Atzinums

Projekta ID
22-TA-1133
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Aizsardzības ministrijas precizētais likumprojekts “Grozījumi Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādu iebildumu un priekšlikumus. 
Projekta 3. pantā paredzēto Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma (turpmāk – likums) 3. panta ceturto daļu nepieciešams izvērtēt un precizēt. Vēršam uzmanību, ka valsts aizsardzības mācība atbilstoši likuma 4. panta pirmajai daļai ir obligāts priekšmets vai kurss, nevis interešu izglītība. Tādējādi piedāvātajā redakcijā tā nevar būt valsts aizsardzības mācības apliecības izsniegšanas nosacījums. Tieslietu ministrija piedāvā regulējumu par valsts aizsardzības mācības apliecību izteikt vienā panta daļā, piemēram, šādi – “(4) Valsts aizsardzības mācības apliecību izsniedz izglītojamajam, kurš sekmīgi ir apguvis valsts aizsardzības mācības kursu un valsts aizsardzības mācības nometnē noteikto interešu izglītības programmu. Valsts aizsardzības mācības apliecības izgatavošanas, izsniegšanas un izmantošanas kārtību nosaka Jaunsardzes centra direktors.” 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 4. pantā paredzētā likuma 4. panta un projekta 10. pantā paredzētā likuma 14. panta izteikšanu jaunā redakcijā nepieciešams precizēt, jo grozījums “izteikt pantu šādā redakcijā” paredz izteikt jaunā redakcijā visu pantu, tai skaitā panta nosaukumu. Tādējādi, ja likumā pantiem ir nosaukumi, tie ir jāraksta arī panta jaunās redakcijas tekstā, proti, grozījumi jāizsaka līdzīgi, kā ir izteikts projekta 13. pantā paredzētais likuma 18. pants. Vienlaikus norādām, ka panta nosaukumu var nerakstīt, ja grozījums paredz “izteikt panta tekstu šādā redakcijā”.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 12. pantā paredzēto grozījumu likuma 17. panta trešajā daļā nepieciešams izvērtēt un piedāvājam precizēt, proti, piedāvātajā normā izslēgt vārdus “un nenovēršamu”, jo latviešu literārajā valodā vārdu savienojums “nenovēršami iemesli” neatbilst procesu apzīmējumu būtībai. Nenovēršami var būt notikumi, gadījumi vai apstākļi, nevis iemesli. Līdzīgi piedāvājam projektā paredzēt grozījumu likuma 16. panta otrajā daļā un šajā normā izslēgt vārdus “un nenovēršamu”.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 14. pantā paredzēto vārdu aizstāšanu visā likumā piedāvājam precizēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 81. un 82. punktā noteiktajam grozījumu normu pierakstam. Vienlaikus norādām, ka normatīvo aktu izstrādes praksē ir pieņemts, ka normas, kas paredz grozījumus visā likuma tekstā, tiek izteiktas grozījumu likumprojekta sākumā (pirmais pants) vai atbilstoši grozījumu izdarīšanas secībai – vietā, kur jāveic pirmais šāds grozījums, jo tas nodrošina grozījumu pārskatāmību. Vienlaikus norādām, ka vārdu “Valsts aizsardzības mācības priekšmets” aizstāšana ar vārdiem “Valsts aizsardzības mācība” nav formāls redakcionāls grozījums un tam pakārtoti būs nepieciešamība veikt grozījumus piecos Ministru kabineta noteikumos. Tādējādi projekta anotācijas IV sadaļā piedāvājam sniegt informāciju par nepieciešamību veikt Ministru kabineta noteikumu grozījumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 15. pantā paredzēto likuma pārejas noteikumu 8. punktu piedāvājam svītrot, jo tas faktiski ir vienreizējs uzdevums un likumos šāda veida pārejas regulējums netiek veidots. Vēršam uzmanību, ka šādiem gadījumiem likuma 3. vai 4. pantā var paredzēt pastāvīgu regulējumu par mācību programmu periodisku izvērtēšanu un aktualizāciju, ja ir tāda nepieciešamība.
 
Piedāvātā redakcija
-