Atzinums

Projekta ID
23-TA-3269
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
22.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Latvijas Finanšu nozares asociācija ir izskatījusi Iekšlietu ministrijas precizēto plāna projektu “Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam” (turpmāk – Plāna projekts) un izsaka jaunus, kā arī turpina uzturēt par to sekojošus iebildumus.

Plāna projekta 3.3. pasākums paredz mazināt anonimitātes un krāpniecības riskus finanšu un nefinanšu iestāžu klientu neklātienes identifikācijas procesā. Tā ietvaros paredzēts izstrādāt grozījumus Ministru kabineta noteikumos ““Kārtība, kādā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekts veic klienta neklātienes identifikāciju” un saistītajos Latvijas Bankas noteikumos. Asociācija atkārtoti vērš uzmanību, ka noteiktajiem uzdevumiem nav no Nacionālā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas (turpmāk – NILLTF) risku novērtējuma par laika posmu no 2020. līdz 2022. gadam (turpmāk - NRA 2023) izrietoša pamatojuma. Proti, ne no viena NRA 2023 punkta (4.11.12., 4.11.13., 4.11.17.) neizriet, ka būtu konstatēta problemātika normatīvajā regulējumā. NRA 2023 13.sadaļas 3. daļā, lai mazinātu risku, kas saistīts ar identifikācijas sistēmu izmantošanu no noziedznieku puses rekomendēti citi pasākumi, kas skar izmaiņas praksē, UKI pienākumus apkopot, analizēt situāciju un Latvijas Valsts radio un televīzijas centra lielāku uzmanību valsts identifikācijas rīku risku pārvaldībai. Ievērojot minēto šobrīd Plāna projekta 3.3.pasākumam nav pamatojuma. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka noziedzīgi nodarījumi pret īpašumu, it īpaši krāpšana digitālā vidē ir identificēti kā viens no būtiskākajiem NILL draudiem un attiecīgi tam pievēršama atbilstoša uzmanība. Nelietderīgu pasākumu noteikšana konkrētajā jautājumā ir nepieņemama un būtu nosakāmi tādi pasākumi, kas pēc būtības uzlabotu situāciju konkrētajā jautājumā. Ievērojot minēto, Asociācija aicina Plāna projekta 3.3.pasākumā noteikt konstatētajai problemātikai atbilstošus pasākumus vai ja tas nav iespējams no Plāna projekta vismaz svītrot 3.3.pasākumu, kam nav ne pamatojuma, ne lietderības.

Asociācija vērš uzmanību, ka iepriekš izteiktajiem iebildumiem par Plāna projekta 3.7. (precizētajā projektā 3.6.) un 3.11. pasākumu nav saistības ar de-risking mazināšanas stratēģiju. Ievērojot minēto Asociācija turpina uzturēt šos iebildumus - Plāna projekta 3.6. pasākuma darbības rezultāts paredz, ka tiks pilnveidota uzraudzības procesa kvalitāte un efektivitāte atbilstoši kultūras priekšmetu aprites sektorā konstatētajiem riskiem klientu identifikācijas ietvaros. Asociācija norāda, ka minētais pasākums, arī atbilstoši NRA 2023 secinājumiem, attiecināms uz visiem likuma subjektiem, kā atbildīgās institūcijas arī identificēti visi UKI, līdz ar to nav pamatoti sašaurināt darbības rezultātu tikai uz kultūras priekšmetu apriti. Lūdzam precizēt Plāna projekta 3.6. darbības rezultātu atbilstoši pasākumam pēc būtības. Par Plāna projekta 3.10. pasākumu Asociācija izsaka priekšlikumu pasākumu attiecināt arī uz zvērinātiem advokātiem, ņemot vērā, ka virknē gadījumu praksē nekustamo īpašumu darījumi notiek tieši ar zvērinātu advokātu starpniecību.
Asociācija iebilst un uzsver, ka Plāna projekta 3.14. pasākuma galīgā redakcija neatbilst ne jau panāktajām vienošanām ar institūcijām, ne de-riskinga stratēģijas ietvaros sagaidāmajiem mērķiem – attiecīgi ir pretrunā valsts pārvaldes pusē jau noteiktajiem uzdevumiem. Asociācija atkārtoti uzsver, ka saistībā ar likumā “Par nodokļiem un nodevām” noteikto ziņošanu Valsts ieņēmumu dienestam problēma nav likuma subjektu izpratnē, bet gan faktā, ka likumā “Par nodokļiem un nodevām” noteiktais pārsniedz no NILLTPFN regulējuma izrietošo. Rezultātā nepamatoti ietekmējot arī likuma subjektu klientus brīdī, kad likuma subjektiem jāveic papildus izpētes darbības. Asociācija atkārtoti norāda, ka jau vairākās atbildīgo institūciju sanāksmēs ir secināts un pēc būtības ir panākta vienošanās, ka likumā “Par nodokļiem un nodevām” noteiktais ziņošanas pienākums likuma subjektiem, kas pārsniedz vai dublē NILLTPFN likumā noteikto ir svītrojams. Asociācija aicina Plāna projekta 3.14. pasākumu precizēt tā, ka tas sasniedz nepieciešamo mērķi un ziņošana par atsevišķām prioritārām NILL riska profila jomām (nodokļu noziegumi) būtu atbilstoša riskam, proti, svītrot Plāna projekta 3.14. pasākumā atsauci uz likumu  “Par nodokļiem un nodevām” atbilstoši jau panāktajām vienošanām, ka attiecīgais regulējums ir būtiski pārskatāms. Tāpat līdzās apmācībām Asociācija uzsver, ka ir būtiski arī noteikt, ka precizējamas FID vadlīnijas aizdomīgu darījumu ziņošanai ar sadaļu par aizdomīgu darījumu ziņošanu nodokļu jomā un tikai tad atbilstoši organizētas apmācības.

Asociācija saglabā sekojošu aicinājumu, ņemot vērā, ka tas nav iekļauts de-riskinga stratēģijā - Asociācija aicina Plāna projekta 3.rīcības virzienā iekļaut papildus pasākumu kontekstā ar Kontu reģistra informācijas pieejamību. Norādām, ka šobrīd Kontu reģistrā netiek atspoguļota informācija par kontiem, kurus NILLTPFN likums nosaka par pienākumu slēgt, taču nauda no tiem netiek izņemta. Norādām, ka rezultātā kredītiestādēm jāturpina uzglabāt bijušā klienta naudas līdzekļi, bet tiesībaizsardzības iestādes, kā arī citas iestādes atbilstoši kompetencei, šo informāciju Kontu reģistrā neredz. Lai nodrošinātu Kontu reģistra mērķi un institūcijām nepieciešamās informācijas pieejamību, aicinām paredzēt atbilstošu grozījumu izstrādi normatīvajos aktos un saistītu Kontu reģistra funkcionalitātes pilnveidošanu.

Tāpat, ņemot vērā, ka minētais pasākums nav iekļauts de-riskinga stratēģijā, Asociācija saglabā sekojošu aicinājumu - Asociācija aicina nodrošināt, ka Plāna projektā tiek iekļauti arī pasākumi atbilstoši NRA 2023 13.sadaļas 4. rīcības virziena 4.3. risku mazinošo pasākumu priekšlikumiem attiecībā uz riskiem ko rada sarežģīta un laikietilpīga klienta izpētei nepieciešamās informācijas iegūšana, rezultātā mazinot  likuma subjektu NILLTPF novēršanas efektivitāti. Attiecīgi, atbilstoši NRA 2023 jāparedz, ka ir veicināma prakse, ka publiski pieejamu, uzticamu un neatkarīgu avotu izmantošana ir noteikta likuma subjektu politikās un procedūrās, precizējot, kādus avotus iestāde uzskata par uzticamiem (atbildīgās institūcijas - UKI).

Attiecībā uz Plāna projekta 7.11. pasākumu Asociācija apstiprina, ka ir gatava sniegt nepieciešamo atbalstu pasākuma izpildē, bet noteikt Asociāciju kā atbildīgo institūciju nav iespējams ievērojot valsts pārvaldes normatīvos aktus. Proti, Asociācija nav valsts vai pašvaldības institūcija, bet gan privāto tiesību subjekts, biedrība. Nepieciešamības gadījumā aicinām par šo jautājumu konsultēties ar Valsts kanceleju.

Asociācija arī uzsver, ka aktuāls vēl joprojām ir arī jautājums par kredītiestāžu darbinieku kriminālatbildību kad valsts iestādei, kas pieprasa informāciju, informācija tiek izsniegta lielākā apjomā, nekā precīzi izriet no jautājuma gramatiskā formulējuma. Asociācija aicina minēto jautājumu iekļaut izvērtēšanai Plāna projektā kā atsevišķu pasākumu, lai nodrošinātu samērīgumu starp valsts institūciju gaidām un likuma subjektu atbildību.

Papildus Asociācija norāda, ka kontaktpersona tālākai darba koordinācijai saistībā ar plāna izveidi no Asociācijas puses būs padomniece Laima Letiņa (laima.letina@financelatvia.eu, +37126129485).

 Asociācija pateicas valsts institūcijām par līdzšinējo sadarbību un pauž gatavību sniegt nepieciešamo atbalstu turpmāko pasākumu īstenošanā, lai stiprinātu NILLTPFN sistēmas efektivitāti.

 
Piedāvātā redakcija
-