Atzinums

Projekta ID
22-TA-645
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
01.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 18.punktu, ņemot vērā, ka virkne tajā noteikto funkciju, atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.621 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība” (turpmāk - MK noteikumi nr.621) 8.punktam ir Atveseļošanas fonda nozares ministrijas funkcijas, ko 2.1. reformu un investīciju virziena ietvaros pilda VARAM. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot anotācijā un veikt administratīvās un monetārās kapacitātes izvērtējumu MK noteikumu projektā noteiktajiem ministriju pienākumiem un ietekmes izvērtējumu uz ministrijām uzlikto funkciju apmaksu, proti, skaidrot MK noteikumu projektā noteikto kārtību, kur VARAM kā Atveseļošanas fonda nozares ministrijai deleģētās funkcijas, kuru veikšanai  ir paredzēts finansējums atbilstoši Ministru kabinetā 2021.gada 7.septembrī izskatītajam informatīvajam ziņojumam "Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ieviešanu" un attiecīgajam protokollēmuma 2.punktam, tiek deleģētas citam resoram un kāds ir plānots mehānisms šo funkciju izpildei, t.sk. novēršot MK noteikumos nr.621 noteikto funkciju dublēšanu un pārklāšanos ar VARAM noteiktajiem pienākumiem un gala atbildību, ņemot vērā, ka Atveseļošanas fonds ir tiešās pārvaldības finanšu instruments.
Papildus arī noteikumu projekta 17. punktā noteikts, ka reformu un investīciju virziena mērķu sasniegšanas koordinēšanai, kā arī  programmu pārvaldībai nepieciešamos administratīvos resursus un tehnoloģiskās ekspertīzes,  kā arī valsts vienotās IKT arhitektūras ieviešanas koordinācijas resursus nodrošina reformu un projektu programmu pārvaldības projekts “Valsts pārvaldes IKT attīstības projektu programmu un arhitektūras pārvaldība”, kura īstenošanu 2.1.2.1.i. investīcijas ietvaros nodrošina VARAM. Attiecīgi secināms, ka papildu finansējums projektu īstenošanai nozaru ministrijām nav plānots, savukārt VARAM ir piešķirts finansējums administratīvai kapacitātei, kā arī papildus pieejams finansējums administratīvai kapacitātei 2.1.2.1.i. ietvaros.
Ievērojot iepriekšminēto Veselības ministrija neatbalsta MK noteikumu projekta 18.punkta redakciju un ietvertos nosacījumus, ņemot vērā, ka tas neatbilst MK noteikumos nr.621 noteiktajai Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtībai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 4.pielikumā investīcijas nolūka "Ārstniecības iestāžu procesu digitālā transformācija un ārstniecības procesā radīto datu pārvaldība" investīciju 2.1.3.1. labot uz investīciju 2.1.1.1. Informējam, ka ārstniecības iestāžu procesu digitālās transformācijas un ārstniecības procesā radīto datu pārvaldības ietvaros primāri tiks attīstīti IT risinājumi nozares ietvaros, digitalizējot pakalpojumus un to sniegšanas procesus, tostarp izmantojot  inovatīvas tehnoloģijas un pieejas, kā arī ieviešot uz datiem balstītas prognozēšanas un lēmumu pieņemšanas pieejas pakalpojumu un procesu pārvaldībai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par projekta 4. pielikumā minētajā programmā "2. Datu pārvaldības attīstības programma" iekļauto investīciju "Ārstniecības iestāžu procesu digitālā transformācija un ārstniecības procesā radīto datu pārvaldība", norādot, ka investīcijas ietvaros iekļauta ārstniecības iestāžu procesu digitālā transformācija, ārstniecības procesā radīto datu pārvaldība un genoma references IT infrastruktūras izveide datu uzglabāšanai un piekļuves nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar sekojošu skaidrojumu par to, kāpēc 4.pielikuma projektu programmā "2. Datu pārvaldības attīstības programma" iekļautajā investīcijā, kuras nolūks ir "Ārstniecības iestāžu procesu digitālā transformācija un ārstniecības procesā radīto datu pārvaldība", kā īstenošanas partneru resors norādīts IZM. Investīcijas ietvaros, kuras nolūks ir "Ārstniecības iestāžu procesu digitālā transformācija un ārstniecības procesā radīto datu pārvaldība" cita starpā ir paredzēts izstrādāt arī IT infrastruktūru  3500 genoma secību glabāšanai un piekļuves nodrošināšanai. Izveidojamā IT infrastruktūra  3500 genoma secību glabāšanai ir cieši saistīta ar ANM plāna reformu 4.1.1.r. "Uz cilvēku centrētas, visaptverošas, integrētas veselības aprūpes sistēmas ilgtspēja un noturība", kuras ietvaros tiks izveidota reprezentatīva Latvijas iedzīvotāju references genoma datu kolekcija, savukārt, IT infrastruktūra nepieciešama sekvencētā references genoma uzglabāšanai un drošas piekļuves nodrošināšanai. Minēto projektu (gan genoma references, gan IT infrastruktūras izveidi), saskaņā ar Atveseļošanās un noturības mehānisma plānā noteikto īstenos Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs  (LBPSC). LBPSC ir izglītības un zinātnes ministra pārraudzībā esošs valsts zinātniskais institūts - atvasināta publiska persona. Neskatoties uz to, ka LBPSC ir IZM pārraudzībā, bet ņemot vērā, ka par genoma references izveidi un tā uzglabāšanai un piekļuvei nepieciešamās IT infrastruktūras izveidi saskaņā ar ANM plānu ir atbildīga Veselības ministrija, tad attiecībā uz izveidojamo IT infrastruktūru genoma references uzglabāšanai Veselības ministrija nodrošinās šajā noteikumu projektā noteiktās pārvaldošās institūcijas funkcijas. Projekta pases un iesnieguma izstrādes laikā tiks apzināta IZM loma minētā projekta īstenošanā. 
Piedāvātā redakcija
-