Atzinums

Projekta ID
25-TA-2811
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Reto slimību alianse
Atzinums iesniegts
01.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Iepazīstoties ar Rīkojuma projektu, jānorāda, ka Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.–2027. gadam nosaka vairākas prioritārās veselības jomas, tostarp retās slimības, sirds un asinsvadu slimības, psihisko veselību, mātes un bērna veselības aprūpi, paliatīvo aprūpi un medicīnisko rehabilitāciju.
Pamatojoties uz Eiropas prevalences diapazonu (6–8 %) un pieņemot vidējo rādītāju 7 %, Latvijā reto slimību pacientu skaits varētu būt ap 111 000–149 000 cilvēku jeb vidēji 130 000. Tādējādi, lai gan lietojam vārdu “rets”, reto slimību izplatība skar būtisku Latvijas populācijas daļu. Turklāt šajos datos netiek ietverti pacientu līdzcilvēki, kuru ikdienas dzīvi būtiski ietekmē ģimenes locekļa slimība, tādējādi palielinot reto slimību kopējo sociālo un ekonomisko ietekmi Latvijā.
Latvija jau ilgstoši ieņem vienu no zemākajām vietām Eiropas Savienībā reto slimību zāļu pieejamībā (sk. EFPIA Patients W.A.I.T. Indicator 2024 Survey pētījums pieejams šeit: https://www.efpia.eu/media/oeganukm/efpia-patients-wait-indicator-2024-final-110425.pdf ). Tāpat cilvēku ar retām slimībām rehabilitācijas un habilitācijas pakalpojumu pieejamība būtu būtiski uzlabojama gan bērnu, gan pieaugušo grupā.
Reto slimību plānā trūkst līdzekļu efektīvu terapiju un efektīvu veselības aprūpes pakalpojumu ieviešanai. Papildu līdzekļi saskaņā ar Latvijas Reto slimību alianse un citu reto slimību pacientu organizāciju priekšlikumiem 2026.gada budžetā šai pacientu grupai netiek piešķirti. Arī no 2025.gada apropriācijas līdzekļiem Reto slimību plānam netiek nekas piešķirts, neskatoties uz cilvēku ar retām slimībām nenoklātajām vajadzībām.
Piemēram, saskaņā ar Plānu reto slimību jomā 2023.–2025. gadam, 2025. gadā nepieciešams papildu finansējums 12,1 miljona EUR apmērā jaunu zāļu iekļaušanai KZS R sarakstā, taču piešķirti tikai 2 miljoni EUR, kas nesedz reālās vajadzības. Analizējot piešķirtā finansējuma dinamiku medikamentiem 2023. un 2024. gadā, redzams, ka finansējuma pieaugums neseko reālajām vajadzībām un pat samazinās: 2023. gadā tika piešķirti 57,85% no nepieciešamā apjoma, 2024. gadā – tikai 17,74%, bet 2025. gadā – 16,53%. Šī tendence ir satraucoša un liecina par arvien pieaugošu plaisu starp reto slimību pacientu vajadzībām un pieejamo finansējumu.
 
Piedāvātā redakcija
Aicinām neapstiprināt finansējuma pārdali, kā norādīts rīkojuma projektā, un atstāt ietaupītos līdzekļus tajā pašā veselības aprūpes prioritārajā jomā, kurai tie sākotnēji paredzēti. Ja līdzekļi ir paredzēti reto slimību jomai, tad tiem jāpaliek un jāizmanto šīs jomas nenoklāto vajadzību segšanai un attīstībai, nevis novirzīti citu jomu finansēšanai.
 
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projektā ir paredzēta finansējuma pārdale no prioritārā pasākuma "Pacientiem ar mākslīgo atveri (stoma) aprūpes veselības uzlabošana". Veicot 2025. gada deviņu mēnešu datu analīzi, secināts, ka minētajā pasākumā veidojas neizpilde 1 107 802 eiro apmērā.
Kaut arī rīkojuma projekta anotācija norāda uz finanšu neizpildi, uzskatām, ka šī “neizpilde” nav samazināta pieprasījuma, bet gan Kompensējamo zāļu saraksta (KZS) sistēmisku nepilnību sekas. Līdzekļu pārdale pirms šo cēloņu novēršanas ir pretrunā ar valsts mērķi nodrošināt maksimāli efektīvu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.
Neizpilde rodas, jo pacienti nevar pilnvērtīgi izmantot piešķirto atbalstu esošās kompensācijas sistēmas trūkumu dēļ:
1) Pacienti spiesti veikt lielas piemaksas par optimāliem, divdaļīgu sistēmu produktiem. Ja viena daļa ir kompensējama, bet otra nav, tas būtiski ierobežo pieejamību, sevišķi sociāli mazāk aizsargātām grupām.
2) KZS joprojām iekļauti stomas aprūpes produkti ar kritiski zemu patēriņu. Šo produktu zemā kvalitāte attur pacientus tos izvēlēties, tādējādi resursi netiek pilnībā izmantoti, jo trūkst atbilstošu, kompensējamu alternatīvu.
3) Aptuveni 10% pacientu nepieciešami specializēti nišas produkti (piem., hermetizācijas gredzeni, viendaļīgie konveksie maisiņi), kas pašlaik nav iekļauti KZS. Šo būtisko produktu neesamība ierobežo finansējuma izlietojumu un apdraud pacientu aprūpes kvalitāti, palielinot komplikāciju risku.
Piedāvātā redakcija
Aicinām neapstiprināt finansējuma pārdali un novirzīt ietaupītos līdzekļus stomas aprūpes uzlabošanai:
1) papildināt Kompensējamo zāļu sarakstu ar kvalitatīviem un atbilstošiem produktiem,
2) odrošināt piekļuvi divdaļīgu sistēmu produktiem bez lielām piemaksām un
3)  iekļaut specializētos nišas produktus (piem., hermetizācijas gredzenus, viendaļīgos konveksos maisiņus) KZS.
Tas nodrošinās, ka līdzekļi tiek izmantoti paredzētajai mērķa grupai - pacientiem ar mākslīgo atveri (stoma) - un garantēs pilnvērtīgu, kvalitatīvu un drošu aprūpi, samazinot komplikāciju risku un uzlabojot pacientu dzīves kvalitāti.
 
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta “Par apropriācijas pārdali” ietverts priekšlikums pārdalīt finansējumu no aktivitātes “Pneimokoka vakcīnas nodrošināšana”. 2025. gadā šajā programmā radušies ietaupījumi 651 981 EUR apmērā, ko izraisījušas zemākas iepirkumu cenas un samazināta dzimstība.
Šāda pārdale ignorē iepriekš identificētu un ar klīniskiem pierādījumiem pamatotu nepieciešamību nodrošināt pneimokoku vakcināciju augsta riska pieaugušo un senioru grupām. Veselības ministrija 2025. gada 16. aprīļa vēstulē Nr. 01-12.5/2031 atzinusi, ka šī vakcinācija ir “ļoti nozīmīgs sabiedrības veselībai” un perspektīvā varētu mazināt slogu uz stacionārajām ārstniecības iestādēm. Tomēr tās ieviešana tika noraidīta, atsaucoties uz papildu finansējuma trūkumu.
Tagad, konstatējot ietaupījumu 651 981 EUR apmērā, Veselības ministrijai ir unikāla un neatliekama iespēja šos līdzekļus novirzīt tam pašam veselības aprūpes un profilakses mērķim — vakcinācijas programmas uzsākšanai augsta riska pieaugušo grupām. Līdzekļu pārdale citiem mērķiem, kamēr riska grupu vakcinācija tiek atlikta, demonstrē nepareizu prioritāšu noteikšanu un neveicina izmaksu efektīvu veselības aprūpi.
Vairākas ārstu un pacientu organizācijas ir vienojušās par prioritārām pacientu grupām:
1) Imūnsupresijas pacienti: orgānu transplantātiem, onkoloģijas (t.sk. onkohematoloģijas) un HIV infekcijas pacienti.
2) Augsta riska plaušu slimību pacienti.
3) Augsta riska kardioloģijas pacienti.
Ārstu aprēķini liecina, ka šīm grupām nepieciešamais budžets ir aptuveni 1 700 000 EUR gadā. Konstatētā ekonomija 651 981 EUR veido nozīmīgu sākuma finansējumu šīs programmas uzsākšanai. Vakcinācija ir arī nopietns ieguldījums demogrāfisko rādītāju uzlabošanā un novērš gan saslimstību, gan mirstību (SPKC).
Piedāvātā redakcija
Aicinām neapstiprināt finansējuma pārdali pilnā apmērā un novirzīt ietaupītos 651 981 EUR vakcinācijas programmas uzsākšanai augsta riska pieaugušo grupām, nodrošinot, ka līdzekļi tiek izmantoti tam mērķim, kam tie sākotnēji paredzēti.
 
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Saskaņā ar tiesību akta projekta „Par apropriācijas pārdali” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu, Reto slimību plāna ietvaros 2025. gadā konstatēts ietaupījums 146 432 EUR. Tas veidojas no apakšpasākuma „Reto slimību diagnostikas attīstība” neizpildes: miega izmeklējumi – 87 776 EUR (no 2025. gadā kopumā piešķirtajiem 136 373 EUR) un no „Laboratorisko un diagnostisko izmeklējumu klāsta paplašināšana un pakalpojumu pieejamības pacientiem ar retajām slimībām nodrošināšana” apakšaktivitātes „Kaulu trausluma ķirurģija bērniem” – ietaupījums 58 656 EUR (no 2025. gadā piešķirtajiem 165 737 EUR).
Šāda līdzekļu pārdale citām jomām ignorē iepriekš identificētas un ar klīniskiem pierādījumiem pamatotas vajadzības, piemēram, rehabilitācijas uzlabošanu bērniem un pieaugušajiem ar retajām slimībām. Piemēram, ambulatora fizioterapijas programma cilvēkiem ar plaušu hipertensijas retajām formām gadā izmaksātu aptuveni 40–60 tūkstošus EUR un iemācītu pacientiem rūpēties par sevi ikdienā mājas apstākļos.
 
Piedāvātā redakcija
Aicinām neapstiprināt finansējuma pārdali un novirzīt ietaupītos 146 432 EUR rehabilitācijas pakalpojumu uzlabošanai bērniem un pieaugušajiem ar retajām slimībām, nodrošinot, ka līdzekļi tiek izmantoti paredzētajai mērķa grupai, palielinot pašaprūpes iespējas, dzīves kvalitāti un neatliekamās rehabilitācijas pieejamību.
 
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Saskaņā ar tiesību akta projekta „Par apropriācijas pārdali” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu, Reto slimību plāna ietvaros 2025. gadā konstatēts ietaupījums 146 432 EUR. Tas veidojas no apakšpasākuma „Reto slimību diagnostikas attīstība” neizpildes: miega izmeklējumi – 87 776 EUR (no 2025. gadā kopumā piešķirtajiem 136 373 EUR) un no „Laboratorisko un diagnostisko izmeklējumu klāsta paplašināšana un pakalpojumu pieejamības pacientiem ar retajām slimībām nodrošināšana” apakšaktivitātes „Kaulu trausluma ķirurģija bērniem” – ietaupījums 58 656 EUR (no 2025. gadā piešķirtajiem 165 737 EUR).
Šāda līdzekļu pārdale citām jomām ignorē iepriekš identificētas un ar klīniskiem pierādījumiem pamatotas vajadzības, piemēram, rehabilitācijas uzlabošanu bērniem un pieaugušajiem ar retajām slimībām. 
 
Piedāvātā redakcija
Aicinām neapstiprināt finansējuma pārdali un novirzīt ietaupītos 146 432 EUR rehabilitācijas pakalpojumu uzlabošanai bērniem un pieaugušajiem ar retajām slimībām, nodrošinot, ka līdzekļi tiek izmantoti paredzētajai mērķa grupai, palielinot pašaprūpes iespējas, dzīves kvalitāti un neatliekamās rehabilitācijas pieejamību.