Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
21-TA-1737
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju par izdevumu attiecināmības termiņu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka no Atveseļošanās fonda nevar tikt atbalstītas jau pabeigtas darbības.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar dokumentu glabāšanas nosacījumiem un ilgumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā maksājumu pieprasījumu un izdevumus, un sasniegto rādītāju pamatojošo dokumentu iesniedz  divas reizes gadā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar investīcijas mērķi atbilstoši Atveseļošanās fonda plānā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju par ievades nosacījumiem Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, tai skaitā informācijas ievades apjomu, datu ievades regularitāti, atbildības sadalījumu un nepieciešamo pamatojošo dokumentu par noteikto atskaites punktu un mērķu sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka investīcijas īstenošanai ir veikts  horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” (Do no significant harm – DNSH) novērtējums, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar saistošajiem nosacījumiem, kā arī informāciju par to, kā tiks nodrošināta šo DNSH nosacījumu ieviešana un uzraudzība.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam visā noteikumu projektā un anotācijā precizēt 1.2.1.2.i. investīcijas nosaukumu un aizstāt vārdu “apakšinvestīcija” ar vārdu “pasākums”, kā arī precizēt plānotā pasākuma numuru uz “1.2.1.2.i.1.”, atbilstoši Vadlīnijās Nr.1 “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka Ekonomikas ministrija nosaka pienākumu finansējuma saņēmējam nodrošināt interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novērtēšanas, dubultfinansējuma riska novēršanas un sasniegto atskaites punktu un mērķu pamatojošās dokumentācijas pārbaudi, t.sk. datu ticamības pārbaudi  gala labuma guvēju līmenī:
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums, tiklīdz ir zināma informācija par iepirkumu izsludināšanas brīdi, iesniegt iepirkumu plānu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā par visiem investīcijas ieviešanai plānotajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot publisko iepirkumu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas tiek domāts ar finansējums neattiecināmo izmaksu segšanai, jo neattiecināmās izmaksas tādēļ ir neattiecināmas, jo to izmaksu segšana nav atbalstāma atbalsta programmas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot sniegtajā kapitāla atlaides definīcijā vārdus “dotācijas veidā”, ņemot vērā, ka atbilstoši Likumam par budžetu un finanšu vadību dotācija ir budžeta līdzekļi, kurus piešķir citiem budžetiem, komersantiem, biedrībām un nodibinājumiem un citām institūcijām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, lai nodrošinātu valsts vai pašvaldību funkciju izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar nepieciešamību uzkrāt datus par šādiem kopējiem radītājiem: “Gada primārās enerģijas patēriņa ietaupījums” un “Papildu darbības jauda, kas uzstādīta atjaunojamo energoresursu enerģijas vajadzībām”.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atskaites punktu šādā redakcijā “Uzņēmējdarbības energoefektivitātes atbalsta programmas stāšanās spēkā”, kā arī tam noteikto rādītāju un sasniegšanas gadu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam visā noteikumu projektā precizēt rādītāja nosaukumu “aprēķinātais siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājums” šādā redakcijā “aprēķinātais siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījums”.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt uz “uzraudzības rādītāji”.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu 11.punktā minēts, ka Altum slēdz līgumu ar atbalsta saņēmēju ne vēlāk kā līdz 2023.gada 31.decembrim. Ņemot vērā, ka no projekta apstiprināšanas līdz līguma noslēgšanai paiet zināms laiks, lūdzam precizēt šo punktu, novēršot pretrunu ar noteikumu 11.punktā minēto.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot norādīto sasniedzamā mērķa apjomu, ņemot vērā, ka tas pārsniedz Atveseļošanās fonda plānā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā 1.2.1.2.1.i apakšinvestīcijai paredzēto finansējuma apjomu, lūdzam anotācijā skaidrot, vai 1.2.1.2.1.i apakšinvestīcijai pieejamais Atveseļošanās fonda finansējums nepārsniegs Eiropas Komisijas (turpmāk - EK) lēmumā SA.36904 24. un 121.punktā noteikto pamatkapitāla un rezerves kapitāla maksimālo summu. Vēršam uzmanību, ka EK lēmuma SA.36904 23.punkts nemaz neparedz citādu iespēju kā finansējumu iepludināt caur pamatkapitālu vai rezerves kapitālu. Ja gadījumā plānotais pamatkapitāla vai rezerves kapitāla palielinājums pārsniedz EK lēmumā SA.36904 noteikto summu, lūdzam juridiski korekti atrunāt, ka programmu varēs uzsākt tikai pēc tam, kad būs saņemts EK lēmums par grozījumiem EK lēmumā SA.36904 par sabiedrības Altum darbību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai minētajā punktā ir paredzēts atalgojums. Attiecīgi lūdzam skaidrot arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā izvērtēta scenārijos balstīta turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 5.panta otrās daļas 1.punktā un 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu ņemt vērā, ka projektu izdevumu veikšanas termiņš un investīciju ieviešanas termiņš ir līdz 2026.gada 31.augustam. Attiecīgi nepieciešams plānot pārbaužu un uzraudzības pasākumus, tā, lai līdz minētajam termiņam būtu iespējams gūt pārliecību par atskaites punktu un mērķu sasniegšanu, to pamatojošās dokumentācijas pietiekamību (atbilstoši vadlīnijās Nr.1 "Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu" noteiktajam līdz 2026.gada 30.jūnijam).
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu precizēt terminu “deklarēšana” un aizstāt to ar attiecināšanas", ņemot vērā, ka Atveseļošanas fondā šāds termins netiek lietos. 
Piedāvātā redakcija

6. Atveseļošanās fonda izmaksu attiecināšanas termiņš ir līdz 2026. gada 31. augustam.
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsts programmas ietvaros ir arī Altum aizdevums, līgumā ir jāiekļauj arī aizdevuma nosacījumi. Lūdzam precizēt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu šādi: "Ja uz datu ievades brīdi vēl nav nodrošināta Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte, sabiedrība "ALTUM" informāciju sniedz elektroniska dokumenta veidā, izmantojot Ekonomikas ministrijas oficiālo elektronisko pastu un sabiedrības "ALTUM" oficiālo elektronisko pastu, parakstot to ar drošu elektronisko parakstu, kas satur laika zīmogu."
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, uz kuru brīdi minētās pazīmes tiek vērtētas (piem., uz pieteikuma un atbalsta piešķiršanas brīdi).

 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka uz šajā punktā minētajiem uzņēmumiem ir attiecināmi vienlaikus arī noteikumu projekta 14.4.un 14.5.punktos minētie nosacījumi, lūdzam precizēt šo punktu, svītrojot pēdējo vārdu "vai".
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, pēc kāda principa tiek noteiktas aktivitātes, kur tiek piemērots 100 euro parāds un 150 euro parāds. Vēršam uzmanību, ka šobrīd netiek piemērota vienota prakse Ekonomikas ministrijas virzītajos Atveseļošanās fonda investīciju MK noteikumos. No Finanšu ministrijas puses atbalstām esošo redakciju, kas atbilst spēkā esošai nodokļu parādu administrēšanai Latvijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 1.panta 4.punkts ietver arī nosacījumus, kas uz šo programmu var arī neattiekties, lūdzam noteikumos precīzi iekļaut tos nosacījumus, kuri saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4.punktu ir jāievēro.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu  ar nosacījumu, ka komersants iesniedz apliecinājumu Komisijas Regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktā ietvertā nosacījuma, ka uzņēmumam netiek piemērota kolektīva maksātnespējas procedūra, vai tas neatbilst savas valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu kolektīvu maksātnespējas procedūru ievērošanai.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 15.punktā tiek noteikti gadījumi, kādos atbalstu komersantiem nesniedz, ja komersants darbojās konkrētās nozares, tai skaitā, atbalstu nesniedz komersantiem, kas darbojas šādās nozarēs:
15.5.operācijas ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļas "Operācijas ar nekustamo īpašumu" grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu");
15.8. būvniecības nozare (NACE 2.red. F sadaļa "Būvniecība");

Ievērojot iepriekš minēto, valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ)  konstatē, ka Noteikumu projektā paredzētais finanšu instruments energoefektivitātes paaugstināšanai izslēdz iespēju pretendēt uz atbalstu lieliem nedzīvojamo ēku pārvaldītājiem kā VNĪ. Tā kā  Noteikumu projekta atbalstāmās darbības ir: "nedzīvojamo ēku un noliktavu energoefektivitāti paaugstinošu pārbūves vai atjaunošanas darbu veikšanai" un "inženiersistēmu atjaunošanai, pārbūvei vai izveidei ēkā, noliktavā vai ražošanas teritorijā", tad no atbalsta saņemšanas tiek izslēgts lielākais valsts īpašumu pārvaldītājs, kura apsaimniekošanā ir vairāki simti objektu, kuros saskaņā ar Noteikumu projektu būtu iespējams veikt energoefektivitātes uzlabojošos pasākumus.

Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam skaidrot pēc kādiem kritērijiem tika izvēlētas 15.punktā noteiktās nozares, uz kurām neattieksies atbalsta pasākums, kā arī izvērtēt iespēju svītrot no 15.punkta 15.5. apakšpunkta norādīto grupu 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu");
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību ka šis 16.2. punkts ir pretrunā ar noteikumu projekta 16.1.punktu. Tā kā šajā punktā ir noteiktas stingrākas prasības nekā Komisijas regulas Nr. 651/2014 6.panta 2.punkts nosaka, nav korekti pie normas iekļaut atsauci uz konkrēto regulas punktu.
Vienlaikus lūdzam anotāciju papildināt ar šo noteikumu punkta izvērtējumu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 2.punktam, norādot, ka noteikumos ir ietvertas stingrākas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektu ņemot vērā, ka šis punkts dublē noteikumu projekta 15.12.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt šo punktu tā, lai viennozīmīgi skaidrs, ka visām plānotajām izmaksām jāveido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtība un ka nav pieļaujamas izmaksas, kas nav tieši saistītas ar augstāka energoefektivitātes līmeņa sasniegšanu, proti, pieļaujamas ir tikai papildu ieguldījumu izmaksas, kam iespējams aprēķināt enerģijas ietaupījumu augstāka energoefektivitātes līmeņa sasniegšanai atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 38. panta 3. punktam (attiecībā uz Komisijas regulas Nr.651/2014 38.un 41.panta piemērošanu lūdzam skatīt Eiropas Komisijas atbildes e-State aid WIKI sistēmā sadaļā 9.Aid for environmental protection) un Eiropas Komisijas skaidrojumus Finanšu ministrijas mājas lapā Orientēšanās veidlapas).
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijā, pie kādiem nosacījumiem projekta autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas ir pieļaujamas.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidri noteikumos noteikt, kas tiek saprasts ar "citiem pasākumiem", un iekļaut skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidrs, kādēļ šajā punktā dota atsauce tikai uz Komisijas regulas Nr.651/2014 38.panta 3 punkta "a" apakšpunktu, jo redzot atbalsta mērķi, var būt jāpiemēro arī pārējie Komisijas regulas Nr.651/2014 38.panta 3.punkta apakšpunktos noteiktais, t.sk., tad, kad izmaksas saistībā ar energoefektivitātes ieguldījumiem nosaka, salīdzinot ar līdzīgu, mazāk energoefektīvu ieguldījumu, kura īstenošana būtu ticama situācijā bez atbalsta.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu ar apakšpunktiem atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014.nosacījumiem (Konsolidēts TEKSTS: 32014R0651 — LV — 01.08.2021 (europa.eu)). 
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu par noteikumu projekta 30.punktu, skaidrojot, uz cik ilgu laiku būtu jābūt noslēgtam līgumam, lai būtu uzskatāms, ka tās ir ilgtermiņa nomas vai lietojuma tiesības, vai apbūves tiesība.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atbilstoši Civillikuma 1129.1 pantam apbūves tiesība ir ar līgumu piešķirta mantojama un atsavināma lietu tiesība celt un lietot uz sveša zemes gabala nedzīvojamu ēku vai inženierbūvi kā īpašniekam šīs tiesības spēkā esamības laikā. Līdz ar to apbūves tiesība var būt piešķirta tikai uz zemi, nevis uz inženierbūvi, ēku vai noliktavu. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam noteikumu projekta 30.punktā svītrot vārdus "tai skaitā zemi, inženierbūvi, atjaunojamo ēku un noliktavu", attiecīgo informāciju skaidrojot noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka lielākoties atbalsta saņēmēji būs privāti komersanti, kas nav pasūtītāji Publisko iepirkumu iepirkumu likuma izpratnē, nav saprotama atsauce uz normatīvo aktu par prasībām zaļajam publiskajam iepirkumam, tā kā tiešā veidā tas šiem finansējuma saņēmējiem nav saistošs. Papildu skaidrojums nav iekļauts arī anotācijā. Nepieciešams papildināt anotāciju ar informāciju par to kādas projektā ir prasības attiecībā uz vidi, pamatojoties uz kādu normatīvo aktu tās piemērojamas, kā un kur informācija norādāma.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu skaidrot, kā tiks nodrošināta dubultfinansējuma riska neiestāšanās.
 
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka no 33., 34., 46. un 47.punkta redakcijās ir paredzēta atbalsta kumulācija, lūdzam arī paredzēt nosacījumu, ka atbalsta saņēmējam kumulācijas gadījumā ir jāiesniedz visa informācija par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto/piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
 
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt šo punktu tā, lai viennozīmīgi skaidrs, ka visām plānotajām izmaksām jāveido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtība (attiecībā uz Komisijas regulas Nr.651/2014 38.un 41.panta piemērošanu lūdzam skatīt Eiropas Komisijas atbildes e-State aid WIKI sistēmā sadaļā 9.Aid for environmental protection) un Eiropas Komisijas skaidrojumus Finanšu ministrijas mājas lapā Orientēšanās veidlapas).
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam šo sadaļu papildināt ar nosacījumu, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 41.panta 5.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārliecināties, ka abi 41.punkta apakšpunkti nedublējas.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sadaļu "IV.Atbalsts atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju ieviešanai" papildināt atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 41.panta 6.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidrs, kādēļ noteikumos izdalīts tikai viens Komisijas regulas Nr. 651/2014 41.panta 6 punkta apakšpunkts. Lūdzam skatīt iebildumu pie 45.punkta un precizēt noteikumu projektu atbilstoši regulā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam šo punktu ar apakšpunktiem precizēt atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 41.panta 7., 8. un 9.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vai skaidrot, kas tiek domāts ar finansējums neattiecināmo izmaksu segšanai, ņemot vērā, ka neattiecināmās izmaksas tādēļ ir neattiecināmas, jo to izmaksu segšana nav atbalstāma atbalsta programmas ietvaros, kā arī ņemot vērā, ka Atveseļošanās fondā netiek paredzētas neattiecināmās izmaksas. Vēršam uzmanību, ka tas ir norādīts arī 2022.gada 8.februārī Tiesību aktu projektu portālā publicētā informatīvā ziņojuma “Informatīvais ziņojums par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022.gada 1.februārim (pusgada ziņojums)” 4.sadaļā “Atveseļošanas fonda plāna ieviešana”. Vēršam uzmanību, ka neattiecināmās izmaksas ir neattiecināmas tādēļ, ka tās programmas ietvaros nav atbalstāmas. Turklāt tās finansējot tiktu pārkāptas arī valsts atbalsta kumulācijas prasības. Līdz ar to lūdzam šo sadaļu dzēst.
Vienlaikus atbalstoši iebilduma būtībai lūdzam pārskatīt visus noteikumus.
Piedāvātā redakcija
-
49.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu, kas nosaka atbalsta piešķiršanas lēmuma pieņemšanas gala termiņu, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014.darbības beigu termiņu.
 
Piedāvātā redakcija
-
50.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šo punktu ar apakšpunktiem, jo atbalstam subsīdijas ekvivalentu aprēķina un nosaka, summējot aizdevuma subsīdijas ekvivalentu un kapitāla atlaidi, nevis summējot atbalsta daļas.
Piedāvātā redakcija
-
51.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu ar nosacījumu, ka tiek veiktas arī interešu konflikta un korupcijas neiestāšanās pārbaudes.
 
Piedāvātā redakcija
-
52.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbalsta sniedzējs pats informāciju Eiropas Komisijā nesniedz, attiecīgi lūdzam precizēt šo punktu.

 
Piedāvātā redakcija
-
53.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā grozījumus Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, lūdzam šo punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
64. Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto komercdarbības atbalsta normu, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 651/2014, pārkāpums, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt valsts atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta, kopā ar procentiem, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V daļā noteikto.
54.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt anotāciju ar sociāli atbildīga iepirkuma piemērošanu, ņemot vērā vadlīniju Nr.1 “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” 52.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
55.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt anotāciju ar informāciju par biedrību un nodibinājumu iesaisti investīcijas ieviešanā, ņemot vērā vadlīniju Nr.1 “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” 12.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
56.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par sasaisti ar 1.2.reformu un investīciju virzienu “Energoefektivitātes uzlabošana”.
Piedāvātā redakcija
-
57.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju, lai no tās ir skaidri saprotams, kādus normatīvos aktus projekta īstenošanā piemēros atbalsta saņēmēji attiecībā uz iepirkumu veikšanu.
Piedāvātā redakcija
-
58.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā minēts: "Ņemot vērā, ka sabiedrība “Altum” individuāliem komersantiem, mikrouzņēmumiem, maziem, vidējiem un lieliem uzņēmumim, valsts un pašvaldības komercsabiedrībām piedāvā saņemt grantu energoaudita veikšanai, izpētei un atbilstošai dokumentācijai, kas ļauj veikt investīcijas uzņēmumu energoefektivitātes uzlabojumiem, 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijas ietvaros ēkas energosertifikāta, energoaudita, pārskata par projekta energoresursu un finansiālā ietaupījuma aprēķinu sagatavošanas izmaksas tiek noteiktas kā neattiecināmās izmaksas", nav skaidrs, kā minētais iet kopā ar noteikumu projekta konceptu, ka 1.2.1.2.1.i investīcijas ietvaros atbalstītas tiek arī neattiecināmās izmaksas un kā un no kuras programmas tās tiks finansētas. Lūdzam arī anotāciju papildināt ar informāciju, ar kādu regulējumu “Altum” individuāliem komersantiem, mikrouzņēmumiem, maziem, vidējiem un lieliem uzņēmumim, valsts un pašvaldības komercsabiedrībām piedāvā saņemt grantu energoaudita veikšanai, izpētei un atbilstošai dokumentācijai, kas ļauj veikt investīcijas uzņēmumu energoefektivitātes uzlabojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
59.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā minēts, ka "Savukārt sabiedrības “Altum” un komersanta noslēgtajā līguma tiek noteikta maksimālā atbalsta intensitāte (kapitāla atlaide kopā ar aizdevumu subsīdijas ekvivalentu, ieskaitot aizdevuma termiņa pagarinājumu) un tā projekta īstenošanas laikā nevar tikt palielināta, tādējādi nodrošinot stimulējošā principa ievērošanu. Tāpat šai brīdī ir izvērtēta arī atbilstība lielam vai vidējam komersanta statusam un to, vai uzņēmums nav grūtībās nonācis uzņēmums." Vēršam umanību, ka atbilstoši noteikumu 10.punktam par atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad sabiedrība “Altum” pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu, līdz ar to atbilstība lielam vai vidējam komersanta statusam un to, vai uzņēmums nav grūtībās nonācis uzņēmums ir jāvērtē uz atbalsta piešķiršanas brīdi. Lūdzam atbilstoši precizēt inormāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
60.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā no noteikumu spēkā stāšanās iesniegs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijā, izmantojot SANI2 sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
61.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam 5.1.apakšpunktā svītrot precizēto finansiālo bilanci un precizēt 6.2.punktā sniegto informāciju, norādot, ka finansējums 8 058 600 euro apmērā ir plānots 2025.gadā, nevis 2024.gadā.
Piedāvātā redakcija
-
62.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam kā kārtējo gadu atspoguļot 2022.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
63.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka Ekonomikas ministrija finansējuma saņēmējam projekta ietvaros var paredzēt neatkarīga revidenta/ iekšējā auditora iesaisti, lai apliecinātu atskaites punkta un/ vai mērķa sasniegšanu un izmaksu pamatotību.
Piedāvātā redakcija
-
64.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar informāciju, ka pievienotās vērtības izmaksas nav attiecināmas no Atveseļošanas fonda līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
65.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt noteikumu projektu ar līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu vienpusēja uzteikuma nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
66.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, papildināt punktu ar atbalsta programmā īstenošanā iesaistītām iestādēm un to pienākumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
67.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt aiz vārda “mehānisma” ar vārdiem un zīmēm  "(turpmāk - Atveseļošanas fonds)" vai  “(turpmāk – AF)”. Lūdzu ņemt vērā visa noteikumu projekta ietvaros, kā arī anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija

1.1. Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk - Atveseļošanas fonds) plāna 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t.sk. bioekonomikā)" 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcija “Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē)” (turpmāk – 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcija), kuru sniedz aizdevuma un kapitāla atlaides aizdevuma pamatsummas daļējai dzēšanai veidā (turpmāk – atbalsta programma), īstenošanas un uzraudzības kārtību;
68.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt vārdu “Atveseļošanās” ar vārdu "Atveseļošanas". Attiecīgu precizējumu lūdzu veikt arī citur tekstā, kur attiecināms, kā arī anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija

4. 1.2.1.2.1.i. apakšinvestīcijai pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 80 586 000 euro, tai skaitā:
69.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar vārdu “termiņu” aiz vārda “minēto.”
 
Piedāvātā redakcija
10. Par atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad sabiedrība “Altum” pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu, kurā ir noteikts atbalsta maksimālais apjoms, atbalsta intensitāte, maksimālā pieejamā kapitāla atlaide, kā arī aizdevuma maksimālais termiņš, ieskaitot pagarinājumu, kas nepārsniedz šo noteikumu 17. punktā minēto termiņu.
70.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar vārdu “Minēto” pirms vārda “līgumu”.
 
Piedāvātā redakcija

11. Atbalstu sabiedrība "Altum" sniedz, noslēdzot līgumu ar atbalsta saņēmēju par projekta īstenošanu, kurā iekļauti kapitāla atlaides piemērošanas nosacījumi, pēcuzraudzības kārtība un sekas, ja netiek ievēroti šo noteikumu nosacījumi. Minēto līgumu slēdz ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
71.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt kritēriju  "nodrošinājuma pietiekamību un likviditāti" izsakot šādā redakcijā "nodrošinājuma struktūru un likviditāti", ņemot vērā, ka nodrošinājuma pietiekamību veido vairākas komponentes.
 
Piedāvātā redakcija
-
72.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt vai precizēt punktu, norādot, kas domāts ar “citiem energoefektivitāti paaugstinošiem pasākumiem”, lai nodrošinātu informācijas izsekojamību un neradītu interpretācijas iespējas.
 
Piedāvātā redakcija
-
73.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt  nodaļas nosaukuma atbilstību noteikumu projekta 36.punktā minētajām atbalstāmajām darbībām, kas ir vērstas tikai uz elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamo energoresursu (AER) tehnoloģijām. Iespējams nodaļas nosaukums jāsašaurina tikai  uz elektroenerģijas ražošanu no AER (attiecīgi precizējot atbilstošo tekstu arī Anotācijā), ņemot vērā, ka noteikumu projekta III.nodaļas "Atbalsts energoefektivitātes paaugstināšanai"  26.6 punktā arī ir atsauce uz AER ražošanas tehnoloģijām, t.i. siltumenerģijas ražošanu no AER.
Piedāvātā redakcija
-
74.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt lēmuma pieņemšanas termiņu, kas kopumā būtu vērtējams 1 mēneša laikā, izņemot, ja Altum specifiskais regulējums nenosaka garāku pieņemšanas termiņu. Vēršam uzmanību, ka Atveseļošanas fonda īstenošanas ietvaros nav izņēmuma pēc analoģijas ar ES fondu regulējumu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka lēmuma pieņemšanas ietvaros iespējams piemērot pagarinājumu atbilstoši APL vispārējai kārtībai.
Piedāvātā redakcija
-
75.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par investīcijas sasaisti ar atklātas stratēģiskās autonomijas un drošības jautājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
76.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par investīcijas sasaisti ar Zaļo dimensiju un Digitālo dimensiju.
Piedāvātā redakcija
-