Atzinums

Projekta ID
23-TA-1521
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 1. punktu atbilstoši Militārā dienesta likuma 66.1 panta desmitajā, vienpadsmitajā un divpadsmitajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Papildus lūdzam visā noteikumu projekta tekstā atbilstoši precizēt atsauces uz noteikumu projekta 1. punktu. 

Paskaidrojam, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 100. punktam Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam.
 
Piedāvātā redakcija
1. Noteikumi nosaka:
1.1. uz valsts aizsardzības civilā dienesta mācībām (turpmāk – mācības) iesauktajam rezervistam (turpmāk – rezervists) izmaksājamās kompensācijas apmēru un izmaksas kārtību;
1.2. nosacījumus, kārtību un apmēru, kādā rezervistam izmaksā transporta izdevumu kompensāciju;
1.3. slimības naudas kompensācijas apmēru un izmaksas kārtību.
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.1. un 7.2. apakšpunktu.

Ministru kabineta 2001. gada 3. aprīļa noteikumu Nr. 152 "Darbnespējas lapu izsniegšanas un anulēšanas kārtība" 20. punkts noteic, ka darbnespējas lapas tiek sagatavotas elektroniski veselības informācijas sistēmā atbilstoši normatīvajiem aktiem par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu. Papildus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Elektronisko dokumentu likuma 3. panta otrajai daļai elektroniskais dokuments uzskatāms par pašrocīgi parakstītu, ja tam ir drošs elektroniskais paraksts.
 
Piedāvātā redakcija
7.1. ja ir darba tiesiskajās attiecībās, divu darbdienu laikā no darbnespējas lapas A noslēgšanas dienas iesniedz iestādes vadītājam darba devēja pašrocīgi parakstītu apliecinājumu, ka rezervists nav saņēmis slimības naudu par darbnespējas lapas A periodu, kas iestājies un iekrīt mācību laikā, un darbnespējas lapas izdruku no vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas;
7.2. ja ir saņemts Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras lēmums par atteikumu piešķirt slimības pabalstu, divu darbdienu laikā no dienas, kad tas saņemts, iesniedz minēto lēmumu un darbnespējas lapas izdruku no vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas iestādes vadītājam.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 8. punktā vārdus "nepatiesu ziņu sniegšana vai faktisko apstākļu maiņa".

Administratīvā procesa likuma 63. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka pēc nepieciešamo faktu konstatēšanas un administratīvā procesa dalībnieku uzklausīšanas iestāde nekavējoties izvērtē lietas apstākļus un izdod administratīvo aktu, ar kuru pilnībā vai daļēji atteikts izdot iesniedzējam labvēlīgu administratīvo aktu sakarā ar to, ka administratīvā akta izdošanai nav pamata vai tā nav lietderīga. Tādējādi, ja rezervists, pieprasot slimības naudas kompensāciju, sniedz nepatiesas ziņas (piemēram, viltotu darba devēja apliecinājumu par slimības naudas izmaksu), un iestāde secina, ka sniegtās ziņas nav patiesas, iestādei ir tiesības atteikt rezervistam slimības naudas kompensācijas izmaksu. Noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā pamatot noteikumu projekta 8. punkta atbilstību Militārā dienesta likuma 66.1 panta divpadsmitajā daļā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam vai svītrot noteikumu projekta 8. punktu.

Militārā dienesta likuma 66.1 panta divpadsmitā daļa noteic pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt slimības naudas kompensācijas apmēru un izmaksas kārtību. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka, ja likumdevēja dotajā pilnvarojumā lietots vārds "kārtība", tas nepārprotami norāda uz Ministru kabineta noteikumu procesuālo raksturu, proti, noteiktas procedūras izstrādāšanu (sk. Satversmes tiesas 2018. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2017-33-03 14. punktu). Vienlaikus tas neizslēdz Ministru kabineta tiesības pieņemt materiāla rakstura normas, ciktāl netiek pārkāpts attiecīgais pilnvarojums. Tomēr Ministru kabineta noteikumos nevar būt iekļautas tādas materiālās tiesību normas, kas veidotu no pilnvarojošā likuma būtiski atšķirīgas tiesiskās attiecības (sk. Satversmes tiesas 2011. gada 6. maija sprieduma lietā Nr. 2010-57-03 13.3. punktu).

No noteikumu projekta 7. un 8. punkta secināms, ka noteikumu projekta 7. punktā noteiktais termiņš slimības naudas kompensācijas pieprasīšanai ir materiāltiesisks termiņš. Paskaidrojam, ka, ja šāda termiņa tecējuma laikā minētās tiesības netiek izlietotas, personas prasījums par šādu tiesību realizāciju ir noraidāms (sk. Briede J., Danovskis E., Kovaļevska A. Administratīvās tiesības. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2016, 449. lpp.). Proti, izbeidzoties materiāltiesiskajam termiņam, zūd arī pašas tiesības, līdz ar to materiāltiesisko termiņu nevar ne atjaunot, ne pagarināt, izņemot, ja ir konstatējami īpaši apstākļi (piemēram, tiek pārkāpti vispārējie tiesību principi vai termiņa neievērošana ir attaisnojama).
 
Piedāvātā redakcija
-