Atzinums

Projekta ID
22-TA-2572
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Zemkopības ministrijas precizētais Ministru kabineta noteikumu projekts “Augšņu references laboratorijas funkciju īstenošanas noteikumi” (turpmāk – projekts) un par to atkārtoti izsakām šādus iebildumus.
Projekta III. nodaļas “Laboratoriju atzīšana, prasības atzītajām laboratorijām un to pienākumi” nosaukumu, kā arī šajā nodaļā esošo regulējumu piedāvājam papildus izvērtēt un precizēt atbilstoši Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma (turpmāk – likums) 10. panta otrās daļas 4. punktā noteiktajam pilnvarojumam, kas paredz “atzīst citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām”. Tādējādi projektā var paredzēt prasības un procedūru pretendentam šī statusa iegūšanai, nevis noteikt ikdienas pienākumus laboratorijai un tās uzraudzības pasākumus, proti, likuma pilnvarojums paredz Ministru kabinetam ar noteikumiem noteikt vienreizēju administratīvo procesu iestādē, nevis nozares pastāvīgas uzraudzības tiesības. Ievērojot minēto, projekta 9., 10. un 11. punktu nepieciešams svītrot vai precizēt, lai tas būtu attiecināms uz konkrēta administratīvā akta izdošanas procedūru. Vienlaikus piedāvājam projekta 10. punktu par dienesta informēšanas pienākumu precīzi saistīt ar projekta 8.2. apakšpunktā noteikto, ka atzītajai laboratorijai ir pienākums par sevi sniegt iestādei tīmekļvietnē publicējamo aktuālo informāciju. Saistībā ar izziņā sniegto informāciju par iebilduma noraidīšanu vēlamies norādīt, ka Ministru kabinetam nav likumdevēja funkcijas, bet vispārsaistošus noteikumus tas var izdot tikai atbilstoši likuma pilnvarojumam, nevis deklaratīviem mērķiem. Ja nozarei nepieciešams veidot izvērstu regulējumu (tiesības, pienākumi, sankcijas) citu atzīto laboratoriju tiesībām veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām, piedāvājam vispirms veikt atbilstošus grozījumus likumā, veidojot tiešu regulējumu likumā vai arī paredzot korektu pilnvarojumu Ministru kabinetam par noteikumu izdošanu.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 6. punktu nepieciešams svītrot, jo likuma 10. panta otrās daļas 4. punktā esošais pilnvarojums Ministru kabinetam par noteikumu izdošanu paredz noteikt kārtību, kādā Valsts augu aizsardzības dienests kā augšņu references laboratorija atzīst citu laboratoriju tiesības veikt analīzes augšņu agroķīmiskās izpētes vajadzībām, proti, tās ir tiesības noteikt procesuālo regulējumu. Savukārt prasības privātpersonām noteiktu tiesību iegūšanai nav procesuāls regulējums, bet gan materiālo tiesību normas un to iekļaušana projektā ar šādu likuma pilnvarojumu nav pieļaujama. Tieslietu ministrijas ieskatā Valsts augu aizsardzības dienestam kā augšņu references laboratorijai citu laboratoriju atzīšanai nav jāveido sarežģīta jauna administratīvā procedūra, jo laboratorija jau ir akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā. Tādējādi, ja laboratorijai akreditācijas procesā ir piešķirtas tiesības veikt augšņu izpēti, Valsts augu aizsardzības dienestam kā augšņu references laboratorijai būtu jāpārliecinās par šo laboratorijas spēju veikt augšņu izpēti atbilstoši vadlīnijās noteiktām izpētes metodēm un jāiekļauj tās veidotajā atzīto laboratoriju sarakstā. Ja projekta autoriem ir vēlme Ministru kabineta noteikumos veidot tiesisko regulējumu ar privātpersonas tiesību ierobežojumiem vai jaunām prasībām, tādā gadījumā vispirms nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus likumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 12. punktu par lēmuma anulēšanu nepieciešams svītrot. Vēršam uzmanību, ka minētais regulējums paredz privātpersonai nelabvēlīgu rīcību, tādēļ Ministru kabineta noteikumos šāds regulējums būs pretrunā ar Administratīvā procesa likuma 11. pantā noteikto likuma atrunas principu, kas paredz, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot vai faktisku rīcību veikt iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi vai pašvaldību saistošie noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam vai faktiskai rīcībai tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, vai pašvaldībām, izdodot saistošos noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus vai faktisko rīcību. Likuma pilnvarojums neparedz Ministru kabinetam ar noteikumiem paredzēt iestādei šādas tiesības.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 13. punktu par noteiktu pakalpojumu apmaksu nepieciešams svītrot, jo šāds regulējums neatbilst likuma 10. panta otrās daļas 4. punktā esošajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību, ka jebkurai iestādei ir tiesības prasīt samaksu par jebkuriem pakalpojumiem, ja tie ir noteikti iestādes maksas pakalpojumu cenrādī, kas ir apstiprināts kā Ministru kabineta noteikumi, proti, iestādes maksas pakalpojumu cenrādis ir tieši piemērojams ārējais normatīvais akts. Ja Ministru kabineta 2012. gada 10. jūlija noteikumos Nr.493 “Valsts augu aizsardzības dienesta maksas pakalpojumu cenrādis” esošais regulējums ir nepilnīgs, grozījumi jāveic šajā normatīvajā aktā.
 
Piedāvātā redakcija
-