobrīd, ņemot vērā informatīvā ziņojuma 2.1 sadaļu, kvalificētu atribūtu elektronisko apliecinājumu nodrošinās LVRTC. Privātu juridisko personu atribūti var tikt izsniegti kā atribūtu elektroniskie apliecinājumi, ko nodrošina pats atribūtu sniedzējs vai jebkurš kvalificēts vai nekvalificēts uzticamības pakalpojumu sniedzējs, kurš nodrošina kvalificētu vai nekvalificētu uzticamības pakalpojumu - (kvalificēts) atribūtu elektroniskais apliecinājums."
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izsakām iebildumu par informatīvā ziņojuma 3.1. sadaļas redakciju un lūdzam to attiecīgi precizēt, jo no informatīvā ziņojuma izriet, ka VDAA veido paralēlu, dublējošu funkciju/infrastruktūru. Jānorāda, ka paralēli  kvalificētajiem uzticamības pakalpojumiem LVRTC nodrošina arī nekvalificētos uzticamības pakalpojumus saviem partneriem. Līdz ar to nav saprotams, kāpēc tiek paredzēts veidot apliecinājumu pakalpojumu privātām juridiskām personām, kuru nodrošinās VDAA, un netiek izmantota infrastruktūra, kura ir izveidota un varētu nodrošināt tās pārmantojamību, tādējādi efektīvākā veidā izmantojot valsts budžeta līdzekļus. Lūdzam informatīvajā ziņojumā pamatot VDAA nepieciešamību kļūt par nekvalificēto uzticamības pakalpojumu sniedzēju, tādējādi dublējot valstī esošu lomu un radot papildu slogu uz budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Izsakām iebildumu par to, ka informatīvā ziņojuma sadaļā "e-paraksts un e-zīmogs" (17. lpp) tiek minēts konkrēts attālo paraksta izveides serviss. Ņemot vērā šī informatīvā ziņojuma detalizācijas pakāpi, nav atbalstāma konkrēta risinājuma pieminēšana, pat, ja tiek lietots varbūtības izteiksmē. Ņemot vērā, ka esošais formulējums paredz LVRTC nodrošināt šo risinājumu, ir jāsaglabā tiesības izvērtēt, kurš risinājums būs ekonomiski pamatotākais konkrētajā situācijā, atkarībā no pieejamā investīciju apmēra un politikas attiecībā uz esošo risinājumu izmantojamību. Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt informatīvā ziņojuma redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Satiksmes ministrija iebilst par sadaļas "Atkarīgo pušu reģistrs un piekļuves sertifikāts" teksta redakciju (17. - 18.lpp) un lūdzam to attiecīgi precizēt, proti par to, ka loma “atkarīgo pušu reģistrs ar atkarīgo pušu reģistrētāju” tiek atdalīta no piekļuves sertifikātu izsniegšanas iestādes. Mākslīga šo lomu sadalīšana rada vairākus nevajadzīgus un novēršamus riskus, kuri detalizēti aprakstīti un nosūtīti oficiālā vēstulē VARAM un VDAA.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 20.lpp ir minēts - "Ņemot vērā to, ka valsts sertifikācijas shēma aptver funkcionālās prasības, tad VARAM, kā atbildīgā iestāde par eIDAS 2.0 regulas ieviešanu Latvijā, izstrādās šīs prasības, nosakot kādas ir EDIM arhitektūras prasības. Valsts sertifikācijas shēmas daļā par kiberdrošības un datu aizsardzības prasībām saskatāma AM, kā Nacionālajam kiberdrošības centra, kurš piedalās Eiropas kiberdrošības sertifikācijas shēmu izstrādē, atbildība un  DVI, kura atbild par personas datu aizsardzības uzraudzību Latvijā, atbildība. Atbilstoši AM sadarbībā ar DVI izstrādā kiberdrošības un datu aizsardzības prasības".
Iebilstam pret šādu redakciju un lūdzam to attiecīgi precizēt, ņemot vērā to, ka VARAM tiešā padotībā ir VDAA, bet VDAA īsteno EDIM. Ja VARAM izstrādā sertifikācijas shēmu paralēli EDIM ieviešanai, pastāv nopietns interešu konflikts shēmas, kura atbildīs ieviešamajam produktam, izveidošanā. Līdz ar to sertifikācijas shēma būtu nodalāma no produkta īstenotāja, lai neveidojas interešu konflikts.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā pamatā tiek aprakstīts viens risinājums - VDAA EDIM lietotnes izveide. Vēršam uzmanību, ka eIDAS 2.0 regula paredz un sniegs iespēju jebkuram Latvijas iedzīvotājam izvēlēties kādu no Eiropā vai pasaulē radītām EDIM  lietotnēm, tostarp globālo pakalpojumu sniedzēju, piemēram, Google, eIDAS 2.0 regulas prasībām pielāgotu produktu. Ņemot vērā, ka ikviens Latvijas iedzīvotājs var un varēs izvēlēties jebkuru no Eiropā un pasaulē veidotiem digitālajiem makiem un  šo maku būs jāvar  izmantot Latvijas e-pakalpojumos, šajā informatīvajā ziņojumā ir jāapraksta Latvijas pieeja eIDAS 2.0 regulā noteiktā īstenošanai, jāapraksta nepieciešamās lomas, jāapraksta nepieciešamie sistēmu pielāgojumi jauno servisu sniegšanai, lai Latvijas iedzīvotāji spētu izmantot eIDAS 2.0 regulā paredzēto. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka  eIDAS 2.0 regulas jaunie pakalpojumi, kas ir  minēti informatīvā ziņojuma 4.8. sadaļā (25.lpp), paredz virkni jaunu iespēju un produktu Latvijas digitālajai telpai, bet informatīvajā ziņojumā par eIDAS 2.0 regulas ieviešanu  detalizēti nav aprakstīts. Līdz ar to nepieciešams papildināt minēto informatīvā ziņojuma sadaļu ar attiecīgu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam konkrēti minēt LVRTC Informatīvā ziņojuma 6.sadaļas otrajā rindkopā (30.lpp), jo LVRTC ir īstenojis EDIM pilotprojektu, uzkrājot tehniskās zināšanas un pieredzi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Iebilstam par informatīvā ziņojuma 6. sadaļas divu pēdējo rindkopu redakciju un lūdzam to attiecīgi precizēt, ņemot vērā to, ka darba grupā tika panākta vienošanās par to, ka ir nepieciešama EDIM uzturēšanas izmaksu prognoze. Ja būs zināmas ieviestā EDIM uzturēšanas ikgadējās izmaksas, attiecīgi būs iespējams pieņemt lēmumu: turpināt 2023. gada 7. marta informatīvajā ziņojumā "Par Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta "E-identitātes un e-paraksta risinājumu attīstība" ietvaros izveidotās infrastruktūras tālākas izmantošanas iespējām" (prot. Nr.13 31.§)  aprakstīto scenāriju - izmantot esošo infrastruktūru EDIM izveidei vai veidot jaunu paralēlu (dublējošu) risinājumu vai paļauties uz citu valstu (privātajiem) risinājumiem. Tikai tad, kad ir pieejama detalizēta uzturēšanas izmaksu aplēse, var skaidri izprast, kurš no eIDAS 2.0 minētajiem scenārijiem valstij ir racionālākais.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt informatīvā ziņojuma 7. sadaļā minētos termiņus, kā arī lūdzam šajā informatīvajā ziņojumā identificēt finansējuma avotu, ja iestājas minētais risks - iegādātais produkts neatbilst sertifikācijas prasībām un ir jāpārveido.
Vēršam uzmanību, ka VDAA jau šobrīd gatavo Ministru kabineta noteikumu projektu par projekta pasi, izsludinājusi piegādātāju apspriedi iepirkumam par EDIM izveidi, kā arī šis informatīvais ziņojums paredz uzdevumu ieviest un sertificēt EDIM līdz 2026. gada 24. decembrim (7. sadaļas 3. punkts (31.lpp)). Lai gan  informatīvā ziņojuma 7. sadaļas 6. punkts paredz, ka sertifikācijas nosacījumi tiek izstrādāti un iesniegti MK (pat ne pieņemti un apstiprināti MK) līdz 2026. gada 31. martam. Tas nozīmē, ka būs nepieciešams jau pasūtīt un piegādāt produktu, vēl nezinot, vai tas atbildīs sertifikācijas prasībām un vai to varēs nosertificēt. Pastāv liels risks, ka gadījumā, ja nevar nosertificēt, būs nepieciešami papildu līdzekļi, lai pasūtīto un piegādāto produktu pielāgotu sertifikācijas prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Nav atbalstāma informatīvā ziņojuma 7. nodaļas "Noslēguma jautājumi" 14. punkta redakcija, ka ar šo informatīvo ziņojumu tiktu izpildīts MK 2023. gada 7. marta protokollēmuma  (prot. Nr.13 31.§)  8. punkts, tai skaitā, informatīvā ziņojuma 13. lpp aprakstīto par šī protokollēmuma izpildīšanu (sadaļas "2.3. Eiropas digitālās identitātes maka ieviešana" pēdējā rindkopa) un lūdzam attiecīgi precizēt informatīvā ziņojuma tekstu. Konkrētais protokollēmuma punkts paredz, ka "8. Lai nodrošinātu no pārskatītās Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK dalībvalstīm izrietošo pienākumu izpildi, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izveidot darba grupu, iekļaujot darba grupas sastāvā Iekšlietu ministrijas, Satiksmes ministrijas un Aizsardzības ministrijas deleģētus pārstāvjus, un darba grupā līdz 2024. gada 1. janvārim noteikt uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumu finansēšanas modeli un institūciju atbildības jomas, iesaistīto valsts pārvaldes institūciju funkcijas un uzdevumus." Pirmkārt, šajā informatīvajā ziņojumā netiek aprakstīts finansēšanas modelis. Otrkārt, darba grupā pēc būtības šis jautājums detalizēti nav izvērtēts. Treškārt, informatīvajā ziņojumā "Par uzticamības un elektroniskās identifikācijas pakalpojumu finansēšanas modeļa noteikšanu un kvalificētas paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas, kā arī droša elektroniskā paraksta radīšanai nepieciešamās funkcionalitātes nepārtrauktības nodrošināšanu " (25-TA-1210), kas tiek virzīts sasaistē ar šo informatīvo ziņojumu, joprojām parādās īstermiņa finansēšanas modeļa risinājums - finansēt no LVRTC dividenžu iemaksām un no nodevas par personu apliecinošiem dokumentiem, tostarp no nodevām par pasu izsniegšanu. Ceturtkārt, šajā informatīvajā ziņojumā nav izvērsta prognoze par EDIM uzturēšanas izmaksām pēc projekta beigām, kā arī šo izmaksu apjoms nav vērtēts salīdzinājumā ar 2023. gada 7. marta informatīvajā ziņojumā "Par Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta "E-identitātes un e-paraksta risinājumu attīstība" ietvaros izveidotās infrastruktūras tālākas izmantošanas iespējām" paredzēto modeli - EDIM ieviest uz eParaksts mobile bāzes.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 1. sadaļā (10.lpp) ir aprakstītas problēmas, kuras radušās pēc eIDAS 1.0 regulas ieviešanas vai netika atrisinātas ar iepriekšējo regulējumu.  Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma tekstu, norādot, ka šīs problēmas ir ES līmeņa problēmas, un EDIM ieviešana ir ES iniciatīva, kuras mērķis ir veicināt vienotu pieeju un sadarbību dalībvalstu starpā, lai ir skaidrs, ka attiecīgajā rindkopā nav aprakstītas problēmas nacionālā līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt iinformatīvā ziņojuma 13.lpp teikumu "Pilotprojekta laikā LVRTC izveidoja EDIM prototipu, kurš kļūs pieejams VDAA un kuru VDAA plāno izmantot nacionālā EDIM izstrādes procesā." atbilstoši piedāvātajai redakcijai, lai neradītu pārpratumus izstrādātā risinājuma pieejamībai. 
 
Piedāvātā redakcija
"Pilotprojekta laikā LVRTC izveidoja EDIM prototipu, kurš tiks publicēts zem atvērtā pirmkoda licences, tādā veidā padarot to publiski pieejamu un izmantojamu jebkuram, tai skaitā un it īpaši nacionālā EDIM izstrādes procesā, kā tas tika paredzēts NOBID pilotprojekta pieteikuma izstrādes fāzē"
17.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai arī informatīvajā ziņojumā ir skaidri aprakstīts, kādiem nolūkiem EDIM jāpieņem (3. sadaļa, 14.-15.lpp), lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma tekstu:  
1."Tāpat jānorāda, ka atkarīgajām pusēm – publisko e-pakalpojumu sniedzējiem (valsts un pašvaldību iestādes, kā arī citi publiskā sektora subjekti, kas nodrošina e-pakalpojumus) – būs jāpieņem EDIM risinājums no tā ieviešanas brīža." , izsakot to šāda redakcijā: "Tāpat jānorāda, ka atkarīgajām pusēm – publisko e-pakalpojumu sniedzējiem (valsts un pašvaldību iestādes, kā arī citi publiskā sektora subjekti, kas nodrošina e-pakalpojumus) - būs jāpieņem EDIM risinājums, ja tiek prasīta elektroniskā identifikācija un autentifikācija piekļuvei publiskas iestādes sniegtam tiešsaistes pakalpojumam, atbilstoši eIDAS 2.0 regulas 5.f panta 1. punktam."; 
2. "Savukārt noteiktiem privāto e-pakalpojumu sniedzējiem, kas minēti eIDAS 2.0 regulas 5.f panta otrajā un trešajā punktā, EDIM būs jāpieņem, sākot no 2027.gada 24.decembra.", izsakot to šādā redakcijā: "Savukārt noteiktiem privāto e-pakalpojumu sniedzējiem, kas minēti eIDAS 2.0 regulas 5.f panta otrajā un trešajā punktā, EDIM būs jāpieņem, ja tiešsaistes identifikācijai ir jāizmanto droša lietotāju autentifikācija vai ja droša lietotāju autentifikācija tiešsaistes identifikācijai ir nepieciešama saskaņā ar līgumsaistībām, sākot no 2027. gada 24. decembra."; 
3. "EDIM pieņemšana publisko pakalpojumu sniedzējiem (jauns pakalpojums); EDIM pieņemšana privāto pakalpojumu sniedzējiem (jauns pakalpojums)", izsakot to šādā redakcijā: "EDIM pieņemšana publisko pakalpojumu sniedzējiem personu elektroniskai identifikācijai un autentifikācijai (jauns pakalpojums); 
 EDIM pieņemšana privāto pakalpojumu sniedzējiem personu elektroniskai identifikācijai un autentifikācijai(jauns pakalpojums)".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļā "Personas identifikācijas dati" svītrot teikumu "Pašreiz LVRTC un PMLP ir izveidota tiešā integrācija datu nodošanai no PMLP uz LVRTC, nodrošinot 2.1 sadaļā aprakstītos uzticamības un e-identifikācijas pakalpojumu, bet jāatzīmē, ka no šāda veida tiešās integrācijas nākotnē, ne vēlāk kā līdz 2030.gadam, būtu jāatsakās, ņemot vērā valsts politiku par centralizētu DAGR izmantošanu datu nodošanas procesā" (15.lpp), ņemot vērā to, ka tiešās integrācijas gadījumu gan valsts pārvaldē, gan privātajā sektorā ir daudz un izcelt vienu nav pamata.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka  informatīvā ziņojuma teikumā: "Pienākums reģistrēties būs subjektiem, kuriem saskaņā ar eIDAS 2.0 regulu jāpieņem EDIM, PID datu nodrošinātājam, uzticamības pakalpojumu sniedzējs, kurš EDIM piedāvā atribūtu elektronisko apliecinājumu, kvalificētam uzticamības pakalpojumu sniedzējam, kurš EDIM piedāvās kvalificētu e-parakstu un kvalificētu e-zīmogu, kvalificētu atribūtu elektronisko apliecinājumu un Pub atribūtu elektroniskā apliecinājuma nodrošinātājam." (18.lpp) ir izklāstīta neprecīza informācija, lūdzam to precizēt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
"Pienākums reģistrēties būs visiem subjektiem, kuri vēlēsies mijiedarboties ar EDIM. Balstoties uz īstenošanas regulu 2025/848 par maka atkarīgo pušu reģistrēšanu, subjektiem iespējama reģistrēšanās zem konkrētām tiesībām jeb lomām, kas skatāmas I pielikuma 12. punktā, piemēram, pakalpojumu sniedzējs vai PID nodrošinātājs."
20.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 21.lpp ir minēts - "Pašreiz, aptaujājot NOBID CSS apakšgrupas pārstāvjus, konstatēts, ka tikai Zviedrijai ir akreditēta atbilstības novērtēšanas struktūra, kura varētu sertificēt EDIM...". Nav saprotams, kāpēc šī informācija ir minēta informatīvajā ziņojumā, ņemot vērā to, ka atbilstības novērtēšanas struktūra ir auditori, kas pēc skaita ir vairāki. Lūdzam svītrot šo informāciju no informatīvā ziņojuma.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt informatīvā ziņojuma rindkopu "Informatīvā ziņojumā plānotos pasākumus 2025. gadā institūcijas īstenos esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, bet paralēli, lai nodrošinātu infrastruktūras pielāgošanu eIDAS 2.0 regulas tehniskajām, funkcionālajām un drošības prasībām, kā arī nepieciešamo speciālistu piesaisti, paredzēts piesaistīt ERAF finansējumu, kas detalizēti tiks norādīts ERAF projekta dokumentācijā." (30.lpp) ar atsaucēm uz konkrētiem ERAF projektiem, kuru ietvaros tiks īstenota eIDAS 2.0 regulas prasību ieviešana.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam labot tekstu "EDIM mobilā aplikācija" uz "EDIM mobilā lietotne" 20. zemsvītras atsaucē.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt teikumā "EDIM ekosistēma jāveido tā, lai iestādēm būtu iespēja pārvaldīt, tai skaitā atsaukt nederīgus atribūtu elektroniskos apliecinājumus, un identificēt visus no DAGR EDIM izsniegtos valsts iestāžu atribūtu elektroniskos apliecinājumus, izņemot tos, kas jau ir nodoti atkarīgajām pusēm." (17.lpp) vārdus "nederīgus atribūtu elektroniskos apliecinājumus" ar vārdu "atribūtus".
Piedāvātā redakcija
-
24.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvajā ziņojumā šobrīd tiek lietoti vārdu savienojumi "īstenošanas akts" un "īstenošanas regula". Lūdzam visā informatīvā ziņojuma tekstā precizēt un izmantot vienotu terminoloģiju.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma sadaļas "4.5. Nekvalificēti uzticamības pakalpojuma sniedzēji" pēdējā teikumā (25. lpp) un 6.sadaļas "Noslēguma jautājumi"  13.punktā aiz vārda "eIDAS" ar cipariem "2.0".
Piedāvātā redakcija
-