Projekta ID
25-TA-1113Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
09.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 4.pantā paredzēts ar likuma 7.1 panta septīto daļu noteikt, ka “Ostas padomes locekļus, ministrija kas tos nominē, atlasa atklātā konkursā, un amatā uz pieciem gadiem ieceļ un atceļ Ministru kabinets. Ministram vai pašvaldībai, kura deleģējusi padomes locekli, ir tiesības atsaukt to no pienākumu pildīšanas.”. Aicinām izvērtēt iespēju precizēt šo normu, ņemot vērā, ka padomes locekļu atlasi paredzēts regulēt Likumprojekta 4.pantā ietvertajā likuma 7.3 pantā.
Piedāvātā redakcija
(7) Ostas padomes locekļus amatā uz pieciem gadiem ieceļ un atceļ Ministru kabinets. Ministram vai pašvaldībai, kura deleģējusi padomes locekli, ir tiesības atsaukt to no pienākumu pildīšanas.
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Anotācijā ir norādītas obligātās minimālās prasības ostas padomes un pārvaldnieka amata kandidātiem (nevainojama reputācija, pieredze vadošā amatā, zināšanas par ostu sektoru u.c.), tomēr likumprojektā ir iekļautas tikai tās, kas ir saistītas ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 31. panta ceturtajā daļā noteikto. Ņemot vērā minēto, lūdzam vai nu attiecīgi papildināt likumprojektu, vai arī anotācijā skaidrot, kā tiks nodrošināta anotācijā norādīto prasību kandidātiem ievērošana
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju izslēgt likuma 26.panta septīto daļu, jo tajā noteiktais, ka pašvaldība mazās ostas pārvaldīšanai pašvaldība var izveidot kapitālsabiedrību, ir pretrunā ar likuma 26.panta pirmo daļu un likumprojekta 3.pantā ietverto likuma 7.panta pirmās daļas redakciju. Tādējādi tiktu nodrošināta tiesiskā noteiktība jautājumā par mazās ostas juridisko statusu un neveidotos pretrunas regulējuma piemērošanā starp Ostu likuma regulējumu un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekts paredz, ka mazās ostas valdi izveido pašvaldība ne vairāk kā piecu locekļu sastāvā. Informatīvā ziņojuma par Ostu pārvaldības reformas gaitu un tās pilnveidošanas iespējām saskaņošanas procesā Valsts kanceleja lūdza sniegt pamatojumu pēc būtības šāda valdes locekļu skaita noteikšanai, kas saskaņošanas procesā netika sniegts, vienlaikus skaidrojot, ka pašvaldībām būs iespēja noteikt arī mazāku valdes locekļu skaitu. Ņemot vērā mazajām ostām raksturīgo ierobežoto darbības apjomu un nepieciešamību nodrošināt operatīvu, vienkāršotu pārvaldību, piecu locekļu valde rada nevajadzīgu administratīvo slogu. Lai sekmētu valsts konkurētspēju, mazinātu birokrātiju un racionāli izmantotu publiskos resursus, priekšlikums mazajām ostām noteikt samērīgu un šo ostu funkcijām atbilstošu trīs locekļu valdes sastāvu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Valsts kanceleja atkārtoti norāda, ka nav sniegts Satiksmes ministrijas pamatojums risinājumam, ka mazo ostu valdēs bez termiņa ierobežojuma darbosies arī ostā darbojošos komersantu pārstāvji, kas rada ŗiskus iespējamiem interešu konfliktiem mazo ostu pārvaldībā. Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt šo regulējumu vai pamatot pašlaik piedāvāto risinājumu likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekta 4. pants paredz visu ostas padomes locekļu vienbalsīgu balsojumu atsevišķu lēmumu pieņemšanai (stratēģija, budžets u.c.). Vēršam uzmanību, ka prasība par vienbalsīga lēmuma pieņemšanu var novest pie apgrūtinātas lēmumu pieņemšanas ostai būtiskos jautājumos. Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu šādas prasības noteikšanai un izvērtējumu saistītajiem riskiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par turpmāko rīcību ar AS "Ventas osta".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. punkta Risinājuma aprakstā ir minēts, ka izmaksu mazināšanas nolūkos arī atlīdzības apmērs valdes locekļiem būtu samazināms, bet tas risināms secīgi izmaiņām Ostu likumā, veicot grozījumus Ministru kabineta noteikumos. Vēršam uzmanību, ka šobrīd ostas valdes priekšsēdētāja mēnešalgas noteikšanai piemēro koeficientu, ņemot vērā ostu darbības jomas bāzes mēnešalgas apmēru, kas noapaļots pilnos euro. Lai nodrošinātu elastību un iespēju pielāgot atlīdzību faktiskajai finansiālajai situācijai, aicinām paredzēt, ka piemērojamais koeficients tiek noteikts ar ierobežojumu “ne vairāk kā”, nevis kā fiksēts lielums. Vienlaikus informējam, ka nosakāms ir arī padomes locekļu atlīdzības apmērs un izvērtējama nepieciešamību izdarīt grozījumus Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums nepieciešamība, kur šobrīd ir noteikts, ka likums attiecas arī uz ostu valžu locekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. punktā papildināms risinājuma apraksts, kas sniedz pamatojumu pēc būtības ostu valdes locekļu skaita noteikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Priekšlikums
Ņemot vērā ostu darbības ietekmi uz tautsaimniecības attīstību, aicinām apsvērt iespēju veikt likuma pēcpārbaudes ietekmes (ex-post) izvērtēšanu trīs līdz piecu gadu laikā pēc likum stāšanās spēkā, lai pārliecinātos par ostu pārvaldības reformas pozitīvo efektu.
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība”, ja tiek pieņemts lēmums par tiesību akta pēcpārbaudes ietekmes (ex-post) izvērtēšana, šo informāciju iekļauj anotācijā, norādot pamatojumu, termiņu, kā arī likuma mērķa sasniegšanas rezultātus un to vērtēšanas rādītājus.
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība”, ja tiek pieņemts lēmums par tiesību akta pēcpārbaudes ietekmes (ex-post) izvērtēšana, šo informāciju iekļauj anotācijā, norādot pamatojumu, termiņu, kā arī likuma mērķa sasniegšanas rezultātus un to vērtēšanas rādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Lūdzu norādīt likumprojekta izpildes nodrošināšanā iesaistītās institūcijas.
Tiesību akta projektos projektu izpildes nodrošināšana un to ietekme uz institūcijām ir norādāma saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 15. punktu.
Tiesību akta projektos projektu izpildes nodrošināšana un to ietekme uz institūcijām ir norādāma saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 15. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
