Atzinums

Projekta ID
23-TA-3084
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
21.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.3. prasmju pārvaldības platforma - informācijas sistēma, kas ietver procedūru un procesu kopumu, ko izmanto, lai pārvaldītu fizisko personu individuālos mācību kontus, pārvaldītu un publicētu informāciju par izglītības pakalpojumu sniedzējiem un izglītības programmu un pakalpojumu piedāvājumu un pārvaldītu izglītības programmām un pakalpojumiem pieejamo publisko finansējumu atbilstoši atbalsta programmu pasākumiem un prioritātēm, administrētu individuālo mācību kontu lietotāju pieteikšanos izglītības programmām un pakalpojumiem un mācību rezultātiem, administrētu publiskā finansējuma līdzekļu piešķiršanu, apstrādātu datus par individuālā mācību konta lietotāja izmantotajiem izglītības, karjeras atbalsta un papildu atbalsta pakalpojumiem, kā arī atspoguļotu tos individuālajā mācību kontā;
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka IMK platformā būtu jābūt pieejamai informācijai arī par NVA izglītības piedāvājumu, vienlaikus nav saprotams mehānisms, kā to plānots administrēt jeb pārvaldīt, jo NVA īstenoto pasākumu administrēšana notiek NVA informācijas sistēmā BURVIS un tās publiskajā daļa – CV un Vakanču Portālā (CVVP).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2.5. izglītības pakalpojumi – izglītības programmas, tai skaitā digitālo prasmju apguvei, un citi mācību, karjeras un papildu atbalsta izglītības pakalpojumi atbilstoši konkrētās programmas nosacījumiem, kuriem individuālā mācību konta lietotājs piesakās platformā un, kuras finansēšanai piešķirams publiskais finansējums, vai pilnībā vai daļēji sedzot izmaksas no saviem, darba devēja vai citiem finanšu līdzekļiem;
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka noteikumu projektā un noteikumu anotācijas projektā nav skaidri definēts, kā tiks nodrošināta sadarbība ar Nodarbinātības valsts aģentūru gadījumos, kad pārklājas mācību piedāvājums vai atbalstošie pasākumi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
6.1. līdz 2024. gada 31. decembrim sasniedzot mērķa rādītāju 1000 pieaugušie, kuriem palīdzēts apgūt digitālās prasmes, izmantojot individuālo mācību kontu resursus;
Iebildums
Aicinām mērķa rādītāju kopsummā (ieskaitot noteikuma projekta 6.2.punktu) noteikt iedzīvotāju ar zemām un/vai darba tirgum nepietiekamām digitālajām prasmēm skaitu, ņemot vērā to, ka ESF atbalsts ir mērķēts uz tām iedzīvotāju grupām, kurām pieaugušo izglītība ir visvairāk nepieciešama nodarbinātībai un bezdarba riska mazināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
11. Individuālo mācību kontu pieejas aprobācijas ievaros atbalsts tiek nodrošināts šādiem papildus atbalsta pakalpojumiem:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta noteikumos paredzētais atbalsts pārklājas ar Nodarbinātības valsts aģentūras sniegto atbalstu. Proti, plānotās darbības nodrošina arī NVA - gan attiecībā uz mācību piedāvājumu, gan karjeras atbalstu, turklāt noteikumu projekts un anotācija nepaskaidro, vai karjeras atbalstu sniedz NVA kopā ar tās īstenotajiem horizontālajiem atbalsta pasākumiem iedzīvotāju iesaistei prasmju apguvē. 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
13. Individuālā mācību konta pieejas aprobācijas ietvaros individuālā mācību kontu var izveidot fiziska persona Latvijas pilsonis vai Latvijas nepilsonis, kura sasniegusi vismaz 18 gadu vecumu, kā arī šo noteikumu 17.1.3. apakšpunktā minētā Latvijā bēgļa vai alternatīvo statusu ieguvusī persona, kas ir vismaz 18 gadu vecumā.
Iebildums
Lūdzam skaidrojumu projekta mērķa grupai (vecuma grupai). Vēršam uzmanību, ka pieaugušo izglītībā piemērojama mērķa grupa no 25 gadiem, jo jauniešiem prioritāra ir izglītības ieguve vispārējā, profesionālajā vai augstākajā izglītībā. Savukārt izglītības reģistra gadījumā piemērojama būtu vecuma grupa no 15 gadiem, ņemot vērā profesionālās kvalifikācijas un modulāro profesionālās izglītības programmu iespējamo ieguvi/uzskaiti.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
86. Platforma informāciju tiešsaistes režīmā no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Fizisko personu reģistra, Valsts izglītības informācijas sistēmas, pašvaldību pārziņā esošās Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas sistēmas, Nodarbinātības valsts aģentūras pārziņā esošās Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas saņem datus pēc vienošanās noslēgšanas, t.sk. starpresoru vienošanās slēgšanas.
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka anotācijā un tās projektā ir vērojamas pretrunas attiecībā uz NVA datu un informācijas izmantošanu. Proti, anotācijas 8.1.13. punktā rakstīts, ka noteikumu projekts nosaka datu izmantošanu no NVA BURVIS un noteikumu projekta 86.punkts nosaka informācijas iegūšanu tiešsaistes režīmā no NVA BURVIS, bet anotācijas 3.punktā un noteikumu projekta 67.punktā NVA nav iekļauta. Lai varētu nodrošināt datu nodošanu no BURVIS, nepieciešams risinājums, izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR). Tāpat šāda scenārija izpildē būtu nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 28.marta noteikumos Nr. 172 "Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Labklājības ministrijas redzējumā trūkst pierādījumu apgalvojumam, ka IMK sniegs ieguldījumu ekonomikas transformācijā, jo jau šobrīd iedzīvotāji individuāli vai ar valsts atbalstu sasniedz prasmju pilnveides vai pārkvalifikācijas iespējas kopā ar individuāliem profiliem citās darba meklēšanas/sociālo tīklu platformās. Lūdzam dzēst anotācijas redakciju: "Attīstot Latvijas kontekstam atbilstošu IMK pieeju un paplašinot digitālo prasmju attīstības iespējas iedzīvotājiem, tiks veicināta ekonomikas transformācija un produktivitāte, tostarp iekšzemes kopprodukta pieaugums".

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saistībā ar projekta “Mācības pieaugušajiem” atpazīstamību lūdzam dzēst anotācijas redakciju: "2022. gadā Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk - NVA) pasūtītās darba devēju aptaujas rezultāti liecina, ka darba devēju vidū “Mācības pieaugušajiem” ir visplašāk zināmais projekts un arī biežāk izmantotais valsts atbalsta veids nodarbināto mācībām".

Pamatojums - ir jāņem vērā tas, ka VIAA projekta “Mācības pieaugušajiem” fokuss un mērķa grupa bija nodarbinātie visā Latvijā kopā ar integrētu komunikācijas kampaņu, kamēr, piemēram, NVA atbalsts bezdarbniekiem izriet no iedzīvotāja nokļūšanas bezdarbnieka vai darba meklētāja statusā ar tiešo komunikāciju atbalsta sniegšanas brīdī. VIAA projekta “Mācības pieaugušajiem" apjoms un informācija par to nav salīdzināma ar citiem pieaugušo izglītības projektiem Latvijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūgums precizēt esošo redakciju: Pieaugušo izglītību nodrošina Labklājības ministrija (turpmāk – LM), Ekonomikas ministrija (turpmāk – EM) un Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – IZM), kā arī citas ministrijas atbilstoši savai kompetencei un mērķa grupai.

Papildus aicinām papildināt ar informāciju par visa veida iespējamo mācību uzskaites tvērumu – gan iegūto augstāko, profesionālo, gan arī pieaugušo izglītības ietvaros, ieskaitot komercmācības, ņemot vērā to, ka pieaugušo izglītība nevar tiks asociēta tikai ar ministriju finansētiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
Pieaugušo izglītību nodrošina Labklājības ministrija (turpmāk – LM), t.sk. ar aktīvo darba tirgus politikas tvērumu, kur mācības ir daļa no Nodarbinātības valsts aģentūras atbalsta tās klientiem atbilstoši profilēšanai un individuālajam darba meklēšanas plānam, Ekonomikas ministrija (turpmāk – EM) un Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – IZM), kā arī citas ministrijas atbilstoši savai kompetencei un mērķa grupai.
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām dzēst anotācijā iekļauto redakciju rādītāja pierādījumu trūkuma dēļ. Vēršam uzmanību, ka minētos skaitļus nav iespējams pārbaudīt nedz pirms, nedz pēc investīcijas piemērošanas.

"Proporcionāli mācības pabeigušo skaitam investīcijas ietekme tiks novērota sākot ar 2026.gadu. 2026.gadā uzņēmumu pievienotā vērtība pieaugs par 1,8 milj.euro, bet sākot ar 2027.gadu un turpmāk pieaugums mērāms 6,1 milj.euro apmērā gadā. Novērtējuma rezultātā ir secināts, ka investīciju veikšana plānotajā apjomā ir lietderīga, jo 10 gadu laikā uzņēmumu pievienotās vērtības pieaugums mērāms 57,1 milj.euro apmērā, kas būtiski pārsniedz IMK investīcijas apjomu (15,1 milj.euro)."


 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sniegt papildu informāciju par to, kā tiks īstenots izglītības pakalpojumu sniedzēju reitings. Proti, kāds noteikšanas mehānisms tiks radīti, lai nodrošinātu tā objektivitāti?
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Attiecībā uz anotācijā minēto par ieguvumiem no IMK pieejas ieviešanas:  (..) 3. Kopumā: ilgtspējīga finansējuma modeļa aprobācija pieaugušo izglītībai (projektu/programmu  finansējums, ilgtermiņa finansējums, izmērāmie rezultāti).  (..)  IMK nodrošinās arī vienotu kvalitātes pārvaldības modeli, kas rada pārliecību, ka izglītības pakalpojumu sniedzēji, kas nodrošina mācības ar valsts atbalstu, nodrošina kvalitatīvu izglītības pakalpojumu.

Aicinām papildināt anotāciju ar papildu informāciju, kā tiks vērtēta izglītības kvalitāte un kāds resurss tai tiks atvēlēts IMK pakalpojuma ietvaros?
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām apzināt riskus augsta līmeņa un kvalitatīvu MOOC kursu modificēšanai IMK platformā autortiesību dēļ. Vēršam uzmanību, ka MOOC kursi ir ietverti tiešsaistes kursu nodrošinātāju tiešsaistes platformās bez sasaistes ar nacionālām platformām un datu uzskaites un informācijas sistēmām.
Piedāvātā redakcija
-