Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
21-TA-94
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
30.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Šajā tiesību normā ietvertie grozījumi pēc būtības paredz izslēgt no Ceļu satiksmes likuma aizliegumu reģistrēt kokvedējus, kuru gabarīti pārsniedz Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija noteikumos Nr.279 "Ceļu satiksmes noteikumi" noteiktos lielumus. Taču likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.sadaļā nav norādīta šādu grozījumu nepieciešamība, proti, nav norādītas problēmas, kuru risināšanai attiecīgais grozījums Ceļu satiksmes likuma 10.panta astotajā daļā, kas paredz tās 3.punkta izslēgšanu, būtu nepieciešams.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams papildināt likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.sadaļu ar attiecīgu informāciju. Pretējā gadījumā nav iespējams izvērtēt šajā tiesību normā ietvertā grozījuma būtību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.sadaļā minēts: "Eiropas Savienības Tiesas 2021. gada 22. jūnija spriedumā lietā C-439/19 secināts, ka  Eiropas Savienības tiesību akti datu aizsardzības jomā, t.i. Vispārīgā datu aizsardzības regula, nepieļauj Latvijas tiesisko regulējumu, ar kuru ceļu satiksmes drošības iestādei  (t.i. CSDD) ir noteikts pienākums darīt sabiedrībai pieejamus datus par transportlīdzekļu vadītājiem reģistrētajiem pārkāpumu uzskaites punktiem par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, neuzliekot personai, kura pieprasa piekļuvi, pienākumu pamatot šo datu iegūšanu ar konkrētu interesi.
Lai nacionālais regulējums atbilstu Eiropas Savienības tiesas  spriedumam, nepieciešams veikt grozījumus Ceļu satiksmes likuma 14.1 panta pirmajā daļā, papildinot ierobežotas informācijas uzskaitījumu un nosakot informāciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem reģistrētajiem pārkāpumu uzskaites punktiem kā ierobežotas pieejamības
".
Taču pēc būtības šajā tiesību normā ietvertie grozījumi ir saistīti arī ar Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2021. gada 13. novembra spriedumu lietā Nr. 2018-18-01, ar kuru Ceļu satiksmes likuma 14.1 panta otrā daļa, ciktāl tā noteic, ka informācija par personai reģistrētiem pārkāpumu uzskaites punktiem ir vispārpieejama informācija, tika atzīta par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes 96. pantam un spēkā neesošu no tās spēkā stāšanās dienas. Norādām, ka šajā sakarā TAP portālā ir reģistrēts attiecīgs uzdevums (21-UZ-343), ar kuru Satiksmes ministrijai kopā ar Tieslietu ministriju un Iekšlietu ministriju ir uzdots iepazīties ar Satversmes tiesas 2021. gada 13. novembra spriedumu lietā Nr. 2018-18-01 un, ja nepieciešams, kopīgi sagatavot un satiksmes ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā savstarpēji saskaņotu tiesību akta projektu.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams attiecīgi precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), ietverot tajā norādi gan uz minēto Satversmes tiesas 2021. gada 13. novembra spriedumu lietā Nr. 2018-18-01, gan arī no tā izrietošo uzdevumu (21-UZ-343).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izvērtēt nepieciešamību papildināt likumprojektu ar jaunu pantu, paredzot tajā arī korekta valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" nosaukuma lietošanu visā Ceļu satiksmes likuma tekstā, līdzīgi kā tas tiek paredzēts likumprojekta 1.pantā attiecībā uz korekta valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" lietošanu Ceļu satiksmes likuma tekstā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izvērtēt nepieciešamību precizēt termina "mazaizsargātais ceļu satiksmes dalībnieks" skaidrojumu. Patlaban minētais termins cita starpā aptver tikai divriteņu mehānisko transportlīdzekļu, proti, divriteņu mopēdu un motociklu, vadītājus un to pasažierus. Bet nav saprotams, kāpēc, raugoties no ceļu satiksmes drošības iespējamā apdraudējuma viedokļa, par mazaizsargātiem ceļu satiksmes dalībniekiem netiek uzskatīti gan trīsriteņu vai četrriteņu mopēdu, gan arī triciklu un kvadriciklu vadītāji un to pasažieri.
Nenoliedzami, ka pēc būtības likumprojektā ietvertais termina "mazaizsargātais ceļu satiksmes dalībnieks" skaidrojums pilnībā atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 23.oktobra Direktīvā (ES) 2019/1936, ar ko groza Direktīvu 2008/96/EK par ceļu infrastruktūras drošības pārvaldību, lietotās definīcijas "mazaizsargāts ceļu satiksmes dalībnieks" tvērumam. Tomēr būtu vērtējams, vai nacionālajā tiesību aktā, proti, Ceļu satiksmes likumā piedāvātā termina "mazaizsargātais ceļu satiksmes dalībnieks" tvērums nebūtu attiecīgi paplašināms.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "izvietojumu atbilstoši" ar vārdiem "izvietojuma atbilstību", jo šāda vārdkopa tiek lietota arī šā likumprojekta 3.pantā ietvertajā Ceļu satiksmes likuma 4.panta desmitajā daļā attiecībā uz pašvaldībām paredzēto kompetenci.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aizstāt vārdus "un tās tehnisko līdzekļu" ar vārdiem "un tās organizācijas tehnisko līdzekļu", tādējādi nodrošinot korektas terminoloģijas lietošanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Ceļu satiksmes likumā patlaban netiek lietots termins "ceļu drošības inspekcija", izvērtēt nepieciešamību papildināt likumprojektu ar jaunu pantu, paredzot tajā grozījumu izdarīšanu Ceļu satiksmes likuma 1.pantā, proti, papildinot to ar attiecīgā termina skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Papildināt pirms vārda "uzstādīšanu" ar vārdu "izvietošanu", jo šā likumprojekta 7.pantā ietvertajā Ceļu satiksmes likuma 38.panta otrajā daļā kā patstāvīga veicamā darbība ir paredzēta ne vien satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uzstādīšana, bet arī to izvietošana.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta 8.pantu daļā par grozījumu Ceļu satiksmes likuma 45.panta otrās daļas 1.punktā, lai izvairītos no dažādām normas interpretācijām, piemērojot praksē. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2016.gada 22.novembra noteikumu Nr. 738 "Noteikumi par caurlaidēm, kas dod tiesības transportlīdzekļu vadītājiem darba uzdevumu pildīšanas laikā neievērot atsevišķas ceļu satiksmes noteikumu prasības" 12.punkts šobrīd nosaka, ka transportlīdzekļa stāvēšanas laikā caurlaidi novieto transportlīdzekļa kabīnē aiz priekšējā stikla, kreisajā apakšējā stūrī. Savukārt Ceļu satiksmes noteikumu 285.18.apakšpunktā noteikts, ka vadītājam, kurš novietojis automobili ar  529. un 537. zīmi un 840. papildzīmi apzīmētajā stāvvietā, automobiļa salonā pie priekšējā stikla jānovieto informācija par laiku, kad transportlīdzeklis novietots stāvvietā.
Piedāvātā redakcija
-