Atzinums

Projekta ID
24-TA-1340
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
14.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
1. Atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadam 3 285 601 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība”, lai nodrošinātu bērnu zobārstniecības centra izveidi.
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Veselības ministrijas izstrādāto rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"” (24-TA-1340).
LTRK ieskatā publiskām personām ir jāveic pilnvērtīgs izvērtējums par publiskās pārvaldes lēmumu ietekmi uz tirgu un brīvu konkurenci, tai skaitā veicot detalizētu funkciju deleģēšanas nepieciešamības izvērtējumu. LTRK atgādina, ka konkurences neitralitātes mērķis ir nodrošināt, ka visi konkrētā tirgus dalībnieki (gan publiskie, gan privātie) darbojas vienlīdzīgas konkurences apstākļos. Publiskām personām un to piederošām kapitālsabiedrībām ir pienākums savā darbībā nodrošināt brīvu un godīgu konkurenci, kas nozīmē, ka publiskas personas nedrīkst piešķirt priekšrocības savai kapitālsabiedrībai, kā arī, situācijā, kad konkrētajā tirgū darbojas vairāki privātie tirgus dalībnieki, nedrīkst diskriminēt kādu konkrētu tirgus dalībnieku vai apgrūtināt tā darbību vai iekļūšanu tirgū. Vienlaikus nevar aprobežoties ar konkurences neitralitātes principa piemērošanu tikai publisku personu kapitālsabiedrībām, jo publiskas arī citādākām juridiskajām formām (piemēram, iestāde un aģentūra) sniedz pakalpojumus tirgos, kur darbojas privātpersonas.
LTRK norāda, ka jau iepriekš ir veikusi vairāku publisku personu līdzdalību kapitālsabiedrībās, kas darbojas veselības aprūpes nozarē, izvērtēšanu. Viens no būtiskākajiem secinājumiem ir tāds, ka, neveicot rūpīgu nepieciešamo pakalpojumu tirgus analīzi, tiek pieņemti lēmumi dibināt kapitālsabiedrības vai līdzdarboties tirgū, kuru darbības veids konkurē jau ar tirgū pieejamām privātā kapitāla kapitālsabiedrībām. Tāpat svarīgi norādīt, ka publiskas personas gūst papildu labumus no valsts vai pašvaldības budžeta līdzekļiem (arī ES fondiem), kā rezultātā veidojas negodīga konkurence starp pakalpojumu sniedzējiem. Jebkuri atbalsta instrumenti – papildus piesaistīti līdzekļi no Eiropas Savienības fondiem un Eiropas reģionālā attīstības fondiem, pašvaldības vai valsts, kas izlietoti infrastruktūras uzlabošanai, uzturēšanai, iekārtu, inventāra iegādei un tie nav atgriežami, rada negodīgu konkurenci starp tirgus dalībniekiem. Kā arī lielu daļu no izmaksām ārstniecības iestādēm veido ēku infrastruktūras izveide un to uzturēšana, kā arī iekārtu iegāde. Līdz ar to ļoti svarīgi, lai iznomātājs, nosakot nomas maksu, būtu iekļāvis visas ar iznomājamā objekta pārvaldīšanu saistītās izmaksas, t.sk objekta nolietojumu. Tiek iegādātas dārgas tehnoloģiskās iekārtas, tiek segti zaudējumi (palielinot pamatkapitālu) u.tml., tas viss būtiski ietekmē pakalpojumu pašizmaksu.
Tāpat LTRK norāda, ka Konkurences padome ir sagatavojusi apkopojumu ar būtiskākajiem secinājumiem par kapitālsabiedrību sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, to sniegšanas pamatotību un nepieciešamību, kā arī iespējamo privātā sektora iesaisti veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā iedzīvotājiem[1].
LTRK ieskatā gan LTRK minētos secinājumus publisku personu līdzdalībai kapitālsabiedrībās un Konkurences padomes secinājumus sagatavotajā apkopojumā var attiecināt arī uz Veselības ministrijas izstrādāto rīkojuma projektu, jo šķietami gala labuma saņēmējs būs SIA “Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūts”. Tāpēc LTRK aicina iepazīties ar sagatavoto apkopojumu un to izmantot, izvērtējot turpmāko rīkojuma projekta virzību.
Ņemot vērā minēto, LTRK iebilst rīkojuma projekta tālākai virzībai un uzskata, ka Veselības ministrijai vispirms ir jāveic plānotās rīcības izvērtējums par tās ietekmi uz konkurenci, jākonsultējas ar Konkurences padomi, kā arī jāveic konsultācijas ar privātā sektora pārstāvjiem, kas veic zobārstniecības pakalpojumus, tai skaitā bērnu zobārstniecības pakalpojumus. LTRK norāda, ka brīva un godīga konkurence ir jānodrošina ar ikvienu publiskas personas rīcību.


[1] https://www.kp.gov.lv/lv/jaunums/kp-publiskam-personam-rupigi-javerte-kapitalsabiedribu-sniegto-veselibas-aprupes-pakalpojumu-sniegsanas-pamatotiba
 
Piedāvātā redakcija
-