Atzinums

Projekta ID
23-TA-407
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
24.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam veikt precizējumu pusgada ziņojuma 3.pielikumā attiecībā uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.4. pasākuma “Vides monitoringa attīstība harmonizētai vides un klimata datu informācijas nodrošināšanai” (turpmāk – 2.2.3.4. pasākums) īstenošanu kā atbildīgo iestādi saglabājot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (VARAM). 

Informējam, ka ņemot vērā plānoto auditmonitoringa veikšanas funkcijas pārdali no 2024. gada 1. janvāra, Veselības inspekcija nevarēs piedalīties 2.2.3.4.pasākuma atbalstāmo darbību – dzeramā ūdens auditmonitoringa veikšana mazajās ūdensapgādes sistēmās un mācību īstenošana ūdensapgādes sistēmu uzturētājiem – īstenošanā. Vēršam uzmanību uz to, ka Veselības inspekcijas kā finansējuma saņēmēja atteikšanās no dalības 2.2.3.4. pasākumā nevar būt par pamatu mainīt ES fondu atbildīgo iestādi, īpaši situācijā, kad lēmumi par potenciālo finansējuma saņēmēju vēl nav pieņemti, kā arī plānotā funkciju maiņa ir saistīta tieši ar to, ka tā nav Veselības ministrijas tiešā kompetence. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā aktuālo finansējuma sadalījumu, lūdzam šūnu A55 "Kohēzijas politikas ES fondi 2021.-2027. periodā (budžeta plūsma atbistoši ministiju iesūtītām prognozēm līdz 25.01.2023.)" izveikt šādā redkacijā "Kohēzijas politikas ES fondi 2021.-2027. periodā (budžeta plūsma atbistoši prognozēm uz 23.03.2023.)". Un līdz ar to, lūdzam precizēt budžeta izdevumu plūsmu indikatīvi no 2024. un turpmākajiem gadiem šādās šūnās: C55 no 17 156 222.125 uz 17 140 288.4, D55 no 89472375.4 uz 90173045.4, E55 no 92 679 623 uz 92 535 730, F55 no 94 870 350.6 uz 94 777 016.6, G55 no 44 154 953.5 uz 43 916 548, H55 no 27 918 474.5 uz 27 648 869, I55 no 14 601 022.1 uz 14 659 833.6 un attiecīgi lūdzam precizēt 55.rindas kopsummas pa gadiem pēc aktuālajiem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā uz 2023.gada 24.marta aktuālo finansējuma sadalījumu, lūdzam šūnu M84 no "105 758 555" labot uz "108 258 555", šūnu M96 no "8 700 000" labot uz "8 200 000", šūnu M98 no "13 057 060" labot uz "12 307 060" un šūnu M99 no "17271244" labot uz "16 021 244". 
Vienlaikus iesniedzam precizējumus ieviešanas izstrādes laika grafikā: šūnu N99 izlabot no "2023.g. II cet" uz "2023.g. III cet", šūnu P100 izlabot no "2023.g. I cet" uz "2023.g. II cet", šūnu P104 izlabot no "2023.g. I cet" uz "2023.g. II cet", šūnu P105 izlabot no "2023.g. II cet" uz "2023.g. III cet".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Informatīvā ziņojuma 18.lpp zemsvītras atsaucēs norādītais projekts Nr. 9.3.2.0/21/I/001 “SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” ēkas Hipokrāta ielā 4 infrastruktūras attīstība” saskaņā ar 2022. gada 17. maija Ministru kabineta protokola Nr. 27 37. § 2. punktu tiek sadalīts divās daļās un īstenots ES fondu 2014. - 2020. gada plānošanas perioda SAM 9.3.2. ietvaros un ES fondu 2021.- 2027. gada plānošanas perioda ERAF specifiskā atbalsta mērķa 4.1.1. "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu" ietvaros, nevis noteikts kā posmos dalīts. Līdz ar to, lūdzam precizēt informāciju par minēto projektu Nr. 9.3.2.0/21/I/001 saskaņā ar minēto Ministru kabineta lēmumu par projekta īstenošanu. Papildus skaidrojam, ka projektā tehniski, finansiāli un iepirkuma līmenī tika nodalīta atsevišķi Latvijas onkoloģijas centra attīstības darbība, izgrozīta no projekta, joprojām saglabājot projekta mērķa un rādītāju sasniegšanu. Attiecīgi ar protokollēmumu nacionālā līmenī tika strikti ierezervēts finansējums Latvijas onkoloģijas centra attīstības darbībai no jaunā perioda investīcijām, apzinoties tā valstisko nozīmi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam izteikt 4. nodaļas 1. rindkopu šādā redakcijā:
Līdz 2023. gada februāra beigām AF plāna ar 1,82 mljrd. euro ES finansējumu ietvaros ir iesniegti 82 investīciju projektu iesniegumi par AF finansējumu 736,5 milj. euro jeb 40,3 % no AF piešķīruma, t. sk. īstenošanā ir 57 projekti par 464,6 milj. euro (25,4 %). Visvairāk noslēgtu projektu līgumu ir nevienlīdzības mazināšanas jomā (19 projekti par 53,4 milj. euro), savukārt, īstenošanā  esošās finansiāli visapjomīgākās investīcijas (14 projekti par 168,7 milj. euro) ir veselības jomā (veselības aprūpes stiprināšanai). Skaidrojam, ka minētās īstenošanā esošās finansiāli visapjomīgākās investīcijas un t.sk. projekti veselības jomā ir vērsti ne tikai uz slimnīcu infrastruktūras uzlabošanu, bet gan uz visas veselības aprūpes stiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma 2.4.punkta redakciju, sniedzot plašāku skaidrojumu par iespēju nepieciešamības gadījumā steidzamības kārtībā iesniegt priekšlikumus Ministru kabineta lēmuma pieņemšanai par ātrāk uzsākamiem investīciju projektiem, augstas gatavības projektiem vai citiem risinājumiem investīciju paātrināšanai. Šobrīd nav saprotams, vai minētais atvieglo un zināmā mērā atceļ Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likumā nostiprināto kārtību par nepieciešamo plānošanas dokumentu, t.sk. arī Ministru kabineta noteikumu, sagatavošanu, saskaņošanu un apstiprināšanu, kā arī kārtību par Eiropas Savienības fondu projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju un to piemērošanas metodikas izstrādi un apstiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā Vispārējās regulas Nr.2021/1060 (turpmāk - Regula) 55.panta 1.punktā noteikto "ka tiešās personāla izmaksas par darbību var aprēķināt kā vienotu likmi līdz 20% no tiešajām izmaksām,  neveicot aprēķinu piemērojamās likmes noteikšanai ar nosacījumu, ka darbības tiešās izmaksas neietver publiskos būvdarbu, piegādes vai pakalpojumu līgumus, kuru vērtība pārsniedz Direktīvas 2014/24/ES 4. pantā vai Direktīvas 2014/25/ES 15.pantā noteiktās robežvērtības" lūdzam precizēt protokollēmuma 2.8.punktu. 
Šobrīd esošā protokollēmuma 2.8.punkta redakcija ir attiecināma uz visu Regulas 55.panta 1.punktu, bet tas ir pretrunā ar minētās Regulas prasībām, jo tikai projektiem, kas pārsniedz Direktīvas 2014/24/ES 4. pantā vai Direktīvas 2014/25/ES 15.pantā noteiktās robežvērtības, ir jāizstrādā metodika jeb nevar piemērot horizontālo vienoto likmi tiešajām personāla izmaksām bez pamatojošā aprēķina. Līdz ar to, lūdzam 2.8.punktu izteikt tādā redakcijā, lai tā nepārprotami norādītu, ka 2.8.punkta prasības ir attiecināms tikai uz tiem projektiem, kuriem ir attiecināmi minētie Direktīvu izņēmumi un metodika tomēr ir jāizstrādā.

Vienlaikus, lai arī atbalstām Vadošās iestādes iniciatīvu atvieglot prasības par metodiku izstrādi tiešajām personāla izmaksām, tādējādi paredzot iespēju metodikas izstrādi aizstāt ar likmes aprēķina ievietošanu Ministru kabineta noteikumu anotācijā, vienlaikus, ņemot vērā anotācijas mērķi un formātu, aicinām izvērtēt, cik lielā mērā tajā ir jāiekļauj informācija saskaņā ar Regulas 53.pantu, kas ir attiecināms tikai uz prasībām metodiku izstrādē. Līdz ar to, aicinām pēc būtības pārskatīt prasības, kas būtu iekļaujamas Ministru kabineta noteikumu anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-