Projekta ID
25-TA-201Atzinuma sniedzējs
Rektoru padome
Atzinums iesniegts
15.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ar likumprojekta 2. pantu paredzēts likumā noteikt, ka AIC organizēs “augstskolu un koledžu akreditāciju, studiju programmu vērtēšanu un licencēšanu” (iepriekš – “organizē augstskolu un koledžu, studiju virzienu un tiem atbilstošu studiju programmu vērtēšanu un akreditāciju, kā arī studiju programmu licencēšanu”). Tādējādi, likumprojektā cita starpā paredzētas AIC funkcijas “studiju programmu vērtēšana” un “studiju programmu licencēšana”.
Vēršam uzmanību, ka konceptuālajā ziņojumā (Ministru kabineta 2025. gada 14. janvāra rīkojums Nr. 30 "Par konceptuālo ziņojumu "Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju"". https://likumi.lv/ta/id/358028) nav paredzēta procedūra “studiju programmu vērtēšana”. Ziņojumā paredzēta nevis visu studiju programmu licencēšana, bet tikai jauno studiju programmu licencēšana.
Aicinām attiecīgi koriģēt likumprojekta 2. pantu (likuma 20-1. ceturtā daļa, 1. punkta 1. teikums un 2. punkts) un 4. pantu (likuma pārejas noteikumi).
Ziņojuma nosaka: “Ieviešot jauno pieeju, sākotnēji plānots, ka vienlaikus pastāv trīs vērtēšanas procedūru veidi: jaunu studiju programmu licencēšana, būtisko izmaiņu novērtēšana studiju programmā un augstskolu un koledžu kvalitātes vērtēšana kā cikliskas institucionālās akreditācijas procesa posms.”
Sabiedriskajā apspriešanā sniegtais IZM komentārs (“Lai veiktu būtisko izmaiņu novērtēšanas procedūru, AIC nepieciešams paredzēt kompetenci vērtēt attiecīgās studiju programmas. Papildus informējam, ka šādas kompetences noteikšana arī ļauj AIC sadarboties ar citu valstu kvalitātes novērtēšanas aģentūrām, kā arī sniegs iespēju iesaistīties arī, piemēram, Eiropas grāda marķējuma iniciatīvā un citās marķējumu piešķiršanas procedūrās. (..) Ir plānots ieviest tikai jaunu studiju programmu licencēšanu - esošās studiju programmas ar līdz šim izsniegtajām licencēm nav plānots licencēt atkārtoti.”) vērtējams kritiski.
Arī esošajā kvalitātes novērtēšanas sistēmā t.s. vecās programmas netika licencētas, jo tika akreditētas studiju virzienu ietvaros un licencēšana attiecās tikai uz jaunām programmām (“esošās studiju programmas ar līdz šim izsniegtajām licencēm”). Ir būtiska atšķirība starp valdības apstiprināto ziņojuma tekstu un ideju (šaurāks vērtēšanas procedūru tvērums) un IZM piedāvāto likumprojektu, kas pieļauj ļoti plašas tālākas interpretācijas iespējas, par to, kā nākotnē varētu izskatīties studiju programmu vērtēšana un licencēšana.
Likumprojekta teksts šajā kontekstā rada arī plašākas šaubas par to, cik lielā mērā valdības apstiprinātais konceptuālais ziņojums vispār tiek ņemts vērā likumprojekta izstrādē un kādas atkāpes no tā tiek plānotas. Jāatgādina, ka ziņojuma izstrāde prasīja vairāk kā gadu, un atkāpes no tā būtu izsmeļoši jāpamato.
Vēršam uzmanību, ka konceptuālajā ziņojumā (Ministru kabineta 2025. gada 14. janvāra rīkojums Nr. 30 "Par konceptuālo ziņojumu "Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju"". https://likumi.lv/ta/id/358028) nav paredzēta procedūra “studiju programmu vērtēšana”. Ziņojumā paredzēta nevis visu studiju programmu licencēšana, bet tikai jauno studiju programmu licencēšana.
Aicinām attiecīgi koriģēt likumprojekta 2. pantu (likuma 20-1. ceturtā daļa, 1. punkta 1. teikums un 2. punkts) un 4. pantu (likuma pārejas noteikumi).
Ziņojuma nosaka: “Ieviešot jauno pieeju, sākotnēji plānots, ka vienlaikus pastāv trīs vērtēšanas procedūru veidi: jaunu studiju programmu licencēšana, būtisko izmaiņu novērtēšana studiju programmā un augstskolu un koledžu kvalitātes vērtēšana kā cikliskas institucionālās akreditācijas procesa posms.”
Sabiedriskajā apspriešanā sniegtais IZM komentārs (“Lai veiktu būtisko izmaiņu novērtēšanas procedūru, AIC nepieciešams paredzēt kompetenci vērtēt attiecīgās studiju programmas. Papildus informējam, ka šādas kompetences noteikšana arī ļauj AIC sadarboties ar citu valstu kvalitātes novērtēšanas aģentūrām, kā arī sniegs iespēju iesaistīties arī, piemēram, Eiropas grāda marķējuma iniciatīvā un citās marķējumu piešķiršanas procedūrās. (..) Ir plānots ieviest tikai jaunu studiju programmu licencēšanu - esošās studiju programmas ar līdz šim izsniegtajām licencēm nav plānots licencēt atkārtoti.”) vērtējams kritiski.
Arī esošajā kvalitātes novērtēšanas sistēmā t.s. vecās programmas netika licencētas, jo tika akreditētas studiju virzienu ietvaros un licencēšana attiecās tikai uz jaunām programmām (“esošās studiju programmas ar līdz šim izsniegtajām licencēm”). Ir būtiska atšķirība starp valdības apstiprināto ziņojuma tekstu un ideju (šaurāks vērtēšanas procedūru tvērums) un IZM piedāvāto likumprojektu, kas pieļauj ļoti plašas tālākas interpretācijas iespējas, par to, kā nākotnē varētu izskatīties studiju programmu vērtēšana un licencēšana.
Likumprojekta teksts šajā kontekstā rada arī plašākas šaubas par to, cik lielā mērā valdības apstiprinātais konceptuālais ziņojums vispār tiek ņemts vērā likumprojekta izstrādē un kādas atkāpes no tā tiek plānotas. Jāatgādina, ka ziņojuma izstrāde prasīja vairāk kā gadu, un atkāpes no tā būtu izsmeļoši jāpamato.
Piedāvātā redakcija
-
