Atzinums

Projekta ID
25-TA-928
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai un Tiesību akta lietai pievienotajam Latgales rajona tiesas Kalkūnes pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr.100000573503 norakstam uz rīkojuma projekta 1.3. apakšpunktā minētā valsts nekustamā īpašuma atrodas citai personai piederošas būves vai būvju daļas. Tiesiskai skaidrībai lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par valsts kā zemes īpašnieka tiesiskajām attiecībām ar attiecīgo būvju īpašnieku vai īpašniekiem, tajā skaitā, vai minēto būvju īpašnieki maksā valstij zemes likumiskās lietošanas maksu un sedz valstij maksāšanas paziņojuma izmaksas un vai minēto būvju īpašniekiem ir pirmpirkuma tiesības rīkojuma projekta 1.3.apakšpunktā minētā valsts nekustamā īpašuma pārdošanas gadījumā. Ja ir pirmpirkuma tiesības, tad aicinām anotāciju papildināt ar informāciju par pirmpirkuma tiesību izmantošanas kārtību, kā arī rīkojuma projektu 1.3.apakšpunktā ietvert atsauci uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 14. pantu.

Pamatojums:
           Saskaņā ar likuma  "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību" 14. panta otro daļu, ja ēkas (būves) ir patstāvīgs īpašuma objekts, tā pirmpirkuma vai izpirkuma tiesības ir zemes īpašniekam. Tādas pašas pirmpirkuma vai izpirkuma tiesības ir ēku (būvju) īpašniekam, ja atsavina zemes gabalu. Turklāt minētā likuma 38. panta pirmā un otrā daļa noteic, ja būve ir patstāvīgs īpašuma objekts saskaņā ar šā likuma 14. panta pirmās daļas 1., 2., 3. vai 4. punktu, līdz būves apvienošanai vienā īpašumā ar zemi būves īpašniekam uz likuma pamata ir lietošanas tiesības uz zemi, ciktāl tās nepieciešamas īpašuma tiesību īstenošanai pār būvi. Šāds likumisko lietošanas tiesību aprobežojums ir reālservitūts par labu būvei, kas ir patstāvīgs īpašuma tiesību objekts, un lietošanas tiesībām ir piemērojami Civillikuma noteikumi par reālservitūtu, ciktāl šis likums nenosaka citādi. Būves īpašniekam uz likuma pamata ir pienākums maksāt lietošanas maksu zemes īpašniekam par zemes lietošanas tiesībām, kā arī segt maksāšanas paziņojuma izmaksas. Likumiskās lietošanas maksas apmērs ir četri procenti no lietošanā esošās zemes kadastrālās vērtības gadā, bet ne mazāks par 50 euro gadā. Maksāšanas paziņojuma sagatavošanas un nosūtīšanas izmaksas gadā katrs būves īpašnieks (kopīpašnieks, dzīvokļa īpašuma īpašnieks) sedz 15 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
        Lūdzam Tiesību akta lietai pievienot īpašuma tiesību apliecinošos dokumentus uz būvēm vai to daļām, kas atrodas uz rīkojuma projekta 1.3.apakšpunktā minētās zemes vienības (būvju kadastra apzīmējumi  44600040039001, 44600040039002 un 44600040585023), jo bez to esības nav iespējams pieņemt Ministru kabinetam lēmumu pēc būtības.

Pamatojums: Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 44. punkts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
"Pašreizējās situācijas"  aprakstā būtu precizējama būves (būves kadastra apzīmējums 0100 059 0231 001) kopējā platība. Atbilstoši Tiesību akta lietai pievienotajiem Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem  tā ir 1163 m2.
Piedāvātā redakcija
-