Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 18.aprīlī laikā no plkst. 12.30 līdz plkst. 15.40 Iekšlietu ministrijas informācijas centrs veiks Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas infrastruktūras uzturēšanas darbus. To laikā TAP portā var būt traucēti vai nepieejami e-Identitātes apliecināšanas pakalpojumi ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
Projekta ID
22-TA-1084
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
11.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients
Iebildums
Centrālā statistikas pārvalde iebilst pret noteikumu projektu, izsakot šādus iebildumus:
1. Lūdzam noteikumu projekta tekstā iekļaut regulējumu akorda algai. Noteikumu projekta anotācijā ir minēts, ka akorda algu valsts pārvaldē nosaka tikai viena iestāde, kura plāno pāriet uz laika algas sistēmu ar 01.07. No rakstītā secināms, ka šī iestāde nav Centrālā statistikas pārvaldē, kurā arī ir akorda algas sistēma un kura neplāno pāriet uz laika algas sistēmu ar 01.07. Akorda algas sistēma ir noteikta Pārvaldes intervētajiem, kuru darba specifika ir vistiešākā mērā raksturojama ar noteikta darba daudzuma izpildi. Katram intervētājam ir noteikts izlases apjoms (aptaujājamo mājsaimniecību vai fizisko personu skaits), un samaksa ir atkarīga no pilnībā aizpildītu anketu un neatbildētības anketu skaita. Pārvalde neplāno pāriet uz citu apmaksas sistēmu, jo intervētāju gadījumā akordalgas sistēma ir motivējošāka un taisnīgāka nekā laika algas sistēma. Skatīt piedāvāto redakciju.
2. Lūdzam izskatīt iespēju papildināt noteikumu tekstu, vai skaidrot, kā turpmāk tiks risināti jautājumi par mēnešalgas samazināšanu negatīva ikgadējā vērtējuma gadījumā. Šobrīd ir izņemtas normas, kas nosaka obligāto procentuālo samazinājumu un tiesības, piemērot samazinājumu, taču praksē, lai arī ne pilnībā ideāls attiecībā uz darbiniekiem, ar kuriem noslēgts darba līgums, šis regulējums bija kā objektīvs pamatojums veikt samazinājumu. Iztrūkstot objektīviem kritērijiem, menešalgas samazināšanas pierādīšanas fakts strīdus gadījumā tiesā varētu būt īpaši sarežģīts. Centrālā statistikas pārvalde pašlaik ir iesaistīta tiesas procesā saistībā ar atbrīvošanu, kur viens no sākotnēji izskatāmajiem jautājumiem bija mēnešalgas samazināšana (lieta tiks izskatīta Augstākajā tiesā).
3. Lūdzam papildināt noteikumu projekta 4. pielikumā ar profesiju - datu zinātnieks. Datu zinātnieka profesija aptver prasmes šādās jomās - datorzinātnes, statistika, informācijas zinātne, matemātika, informācijas vizualizācija , datu sonifikācija, datu integrācija, grafiskais dizains, sarežģītu sistēmu analīze, bizness analītika, datu bāzu pārvaldība, mašīnmācīšanās. Datu zinātnieki ir IT jomas pārstāvji, Latvijā - reti pārstāvēta, atalgota augstāk nekā lielākā daļa 4. pielikumā minētās IT profesijas (P.S. ar datu zinātnieku atlasi parasti nenodarbojas atlases kompānijas, līdz ar to atlases kompāniju izpratne par šīs profesijas pārstāvju pieejamību tirgū ir ierobežota).
Piedāvātā redakcija
xx. Darbiniekam par darbu, kuru iespējams normēt, var noteikt akorda algu. Akorda algu nosaka, izmantojot šādu formulu:I = Tl x Nl x A, kur I – akorda alga euro;Tl – attiecīgajai mēnešalgu grupai un noteiktajam algas līmenim amatu grupai atbilstošā stundas likme euro. To nosaka, dalot mēnešalgu, kas noteikta atbilstoši šo noteikumu 6.punktam, ar attiecīgā kalendāra gada vidējo darba stundu skaitu mēnesī;Nl – darba norma stundās uz vienu izpildāmā darba apjoma mērvienību;A – izpildītais darba apjoms mērvienībās (atbilst darba normas aprēķināšanā izmantotajām mērvienībām).
2.
Noteikumu projekts
6.3. regulāro darba apjomu.
Priekšlikums
Ierosinām mainīt kritēriju, aizstājot to ar iestādes izvēlētu, konkrētai iestādei nozīmīgu radītāju, jo esošajā redakcijā nav skaidri saprotams, ko paredzēts izvērtēt ar kritēriju - regulārais darba apjoms. Valsts institūcijās katram amatam ir noteikta amata slodze (standarta situācijā 1). Ja ar darba apjomu ir paredzēts vērtēt darba intensitāti/ noslodzi, tad to regulē  normatīvie akti, kas nosaka  - pilnu vai nepilnu darba laiku, papildu darbu, virsstundu darbu u.c. Turklāt, darba apjoms var būt arī izteikti mainīgs. 
Piedāvātā redakcija
6.3. iestādes izvēlēts, tai nozīmīgs kritērijs.
3.
Noteikumu projekts
11. Ja amatpersonu (darbinieku) ieceļ vai pārceļ citā amatā vai pieņem darbā tajā pašā vai citā valsts tiešās pārvaldes iestādē, amatpersonai (darbiniekam):
Priekšlikums
Nepieciešams precizēt, kā šo noteikumu punktu piemēro gadījumā, ja amatpersona tiek pārcelta amatā  citā valsts pārvaldes iestādē Valsts civildienesta likuma 37.panta kārtībā. Minētā panta ceturtā daļa nosaka, ka pārceļot ierēdni citā ierēdņa amatā, ierēdnim nosaka amata mēnešalgu, kas nav zemāka par iepriekšējo.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
21. Amatpersona (darbinieks), kura ieņem diplomāta amatu vai valsts interesēs uz noteiktu laiku pārcelta citā amatā citā iestādē, saglabājot diplomātisko rangu, saņem piemaksu par diplomātisko rangu 20 % apmērā no diplomāta amatam atbilstošās mēnešalgas.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumu specializētais atašejs ir diplomātiskajā pārstāvniecībā speciāli pilnvarota amatpersona, kas pilda diplomātisko un konsulāro dienestu atbilstoši Saeimas, attiecīgās nozares ministrijas vai Latvijas Bankas darbības jomai, papildināt noteikumu 21.punktu ar specializētā atašeja amatu.
Piedāvātā redakcija
21. Amatpersona (darbinieks), kura ieņem diplomāta (specializētā atašeja) amatu vai valsts interesēs uz noteiktu laiku pārcelta citā amatā citā iestādē, saglabājot diplomātisko rangu, saņem piemaksu par diplomātisko rangu 20 % apmērā no diplomāta (specializētā atašeja) amatam atbilstošās mēnešalgas.
5.
Noteikumu projekts
22. Valsts tiešās pārvaldes iestādes amatpersonu (darbinieku) un iestādes vadītāju reizi gadā saskaņā ar amatpersonas (darbinieka) darba izpildes novērtējumu, kuru nosaka ikgadējā darba izpildes novērtēšanā, var prēmēt šādā apmērā:
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar noteikumiem par valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbināto darba izpildes novērtēšanu, iestādes vadītāja darbību var vērtēt reizi divos gados, ierosinām precizēt attiecīgo noteikumu punktu, norādot, ka iestādes vadītāju var prēmēt reizi gadā arī tad, ja novērtējums tiek veikts reizi divos gados.
Piedāvātā redakcija
22. Valsts tiešās pārvaldes iestādes amatpersonu (darbinieku) un iestādes vadītāju reizi gadā saskaņā ar amatpersonas (darbinieka) darba izpildes novērtējumu, kuru nosaka ikgadējā darba izpildes novērtēšanā vai kārtējā novērtēšanā iestādes vadītājam, var prēmēt šādā apmērā: