Atzinums

Projekta ID
24-TA-2723
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Stratēģijas sadaļā “Perspektīvas un plānotie pasākumi attiecībā uz alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu jūras ostās, piemēram, attiecībā uz elektroenerģiju un ūdeņradi, ostas pakalpojumiem” norādīts, ka Rīgas ostai krasta elektroapgādes risinājumiem nepieciešams finansējums aptuveni EUR 10 milj. apmērā, tostarp kruīza kuģu apkalpošanai, bet Rīgas brīvostas pārvaldes rīcībā šāds finansējums nav pieejams. Lūdzam norādīt, kāda finansējuma ietvaros to plānots risināt, vienlaikus ņemot vērā iebildumā par ierobežotām valsts budžeta finansiālajām iespējām norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā 2024.gada 4.decembrī Seimā pieņemtos grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli",  aicinām precizēt informatīvajā ziņojuma 11.lapā pirmās rindkopas tekstu "Dabasgāzes izmantojumu transportā ir palielinājis gan infrastruktūras izveidošana18, kur publiski pieejamās saspiestās dabasgāzes uzpildi piedāvā 2 CNG uzpildes punktu operatori, gan akcīzes nodokļa īslaicīgs samazinājums – no 2021.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 31.decembrim – no 9,64EUR/MWh uz 1,91 EUR/MWh. Saskaņā ar likumu “Par akcīzes nodokli” ar 2026.gada 1.janvāri akcīzes nodokli dabasgāzei, kuru izmanto par degvielu transportā, ir paredzēts noteikt 10 EUR/MWh19", to aizstājot ar šādu redakciju:
"Dabasgāzes izmantojumu transportā ir palielinājis gan infrastruktūras izveidošana18, kur publiski pieejamās saspiestās dabasgāzes uzpildi piedāvā 2 CNG uzpildes punktu operatori, gan akcīzes nodokļa terminēts samazinājums – no 2021.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 31.decembrim – no 9,64 EUR/MWh uz 1,91 EUR/MWh. Saskaņā ar Saeimā 2024.gada 4.decembrī pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli”19 ar 2025.gada 1.janvāri akcīzes nodoklis dabasgāzei, kuru izmanto par degvielu transportā, ir tiks noteikts 3,63 EUR/MWh, savukārt no 2026.gada 1.janvāra - 13,45 EUR/MWh.20"

19 https://likumi.lv/ta/id/357483-grozijumi-likuma-par-akcizes-nodokli
20 Likuma “Par akcīzes nodokli” pārejas noteikumu 124.punkts
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Informatīvais ziņojums "Informatīvais ziņojums “Par Latvijas Alternatīvo degvielu infrastruktūras attīstības stratēģiju”"
Iebildums
Ņemot vērā, ka valsts budžeta finansiālās iespējas ir ierobežotas, kā arī likums “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ir pieņemts un izsludināts, līdz ar to finansējuma piesaistei pasākumiem, kuriem šobrīd nav zināms finansējuma avots, ir jārod tādi risinājumi, kas nerada negatīvu ietekmi uz budžetu, attiecīgi lūdzam Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā iekļaut punktu, kas paredz, ka Latvijas Alternatīvo degvielu infrastruktūras attīstības stratēģijā paredzētie pasākumi tiks īstenoti pieejamā finansējuma ietvaros, vienlaikus, ja netiks rasti risinājumi finansējuma piesaistei, tad pasākumi netiks īstenoti. Attiecīgi lūdzam ar šādu informāciju papildināt arī stratēģiju, tai skaitā arī attiecībā uz pasākumiem, kuriem stratēģijas 22. un 23.lp. valsts budžets norādīts kā viens no iespējamiem avotiem, proti, tabulām Nr. 29 “Plānotie pasākumi un investīcijas ūdeņraža infrastruktūrā un bezemisiju transportlīdzekļos” un  Nr. 30 “Plānotie pasākumi un investīcijas metāna infrastruktūrā un transportlīdzekļos”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam “Valsts mērķrādītāji un mērķi attiecībā uz mazas noslodzes elektrisko transportlīdzekļu uzlādes infrastruktūru” sadaļā pārbaudīt minētus datus, summas un formulas. Iespējamie neprecizitātes piemēri:
1) 3. tabula, maršruta kopgaruma summa.
2) 3. tabula, A6 Rīga–Daugavpils–Krāslava–Baltkrievijas robeža maršruta kopgarums šķiet pārāk mazs, un atšķiras no tāda pati rādītāja 17. tabulā. 17. tabulā A6 maršruta kopgarums ir mazāks nekā šī maršruta posma garums, kurā GVDI ir mazāka par 2000 lielas noslodzes transportlīdzekļiem.
3) 10.tabula, uzlādes parku kopējā izejas jauda 2027.g. un 13. tabula, uzlādes parku kopējās izejas jauda 2025.g. (rezultāts neatbilst aprēķiniem pēc atbilstošas formulas).
4) Pēc formulām ir jāizmanto “TEN-T visaptverošā tīkla kopgarums (km) ar atkāpēm / 60”. Taču pēc aprēķinu rezultātiem izskatās, ka formulā faktiski ir izmantots uzlādes parku skaits.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojuma (11.lpp. pirmais teikums) ir minēts, ka “dabasgāzes izmantojums ceļa transportā ir palielinājies 43 reizes – no 2 TJ 2018.gadā līdz 112 TJ 2023.gadā.”. Lūdzam pārbaudīt aprēķinus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojumā (8.lpp., sadaļā “elektroenerģija”) ir minēts, ka “Latvijā elektroenerģijas patēriņš transportā ir stabils – apmēram 0,7% no kopējā energoresursu patēriņa transporta sektorā.” Un pēc tam ir minēts, ka ETL skaits no 2021.g. līdz 2024.g. pieauga vairākas reizes. Elektroenerģijas īpatsvars energoresursu patēriņā transporta sektorā ir stabils neatkarīgi no ETL skaita pieauguma, vai tas bija stabils līdz 2021.g.? Lūdzam precizēt ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojumā (4.lpp. pēdējais teikums) ir minēts, ka “pašreizējā uzlādes infrastruktūras paplašināšana varētu ietekmēt pieprasījumu pēc elektroenerģijas.” Lūdzam papildināt ziņojumu ar paskaidrojumu kā un kāda mērā uzlādes infrastruktūras paplašināšana varētu ietekmēt pieprasījumu pēc elektroenerģijas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ierosinām informatīvā ziņojuma 13.lapas trešās rindkopas pirmo teikumu precizēt, to aizstājot ar sekojošu teikumu:
"Saskaņā ar likumu “Par akcīzes nodokli”28, bezsvina benzīnam ar augstu bioetanola piejaukumu (E85), kā arī biodīzeļdegvielai un parafinizētai dīzeļdegvielai (B100) tiek piemērotas zemākas akcīzes nodokļa likmes, nekā to fosilajiem analogiem."
Piedāvātā redakcija
-