Atzinums

Projekta ID
21-TA-868
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
18.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ziņojumā pausto, ka VID ir novērtējis nodokļu maksātāja aizsargājamo tiesisko interesi par datu neizpaušanu kopsakarā ar sabiedrības tiesībām vienkāršotā veidā piekļūt informācijai par nodokļu parādiem un pieļauj, ka sabiedrības interese būtu vērtējama
augstāk par juridisko personu un fizisko personu, kuras veic saimniecisko darbību, interesi aizsargāt informāciju, pievienot jaunu protokollēmuma punktu:
Piedāvātā redakcija
13. Finanšu ministrijai līdz ____________ iesniegt Ministru kabinetā grozījumus likumā "Par nodokļiem un nodevām", paredzot juridisko personu un fizisko personu, kas veic saimniecisko darbību, nodokļu parādu publiskošanu atvērto datu veidā.
14. Finanšu ministrijai līdz ___________ izvērtēt fizisko personu, kas neveic saimniecisko darbību, kā arī nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju parādu apjomu (vai apjomus kas dažādiem  nodokļu veidiem var atšķirties) no kāda sabiedrības intereses būtu vērtējamas augstāk un parādi, kas pārsniedz noteiktu apjomu būtu publiskojami atvērto datu veidā, iesniedzot Ministru kabinetā  atbilstošus grozījumus likumā "Par nodokļiem un nodevām".
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ziņojumā pausto, lūdzam pievienot jaunus protokollēmuma punktus:
Piedāvātā redakcija
9.Noteikt, ka fiziskās saimnieciskās darbības vietas reģistrācijai nav nepieciešams iesniegt nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanas
dokumentu, to aizstājot ar nodokļa maksātāja apliecinājumu, kurā tas apliecina tiesības lietot konkrēto nekustamo īpašumu konkrētajā saimnieciskajā darbībā.
10.Noteikt, ka šī protokollēmuma 9.punktā minēto nekustamo īpašumu īpašnieki tiek informēti, ka viņu īpašumā ir reģistrēta saimnieciskās darbības vieta. Nekustamā īpašuma īpašniekus, kas vienlaikus ir EDS lietotāji, informēt EDS sistēmā, bet pārējos Oficiālajā elektroniskajā adresē, bet īpašniekus, kas nav ne EDS lietotāji, ne Oficiālās elektroniskās adreses lietotāji- nosūtot elektronisku informāciju Oficiālās elektroniskās adreses pārzinim, kurš minēto elektronisko informāciju automatizēti pārvērš papīra dokumenta atvasinājumā, kuram nav nepieciešams paraksts, un nosūta nekustamā īpašuma īpašniekam uz tā deklarēto dzīvesvietu.
11. Lai izpildītu šā protokkollēmuma 10.puntā noteikto, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz __________ iesniegt Ministru kabinetā normatīvā akta projektu, kas paredzēs vienotu un efektīvu veidu, kā nodrošināt saziņu ar tām fiziskajām personām, ar kurām nav iespējams sazināties elektroniski, tai skaitā lai nodrošinātu arī tām fiziskajām personām, kuras nemāk lietot elektroniskos līdzekļus, proaktīvus un adaptīvus publiskās pārvaldes pakalpojumus tādā pat apjomā, kā tie pieejami fiziskajām personām, kuras māk lietot elektroniskos līdzekļus.
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ziņojumā pausto, lūdzam pievienot jaunu protokollēmuma punktu:
Piedāvātā redakcija
8. Finanšu ministrijai mēneša laikā pēc šī protokolēmuma 3.punktā noteikto grozījumu veikšanas iesniegt Ministru kabinetā normatīvo aktu grozījumus, paredzot:
1) ka EDS kā struktūrvienības automatizēti reģistrēs visas saimnieciskās darbības vietas, kuras paziņotas, deklarētas vai reģistrētas citās publiskās pārvaldes institūcijās, tiklīdz šīs institūcijas nodrošina datu automatizētu nodošanu VID;
2) ka tiek saglabāts nodokļu maksātāja pienākums reģistrēt visas faktiskās saimnieciskās darbības vietas VID, ja tās ar EDS starpniecību nav reģistrētas, automatizēti pārņemot datus no citām publiskās pārvaldes institūcijām;
3) regulējumu attiecībā uz tiem nodokļu maksātājiem, kuru saimnieciskā darbība ir iespējama bez faktiskās saimnieciskās darbības vietas un saimnieciskās darbības specifika pieļauj veikt saimniecisko darbību attālināti bez konkrētas saimnieciskās darbības veikšanas vietas, piemēram, deklarēt faktu, ka visi nodokļu maksātāja darbinieki strādā attālināti.
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ziņojumā pausto, ka juridiskajai adresei ir citādas prasības - būt sasniedzamam, nekā saimnieciskās darbības vietai, kā arī faktu, ka termins 'struktūrvienības reģistrācija' sevī neietver juridiskās personas atsevišķi izveidotu juridisko struktūrvienību, bet gan saimnieciskās darbības vietu, kas ir fiziski dažādās vietās vienam un tam pašam nodokļu maksātājam, lūdzam pievienot jaunu protokollēmuma punktu:
Piedāvātā redakcija
6. Finanšu ministrijai sagatavot precizējumus likumā Par nodokļiem un nodevām aizstājot terminu 'struktūrvienība' ar "saimnieciskās darbības vieta" un šos precizējumus iekļaut kādā no tuvākajiem likuma "Par nodokļiem un nodevām" grozījumiem, t.sk. iesniedzot tos kā priekšlikumu 2.lasījumam Saeimā.
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ziņojumā pausto, lūdzam pievienot jaunu protokollēmuma punktu:
Piedāvātā redakcija
5. Ekonomikas ministrijai līdz __________ sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā normatīvā akta projektu  par katra
ēku un telpu grupu lietošanas veida atbilstību konkrētiem saimnieciskās darbības veidiem (NACE 2. red.), kādus konkrētajā ēkā vai telpu grupā atbilstoši tās lietošanas veidam no būvniecību reglamentējošo normatīvo aktu viedokļa ir pieļaujams lietot (ekspluatēt) bez pārbūves vai lietošanas veida maiņas, nepieciešamības gadījumā iesniegt grozījumus normatīvajā regulējumā par ēku un telpu grupu lietošanas veidiem un ēku klasifikāciju, kā arī grozījumus normatīvajā regulējumā par ēku iedalījumu grupās, kā arī citos normatīvajos aktos.
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ziņojumā pausto, lūdzam pievienot jaunu protokollēmuma punktu:
Piedāvātā redakcija
4.Valsts ieņēmumu dienestam un Valsts zemes dienestam līdz ________ nodrošināt savstarpēju datu apmaiņu, kā arī datu apmaiņu ar citām publiskās pārvaldes institūcijām ar mērķi novērst situācijas, kad valsts informācijas sistēmās ir reģistrēti savstarpēji pretrunīgi dati par viena un tā paša kadastra objekta izmantošanu saimnieciskajā darbībā pēc būtības. Nepieciešamības gadījumā iesniegt grozījumus normatīvajos aktos, t.sk. paredzot kādos datu nesakritības jautājumos, kuru institūcijām ir jāveic konkrētas darbības, lai novērstu nesakritības pēc būtības.
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Ziņojumā pausto, lūdzam pievienot jaunu protokollēmuma punktu:
Piedāvātā redakcija
3. Visām ministrijām līdz ________ iesniegt Ministru kabinetā grozījumus normatīvajos aktos, nodrošinot identisku minimālo datu struktūru, kas minēta šī protokollēmuma 2.punktā, par visām saimnieciskās darbības faktiskajām vietām, kuras atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, ir jāreģistrē, jādeklarē vai jāpaziņo kādai publiskās pārvaldes iestādei pēc būtības, pat tad, ja normatīvajā aktā netiek lietots termins “saimnieciskās darbības vieta”, lai tiktu nodrošināta iespēja šos datus lietot visos publiskās pārvaldes procesos, nepieprasot to atkārtotu iesniegšanu. Vienlaikus paredzot laika grafiku kādā minētie dati tiks nodoti Valsts ieņēmumu dienestam un Valsts zemes dienestam, lai nodrošinātu vienas pieturas aģentūras principu valsts pārvaldē un nodokļu maksātājs valsts iestādēm iesniegtu tikai vienu iesniegumu, pielikumā pievienojot visu valsts pārvaldei nepieciešamo informāciju.
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā ziņojumā pausto, lūdzam precizēt protokollēmuma projektu:
Piedāvātā redakcija
Finanšu ministrijai sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienestu izstrādāt un līdz 2023. gada 28.februārim iesniegt Ministru kabinetā noteikumu projektu par nodokļu maksātāju, kas netiek reģistrēti Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros,  un nodokļu maksātāju fizisko saimnieciskās darbības vietu struktūrvienību reģistrāciju Valsts ieņēmumu dienestā, paredzot šādus minimālos identiskos datus par saimnieciskās darbības vietām:
1) saimnieciskās darbības veikšanas faktiskās vietas ēkas vai telpu grupas kadastra apzīmējums;
2) atzīme par visa kadastra objekta lietojumu vai arī lietojamās platības norāde gadījumos, ja tiek lietota kadastra objekta daļa;
3) iznomātāja juridiskās personas reģistrācijas numurs vai fiziskās personas kods, kas VID nodokļu maksātāju reģistrā atbilst fiziskās personas – saimnieciskās darbības veicēja – reģistrācijas kodam, vai Fizisko personu reģistrā reģistrētai
fiziskajai personai (Latvijas nerezidentam) piešķirtais identifikācijas kods;
4) saimnieciskās darbības vietas nosaukums;
5) saimnieciskās darbības veids (NACE 2. red.).
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
LPS augstu novērtē Informatīvā ziņojuma 3.redakcijas (11.10.2022.) saturu, vienlaikus norādot, ka Ziņojumā norādītajai problemātikai ir nepieciešami arī risinājumi konkrētu Ministru kabineta protokollēmuma uzdevumu veidā, pretējā gadījumā Ziņojuma sagatavošanā ieguldītajam darba apjomam nebūs jēgas, jo konstatēto problēmu apjoms ir krietni lielāks nekā Valsts ieņēmumu dienesta iespējas šīs problēmas atrisināt bez visu pārējo ministriju un valsts pārvaldes institūciju iesaistes. Uzsveram tikai vienu citātu no Ziņojuma, kas pamato uzdevumu uzdošanas nepieciešamību:
".. jo darbības, kas saistītas ar saimnieciskās darbības vietas reģistrāciju,  nebūtu jāveic vairākās institūcijās, kā arī par konkrēto saimnieciskās darbības vietu VID iegūtu plašāku informāciju un iegūtos datus varētu izmantot nodokļu nomaksas risku analīzē automatizēti, nodrošinot lielāku nodokļu iekasēšanu."
Piedāvātā redakcija
-