Projekta ID
24-TA-2667Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 21. punktu ar atsauci uz 19.3. apakšpunktu. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 56. panta 1. punktam 40% vienotās likmes ietvaros sedzamas visas projekta īstenošanas izmaksas, t.sk. arī komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas, izņemot tiešās attiecināmās personāla izmaksas. Attiecīgi projektā komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas nevar plānot kā atsevišķu izmaksu pozīciju un attiecināt kā faktiskās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ja, Ministru kabineta noteikumos par specifisko atbalsta mērķi tiek paredzēta avansa un starpposma maksājuma kopsumma Ministru kabineta noteikumu 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 18.punktā noteiktajā apjomā, tad anotācijā ir īpaši jāpamato šāda avansa un starpposma maksājuma kopsummas apmēra nepieciešamība. Minēto nosaka arī Ministru kabineta 2023.gada 25.aprīļa sēdes protokollēmums Nr.22 25. § 3. punkts. Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam papildāt noteikumu projekta anotāciju ar attiecīgu informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 31.punktu:
1) papildināt aiz vārdiem "kas saistīts ar saimniecisku darbību" ar vārdiem "kam atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts", jo nelikumīgs komercdarbības atbalsts ir tāds atbalsts, kas piešķirts projektiem, kam atbalsts kvalificētos kā komercdarbības atbalsts, un netika piemērotas atbilstošās komercdarbības atbalsta normas;
2) precizēt, kas saprotams ar projekta pārskata periodu (tā dzīves ciklu), vienlaikus iekļaujot attiecīgu skaidrojumu anotācijā.
1) papildināt aiz vārdiem "kas saistīts ar saimniecisku darbību" ar vārdiem "kam atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts", jo nelikumīgs komercdarbības atbalsts ir tāds atbalsts, kas piešķirts projektiem, kam atbalsts kvalificētos kā komercdarbības atbalsts, un netika piemērotas atbilstošās komercdarbības atbalsta normas;
2) precizēt, kas saprotams ar projekta pārskata periodu (tā dzīves ciklu), vienlaikus iekļaujot attiecīgu skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nerastos interpretācijas, lūdzam saskaņot noteikumu projekta 7.punktā norādīto pasākuma mērķa grupu ar anotācijā paredzētajām mērķa grupām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka rezultāta rādītāju plānots sasniegt visu specifiskā atbalsta mērķa pasākumu ietvaros, lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.punkta teikuma sākumu:
"Pasākums veicina specifiskā atbalsta mērķa rezultāta rādītāja "iedzīvotāju skaits, kuri pēdējā gada laikā veselības apsvērumu dēļ Eiropas Sociālā fonda Plus veselības veicināšanas pasākumu ietekmē ir mainījuši uztura un citus dzīvesveida paradumus" sasniegšanu, [...]".
"Pasākums veicina specifiskā atbalsta mērķa rezultāta rādītāja "iedzīvotāju skaits, kuri pēdējā gada laikā veselības apsvērumu dēļ Eiropas Sociālā fonda Plus veselības veicināšanas pasākumu ietekmē ir mainījuši uztura un citus dzīvesveida paradumus" sasniegšanu, [...]".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka 4.1.2.8. pasākuma ietvaros tiek īstenoti projekti abās jomās visos Latvijas reģionos, lūdzam izvērtēt un pēc nepieciešamības papildināt noteikumu projekta 10.punktu, norādot arī maksimālo attiecināmo summu vienam reģionam vienā jomā, un atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka normatīvajā aktā noregulētajai tiesību normai ir jābūt skaidrai un nepārprotamai, aicinām precizēt noteikumu projekta 10.punkta pirmā un otrā teikuma redakciju, jo tie rada interpretācijas problēmas.
Minētā punkta pirmais teikumus nosaka projekta minimālo attiecināmo izmaksu summu ar konkrēti izvirzītu nosacījumu, ka pasākumi tiek īstenoti vienā no noteikumu 18. punktā norādītajiem Latvijas plānošanas reģioniem, taču minētā punkta otrais teikums nosaka, maksimālo attiecināmo izmaksu summu, ja pasākumi tiek īstenoti visos šo noteikumu 18. punktā norādītajos Latvijas plānošanas reģionos.
Ņemot vērā iepriekšminēto, rodas jautājums, kāda būtu maksimālā attiecināmo izmaksu summa, kad iestājas noteikumu projekta 10.punkta pirmā teikuma gadījums, un kāda būtu minimālā projekta izmaksu maksimālā summa 10.punkta otrā teikuma gadījumā.
Minētā punkta pirmais teikumus nosaka projekta minimālo attiecināmo izmaksu summu ar konkrēti izvirzītu nosacījumu, ka pasākumi tiek īstenoti vienā no noteikumu 18. punktā norādītajiem Latvijas plānošanas reģioniem, taču minētā punkta otrais teikums nosaka, maksimālo attiecināmo izmaksu summu, ja pasākumi tiek īstenoti visos šo noteikumu 18. punktā norādītajos Latvijas plānošanas reģionos.
Ņemot vērā iepriekšminēto, rodas jautājums, kāda būtu maksimālā attiecināmo izmaksu summa, kad iestājas noteikumu projekta 10.punkta pirmā teikuma gadījums, un kāda būtu minimālā projekta izmaksu maksimālā summa 10.punkta otrā teikuma gadījumā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar norādi par komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumu ievērošanu atbilstoši arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 4.1.2.8. pasākums "Nevalstisko organizāciju iesaiste veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošanā" nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, un pasākuma ietvaros netiek plānots atbalsts tādām finansējuma saņēmēja darbībām, kurām atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajam būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projektā neveidot atsevišķu nodaļu "VII. Valsts atbalsts komercdarbībai un tā saņemšanas nosacījumi", bet minētajā nodaļā ietvertos nosacījumus integrēt noteikumu projekta VI nodaļā "Pasākuma projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai Veselības ministrija plāno, ka projekti tiks ieviesti visos piecos reģionos un abās jomās. Norādām, ka patreiz noteikumu projekts un ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda Apakškomitejā iesniegtie kritēriji, nenorāda, ka obligāti projektiem jābūt visos reģionos un par abām jomām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam pasākumiem, ar kuriem jāievēro demarkācija, kā piemēram 4.1.2.2. pasākumu "Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā, par kādiem līdzekļiem Slimību profilakses un kontroles centrs veiks NVO īstenojamo pasākumu uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadalas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadalu "Problēmas apraksts" norādot konkrētu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fondu plānošanas 2014.-2020. gada perioda projektu, kura finansējums deva iespēju īstenot nacionāla mēroga aktivitātes iedzīvotāju veselības uzlabošanai un slimību profilaksei.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu darbībām (t.i. projektiem), kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN)), PVN ir attiecināms.
Ņemot vērā noteikumu projekta 10. un 25.punkta regulējumu, kā arī to, ka 4.1.2.8. pasākums nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, nav skaidra noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā ietvertais teikuma noslēgums, kas paredz, ka "Projektiem, kuru kopējās izmaksas (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN)) ir mazākas par 5 000 000 euro (ieskaitot PVN), PVN izmaksas ir attiecināmas, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā."
Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas minētajā sadaļā ietverto teikumu, salāgojot to ar noteikumu projekta 25.punktu.
Ņemot vērā noteikumu projekta 10. un 25.punkta regulējumu, kā arī to, ka 4.1.2.8. pasākums nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu, nav skaidra noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļā ietvertais teikuma noslēgums, kas paredz, ka "Projektiem, kuru kopējās izmaksas (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN)) ir mazākas par 5 000 000 euro (ieskaitot PVN), PVN izmaksas ir attiecināmas, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā."
Līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas minētajā sadaļā ietverto teikumu, salāgojot to ar noteikumu projekta 25.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" precizēt informāciju rindkopas "Attiecībā uz citu vienkāršoto izmaksu piemērošanu 4.1.2.8. pasākumā papildus TA projektā noteiktajam, jāatzīmē, ka šobrīd tās nav iespējams piemērot. Vienas vienības izmaksas personāla atlīdzībai nav iespējams noteikt, ņemot vērā, ka nav zināmas biedrības un nodibinājumi, kas iesniegs projektus finansējuma saņemšanai pasākuma ietvaros, tāpat nav zināms, kādus tieši veselības veicināšanas un/vai slimību profilakses pasākumus tās īstenos. Projektu īstenošanas laikā uzkrājot projektu datus, atbildīgā iestāde izvērtēs iespēju izstrādāt vienoto likmi un tās piemērošanas metodiku personāla atlīdzības izmaksām." pēdējā teikumā, ņemot vērā, ka minētais ir pretrunā Finanšu ministrijas vadlīniju "Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros" 49.punktam, kas nosaka, ka 40% vienoto likmi nepiemēro personāla izmaksām, kas aprēķinātas, izmantojot vienoto likmi.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Veselības ministriju, savukārt atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādot, ka Veselības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, savukārt, attiecīgie plānotie projekta iesniedzējs pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar 4.1.2.8. pasākuma ietekmi uz tautsaimniecību, norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/ rādītājus, t.i. sasaistīt 4.1.2.8. pasākuma ietekmi uz tautsaimniecību ar Latvijas Nacionālā attīstības plānā 2021. – 2027. gadam noteiktajiem rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 14.10.2024. sēdē (prot.Nr.43 1.§) ir izskatīts likumprojekts “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” un tas 15.10.2024. ir iesniegts izskatīšanai Saeimā, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punkta pēdējās rindkopas pēdējo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
