Atzinums

Projekta ID
25-TA-1639
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
12. Projektu iesniedzējiem pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir šāds:
Iebildums
Lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju pamatot un papildināt anotāciju ar informāciju par finansējuma apjoma aprēķinu katrai pašvaldībai, t.sk. vai investīciju apjoms ir pielīdzināms 4.2.1.5.pasākuma 2.kārtas atlasē aprēķinātajam finansējuma apjomam pašvaldībām, piemēram, finansējuma apjomam uz vienu skolēnu, ņemot vērā, ka atsevišķas Austrumu pierobežas pašvaldības nav iekļautas 3.kārtas atlasē balstoties uz nosacījumu, ka tās ir saņēmušas atbalstu 2.kārtas ietvaros. Lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju nodrošināt vienotu pieeju atbalsta sadalē starp pašvaldībām, lai novērstu potenciālus audita riskus un nodrošinātu taisnīgu un caurspīdīgu finansējuma sadali starp pašvaldībām 4.2.1.5.pasākuma ietvaros starp tām atlases kārtām, kas nodrošina atbalstu skolu infrastruktūrai. Vienlaikus, lūdzam skaidrot, cik lielā mērā finansējuma sadalē ir ņemtas vērā reālās pašvaldību izglītības infrastruktūras vajadzības.
Papildus vēršam uzmanību, ka šobrīd valsts drošības prioritāšu kontekstā Latgalē/pierobežā īpaši aktuāls ir Rīcības plānā Latvijas Austrumu pierobežas ekonomiskajai izaugsmei un drošības stiprināšanai 2025.–2027. gadam (turpmāk - Rīcības plāns) noteiktais reģions. Šo aktualitāti akcentē š.g. 4.jūlijā notikusī diskusija ar Eiropas Komisiju un Pasaules Bankas pētījums, kas arī fokusēts uz Austrumu pierobežu (Pasaules Bankas un Eiropas Komisijas kopīgās Baltijas reģionu izlīdzināšanās iniciatīvas (Baltics Catching-Up Regions Initiative (CuRI) ietvaros). Lūdzam izvērst skaidrojumu un pamatojumu anotācijā attiecībā uz pašvaldību izvēli, skaidrojot Izglītības un zinātnes ministrijas izvēli balstīt investīciju sarakstu uz 2022. gada 24. maija Ministru kabineta noteikumu Nr. 310 “Noteikumi par Latvijas Republikas valsts robežas joslu, patrulēšanas joslu, pierobežas joslu un pierobežu, kā arī pierobežas, pierobežas joslas, valsts robežas joslas un patrulēšanas joslas norāžu paraugiem un to uzstādīšanas kārtību” 4. punktu, nevis Rīcības plānā noteikto Austrumu pierobežas tvērumu. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisijas izteiktie komentāri par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam grozījumu Nr.3 priekšlikumu ir vērsti tieši uz atbalstu pašvaldībām Austrumu pierobežā, kas atbilst Rīcības plānā un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD)  2024./2025.gada ziņojumā “Reģionu pievilcības pārskatīšana Latgales reģionā” ietvertajam. Lūdzam pieeju pēc iespējas saskaņot ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1.6. izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
Priekšlikums
Lai nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktā ietvertajam deleģējumam, lūdzam papildināt noteikumu projekta 1.6. apakšpunktu pirms vārda "izmaksu" ar vārdu "vienkāršoto".
Piedāvātā redakcija
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
3.
Noteikumu projekts
15. Sadarbības iestāde nosūta uzaicinājumu projektu iesniedzējam sagatavot un iesniegt projekta iesniegumu sadarbības iestādē, uzaicinājumā norādot Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu, kas nepārsniedz šo noteikumu 12. punktā noteikto finansējuma apmēru.
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 15. punktu, ņemot vērā, ka tajā minētais izriet no Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr. 408) 15.2. un 14.5. apakšpunkta.
Izrietoši lūdzam svītrot noteikumu projekta 16. punktā vārdus un skaitli "šo noteikumu 15. punktā minētajā uzaicinājumā noteiktajā termiņā", ņemot vērā noteikumu Nr. 408 14.7. apakšpunktā noteikto, ka projektu iesniegumu atlases nolikumā tiek norādīts projektu iesniegumu iesniegšanas Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā sākuma un beigu termiņš.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
23. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, uzskatāmi par attiecināmām izmaksām, vienlaikus ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai  (turpmāk – regula Nr.  2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertos nosacījumus.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka no Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" punkta jau izriet, ka darbībām (t.i. projektiem), kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas, un no noteikumu projekta 12. punkta izriet, ka neviena projekta kopējās izmaksas nebūs 5 000 000 euro un vairāk, lūdzam izteikt noteikumu projekta 23. punktu piedāvātajā redakcijā.

Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" ietverto informāciju par pievienotās vērtības nodokļa izmaksu attiecināmību, ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēti tikai tādi projekti, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli).
Piedāvātā redakcija
23. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, uzskatāmi par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai  (turpmāk – regula Nr.  2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
5.
Noteikumu projekts
29. Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros ieguldījumus veic finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā esošā īpašumā, uz kuru tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju ieguldījumi plāno finansējuma saņēmēja īpašumā esošajos digitālajos risinājumos. Pēc ieguldījumu veikšanas finansējuma saņēmēja īpašumā būs pirmkodi un intelektuālā īpašuma tiesības, tai skaitā risinājuma modificēšanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā.
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" noteikts, ka Ja ieguldījumu veic valdījumā esošajā īpašumā, tad valdījumā ir valsts īpašums, un valdījuma tiesības ir noteiktas vismaz uz termiņu, kas nav mazāks par pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas.
Lai nodrošinātu regulējuma viennozīmīgu interpretāciju, lūdzam izvērtēt iespēju papildināt noteikumu projekta 29. punktu ar atbilstošu nosacījumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
34.10. projekta īstenošanas laikā un projekta dzīves cikla laikā nodrošina visu ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanu, tai skaitā projekta iesnieguma, jebkuru ar projektu saistīto sarakstes dokumentu, iepirkuma dokumentācijas, projekta līguma, veiktos darbus, piegādes un sniegtos pakalpojumus apliecinošu dokumentu glabāšanu, veiktos maksājumus apliecinošu dokumentu oriģinālu vai to atvasinājumu ar juridisko spēku glabāšanu;
Priekšlikums
Lai nodrošinātu regulējuma viennozīmīgu interpretāciju, aicinām izvērtēt nepieciešamību aizstāt noteikumu projekta 34.10. apakšpunktā vārdus "projekta līguma" ar vārdiem "vienošanās par projekta īstenošanu", ņemot vērā, ka saskaņā ar noteikumu projekta 37. punktu projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju precizēt anotācijā informāciju, vai Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) atbalstu, kas ir aprēķināts proporcionāli attiecīgās pašvaldības dibināto vispārējās izglītības iestāžu izglītojamo skaitam 1.–12. klašu grupā saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmā pieejamiem datiem, var rēķināt pēc aktuālākajiem datiem, t.i. uz 2025. gada 1. septembri.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar vārdu "pašvaldību" pirms vārdiem un skaitļa "budžeta līdzfinansējums 797 160 euro".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt anotāciju ar informāciju, par to, vai atbalstu var saņemt pašvaldība, kas ir saņēmusi atbalstu Atveseļošanas un noturības mehānisma 3.1.1.5.i investīcijas 'Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” investīcijas ietvaros. Vienlaikus lūdzam tehniski precizēt anotācijā jau esošo atsauci uz 3.1.1.5.i investīcijas numuru.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai noteikumu projektā iekļautais atbalsta tvērums/joma risina kādu tematisko Eiropas Padomes rekomendāciju Latvijai, kas izteikta Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā informāciju par intervences kodiem, ņemot vēra, ka anotācijā iezīmētais finansējuma apjoms (ERAF 4 665 692 euro) atšķiras no noteikumu projekta 5.punktā noteiktā finansējuma apjoma (ERAF 4 517 240 euro).
Vienlaikus, lūdzam iesūtīt Finanšu ministrijai precizētu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam papildinājumu ar finansējuma sadalījumu starp 4.2.1.5.pasākuma kārtām, ņemot vēra, ka šobrīd veidojas atlikums elastības finansējuma izlietojumā starp noteikumu projektā minēto finansējuma apjomu un starp noteikumu projektā “Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 72 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" otrās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi "" (25-TA-1537) minēto elastības apjomu, kuru plānots piešķirt 4.2.1.5.pasākuma 2.kārtai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 9.punktā noteikto, ka projektu iesniegumu atlasē piemēro tikai vienotos kritērijus un vienotos izvēles kritērijus, piemērojot Finanšu ministrijas kā Eiropas Savienības fondu vadošās iestādes metodikā Nr.3.1. "Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda plus, Kohēzijas fonda un Taisnīgas pārkārtošanās fonda projektu iesniegumu atlases metodiku 2021.–2027.gadam" (turpmāk - 3.1.metodika) pieļauto izņēmuma gadījumu, vēršam uzmanību, ka 3.1.metodikā uzsvērts, ka attiecīgo izņēmumu plānots piemērot gadījumos, kad potenciālais finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestāde vai privāto tiesību juridiska persona, kura veic deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma izpildi, sniedz sabiedrisko pakalpojumu, piemērojot Eiropas Komisijas lēmumu Nr. 2012/21/ES, vai veic sabiedrībai vai tautsaimniecībai nozīmīga projekta īstenošanu. Tā kā šajā gadījumā finansējuma saņēmējs nav nedz valsts pārvaldes iestāde, nedz privāto tiesību juridiska persona, tad lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par atbilstību 3.1.metodikas izņēmumam, skaidrojot, vai pašvaldība šī atbalsta pasākuma ietvaros veic sabiedrībai vai tautsaimniecībai nozīmīga projekta īstenošanu.
Vienlaikus, lūdzam svītrot informāciju, ka "projektu iesniedzēji nekonkurē savā starpā par finansējumu", ņemot vērā, ka šī ir ierobežota projektu iesniegumu atlase, kur atbildīgā iestāde ir izvēlējusies konkrētos finansējuma saņēmējus.
Tāpat lūdzam papildināta anotāciju ar informāciju par to, vai ir plānots kāds atbalsts pašvaldībām, kuras nav laikus sakārtojušas skolu tīklu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam konkretizēt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļā "Juridiskās personas" ietverto pašvaldību uzskaitījumu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 11. punktā uzskaitītas konkrētas pašvaldības kā projektu iesniedzēji (finansējuma saņēmēji).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūgums precizēt skaitliskās neprecizitātes anotācijas 3.sadaļā. Saskaitot kopējo indikatīvi plānoto finansējumu atšķirība ar noteikumu projektā norādīto finansējumu ir viens eiro. Attiecīgi lūgums precizēt arī pašvaldību līdzfinansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam svītrot anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā norādi uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulu (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), ņemot vērā, ka noteikumu projektā nav paredzēta minētās regulas 61. panta pārņemšana vai ieviešana.
Skaidrojam, ka minētā panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā Eiropas Savienības fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 6.sadaļu, vai ir tikusi organizēta nozares/jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti noteikumu projekta izstrādē atbilstoši Ministru Prezidenta 2021.gada 7. septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" trešās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmuma projektu ar punktu, kas atļauj ātrāku (pirms Eiropas Komisijas lēmuma) elastības finansējuma izmantošanu.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdes protokola Nr. 21 42. § 12.punkts paredz, ka elastības finansējums kļūst pieejams pēc Eiropas Komisijas lēmuma par programmas grozījumiem. Izņēmuma gadījumā, to objektīvi pamatojot, ministrija, virzot attiecīgo Ministra kabineta noteikumu projektu par specifiskā atbalsta mērķa vai tā pasākuma īstenošanu vai to grozījumus, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā var rosināt ātrāku elastības finansējuma izmantošanu, izvērstu pamatojumu sniedzot sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā.
Vienlaikus, lūdzam anotācijā papildināt pamatojumu elastības finansējuma ātrākai izmantošanai.
Piedāvātā redakcija
-