Projekta ID
23-TA-1030Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
15.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Par atkrastes vēja parku Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas – Igaunijas ceturto starpsavienojumu
Iebildums
Saskaņā ar nacionālajiem un starptautiskajiem tiesību aktiem attiecībā uz Latvijas Republiku Baltijas jūras un Baltijas jūras Rīgas jūras līča ūdeņi tiek iedalīti Latvijas Republikas teritoriālā jūrā un ekskluzīvā ekonomiskā zonā. Ievērojot minēto, nepieciešams precizēt Likumprojekta virsrakstu vai Likumprojekta 1. pantā skaidrot terminu “Latvijas jūras ūdeņi”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
1) Attīstītājs – komercsabierība, kurai izsoles rezultātā piešķirtas tiesības attīstīt atkrastes vēju parku ELWIND projekta ietvaros un kura noslēgusi līgumu ar Ministru kabineta noteikto kompetento institūciju (turpmāk - kompetentā institūcija) par atkrastes vēju parka izveidošanu un ekspluatāciju;
Iebildums
Likumprojekta 1. panta 1. punktā minēta Ministru kabineta noteikta kompetentā institūcija. Savukārt anotācijā norādīts, ka “ELWIND projektu īsteno Ministru kabineta noteikta kompetentā institūcija, kas šobrīd ir noteikta LIAA”. Ja kompetentā institūcija ir zināma, tad tā būtu norādāma minētajā Likumprojekta normā. No vārdiem “šobrīd noteikta” var secināt, ka kompetentā iestāde var tikt mainīta. Līdz ar to Likumprojektā būtu jānosaka institūcija, kura var veikt kompetentās iestādes maiņu, kā ar nosacījumus un kārtību kompetentās iestādes izvēlei un maiņai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
2) ELWIND projekts – atkrastes vēja parks Latvijas jūras ūdeņos, kā arī tā pieslēgums Ceturtajam starpsavienojumam Latvijas jūras ūdeņos izvietotajā apakšstacijā, radiālais savienojums ar sauszemi un pieslēgums uz sauszemes Latvijas pārvades sistēmai, ieskaitot tā vajadzībām izveidotu ceturtā starpsavienojuma pieslēguma punktu pastiprinājumu Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas pārvades sistēmā uz sauszemes;
Iebildums
Tā kā Latvijas un Igaunijas elektroenerģijas pārvades sistēmas operatori turpina vērtēt ELWIND projekta ietvaros ierīkojamo atkrastes vēja parku un Igaunijas-Latvijas ceturtā starpsavienojuma tehniski un ekonomiski pamatotāko atrašanās vietu un starpsavienojuma ierīkošanas tehnisko risinājumu Likumprojekta 1. panta 2. punktā nav pamats uzskaitīt ELWIND projektu veidojošos elementus, bet projekta skaidrojumam jābūt vispārīgam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
3) Ceturtais starpsavienojums – starpvalstu savienojums, kurā ietilpst mākslīgās būves, apakšstacijas, kabeļi un Latvijas pārvades sistēmas pastiprinājumi Latvijas jūras ūdeņos un Latvijas sauszemes teritorijā un kas caur savienojuma punktu Latvijas un Igaunijas jūras ūdeņos sasaista Latvijas un Igaunijas elektroenerģijas pārvades sistēmu, uz sauszemes izveidojot pieslēgumu attiecīgi Latvijas un Igaunijas pārvades sistēmai.
Iebildums
Ievērojot, ka Latvijas un Igaunijas elektroenerģijas pārvades sistēmas operatori turpina vērtēt atbilstīgāko, tehniski un ekonomiski pamatotāko Igaunijas-Latvijas ceturtā starpsavienojuma ierīkošanas tehnisko risinājumu, Likumprojekta 1. panta 3. punktā tā elementu detalizēts apraksts, būtu aizstājams ar vispārīgu starpsavienojama definīciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Likuma mērķis ir sekmēt Latvijas enerģētisko neatkarību, drošību un ilgtspēju, radot tiesiskos priekšnosacījumus pieejamo Latvijas pārvades tīkla starpvalstu savienojumu jaudu palielināšanai un veicinot elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamiem energoresursiem.
Iebildums
Likumprojekta 2. pantā noteiktais likuma mērķis ir pārāk plašs un faktiski dublē Enerģētikas likuma mērķi, līdz ar to būtu precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(2) Likums nosaka pārvades sistēmas operatora pienākumu īstenot un finansēt Ceturto starpsavienojumu.
Iebildums
Tā kā Likumprojekta 3. panta otrā daļa nenosaka, uz ko likums attiecas, tā būtu svītrojama. Papildus norādāms, ka enerģētikas nozarē darbojas dabasgāzes, elektroenerģijas un siltumenerģijas pārvades operators, līdz ar to normā nenosakot, kuras konkrētas enerģētikas nozares pārvades sistēmas operatora pienākums tas būt, normā noteiktais attieksies uz visiem enerģijas pārvades sistēmas operatoriem. Turklāt Klimata un enerģētikas ministrijas ieskatā nebūtu pamatoti Likumprojekta pamattekstā ietvert normu, ar kuru tiek noteikts elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora pienākums īstenot un finansēt Igaunijas-Latvijas ceturtā starpsavienojuma ierīkošanu (norādāms, ka Likumprojekta 5. panta pirmā daļa paredz, ka elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoram jāizmanto Eiropas Savienības finansējums, kura saņemšana nav sistēmas operatora kontrolē). To varētu noteikt, ja pēc izmaksu un ieguvumu analīzes, tajā skaitā ietekmes uz elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojuma tarifu izvērtējuma, tiktu konstatēts, ka starpsavienojuma īstenošana tehniski un ekonomiski pamatota un būtiskā elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojuma tarifa pieauguma rezultātā, būtu rasts risinājums tā ietekmes mazināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(2) Likums nosaka pārvades sistēmas operatora pienākumu īstenot un finansēt Ceturto starpsavienojumu.
Iebildums
AS ''Augstsprieguma tīkls'' izsaka iebildumu un lūdz normu svītrot no likumprojekta, ņemot vērā, ka Ceturtā starpsavienojuma finansēšanas pienākuma ietekme uz pārvades sistēmas operatoru nav tikusi vērtēta un konceptuāli akceptēta no uzraugošo institūciju puses (Klimata un enerģētikas ministrijas un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
(3) ELWIND projektam tiek noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Iebildums
Nacionālo interešu objektu noteikšanas regulējums ir noteikts Teritorijas attīstības plānošanas likumā un attiecībā uz vēja elektrostacijām Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likumā. Abu likumu regulējums paredz, ka nacionālo interešu objekta statusu piešķir vēja elektrostacijas būvniecības posma īstenošanai, kad jau veikts ietekmes uz vidi novērtējums. Ievērojot, ka ELWIND projektam ietekmes uz vidi novērtējums vēl nav izstrādāts, Likumprojekta 4. panta trešā daļa būtu svītrojam, statusa noteikšanu ELWIND projektam īstenojot atbilstoši Teritorijas attīstības plānošanas likumam vai Enerģētiskās drošības un neatkarības veicināšanai nepieciešamās atvieglotās energoapgādes būvju būvniecības kārtības likumam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
(1) Pārvades sistēmas operators projektē, būvē un ekspluatē ceturto starpsavienojumu Latvijas elektroapgādes sistēmas kopējām vajadzībām. Ceturtā starpsavienojuma izpētes, ietekmes uz vidi, projektēšanas un būvniecības izmaksas pārvades sistēmas operators finansē, piesaistot Eiropas Savienības vai cita ārvalstu finanšu instrumenta vai atbalsta līdzekļus, bet atlikušo daļu sedz no saviem līdzekļiem.
Iebildums
Enerģētikas likuma 15. panta sestajā daļā noteikts, ka sistēmas operators ir atbildīgs par enerģijas pārvades vai sadales sistēmas vai sašķidrinātās dabasgāzes sistēmas, vai dabasgāzes krātuves darbību, apkalpošanu un drošumu, sistēmas vadību un attīstību licences darbības zonā, savienojumu ar citām sistēmām, kā arī par sistēmas ilglaicīgu spēju nodrošināt enerģijas pārvadi vai pārveidi, vai sadali vai dabasgāzes uzglabāšanu atbilstoši pieprasījumam. Minētā norma attiecināma uz jebkura starpsavienojumu, tajā skaitā uz Igaunijas-Latvijas ceturtā starpsavienojuma ierīkošanu. Ņemot vērā minēto, novēršot normu dublēšanos, Likumprojekta 5. panta pirmās daļas pirmais teikums ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
(1) Pārvades sistēmas operators projektē, būvē un ekspluatē ceturto starpsavienojumu Latvijas elektroapgādes sistēmas kopējām vajadzībām. Ceturtā starpsavienojuma izpētes, ietekmes uz vidi, projektēšanas un būvniecības izmaksas pārvades sistēmas operators finansē, piesaistot Eiropas Savienības vai cita ārvalstu finanšu instrumenta vai atbalsta līdzekļus, bet atlikušo daļu sedz no saviem līdzekļiem.
Iebildums
AS ''Augstsprieguma tīkls'' izsaka iebildumu un lūdz normu svītrot no likumprojekta, ņemot vērā, ka Ceturtā starpsavienojuma finansēšanas pienākuma ietekme uz pārvades sistēmas operatoru nav tikusi vērtēta un konceptuāli akceptēta no uzraugošo institūciju puses (Klimata un enerģētikas ministrijas un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas).
Papildus jānorāda, ka ar normatīvo aktu noteikts pienākums konkrētai aktivitātei piesaistīt Eiropas Savienības līdzfinansējumu, nav uzskatāms par pamatotu, jo šāda pienākuma izpilde pēc būtības pilnībā nav pārvades sistēmas operatora kontrolē.
Papildus, lai AS ''Augstsprieguma tīkls'' īstenotu pārvades sistēmas operatora funkcijas Latvijas jūras ūdeņos, nepieciešams veikt izmaiņas Elektroenerģijas tirgus likumā, paplašinot pārvades sistēmas operatora licences zonu.
Papildus jānorāda, ka ar normatīvo aktu noteikts pienākums konkrētai aktivitātei piesaistīt Eiropas Savienības līdzfinansējumu, nav uzskatāms par pamatotu, jo šāda pienākuma izpilde pēc būtības pilnībā nav pārvades sistēmas operatora kontrolē.
Papildus, lai AS ''Augstsprieguma tīkls'' īstenotu pārvades sistēmas operatora funkcijas Latvijas jūras ūdeņos, nepieciešams veikt izmaiņas Elektroenerģijas tirgus likumā, paplašinot pārvades sistēmas operatora licences zonu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
(2) Ceturtajam starpsavienojumam, ieskaitot visu to veidojošo infrastruktūru Latvijas jūras ūdeņos un uz sauszemes Latvijā, tiek noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Iebildums
Nacionālo interešu objektu noteikšanas regulējums ir noteikts Teritorijas attīstības plānošanas likumā. Saskaņā ar minētā likuma 17.pantu priekšlikumā par nacionālo interešu objektu izveidošanu ietver vietas izvēles pamatojumu un ietekmes uz vidi novērtējuma rezultātus, ja tas ir nepieciešams saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. Ievērojot, ka Latvijas un Igaunijas elektroenerģijas pārvades sistēmas operatori vēl nav vienojušies par Igaunijas-Latvijas ceturtā starpsavienojuma atrašanās vietu un tehnisko risinājumu un ietekmes uz vidi novērtējums attiecīgi nav uzsākts, Likumprojekta 5. panta otrā daļa būtu svītrojam, statusa noteikšanu Igaunijas-Latvijas ceturtā starpsavienojumam, īstenojot atbilstoši Teritorijas attīstības plānošanas likumam, ja nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
(2) Gadījumā ja, piemērojot sevišķi svarīgu sabiedrības interešu principu, tiek nodarīts kaitējums īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem vai arī virszemes vai pazemes ūdeņu kvalitātei, Attīstītājs īsteno kompensācijas pasākumu programmu ELWIND projekta atkrastes vēja parka teritorijai, un pārvades sistēmas operators īsteno kompensācijas pasākumu programmu Ceturtajā starpsavienojuma teritorijai.
Iebildums
AS ''Augstsprieguma tīkls'' izsaka iebildumu un lūdz no normas svītrot vārdus ''pārvades sistēmas operators'', ņemot vērā, ka nav skaidra tās nozīme. Proti, AS ''Augstsprieguma tīkls'' lūdz skaidrot kompensācijas pasākumu programmas būtību un no tās izrietošās sekas, norādot, kam tiek sniegta kompensācija un kādā kārtībā. Pārvades sistēmas operators līgumos ar būvdarbu veicējiem nosaka, ka pēc darbu nodošanas visam jābūt tādā pašā stāvoklī, kā pirms darbu uzsākšanas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
(1) ELWIND projektu Latvijā īsteno kompetentā institūcija, kopdarbības līgumā noteiktajā kārtībā un apjomā sadarbojoties ar Igaunijas kompetentajām iestādēm, kuras īsteno ELWIND projekta Igaunijas daļu.
Iebildums
Likumprojekta 7. panta pirmā daļa paredz, ka ELWIND projektu Latvijā īsteno kompetentā institūcija, kas saskaņā ar anotāciju ir Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – LIAA). Norādāms, ka LIAA neīstenos ELWIND projektu, tas ir, tā neierīkos atkrastes vēja parku, to īstenos izsoles procesā noteiktais Attīstītājs. Kompetentā iestāde veiks darbības, lai nodrošinātu ELWIND projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
(2) Pārvades sistēmas operators izvieto un ekspluatē iekārtas un būves, kas ierīkotas Latvijas jūras ūdeņos ELWIND projekta radiālajam pieslēgumam Latvijas pārvades sistēmai un elektroenerģijas nodošanai elektroenerģijas tīklā.
Iebildums
Saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022. gada 14. aprīļa lēmuma Nr. 1/5 “Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem” 2.5. apakšpunktu pieslēgums ir sistēmas operatora elektrotīkla daļa no pieslēguma vietas līdz elektroietaišu piederības robežai. Ievērojot minēto un Enerģētikas likuma 15. panta sestajā daļā noteikto, ka sistēmas operators ir atbildīgs par enerģijas pārvades sistēmas darbību, apkalpošanu un drošumu, sistēmas vadību un attīstību licences darbības zonā, novēršot normu dublēšanos, Likumprojekta 7. panta otrajā daļā būtu jānosaka tikai elektroenerģijas sistēmas operatora pienākums ierīkot ELWIND projekta pieslēgumu, izslēdzot pienākumu ekspluatēt pieslēgumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
(2) Pārvades sistēmas operators izvieto un ekspluatē iekārtas un būves, kas ierīkotas Latvijas jūras ūdeņos ELWIND projekta radiālajam pieslēgumam Latvijas pārvades sistēmai un elektroenerģijas nodošanai elektroenerģijas tīklā.
Iebildums
AS ''Augstsprieguma tīkls'' lūdz precizēt punktu, vārdu ''pieslēguma'' aizstāt ar vārdiem ''radiālajam pieslēgumam''
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts
(3) Kompetentā institūcija bez Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likumā noteiktās atļaujas vai licences organizē un līdz izsoles izsludināšanai izpilda un finansē priekšizpētes un izpētes darbus atkrastes vēja parka vajadzībām ELWIND projekta ietvaros šā likuma pielikumā norādītajā atkrastes vēja parku izpētes zonā E4, ieskaitot ietekmes uz vidi novērtējumu.
Iebildums
Norādāms, ka LIAA kompetencē nav neizpildīt iekšizpētes un izpētes darbus atkrastes vēja parka vajadzībām ELWIND projekta ietvaros, līdz ar to attiecīgi jāprecizē Likumprojekta 7. panta trešā daļa.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Likumprojekts
(5) Pārvades sistēmas operators izvieto un ekspluatē iekārtas un būves, kas ierīkotas Latvijas jūras ūdeņos ELWIND projekta radiālajam pieslēgumam Latvijas pārvades sistēmai un elektroenerģijas nodošanai elektroenerģijas tīklā.
Iebildums
Likumprojekta 7. panta piektā daļa ir izslēdzama, jo dublē minētā panta otro daļu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Likumprojekts
(6) ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēja parka pieslēguma izmaksas pārvades sistēmas operatoram nodrošina Valsts kases izdota garantija.
Iebildums
Likumprojekta 7. panta sesto daļu jāprecizē, ievērojot, ka Valsts kases izdota garantija nodrošina izdevumu finansiālo segumu, nevis izmaksas. Anotācijā nepieciešams ietver skaidrojumu par Valsts kases izdotas garantijas nepieciešamību, ņemot vērā, kas saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022. gada 14. aprīļa lēmuma Nr. 1/5 “Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem” 7. punktu visas pieslēguma nodrošināšanas, projektēšanas, ierīkošanas, tehnisko parametru maiņas un elektrostacijas pieslēgšanas pamatotās izmaksas, tajā skaitā izmaksas, kas saistītas ar sistēmas operatora esošo elektrotīklu pārbūvi, ja tāda nepieciešama pieslēguma nodrošināšanai, sedz ražotājs.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Likumprojekts
(6) ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēja parka pieslēguma izmaksas pārvades sistēmas operatoram nodrošina Valsts kases izdota garantija.
Iebildums
AS ''Augstsprieguma tīkls'' lūdz skaidrot, kādas sekas AS ''Augstsprieguma tīkls'' rodas, saņemot Valsts kases izdotu garantiju, proti, kad un kā tā izmantojama pieslēguma izmaksu segšanai.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Likumprojekts
(7) Kompetentā institūcija izstrādā un apstiprina izsoles par izpētītās teritorijas iznomāšanu atkrastes vēja parka būvniecības vajadzībām nolikumu, kā arī rīko izsoli, kuras rezultātā tiek noteikts Attīstītājs, kurš iegūst tiesības attīstīt ELWIND projektu un slēgt līgumu ar kompetento institūciju par ELWIND projekta īstenošanu un atkrastes vēja parka turpmāku uzturēšanu.
Iebildums
Ievērojot ELWIND projekta nozīmīgumu, Likumprojekta 7. panta septītajā daļā jānosaka pilnvarojums Ministru kabinetam, nevis LIAA izstrādāt izsoles par izpētītās teritorijas iznomāšanu atkrastes vēja parka būvniecības vajadzībām nolikumu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Likumprojekts
(8) Attīstītājam ir pienākums izsoles nolikumā noteiktajā kārtībā un termiņā samaksāt Izsoles maksu pilnā apmērā. Parakstot Izsoles līgumu, Attīstītājs iegūst tiesības Izsoles laukumā projektēt, izbūvēt, nodot ekspluatācijā un 70 gadus līgumā noteiktā kārtībā lietot ELWIND atkrastes vēja parku Latvijā.
Iebildums
Likumprojekta 7. panta astotajā daļā noteiktais ir ietverams izsoles nolikumā, tajā skaitā, norādot kam, kad un kādā veidā Attīstītājs samaksā izsoles maksu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Likumprojekts
(8) Attīstītājam ir pienākums izsoles nolikumā noteiktajā kārtībā un termiņā samaksāt Izsoles maksu pilnā apmērā. Parakstot Izsoles līgumu, Attīstītājs iegūst tiesības Izsoles laukumā projektēt, izbūvēt, nodot ekspluatācijā un 70 gadus līgumā noteiktā kārtībā lietot ELWIND atkrastes vēja parku Latvijā.
Iebildums
AS ''Augstsprieguma tīkls'' lūdz normu skaidrot, jo no normas nav saprotams, kam Attīstītājs atlīdzina izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Likumprojekts
(9) Attīstītājs atlīdzina izmaksas par Latvijas jūras ūdeņos un uz sauszemes Latvijā izvietoto apakšstaciju un pieslēguma pastiprinājumu projektēšanu un izbūvi tādā apmērā, kā tās līdz izsoles līguma noslēgšanai segtas no šā panta sestajā daļā minētās garantijas. Attīstītājs apmaksā radiālā pieslēguma izbūvi un ELWIND projekta pieslēgšanu Latvijas pārvades sistēmai Latvijas jūras ūdeņos un uz sauszemes Latvijā.
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2022. gada 14. aprīļa lēmuma Nr. 1/5 “Sistēmas pieslēguma noteikumi elektroenerģijas ražotājiem” 7. punktu visas pieslēguma nodrošināšanas, projektēšanas, ierīkošanas, tehnisko parametru maiņas un elektrostacijas pieslēgšanas pamatotās izmaksas, tajā skaitā izmaksas, kas saistītas ar sistēmas operatora esošo elektrotīklu pārbūvi, ja tāda nepieciešama pieslēguma nodrošināšanai, sedz ražotājs, nepieciešams izvērtēt Likumprojekta 7. panta devītajā daļas nepieciešamību. Papildu norādāms, ka apakšstacija ir pieslēguma daļa, kā arī lūgums anotācijā skaidrot, kas ir pieslēguma pastiprinājumi.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Likumprojekts
(1) Pārvades sistēmas operators nepiemēro normatīvajos aktos par prasībām būvēm Latvijas Republikas teritoriālajos ūdeņos un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā noteikto ārpakalpojumu sniedzēju piesaisti konkursa kārtībā to iekārtu, mākslīgo būvju un infrastruktūras objektu projektēšanai un izbūvei, kas ierīkojamas Ceturtā starpsavienojuma un ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēja parka pieslēguma izbūvei.
Iebildums
AS ''Augstsprieguma tīkls'' lūdz precizēt normu, nosakot, ka uz AS ''Augstsprieguma tīkls'' saistībā ar pieslēguma izbūvi netiek attiecinātas Ministru kabineta 14.10.2014. noteikumu "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi" Nr. 631 normas par konkursu licences laukuma piešķiršanai.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Likumprojekts
(2) Pārvades sistēmas operators izdod tehniskās prasības cita atkrastes vēja parka vai cita infrastruktūras objekta pieslēgumam pie minētās apakšstacijas elektropārvades tīklam, ja ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēju parka pieslēgumam nepieciešamā jauda tiek saglabāta ELWIND projektam.
Iebildums
AS ''Augstsprieguma tīkls'' lūdz precizēt normu
Minētās izmaiņas nepieciešamas, lai neierobežotu efektīvu infrastruktūras izmantošanu, vienlaikus saglabājot jaudas pieejamību ELWIND projektam.
Minētās izmaiņas nepieciešamas, lai neierobežotu efektīvu infrastruktūras izmantošanu, vienlaikus saglabājot jaudas pieejamību ELWIND projektam.
Piedāvātā redakcija
Pārvades sistēmas operators izdod tehniskās prasības jebkura cita atkrastes vēja parka vai cita infrastruktūras objekta pieslēgumam pie minētās apakšstacijas elektropārvades tīklam, ja ELWIND projekta ietvaros izveidojamā atkrastes vēju parka pieslēgumam nepieciešamā jauda tiek saglabāta, rezervēta un pieejama ELWIND projektam
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu 16.f pants par sevišķi svarīgām sabiedrības interesēm, noteic, ka pienācīgi pamatotos un konkrētos apstākļos dalībvalstis var ierobežot šā panta piemērošanu, attiecinot to tikai uz konkrētām savas teritorijas daļām, uz konkrētiem tehnoloģijas veidiem vai projektiem ar konkrētiem tehniskiem raksturlielumiem saskaņā ar prioritātēm, kas noteiktas to integrētajos nacionālajos enerģētikas un klimata plānos, kas iesniegti, ievērojot Regulas (ES) 2018/1999 3. un 14. pantu. Dalībvalstis informē Komisiju par šādiem ierobežojumiem un pamato tos. Tā kā ar Likumprojekta 6. panta pirmo daļu tikai ELWIND projekts, nevis visu atjaunojamās enerģijas staciju, ierīkošana ir sevišķi svarīgās sabiedrības interesēs, anotāciju nepieciešams papildināt ar skaidrojumu par sevišķi svarīgām sabiedrības interesēm un to ierobežojuma nepieciešamību, kā arī minēt, normatīvo aktu, kurā noteikts kompensācijas pasākumu regulējums un kompensācijas pasākumu programmas saturs un skaidrot, kā minētais regulējums attiecas uz Attīstītāju un elektroenerģijas pārvades sistēmas operatoru.
Likumprojekta 7.panta ceturtajā daļā noteiktas kompetentajai institūcijai tiesības pieprasīt un saņemt atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai. Ievērojot, ka spēkā esošais atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai regulējums paredz, ka atļauju pieprasa elektroenerģijas ražošanas iekārtu attīstītājs. Ievērojot minēto nepieciešams papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kāpēc atļauju ir nepieciešams saņemt LIAA, nevis Attīstītājam, kurš lems par to, kāds tieši vēja parks tiks attīstīts.
Likumprojekta 7.panta ceturtajā daļā noteiktas kompetentajai institūcijai tiesības pieprasīt un saņemt atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai. Ievērojot, ka spēkā esošais atļauju jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas ieviešanai regulējums paredz, ka atļauju pieprasa elektroenerģijas ražošanas iekārtu attīstītājs. Ievērojot minēto nepieciešams papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kāpēc atļauju ir nepieciešams saņemt LIAA, nevis Attīstītājam, kurš lems par to, kāds tieši vēja parks tiks attīstīts.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Likumprojekts
(1) ELWIND projektu īsteno Latvijas jūras ūdeņos noteiktajā atkrastes vēja parku izpētes zonā E4, atbilstoši šā likuma pielikumam.
Priekšlikums
Tā kā Latvijas un Igaunijas elektroenerģijas pārvades sistēmas operatori turpina vērtēt ELWIND projekta ietvaros ierīkojamo atkrastes vēja parku un Igaunijas-Latvijas ceturtā starpsavienojuma tehniski un ekonomiski pamatotāko atrašanās vietu un starpsavienojuma ierīkošanas tehnisko risinājumu, būt izvērtējama nepieciešamība Likumprojektā norādīt konkrētu izpētes zonu.
Piedāvātā redakcija
-