Projekta ID
22-TA-2498Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
28.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk – LDDK) ir izskatījusi ar Valsts kancelejas internet vietnē publiskoto MK noteikumu projektu Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju noteikumi (22-TA-2498), (turpmāk – Noteikumu projekts) un sniedz sekojošus iebildumus un priekšlikumus.
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta tālāku virzību.
Pamatojums:
Esam konstatējuši, ka Noteikumu projekts nerisina līdz šim nozarē konstatētos regulējuma trūkumus, VAS Elektroniskie sakari (turpmāk -VAS ES) neskaidrās funkciju robežas, kā arī izaicinājumus, kas saistīti ar Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa efektīvu ieviešanu Latvijā. Noteikumu projekts ir pārstrādājams gan no formas, gan satura viedokļa, tādēļ izsakām iebildumus pret tā virzību šādu iemeslu dēļ.
Faktiski uzstādīto radioiekārtu skaita uzskaite
1. Lai arī spēkā esošie radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju noteikumi, kā arī Noteikumu projekts paredz VAS Elektroniskie sakari (turpmāk VAS ES) pienākumu kontrolēt radioiekārtas uzstādīšanas sākuma un beigu datumu (Noteikumu projekta 25.2.5.punkts), veikt mērījumus radioiekārtas uzstādīšanas vietā (Noteikumu projekta 30.punkts), tomēr praksē, kā izrādās, VAS ES šādas funkcijas neveic. VAS ES 2022.gada 28.janvāra vēstulē Nr.2.1-1.1/83,- norādīts, ka VAS ES izsniedz atļauju, kas dod elektronisko sakaru komersantam tiesības sākt lietot radioiekārtu vai radiosakaru sistēmu, bet ne pienākumu to darīt. VAS „Elektroniskie sakari” neapkopo informāciju par iekārtām, kuru lietošanai ir izsniegta atļauja, bet faktiski nav uzstādītas”.
Šāda situācija nav pieļaujama. Informācija par uzstādīto radioiekārtu skaitu ir sabiedrībai būtiska informācija, kuras uzticamība ir būtiska no patērētāju un valsts interešu viedokļa kopumā. Tā piemēram, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka specifiskos radiofrekvenču spektra lietošanas nosacījumus izsolē piešķirtajam spektram, lai izsoles uzvarētājam būtu pienākums uzstādīt noteiktu skaitu radioiekārtu un nodrošināt pārklājumu. Tādējādi konkrēta bāze staciju skaita uzstādīšana un nodošana ekspluatācijā ir komersanta pienākums un valstij ir nepieciešami mehānismi, lai pārliecinātos, vai šie pienākumi tiek pildīti. Tāpat dažādas valsts iestādes sniedz informāciju starptautiskiem partneriem (Eiropas Komisijai, OECD u.c.) par uzstādīto mobilās platjoslas, piemēram, 4G vai 5G bāzes staciju, skaitu – arī šai informācijai ir jāatbilst patiesībai, nevis jānorāda uz teorētiski iespējamo bāzes staciju skaitu. Tāpat, tikai aktuāla informācija par reāli uzstādīto radioiekārtu skaitu var būt pamats noteiktu valsts stratēģisku lēmumu pieņemšanai (piemēram, par valsts atbalstu).
Līdz ar to lūdzam Noteikumu projektā skaidri paredzēt komersantu pienākumu reģistrēt faktiski uzstādīto radioiekārtu skaitu, kā arī VAS ES funkciju šīs informācijas atbilstību pārbaudīt (piemēram, izlases veidā) un nodrošināt reāli uzstādīto radioiekārtu skaita informācijas pieeju sabiedrībai, regulāri publiskojot minēto informāciju VAS ES mājas lapā internetā. Attiecīgi nepieciešams precizēt Noteikumu projekta 4.nodaļu. Papildus Noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar komersanta pienākumu nodrošināt radioiekārtas darbību atļaujā norādītajā periodā.
Par radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas saturu un izsniegšanas procesu
2. Neskatoties uz tehnoloģiju attīstību un radio tehnoloģiju pielietojuma palielināšanos, līdzšinējā radiofrekvenču spektra piešķīruma atļauju (turpmāk – Atļauja) saturs, ietveramā informācija un tiesību apjoms nav mainījies jau vairāk nekā 20 gadus. Ņemot vērā plānotās izmaiņas tieši radiofrekvenču spektra tehniskajā izmantošanā (piemēram, spektra kopīga izmantošana), līdzšinējo Atļauju režīms ir jāpilnveido.
Priekšlikumi:
izvērtēt 6.1.punktā norādītās Atļaujas veida (Uzstādīšanas atļauja) lietderību, jo praksē šāds atļaujas veids netiek bieži izmantots, kā arī pēc satura to var ietvert 6.2.punktā norādītajā “Pagaidu atļaujā”.
Noteikumu projektā nav sniegts skaidrojums 6.3. un 6.5.punktā norādīto atļauju nošķīrumam, līdz ar to lūdzam papildināt projektu ar attiecīgu skaidrojumu, vai izslēgt to atļaujas veidu, kurš nav aktuāls.
Lūdzam precizēt un izvērst procedūru par atļauju saņemšanas secību un kritērijus – uz kādu atļauju var pretendēt sākotnēji (uzstādīšanas vai pagaidu) un kritērijus pēc kuriem Klients varēs saņemt lietošanas atļauju. Tāpat lūdzam projektu papildināt ar detalizētu procesu atļauju izsniegšanai – līdzīgi kā 7.nodaļā norādīt dienu skaitu, kurā VAS ES pieņem lēmumu un sniedz atbildi.
Ņemot vērā, ka Atļaujas piešķiršana ir labvēlīgs administratīvais akts, lūdzam detalizēti norādīt gadījumus, kad iestāde pieņem lēmumu par pastāvīgās (6.5.punkts) un kad par īstermiņa (6.4.punkts) Atļaujas piešķiršanu. Noteikumu projektā norādītie kritēriji ir nepilnīgi un izplūduši.
Ņemot vērā procesu digitalizācijas nepieciešamību, lūdzam procesu papildināt ar elektroniska procesa aprakstu, tas ir, informācijas apriti VAS ES elektroniskā klientu apkalpošanas portāla ietvaros un/vai informācijas apriti e-pasta veidā, izmantojot oficiālo elektronisko adresi.
Nepieciešams papildināt Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas saturu (11.punkts), norādot uz radiofrekvences piešķīruma sasaisti ar Regulatora lēmumu spektra tālāknodošanas vai kopīgas izmantošanas gadījumā.
Radioiekārtu tehnisko parametru kontrole spektra pārvaldības ietvaros
3. ESL noteic VAS ES pienākumu veikt radioiekārtu tehnisko parametru kontroli, tomēr praksē VAS ES šādu funkciju veic vienīgi ierobežotā apjomā – ciktāl tā ir saistīta ar elektromagnētiskās saderības funkciju. Šāda situācija nav atbalstāma. Ja radioiekārtu darbībai normatīvie un administratīvie akti izvirza nosacījumus un parametrus, tad valstij ir jābūt līdzekļiem, lai pārbaudītu šo nosacījumu izpildi. Tādēļ radioiekārtu tehnisko parametru kontrole ir nepieciešama ne vien elektromagnētiskās saderības (turpmāk – EMS) pakalpojumu nodrošināšanai, bet arī, lai nodrošinātu normatīvajā aktā noteikto prasību uzraudzību, tas ir, lai radioiekārtas tehniskie parametri, kas nav saistīti ar EMS, atbilstu radioiekārtas piešķīruma atļaujai; lai novērstu nekorektu un normatīvajiem aktiem neatbilstošu radioiekārtu ekspluatāciju elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanas procesā. Iebilstam pret vēmi Noteikumu projektā sašaurināt VAS ES kompetenci, salīdzinot ar ESL noteikto, it sevišķi tādēļ, ka VAS ES rīcībā ir tehniskais aprīkojums un infrastruktūra minēto funkciju veikšanai. Tas atbilst ESL 6.panta pirmajā daļā piešķirtajai kompetencei, kā arī normatīvajos aktos izvirzīto prasību kontroles loģikai. Līdz ar to, lūdzam Noteikumu projektu papildināt ar VAS ES tiesībām un pienākumu piešķirtā finansējuma ietvaros noteiktos gadījumos veikt radioiekārtu tehnisko parametru uzraudzību. Ja tomēr Atļaujā norādīto radioiekārtu tehnisko parametru kontrole nav uzskatāma par VAS ES funkciju, lūdzam noteikt institūciju, kas šādu publisko funkciju veiktu, attiecīgi arī pārdalot publisko finansējumu.
Sadarbības formas aktualizēšana ar lielajiem klientiem
4. Jau vairāk nekā 10 gadus VAS ES ir būtiski uzlabojis praktisko sadarbību ar liela apjoma klientiem. No administratīvā sloga atvieglošanas un racionālas sadarbības viedokļa ir atbalstāma vienkāršota un standartizēta kārtība sadarbībai ar klientiem, kuriem ir liels reģistrējamo radioiekārtu skaits. Līdz ar to aicinām Noteikumu projektā aprakstīt praksē pielietoto sadarbības kārtību (elektroniskas formas pieteikumu un atļauju aprite) ar šādiem klientiem.
Tālāknodošana un kopīga izmantošana
5. Lūdzam papildināt Noteikumu projekta 15.punktu ar normu, kas nepārprotami norāda, ka Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju komercdarbībā izmantojamajam radiofrekvenču spektram var piešķirt, kā arī nodrošināt tās ekspluatāciju tikai personai, kurai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) ir piešķīrusi radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības. Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujā noteiktās tiesības nav nododamas citai personai, ja vien Regulators nav lēmis citādi.
6. Lai arī Noteikumu projekta 16.punkts piemin radiofrekvenču spektra nodošanu, tomēr vēršam uzmanību, ka atbilstoši ESL, nodošana var tikt realizēta dažādās formās un dažādiem tiesiskajiem pamatiem. Lūdzam ņemt vērā arī Eiropas Komisijas Radiofrekvenču spektra politikas grupas Ziņojumu par Spektra koplietošanu (RSPG21-016 Final), kurā 2.3.2.nodaļa ir dots tālāknodošanas nošķīrums no koplietošanas. Minētos principus attiecīgi var ņemt vērā, izstrādājot normas par Atļauju piešķiršanas praktisko kārtību.
7. Elektronisko sakaru likuma 49.pants paredz pamatnoteikumus Kopīgu ierobežotas radiofrekvenču joslas izmantošanai. Taču Noteikumu projekts nenosaka detalizētus tehniskos noteikumus radiofrekvences piešķīruma atļauju izsniegšanai, kas var radīt risku, ka radiofrekvenču spektra koplietošana nenorit atbilstoši Eiropas Savienības normatīvā regulējuma prasībām. Vēršam uzmanību, ka koplietošanas tehniskajiem aspekti ir detalizēti apskatīti CEPT Elektronisko sakaru komitejas Operatīvās vadlīnijas spektra koplietošanas nodrošināšanai, ieviešot ECC darbības ietvaru 3600–3800 MHz diapazonā (ECC 2016.gada 18.novembra Ziņojums nr.254, kā arī citos dokumentos). Noteikumu projekts papildināms ar CEPT ziņojumā norādītajiem radiofrekvenču spektra kopīgas izmantošanas aspektiem.
Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas nosacījumi un to uzraudzība
8. Lūdzam 4.nodaļā izmantot Administratīvā procesa likumā noteikto terminoloģiju “Iesniedzējs,” nevis izmantot dažādus terminus. Tāpat lūdzam papildināt Noteikumu projektu ar konkrētiem termiņiem, kādos VAS ES pieņem šajā nodaļā noteiktos lēmumus (piemēram, Noteikumu projekta 27., 31., 33., 35., 37., 39. un 40.punkts) par analoģiju izmantojot 7.nodaļā minētos termiņus (3 dienas).
9. Lūdzam tehniski precizēt 23.1 un 25.1punktu, minēto punktu papildinot atsauci uz antenu; 23.1.3. un 25.2.3.apakšpunktos iekļaujot “(iekštelpas vai ārtelpas)”; 23.1.4. un 25.2.4.punktos, papildināt normu ar tekstu “un antenas parametrus (pastiprinājumu, izstarošanas leņķus) vai antenas nosaukumu”.
10. Lai nodrošinātu iespēju uzraudzīt Atļaujas tehnisko parametru ievērošanu, lūdzam papildināt Atļaujas pieprasījuma saturu, papildus tajā iekļaujot tehnisko radioiekārtas (signalizācijas) informāciju, kuru konkrētā radioiekārta izstaro, piemēram, valsts, mobilā tīkla, signalizācijas kodu u.c. informāciju.
11. Iebilstam pret Noteikumu projekta 29.punktā norādīto, kas paredz VAS ES tiesības pieņemt nelabvēlīgu administratīvo aktu, balstoties uz nekonkrēti nosauktām Eiropas Savienības institūcijām. Vēršam uzmanību, ka virkne no ES institūciju viedoklis ir vienīgi rekomendējošs, tādēļ šādu iestāžu vai to lēmumu izmantošanai, pamatojot privātpersonai adresētu nelabvēlīgu administratīvo aktu, nav tiesiska.
12. Aicinām Noteikumu projektā paredzēt regulējumu, detalizējot veidu un kārtību, kādā VAS ES veic EMS un radioiekārtu tehnisko pārbaužu mērījumus, kā arī attiecīgi veic minēto darbību uzraudzību, tas ir, sastāda pārbaudes aktus, informē par pārbaudēm adresātus, izsaka brīdinājumu un uzsāk administratīvo lietvedību.
Tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta reģistrācija
13. Lūdzam precizēt Noteikumu projekta 8.nodaļā minētā termina “reģistrēšana” saturu, tas ir, norādot, kādā termiņā, procesā VAS ES veic reģistrēšanu, kādu apliecinājumu un kādā formā iesniedzējs saņem, izpildot attiecīgo pienākumu.
14. Noteikumu 53.punktā noteiktais ierobežojums neatbilst ESL 32.punktā minētajām prasībām, tādēļ ir izslēdzams no projekta. Ja starpvalstu līgumos ir noteikti īpaši saderības nodrošināšanas gadījumi, tos ir nepieciešams konkrēti norādīt projektā, nevis paredzēt nekonkrēta un nenosakāma rakstura ierobežojumus.
15. Lūdzam veikt tehniskus precizējumus Noteikumu projekta 54.punktā, precizējot tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta izvietošanas augstumu (54.1.punktā un 54.6.punktā).
16. Lūdzam papildināt Noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas noteic, ka VAS ES pienākumu apkopot informāciju par uzstādītajiem tuvas darbības bezvadu piekļuves punktiem un minētās informācijas publiskošanu VAS ES mājas lapā, tos grupējot pēc komersanta.
LDDK iebilst pret Noteikumu projekta tālāku virzību.
Pamatojums:
Esam konstatējuši, ka Noteikumu projekts nerisina līdz šim nozarē konstatētos regulējuma trūkumus, VAS Elektroniskie sakari (turpmāk -VAS ES) neskaidrās funkciju robežas, kā arī izaicinājumus, kas saistīti ar Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa efektīvu ieviešanu Latvijā. Noteikumu projekts ir pārstrādājams gan no formas, gan satura viedokļa, tādēļ izsakām iebildumus pret tā virzību šādu iemeslu dēļ.
Faktiski uzstādīto radioiekārtu skaita uzskaite
1. Lai arī spēkā esošie radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju noteikumi, kā arī Noteikumu projekts paredz VAS Elektroniskie sakari (turpmāk VAS ES) pienākumu kontrolēt radioiekārtas uzstādīšanas sākuma un beigu datumu (Noteikumu projekta 25.2.5.punkts), veikt mērījumus radioiekārtas uzstādīšanas vietā (Noteikumu projekta 30.punkts), tomēr praksē, kā izrādās, VAS ES šādas funkcijas neveic. VAS ES 2022.gada 28.janvāra vēstulē Nr.2.1-1.1/83,- norādīts, ka VAS ES izsniedz atļauju, kas dod elektronisko sakaru komersantam tiesības sākt lietot radioiekārtu vai radiosakaru sistēmu, bet ne pienākumu to darīt. VAS „Elektroniskie sakari” neapkopo informāciju par iekārtām, kuru lietošanai ir izsniegta atļauja, bet faktiski nav uzstādītas”.
Šāda situācija nav pieļaujama. Informācija par uzstādīto radioiekārtu skaitu ir sabiedrībai būtiska informācija, kuras uzticamība ir būtiska no patērētāju un valsts interešu viedokļa kopumā. Tā piemēram, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka specifiskos radiofrekvenču spektra lietošanas nosacījumus izsolē piešķirtajam spektram, lai izsoles uzvarētājam būtu pienākums uzstādīt noteiktu skaitu radioiekārtu un nodrošināt pārklājumu. Tādējādi konkrēta bāze staciju skaita uzstādīšana un nodošana ekspluatācijā ir komersanta pienākums un valstij ir nepieciešami mehānismi, lai pārliecinātos, vai šie pienākumi tiek pildīti. Tāpat dažādas valsts iestādes sniedz informāciju starptautiskiem partneriem (Eiropas Komisijai, OECD u.c.) par uzstādīto mobilās platjoslas, piemēram, 4G vai 5G bāzes staciju, skaitu – arī šai informācijai ir jāatbilst patiesībai, nevis jānorāda uz teorētiski iespējamo bāzes staciju skaitu. Tāpat, tikai aktuāla informācija par reāli uzstādīto radioiekārtu skaitu var būt pamats noteiktu valsts stratēģisku lēmumu pieņemšanai (piemēram, par valsts atbalstu).
Līdz ar to lūdzam Noteikumu projektā skaidri paredzēt komersantu pienākumu reģistrēt faktiski uzstādīto radioiekārtu skaitu, kā arī VAS ES funkciju šīs informācijas atbilstību pārbaudīt (piemēram, izlases veidā) un nodrošināt reāli uzstādīto radioiekārtu skaita informācijas pieeju sabiedrībai, regulāri publiskojot minēto informāciju VAS ES mājas lapā internetā. Attiecīgi nepieciešams precizēt Noteikumu projekta 4.nodaļu. Papildus Noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar komersanta pienākumu nodrošināt radioiekārtas darbību atļaujā norādītajā periodā.
Par radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas saturu un izsniegšanas procesu
2. Neskatoties uz tehnoloģiju attīstību un radio tehnoloģiju pielietojuma palielināšanos, līdzšinējā radiofrekvenču spektra piešķīruma atļauju (turpmāk – Atļauja) saturs, ietveramā informācija un tiesību apjoms nav mainījies jau vairāk nekā 20 gadus. Ņemot vērā plānotās izmaiņas tieši radiofrekvenču spektra tehniskajā izmantošanā (piemēram, spektra kopīga izmantošana), līdzšinējo Atļauju režīms ir jāpilnveido.
Priekšlikumi:
izvērtēt 6.1.punktā norādītās Atļaujas veida (Uzstādīšanas atļauja) lietderību, jo praksē šāds atļaujas veids netiek bieži izmantots, kā arī pēc satura to var ietvert 6.2.punktā norādītajā “Pagaidu atļaujā”.
Noteikumu projektā nav sniegts skaidrojums 6.3. un 6.5.punktā norādīto atļauju nošķīrumam, līdz ar to lūdzam papildināt projektu ar attiecīgu skaidrojumu, vai izslēgt to atļaujas veidu, kurš nav aktuāls.
Lūdzam precizēt un izvērst procedūru par atļauju saņemšanas secību un kritērijus – uz kādu atļauju var pretendēt sākotnēji (uzstādīšanas vai pagaidu) un kritērijus pēc kuriem Klients varēs saņemt lietošanas atļauju. Tāpat lūdzam projektu papildināt ar detalizētu procesu atļauju izsniegšanai – līdzīgi kā 7.nodaļā norādīt dienu skaitu, kurā VAS ES pieņem lēmumu un sniedz atbildi.
Ņemot vērā, ka Atļaujas piešķiršana ir labvēlīgs administratīvais akts, lūdzam detalizēti norādīt gadījumus, kad iestāde pieņem lēmumu par pastāvīgās (6.5.punkts) un kad par īstermiņa (6.4.punkts) Atļaujas piešķiršanu. Noteikumu projektā norādītie kritēriji ir nepilnīgi un izplūduši.
Ņemot vērā procesu digitalizācijas nepieciešamību, lūdzam procesu papildināt ar elektroniska procesa aprakstu, tas ir, informācijas apriti VAS ES elektroniskā klientu apkalpošanas portāla ietvaros un/vai informācijas apriti e-pasta veidā, izmantojot oficiālo elektronisko adresi.
Nepieciešams papildināt Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas saturu (11.punkts), norādot uz radiofrekvences piešķīruma sasaisti ar Regulatora lēmumu spektra tālāknodošanas vai kopīgas izmantošanas gadījumā.
Radioiekārtu tehnisko parametru kontrole spektra pārvaldības ietvaros
3. ESL noteic VAS ES pienākumu veikt radioiekārtu tehnisko parametru kontroli, tomēr praksē VAS ES šādu funkciju veic vienīgi ierobežotā apjomā – ciktāl tā ir saistīta ar elektromagnētiskās saderības funkciju. Šāda situācija nav atbalstāma. Ja radioiekārtu darbībai normatīvie un administratīvie akti izvirza nosacījumus un parametrus, tad valstij ir jābūt līdzekļiem, lai pārbaudītu šo nosacījumu izpildi. Tādēļ radioiekārtu tehnisko parametru kontrole ir nepieciešama ne vien elektromagnētiskās saderības (turpmāk – EMS) pakalpojumu nodrošināšanai, bet arī, lai nodrošinātu normatīvajā aktā noteikto prasību uzraudzību, tas ir, lai radioiekārtas tehniskie parametri, kas nav saistīti ar EMS, atbilstu radioiekārtas piešķīruma atļaujai; lai novērstu nekorektu un normatīvajiem aktiem neatbilstošu radioiekārtu ekspluatāciju elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanas procesā. Iebilstam pret vēmi Noteikumu projektā sašaurināt VAS ES kompetenci, salīdzinot ar ESL noteikto, it sevišķi tādēļ, ka VAS ES rīcībā ir tehniskais aprīkojums un infrastruktūra minēto funkciju veikšanai. Tas atbilst ESL 6.panta pirmajā daļā piešķirtajai kompetencei, kā arī normatīvajos aktos izvirzīto prasību kontroles loģikai. Līdz ar to, lūdzam Noteikumu projektu papildināt ar VAS ES tiesībām un pienākumu piešķirtā finansējuma ietvaros noteiktos gadījumos veikt radioiekārtu tehnisko parametru uzraudzību. Ja tomēr Atļaujā norādīto radioiekārtu tehnisko parametru kontrole nav uzskatāma par VAS ES funkciju, lūdzam noteikt institūciju, kas šādu publisko funkciju veiktu, attiecīgi arī pārdalot publisko finansējumu.
Sadarbības formas aktualizēšana ar lielajiem klientiem
4. Jau vairāk nekā 10 gadus VAS ES ir būtiski uzlabojis praktisko sadarbību ar liela apjoma klientiem. No administratīvā sloga atvieglošanas un racionālas sadarbības viedokļa ir atbalstāma vienkāršota un standartizēta kārtība sadarbībai ar klientiem, kuriem ir liels reģistrējamo radioiekārtu skaits. Līdz ar to aicinām Noteikumu projektā aprakstīt praksē pielietoto sadarbības kārtību (elektroniskas formas pieteikumu un atļauju aprite) ar šādiem klientiem.
Tālāknodošana un kopīga izmantošana
5. Lūdzam papildināt Noteikumu projekta 15.punktu ar normu, kas nepārprotami norāda, ka Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju komercdarbībā izmantojamajam radiofrekvenču spektram var piešķirt, kā arī nodrošināt tās ekspluatāciju tikai personai, kurai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators) ir piešķīrusi radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības. Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujā noteiktās tiesības nav nododamas citai personai, ja vien Regulators nav lēmis citādi.
6. Lai arī Noteikumu projekta 16.punkts piemin radiofrekvenču spektra nodošanu, tomēr vēršam uzmanību, ka atbilstoši ESL, nodošana var tikt realizēta dažādās formās un dažādiem tiesiskajiem pamatiem. Lūdzam ņemt vērā arī Eiropas Komisijas Radiofrekvenču spektra politikas grupas Ziņojumu par Spektra koplietošanu (RSPG21-016 Final), kurā 2.3.2.nodaļa ir dots tālāknodošanas nošķīrums no koplietošanas. Minētos principus attiecīgi var ņemt vērā, izstrādājot normas par Atļauju piešķiršanas praktisko kārtību.
7. Elektronisko sakaru likuma 49.pants paredz pamatnoteikumus Kopīgu ierobežotas radiofrekvenču joslas izmantošanai. Taču Noteikumu projekts nenosaka detalizētus tehniskos noteikumus radiofrekvences piešķīruma atļauju izsniegšanai, kas var radīt risku, ka radiofrekvenču spektra koplietošana nenorit atbilstoši Eiropas Savienības normatīvā regulējuma prasībām. Vēršam uzmanību, ka koplietošanas tehniskajiem aspekti ir detalizēti apskatīti CEPT Elektronisko sakaru komitejas Operatīvās vadlīnijas spektra koplietošanas nodrošināšanai, ieviešot ECC darbības ietvaru 3600–3800 MHz diapazonā (ECC 2016.gada 18.novembra Ziņojums nr.254, kā arī citos dokumentos). Noteikumu projekts papildināms ar CEPT ziņojumā norādītajiem radiofrekvenču spektra kopīgas izmantošanas aspektiem.
Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas nosacījumi un to uzraudzība
8. Lūdzam 4.nodaļā izmantot Administratīvā procesa likumā noteikto terminoloģiju “Iesniedzējs,” nevis izmantot dažādus terminus. Tāpat lūdzam papildināt Noteikumu projektu ar konkrētiem termiņiem, kādos VAS ES pieņem šajā nodaļā noteiktos lēmumus (piemēram, Noteikumu projekta 27., 31., 33., 35., 37., 39. un 40.punkts) par analoģiju izmantojot 7.nodaļā minētos termiņus (3 dienas).
9. Lūdzam tehniski precizēt 23.1 un 25.1punktu, minēto punktu papildinot atsauci uz antenu; 23.1.3. un 25.2.3.apakšpunktos iekļaujot “(iekštelpas vai ārtelpas)”; 23.1.4. un 25.2.4.punktos, papildināt normu ar tekstu “un antenas parametrus (pastiprinājumu, izstarošanas leņķus) vai antenas nosaukumu”.
10. Lai nodrošinātu iespēju uzraudzīt Atļaujas tehnisko parametru ievērošanu, lūdzam papildināt Atļaujas pieprasījuma saturu, papildus tajā iekļaujot tehnisko radioiekārtas (signalizācijas) informāciju, kuru konkrētā radioiekārta izstaro, piemēram, valsts, mobilā tīkla, signalizācijas kodu u.c. informāciju.
11. Iebilstam pret Noteikumu projekta 29.punktā norādīto, kas paredz VAS ES tiesības pieņemt nelabvēlīgu administratīvo aktu, balstoties uz nekonkrēti nosauktām Eiropas Savienības institūcijām. Vēršam uzmanību, ka virkne no ES institūciju viedoklis ir vienīgi rekomendējošs, tādēļ šādu iestāžu vai to lēmumu izmantošanai, pamatojot privātpersonai adresētu nelabvēlīgu administratīvo aktu, nav tiesiska.
12. Aicinām Noteikumu projektā paredzēt regulējumu, detalizējot veidu un kārtību, kādā VAS ES veic EMS un radioiekārtu tehnisko pārbaužu mērījumus, kā arī attiecīgi veic minēto darbību uzraudzību, tas ir, sastāda pārbaudes aktus, informē par pārbaudēm adresātus, izsaka brīdinājumu un uzsāk administratīvo lietvedību.
Tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta reģistrācija
13. Lūdzam precizēt Noteikumu projekta 8.nodaļā minētā termina “reģistrēšana” saturu, tas ir, norādot, kādā termiņā, procesā VAS ES veic reģistrēšanu, kādu apliecinājumu un kādā formā iesniedzējs saņem, izpildot attiecīgo pienākumu.
14. Noteikumu 53.punktā noteiktais ierobežojums neatbilst ESL 32.punktā minētajām prasībām, tādēļ ir izslēdzams no projekta. Ja starpvalstu līgumos ir noteikti īpaši saderības nodrošināšanas gadījumi, tos ir nepieciešams konkrēti norādīt projektā, nevis paredzēt nekonkrēta un nenosakāma rakstura ierobežojumus.
15. Lūdzam veikt tehniskus precizējumus Noteikumu projekta 54.punktā, precizējot tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta izvietošanas augstumu (54.1.punktā un 54.6.punktā).
16. Lūdzam papildināt Noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas noteic, ka VAS ES pienākumu apkopot informāciju par uzstādītajiem tuvas darbības bezvadu piekļuves punktiem un minētās informācijas publiskošanu VAS ES mājas lapā, tos grupējot pēc komersanta.
Piedāvātā redakcija
-