Atzinums

Projekta ID
24-TA-125
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
30.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Latviajs Darba devēju konfederācija ir iepazinusies ar Ekonomikas ministrijas precizēto Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 421 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" īstenošanas noteikumi"” (ID 24-TA-125) (turpmāk – Noteikumu projekts) uz izsaka šādu iebildumu.
Noteikumu projekts paredz grozīt spēkā esošo noteikumu 53. punktu, samazinot kapitāla atlaides apjomu no 1 000 000 EUR uz 200 000 EUR. Vēršam uzmanību, ka šādi grozījumi ir pretrunā ar spēkā esošo noteikumu mērķiem, reālajām nozares vajadzībām, kā arī ir pretrunā Latvijas eksportspējas un produktivitātes celšanas mērķiem kopumā. 
Iebildumam ir šādi apsvērumi:
1. Vēršam uzmanību, ka programmas 2.2.1.4.i. investīcijas "Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai" mērķis ir veicināt komersantu digitālo transformāciju, komersantu attīstību un apgrozījuma apjoma pieaugumu, atbalstot uz produktivitātes pieaugumu vērstus ieguldījumus uzņēmējdarbības digitālās transformācijas rīkos un automatizācijā, kā arī jaunu produktu un digitālo tehnoloģiju un risinājumu izstrādē. Kā attiecināmās izmaksas cita starpā minētas arī industrijas 4.0 risinājumi, jaunu iekārtu iegāde, 5G tīklā funkcionējošas sistēmas u.c.
Paredzamie grozījumi atstātu iespēju nodrošināt salīdzinoši maza apmēra investīcijas un veicinātu nepilnīgu digitalizācijas procesu īstenošanu (pie šāda maksimāla atbalsta sliekšņa, atbalstu saņemtu projekti ar attiecināmajām izmaksām līdz nepilniem 600 000 EUR). Vēršam uzmanību, ka šāds investīciju apmērs vairumā gadījumu nav pietiekošs, tas nespēs nodrošināt augstāk identificēto mērķu sasniegšanu un nedos pietiekošu atbalstu nozīmīgu industriālu digitalizācijas projektu veikšanai. Arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD), veicot Latvijas tirgus uzraudzības un intelektuālā īpašuma sistēmu izpēti, norāda uz digitālo un vadības prasmju trūkumu un nepieciešamību uzlabot strādājošo apmācības. 
Piemēram, metālapstrādes un mašīnbūves nozarēs tehnoloģiskie risinājumi ar augstu veiktspēju un automatizācijas līmeni (kurus izmanto konkurenti Eiropā) bieži pārsniedz 1000 000 – 1500 000 EUR. Tātad, samazinot kapitāla atlaides apjomu, tiktu liegta vienīgā publiskā atbalsta iespēja, kurā varētu finansēt digitalizācijas projektus 2000 000 - 3000 000 EUR apjomā. Tostarp arī noteikumos izvirzītie mērķi šādi varētu tikt sasniegti tikai formāli, respektīvi, būtiskiem projektiem šādā budžetā nepietiktu līdzekļu. Tātad paredzētie grozījumi atstātu ārpus atbalsta saņēmēju loka nozīmīgus projektus, kuriem ir tieša un ātra ietekme uz nodarbinātību, produktivitātes celšanu un eksportspēju.
2. Ir virkne uzņēmumu, kuri, vadoties no līdz šim spēkā esošajiem noteikumiem, jau bija sagatavojuši projekta pieteikumus, bet nepaspēja projektus iesniegt. Straujā noteikumu maiņa ir nostādījusi nevēlamā situācijā virkni šādu uzņēmumu ar jau gataviem projektiem. Šāda rīcība mazina uzticību valsts iestādēm un neveicina savstarpējā uzticībā un paļāvībā  balstītu sadarbību.
3. Komersantu būtisks motivējošais faktors veikt investīcijas digitālas transformācijas veicināšanā ir iespēja saņemt kapitāla atlaidi projekta investīcijām pienācīgā apmērā. Savukārt papildaizdevuma saņemšanas iespējai ir otršķirīga ietekme. Esošā tiesību akta redakcija paredz, ka pieļaujamais kapitāla atlaides apmērs tiek samazināts no 1000 000 EUR līdz 200 000 EUR jeb samazinājums par 80%. Savukārt pieļaujamai papildaizdevuma apmērs samazināts tikai par 28% no 7 000 000 EUR līdz 5 000 000 EUR. Ja Ekonomikas ministrijas mērķis ir samazināt vidējā projekta apmēru un nodrošināt noteikto par ALTUM izsniegtiem 133 aizdevumiem, tad samazinājums būtu veicams līdzvērtīgāk.
4. Rosinām noteikumu 4.2.3. apakšpunktā noteikto sasniedzamo radītāju (līdz 2026. gada 30. jūnijam ir jāpiešķir 133 aizdevumi) izpildei rast, pārdalot līdzekļus no citām ANM programmām, kurās atbalsta apguve nav tik raita un ir skaidri saskatāmi riski par finansējuma neapgūšanu.

Aicinām nemazināt maksimāli pieļaujamo kapitāla atlaides apmēru vai samazināt to saprātīgā apmērā (piemēram, nosakot to robežās no 1 000 000 EUR līdz 500 000 EUR). 

 
Piedāvātā redakcija
-