Projekta ID
25-TA-1284Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
11.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ziņojumā nepieciešams novērtējums, kāpēc tieši SIA “Latvijas nacionālais metroloģijas centrs” kļūst par iegūstošo sabiedrību, ņemot vērā, ka, piemēram, pēc aktīviem un peļņas tieši SIA "Latvijas proves birojs" bija lielākā no trim kapitālsabiedrībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Valsts kanceleja, saskaņojot SIA "Latvijas standarts" līdzdalības un stratēģiskā mērķa tiesību aktu projektu (22-TA-1701) norādīja, ka "līdzdalības izbeigšana SIA “Latvijas standarts” (LVS) samazinātu administratīvo slogu, kas saistīts ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteiktajiem kapitāla daļu turētāja un kapitālsabiedrības pienākumiem, tostarp prasībām attiecībā uz korporatīvo pārvaldību. Minētais sekmētu efektīvāku publisko resursu izmantošanu."
Lūdzam papildināt ziņojumu ar skaidrojumu vai risinājumu, kas ietver LVS pārveidošanu par iestādi vai to funkciju pārcelšanu uz iestādi.
Arī ārvalstu piemēros, kas minēti konceptuālajā ziņojumā, pieejamā informācija liecina, ka LVS funkcijas nav šo uzņēmumu viens no pakalpojumiem.
Lūdzam papildināt ziņojumu ar skaidrojumu vai risinājumu, kas ietver LVS pārveidošanu par iestādi vai to funkciju pārcelšanu uz iestādi.
Arī ārvalstu piemēros, kas minēti konceptuālajā ziņojumā, pieejamā informācija liecina, ka LVS funkcijas nav šo uzņēmumu viens no pakalpojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma pārejas noteikumu 39. punkts paredz, ka Ministru kabinets līdz 2025. gada 31. decembrim izvērtē no publiskas personas atkarīgu nekomerciālu publiskas personas kapitālsabiedrību un no publiskas personas atkarīgu komerciālu publiskas personas kapitālsabiedrību juridiskās formas atbilstību tām noteiktajām funkcijām, stratēģiskajiem mērķiem un uzdevumiem. Ņemot vērā, ka līdz 2025. gada 31. decembrim būs jāpārvērtē visu trīs reorganizācijā iesaistīto kapitālsabiedrību juridiskās formas atbilstība, un izvērtējums var ietekmēt konceptuālajā ziņojumā piedāvātā risinājuma īstenošanu, lūdzam papildināt konceptuālo ziņojumu ar augstākminēto izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ziņojumu ar detalizētāku skaidrojumu par ieguvumiem izmaksu samazināšanā, dotāciju samazināšanā, ieņēmumu palielināšanā.
Attiecībā uz administratīvo izmaksu samazinājumu vēršam uzmanību, ka iegūstošajai sabiedrībai, kļūstot par vidēju sabiedrību, tās valdes locekļi varēs pretendēt uz augstāku atalgojumu. Tādēļ divi valdes locekļi (pieņemot, ka notiek vadības optimizācija) iepretim tagad trīs valdes locekļiem mazās kapitālsabiedrībās var teorētiski saņemt vairāk.
Attiecībā uz administratīvo izmaksu samazinājumu vēršam uzmanību, ka iegūstošajai sabiedrībai, kļūstot par vidēju sabiedrību, tās valdes locekļi varēs pretendēt uz augstāku atalgojumu. Tādēļ divi valdes locekļi (pieņemot, ka notiek vadības optimizācija) iepretim tagad trīs valdes locekļiem mazās kapitālsabiedrībās var teorētiski saņemt vairāk.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt ziņojumā esošo aprakstu par jaunizveidojamo kapitālsabiedrību, jo minētās ārvalstu kapitālsabiedrības (RISE, VTT, Force Technology) tomēr pēc savas būtības ir tieši uz pētniecības un attīstības projektiem un inovācijām tendētas kapitālsabiedrības atšķirībā no SIA "Latvijas proves birojs", SIA “Latvijas standarts” un SIA “Latvijas nacionālais metroloģijas centrs”, kam ir samērā šauras darbības jomas.
Lūdzam precizēt tālāko mērķi šim projektam, jo ar ziņojumu tiek piedāvāti risinājumi tieši R&D un inovāciju jomā, ne tikai attiecībā uz mazo kapitālsabiedrību apvienošanu.
Piedāvātais risinājums par tehnoloģiju attīstības centru (VKTA) izveidošanu pēc savas darbības jomas, ja mērķis ir izveidot līdzīgu kā ārvalstu piemēros minētais, būtu tomēr daudz plašāks darbības profils nekā tikai esošo funkciju apvienošana.
Tam būs nozīme, gatavojot nākamos lēmumprojektus par jaunas kapitālsabiedrības izveidošanu un tās atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.pantam.
Līdz ar to būtu vērtējams, kurā posmā notiek kapitālsabiedrību pievienošana, bet kurā tiek mainīts/ noteikts iegūstošās sabiedrības jaunais stratēģiskais mērķis. Tabulā Nr.2: VKTA izveides posmi un soļi būtu jāparedz, kurā brīdī VKTA tiek pārveidota par R&D un inovāciju atbalsta centru.
Lūdzam precizēt tālāko mērķi šim projektam, jo ar ziņojumu tiek piedāvāti risinājumi tieši R&D un inovāciju jomā, ne tikai attiecībā uz mazo kapitālsabiedrību apvienošanu.
Piedāvātais risinājums par tehnoloģiju attīstības centru (VKTA) izveidošanu pēc savas darbības jomas, ja mērķis ir izveidot līdzīgu kā ārvalstu piemēros minētais, būtu tomēr daudz plašāks darbības profils nekā tikai esošo funkciju apvienošana.
Tam būs nozīme, gatavojot nākamos lēmumprojektus par jaunas kapitālsabiedrības izveidošanu un tās atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.pantam.
Līdz ar to būtu vērtējams, kurā posmā notiek kapitālsabiedrību pievienošana, bet kurā tiek mainīts/ noteikts iegūstošās sabiedrības jaunais stratēģiskais mērķis. Tabulā Nr.2: VKTA izveides posmi un soļi būtu jāparedz, kurā brīdī VKTA tiek pārveidota par R&D un inovāciju atbalsta centru.
Piedāvātā redakcija
-
