Atzinums

Projekta ID
25-TA-1036
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka konceptuālā ziņojuma projekta sadaļā III “Risinājuma varianti un to ietekme uz problēmas risināšanu” tiek norādīts, ka iespējami būs nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, bet netiek norādīts Veselības ministrijai papildu nepieciešamā valsts budžeta finansējuma apmērs, lūdzam svītrot rīkojuma projekta 3. punktu, attiecīgi precizējot konceptuālā ziņojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta V sadaļas “Pasākumi atbalstāmā risinājuma varianta ieviešanai, atbildīgie, īstenošanas termiņš un finansējuma avots” 2. tabulā kā finansējuma avots tīmekļvietnes “cilvekresursuagentura.lv” izstrādei un pilotēšanai norādīts ES Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums (ANM), savukārt tīmekļvietnes risinājumu uzturēšanai – VB ietvaros. Vienlaikus konceptuālā ziņojuma projekta III sadaļas “Risinājuma varianti un to ietekme uz problēmas risināšanu” 3. risinājuma variantā norādīts, ka pasākumu (cilvēkresursu aģentūra) īstenošana var būt saistīta ar papildu finanšu līdzekļu piesaisti ilgtermiņā. Līdz ar to nepieciešams salāgot minēto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 35. punktā norādīts, ka plānā “Cilvēkresursu stratēģijas 2025.-2029.gadam” (turpmāk – Stratēģija) 3. rīcības virzienā “Darba vide un sniegums” iekļauti kompleksi pasākumi darba vides uzlabošanai, kas ļaus arvien sekmīgāk piesaistīt jaunos speciālistus darbam ārstniecības iestādēs, īpaši, slimnīcās, mazinot atstrādes normas nozīmību. Vienlaikus konceptuālā ziņojuma projekta 45. punktā minēts, ka sagaidāms, ka gan atstrādes normas mīkstināšanas pasākumi, gan līdzšinējie pasākumi, gan turpmākā slimnīcu iesaiste rezidentūras procesa organizācijā, gan kreditēšanas risinājumu ieviešana, vienlaikus īstenojot Stratēģijā paredzētos pasākumus darba vides uzlabošanai un personāla labbūtības veicināšanai, kā arī Cilvēkresursu aģentūras sniegtie pakalpojumi atstrādes normas nozīmību normatīvā regulējuma ietvaros ievērojami mazinās. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra rīkojuma Nr. 1194 “Par plānu “Veselības darbaspēka attīstības stratēģija no 2025. gada līdz 2029. gadam”” 4. punktam atbildīgajām ministrijām plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2025. un 2026. gadā nodrošināt atbilstoši tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, savukārt jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plānā paredzēto pasākumu īstenošanai 2027. gadā un turpmākajos gados paredzēts izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Līdz ar to aicinām Veselības ministriju vērtēt, vai minēto pasākumu īstenošanu varēs nodrošināt tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, vienlaikus atkārtoti izvērtējot paredzēto atstrādes normas atcelšanu līdz 2028. gadam, ņemot vērā konceptuālā ziņojuma projekta 9. punktā minēto, ka, atsakoties no atstrādes normas, alternatīviem risinājumiem ir jāspēj garantēt pietiekamu personāla  nodrošinājumu veselības apmaksātu aprūpes pakalpojumu sniegšanai, un 20. punktā norādīto, ka klīnisko universitāšu slimnīcu pārstāvji uzsver, ka labāku nosacījumu radīšanai nepieciešams papildu finansējums. Līdz ar to attiecīgi precizējams konceptuālā ziņojuma projekts.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta IV sadaļas “Plānotā rīcība atbalstītā varianta ieviešanai” 41. punkta 1. apakšpunktā norādīts, ka, lai atbalstītu ārstus, jaunos vecākus, plānots vērtēt iespēju atstrādes periodā iekļaut arī bērnu kopšanas atvaļinājuma periodu, turklāt ilgtermiņā saglabājot 2025. gada pieeju, kad vecāku pabalstu, neatrodoties bērnu kopšanas atvaļinājumā, var saņemt 75% apmērā no piešķirtā pabalsta apmēra. Ņemot vērā likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” pārējas noteikumu 64. punktā paredzēto, ka laikposmā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim vecāku pabalsta saņēmējam, kurš bērna kopšanas laikā ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, pabalstu izmaksā 75 procentu apmērā no pabalsta, kas piešķirts atbilstoši šā likuma 10.6 panta otrās daļas nosacījumiem. Līdz ar to svītrojama konceptuālā ziņojuma projekta 41. punkta 1. apakšpunktā norādītā teikuma daļa – “turklāt ilgtermiņā saglabājot 2025. gada pieeju, kad vecāku pabalstu, neatrodoties bērnu kopšanas atvaļinājumā, var saņemt 75% apmērā no piešķirtā pabalsta apmēra.”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2014.gada 2.decembra noteikumu Nr. 737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” V sadaļas “Konceptuāls ziņojums” 28.5. apakšpunkts paredz, ka konceptuāls ziņojums ietver katra risinājuma ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem, norādot pieejamo un papildus nepieciešamo finansējumu, kā arī ietverot iespējamo līdzekļu ietaupījumu, lūdzam precizēt konceptuālā ziņojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Konceptuālā ziņojuma projekta IV sadaļas “Plānotā rīcība atbalstītā varianta ieviešanai” 5. attēlā I solī “Atstrādes normas “mīkstināšana”” minēta BKU iekļaušana atstrādē. Ņemot vērā, ka viens no “Atstrādes normas “mīkstināšana”” punktiem ir bērnu kopšanas atvaļinājuma iekļaušana atstrādē, lūdzam precizēt attēlā I solī minēto saīsinājumu (BKA).
Piedāvātā redakcija
-