Atzinums

Projekta ID
22-TA-237
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Finanšu ministrija (turpmāk - FM) atbilstoši kompetencei izskatīja Ministru kabineta rīkojuma projektu par finansējuma 3 000 000 euro apmērā piešķiršanu Satiksmes ministrijai (turpmāk - SM) no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, lai nodrošinātu valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja (VAS “Latvijas dzelzceļš”) finanšu līdzsvara par 2020. gadu daļēju maksājumu atbilstoši Dzelzceļa likuma 9. panta ceturtajai daļai, tā anotāciju un sniedz šādu viedokli.
Norādām, ka 2021.gada 16.decembrī decembrī notika sanāksme starp FM, SM un VAS “Latvijas dzelzceļš” (turpmāk – LDz), kurā tika izrunāts, ka SM nepieciešams sagatavot informatīvo ziņojumu par kopējās situācijas analīzi attiecībā uz LDz turpmākās darbības nodrošināšanu īstermiņā un ilgtermiņā un iesniegt to izskatīšanai Ministru kabinetā, piedāvājot iespējamos situācijas risinājumus attiecībā uz nozares ministrijas ieskatā nepieciešamo finanšu līdzekļu nodrošināšanu LDz (šāds viedoklis tika sniegts arī FM 16.12.2021. atzinumā par TA lietu Nr. 21-TA-1462).
Papildus atgādinām, ka Dzelzceļa likuma 9. panta ceturtajā daļā arī ir noteikts, ka, ievērojot lietotāja iespējamo ilgtermiņa mērķi visu transporta veidu infrastruktūras izmaksas segt ar lietotāju tiešajiem maksājumiem, pamatojoties uz dažādo transporta veidu godīgu, nediskriminējošu konkurenci, kad dzelzceļa transports spēj konkurēt ar citiem transporta veidiem, valsts var prasīt, lai valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs līdzsvaro ieņēmumus un izdevumus bez valsts finansējuma. Tomēr, ņemot vērā SM 2021.gadā sniegtos skaidrojumus, ka esošajos valsts transporta infrastruktūras finansēšanas apstākļos šāda situācija nav iestājusies, tad pie esošajiem apstākļiem lēmuma pieņēmējiem par sniedzamo atbalstu būtu arī jāsniedz skaidra informācija par tālāko rīcību attiecībā uz uzņēmuma darbību, pretējā gadījumā šobrīd ar daļēju finanšu līdzsvara maksājuma segšanu nav saprotams, cik ilgi un kādā apmērā šādi finanšu līdzsvara maksājumi būs nepieciešami un vai tiešām uzņēmumā ir veikti visi iespējamie izmaksu optimizēšanas pasākumi, lai samazinātu finanšu līdzsvara maksājumu nepieciešamību tagad un turpmāk. Turklāt vēršam uzmanību, ka anotācijā šobrīd ir norādīts, ka, nodrošinot turpmākajos gados normatīvajos aktos noteiktos finanšu līdzsvara finansēšanas nosacījumus un dotācijas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai, tas sekmētu kreditoru pārliecību par stabilām uzņēmuma nākotnes darbības perspektīvām un noslēgto kredītu līgumu turpināšanu, bet LDz nebūtu nepieciešami papildus valsts budžeta līdzekļi uzņēmuma pamatkapitāla palielināšanai un/vai kredītsaistību pirmstermiņa atmaksai, tomēr nav norādīts, ko šāds apgalvojums par finanšu līdzsvara nosacījumu un dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas nodrošināšanu turpmākajos gados nozīmē euro izteiksmē (proti, kāda ir šāda apgalvojuma ietekme uz valsts budžetu).
Ņemot vērā minēto, FM šobrīd neatbalsta rīkojuma projekta tālāko virzību un lūdz SM sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā ziņojumu par kopējās situācijas analīzi attiecībā uz LDz turpmākās darbības nodrošināšanu īstermiņā un ilgtermiņā, piedāvājot iespējamos situācijas risinājumus attiecībā uz nozares ministrijas ieskatā nepieciešamo finanšu līdzekļu nodrošināšanu LDz. Vienlaikus, ņemot vērā līdzšinējo situāciju ar kravu pārvadājumu apjoma samazināšanos, kas ietekmē LDz saimniecisko darbību, lūdzam ziņojumā par LDz turpmākās darbības nodrošināšanu iekļaut arī novērtējumu par iespējām palielināt kravu pārvadājuma apjomu valsts iekšējā tirgus ietvaros. Papildus arī norādām, ka piedāvātie risinājumi par nepieciešamo atbalstu ir vērtējami kontekstā ar riskiem, kas saistās ar potenciālo LDz pārklasificēšanu vispārējās valdības sektorā.
Piedāvātā redakcija
-