Atzinums

Projekta ID
21-TA-421
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt projekta 1. punktu ar norādi, ka projekts nosaka arī regulējumu, ko Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt saskaņā ar likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7. panta otro daļu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam svītrot projekta 88., 89. un 90. punktu, ņemot vērā to, ka tie neatbilst Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam. Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši projekta 5.9. apakšpunktā noteiktajam paziņotā institūcija ir nacionālās akreditācijas institūcijas akreditēta radioiekārtu atbilstības novērtēšanas institūcija, kas ir paziņota Eiropas Komisijai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā izveido paziņošanas komisiju, kā arī kārtību, kādā komisija pieņem lēmumu un paziņo Eiropas Komisijai par atbilstības novērtēšanas institūcijām, kas veic atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā, vai cita ES dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas paziņota radioiekārtu atbilstības novērtēšanas institūcija. Atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanas un akreditācijas kārtību nosaka Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumi Nr. 673 "Atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanas, akreditācijas un uzraudzības noteikumi". Savukārt kārtību, kādā atbilstības novērtēšanas institūcija, kas ir akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību, iegūst paziņotās institūcijas statusu nosaka Ministru kabineta 2013. gada 3. decembra noteikumi Nr. 1376 "Kārtība, kādā izveido paziņošanas komisiju, kā arī kārtība, kādā komisija pieņem lēmumu un paziņo Eiropas Komisijai par atbilstības novērtēšanas institūcijām, kas veic atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā". Ievērojot minēto, prasības paziņotajām institūcijām jau ir noteiktas minētajos divos Ministru kabineta noteikumos, kas arī skaidri izriet no projekta 5.9. apakšpunktā ietvertā termina "paziņotā institūcija" skaidrojuma.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Civilprocesa likuma 1. panta pirmā daļa paredz, ka katrai fiziskajai un juridiskajai personai ir tiesības uz savu aizskarto vai apstrīdēto civilo tiesību vai ar likumu aizsargāto interešu aizsardzību tiesā. Saskaņā ar Civilprocesa likumā paredzēto prasības pieteikumā norādāms prasības priekšmets. Ievērojot minēto, lūdzam anotācijā norādīt, kāds būs prasības priekšmets projekta 100. punktā paredzētajā gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 165. punktu, pārliecinoties par to vai noteikumu projektā veiktie precizējumi ir korekti, nepieciešamības gadījumā veicot vajadzīgos precizējumus un/vai sniedzot skaidrojumus. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā sniegtajai informācijai ar noteikumu projekta 165. punktu ieviests Komisijas 2021. gada 29. oktobra Deleģētās regulas (ES) 2022/30, kas papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/53/ES attiecībā uz minētās direktīvas 3. panta 3. punkta pirmās daļas d), e) un f) punktā norādīto pamatprasību piemērošanu (turpmāk - Regula 2022/30) 3. pants, kurā noteikts, ka konkrētā Eiropas Savienības tiesību akta prasības piemēro no 2024. gada 1. augusta. Attiecīgi noteikumu projekta 165. punktā noteiktais par to, ka, pamatojoties uz iepriekš minēto regulu izstrādātās noteikumu projekta normas stāsies spēkā tikai 2025. gada 1. augustā, nav saprotama. Paužam bažas par to vai Regula 2022/30 3. pants tiek ieviests korekti. Saglabājot šādu redakciju lūdzam skaidrot šādas pārejas normas būtību, vai tas, ka noteikumu projekta 12. un 16. punkts stāsies spēkā tikai 2025. gada 1. augustā netraucēs Regulas 2022/30 piemērošanai, vai būs iespēja pilnvērtīgi īstenot no tās izrietošās starptautiskās saistības, vai tas ir saskaņots ar Eiropas Komisiju. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz nepieciešamību nodrošināt korektu, pilnīgu un precīzu no Eiropas Savienības tiesību aktiem izrietošo saistību ieviešanas un/vai pārņemšanas atspoguļojumu anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā, piemēram, bet ne tikai:
1) ņemot vērā veiktos labojumus attiecībā uz noteikumu projekta 117. punktu, iesakām izvērtēt vai ar to nav pārņemts arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Direktīvas 2014/53/ES par dalībvalstu tiesību aktu saskaņošanu attiecībā uz radioiekārtu pieejamību tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/5/EK (turpmāk - Direktīva 2014/53) 40.panta 7.punkts, kas šķietami izriet no noteikumu projekta 117. punkta otrā teikuma. Tāpat lūdzam izvērtēt arī, piemēram, Direktīvas 2014/53 40.panta 7.punkta pārņemšanu noteikumu projekta 119. punktā, kas šķietami nav precīzi.
2) atbilstoši noteikuma projekta 13. punktam ar to tiek ieviesti Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 4. panta 1. un 2. punkti. Līdzīgi tiek ieviesti arī noteikumu projekta 15.1., 15.2., 16.1. un 16.2. apakšpunktos norādītie Eiropas Savienības tiesību akti, kuri nav atspoguļoti anotācijas 5. daļā. Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu.
3) atbilstoši noteikumu projekta 13.1. apakšpunktam ar to šķietami ieviesti arī Regulas 2022/30 1. panta 2. punkta b), c) vai d) apakšpunkti, bet anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīts tikai a) apakšpunkts. Attiecīgi lūdzam izvērtēt tiesību normas un veikt nepieciešamos papildinājumus 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā.
4) anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā novērojamas neprecīzas atsauces uz nacionālajām un Eiropas Savienības tiesību normām, piemēram, tiek norādīts "Regulas (ES) 2018/144 138. pants", kurš pie Eiropas Savienības tiesību aktiem nav atrodams, noteikumu projekta 123. punkts tiek saukts kā apakšpunkts vai arī tiek norādīts, ka ar noteikumu projekta 88.1.1. apakšpunktu tiek pārņemts Direktīvas 2014/53 26.panta 2.punkts, bet atbilstoši aktuālajai noteikumu projekta redakcijai šāds punkts nepastāv. Tāpat neprecīzi norādīts uz Regulas 2022/30 1. panta 2. punkta c) apakšpunkta ii) apakšpunktu, jo minētajam c) apakšpunktam nav ii) apakšpunkta.   Attiecīgi lūdzam nodrošināt korektu tiesību normu atspoguļojumu anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā.
5) noteikumu projekta 82. punktā, atbilstoši tā redakcijai, papildus Direktīvas 2014/53 19.panta 1.punktam tiek ieviests arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 9. jūlija Regulas (EK) Nr. 765/2008, ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr. 339/93 30. pants. Attiecīgi nepieciešams precizēt  5.4. apakšsadaļas 1. tabulu.
6) tiek norādīts, ka Direktīvas 2014/53 3.panta 3.punkta a) un b) apakšpunkti pārņemti noteikumu projekta 11.5. apakšpunktā. Noteikumu projekta 11.5. apakšpunkts attiecas uz radioiekārtām, kas mijiedarbojas ar palīgierīcēm, kas nav uzlādes ierīces (Direktīvas 2014/53 3.panta 3.punkta a) apakšpunkts), bet b) apakšpunkts attiecas uz radioiekārtām, kas ar tīkla starpniecību mijiedarbojas ar citām radioiekārtām, kas šķietami nav tas pats un nav attiecināms uz konkrēto noteikumu projekta punktu. Attiecīgi nepieciešams precizēt 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu.
7) anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā kā pārņemamā vienība norādīts Direktīvas 2014/53 Ia pielikums, kas tajā ieviests ar grozījumiem pamatojoties uz Direktīvu 2022/2380, attiecīgi, pārņemot no Direktīvas 2022/2380 izrietošas tiesību normas, iesakām Direktīvu 2022/2380 norādīt kā pamata tiesību aktu, bet atsauces uz korespondējošo Direktīvu 2014/53, nepieciešamības gadījumā, var norādīt iekavās.
8) vēršam uzmanību, ka direktīvas 2022/2380 2. pants un tieši tā 1.punkts, pārņemts arī ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu. Attiecīgi lūdzam to atspoguļot anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā.
9) veicot labojumus anotācijā ir izsvītrota 1. tabulas rinda "Direktīvas Nr. 2022/2380 1.panta piektais punkts", attiecīgi, netiek norādīta konkrētās tiesību normas pārņemšana. Lūdzam nodrošināt, lai anotācijas 5.4. apakšsadaļā tiktu pilnībā atspoguļotas ieviešamās, pārņemamās tiesību normas.
10) atsevišķas tiesību normas joprojām tiek atspoguļotas vienkopus, piemēram, attiecībā uz Direktīvas 2014/53 IV pielikuma 7.punkta ieviešanu vienkopus tiek norādīts gan noteikumu projekta 74., gan 75. punkts, lai gan uz katru no noteikumu projekta punktiem šķietami attiecināmas atsevišķas Direktīvas 2014/53 IV pielikuma 7.punkta daļas. Savukārt, piemēram, attiecībā uz noteikumu projekta 47. punktu, kurā pārņemts Direktīvas 2014/53 III pielikuma B moduļa 8.punkts, pie katras tā daļas norādīts pilnā apmērā, nevis, piemēram, tas, ka Direktīvas 2014/53 III pielikuma B moduļa 8.punkta 1. daļa šķietami pārņemta tikai 47.1.apakšpunktā, nevis visā 47.punktā. 
11) anotācijas 5.4. apakšpunkta 1.tabulas "A" ailē, skaidrojot Direktīvas 2014/53 47. panta pārņemšanu, vienlaicīgi tiek norādīts arī Direktīvas 2022/2380 1.panta 10.punkts ar kuru Direktīvas 2014/53 47. pants tiek papildināts ar 3. punktu un tiek norādīts, ka Direktīvas 2014/53 47. pants paredz pienākumus Komisijai. Iesakām izvērtēt konkrēto sadaļu, ņemot vērā, ka, pirmkārt, Direktīvas 2022/2380 1.panta 10.punkts attiecas tikai uz Direktīvas 2014/53 47. panta 3. punktu, un, otrkārt, no Direktīvas 2014/53 47. panta 1. punkta izriet pienākums dalībvalstīm regulāri iesniegt Komisijai ziņojumus par šīs direktīvas piemērošanu līdz 2017. gada 12. jūnijam un vismaz reizi divos gados pēc tam.
Attiecīgi lūdzam pārliecināties par Eiropas Savienības tiesību normu korektu ieviešanu/pārņemšanu un to korektu,pilnīgu atspoguļojumu ne tikai attiecībā uz minēto piemēru, bet arī kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām projekta 79. punktā lietot vienu terminu "paziņotās institūcijas identifikācijas numurs", kas lietots arī projekta 78.2. apakšpunktā un 80. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt, vai, ņemot vērā to, ka anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā skaidrojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 4. jūlija Regulas (ES) 2018/1139 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un ar ko izveido Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūru, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 2111/2005, (EK) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 un Direktīvas 2014/30/ES un 2014/53/ES un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 552/2004 un (EK) Nr. 216/2008 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 3922/91 (turpmāk - Regula 2018/1139) ieviešanu tiek norādīts, ka noteikumu projekta 123. punktā tiek pārņemts iepriekšminētās regulas 138. pants, nav nepieciešams precizēt noteikumu projekta 123. punktu, kura redakcijā pašlaik iekļauta vispārīga atsauce "[..] Regulas (ES) 2018/1139 prasībām.".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 166. punktu, kas, pamatojoties uz anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, pārņem Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 23. novembra Direktīvas (ES) 2022/2380, ar ko groza Direktīvu 2014/53/ES par dalībvalstu tiesību aktu saskaņošanu attiecībā uz radioiekārtu pieejamību tirgū (turpmāk - direktīva 2022/2380) 3. pantu, no kura saprotams tas, ka  direktīvas 2022/2380 prasības, kas attiecas uz noteikumu projekta 3. pielikuma 1.1.līdz 1.12. apakšpunktā minētajām radioiekārtām, piemēro no 2024. gada 28. decembra, bet uz tām, kas minētas 1.13. apakšpunktā - no 2026. gada 28. aprīļa. Savukārt noteikumu projekta 166. punktā tiek paredzēts tikai viens no abiem minētajiem pārejas periodiem, kas tiek attiecināts uz visām noteikumu projekta 3. pielikuma 1. punktā minētajām radioiekārtām, attiecīgi šķietami Latvijā tiek paredzētas stingrākas prasības attiecībā uz klēpjdatoriem (3. pielikuma 1. punkts 1.13.apakšpunkts), jo atbilstoši direktīvas 2022/2380 3. panta 1. punktam direktīvas prasības attiecībā uz tiem piemēro tikai no 2026. gada aprīļa, bet atbilstoši noteikumu projektam, jau no 2024. gada decembra. Attiecīgi paužam bažas par iespējami neprecīzu tiesību normas pārņemšanu un nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu vai sniegt skaidrojumu anotācijā.  Vienlaikus lūdzam pārliecāties arī par anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulas "B" ailē norādīto noteikumu projekta vienību korektumu, piemēram, šķietami nav atbilstoša noteikumu projekta 11. punkta attiecināšana uz direktīvas 2022/2380 3. panta 1. punkta pārņemšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 5. aprīļa Regula (ES) 2017/745, kas attiecas uz medicīniskām ierīcēm, ar ko groza Direktīvu 2001/83/EK, Regulu (EK) Nr. 178/2002 un Regulu (EK) Nr. 1223/2009 un atceļ Padomes Direktīvas 90/385/EK un 93/42/EEK (turpmāk - Regula 2017/745). Lūdzam novērst tādu nepieteiktu saīsinājumu lietojumu kā, piemēram, "Regula (ES) 2016/679", vai, piemēram, tādus vispārīgus saīsinājumus kā "Regulas 56. panta 1. punktu", no kuriem nav skaidri saprotams uz kādu regulu tas ir attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 52. punktu, kas labots pamatojoties uz lūgumu novērst neprecīzu atsauci uz "84. punktu". Vēršam uzmanību, ka pēc veiktajiem labojumiem atsauce uz "84. punktu" aizstāta ar šķietami neprecīzu atsauci uz "noteikumu 2. apakšnodaļu", jo noteikumu projektā ir 2. nodaļa, kurai savukārt ir, piemēram, 2.2. apakšnodaļa.  
 
Piedāvātā redakcija
-