Atzinums

Projekta ID
25-TA-745
Atzinuma sniedzējs
AS "LATVIJAS ZAĻAIS PUNKTS"
Atzinums iesniegts
18.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Dabas resursu nodokļa (DRN) mērķis ir veicināt dabas resursu ekonomiski efektīvu izmantošanu, ierobežot vides piesārņošanu, samazināt vidi piesārņojošas produkcijas ražošanu un realizāciju, veicināt jaunu, vidi saudzējošu tehnoloģiju ieviešanu, atbalstīt tautsaimniecības ilgtspējīgu attīstību, kā arī finansiāli nodrošināt vides aizsardzības pasākumus. Mainot riepas un pērkot jaunas vai lietotas, uz tām tiek attiecināta vispārējā DRN likme par riepām neatkarīgi no to stāvokļa vai ir jaunas, atjaunotas vai lietotas. Savukārt 07.12.2023. pieņemtie grozījumi par tām riepām, kas ir uzmontētās uz transportlīdzekļiem, kas neatbilst nolietotu transportlīdzekļu definīcijai (tas ir smagie kravas auto, autobusi, mopēdi, motocikli, piekabes un puspiekabes) pie pirmreizējās reģistrācijas paredzēja VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) administrēs šo riepu DRN apmaksu un veikt uzskaiti par transportlīdzekļu skaitu, to kategorijām un samaksāto nodokli.
Šobrīd CSDD Valsts vides dienestam (VVD)nodod kopējos datus, kas, mūsuprāt, nenodrošina pilnvērtīgu informāciju par personām un to saimniecisko darbību, kā arī riepu apjomiem kas ir uzmontētās uz transportlīdzekļiem, kas neatbilst nolietotu transportlīdzekļu definīcijai pie pirmreizējās reģistrācijas. Grozījuma mērķis ir paplašināt CSDD iesniedzamo informāciju VVD, lai pilnveidotu uzraudzību un datu kvalitāti identificējot personas un riepu apjomus. Atkritumu apsaimniekošanas likums nosaka, ka persona, kas pirmā Latvijas Republikas teritorijā realizē riepas vai ieved tās Latvijā, lai izmantotu savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai, nodrošina nolietoto riepu savākšanu, pieņemšanu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi vai reģenerāciju, izmantojot labākos pieejamos tehniskos paņēmienus atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu. Tāpat, persona var pati veikt minētos pasākumus vai atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas resursu nodokli slēgt līgumu par piedalīšanos videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas sistēmā ar videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekotāju, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu, organizē un koordinē nolietoto riepu apsaimniekošanu. Mērķis ir maksimālā apjomā veicināt riepu apsaimniekošanu attiecīgi par to uzņemoties atbildību.
 
Piedāvātā redakcija
Izteikt 27.panta 52 daļu šādā redakcijā:
“(52) Personas, kas maksā nodokli par riepām, ar kurām aprīkoti šā likuma 3. panta pirmās daļas 5. punktā norādītie transportlīdzekļi, veicot transportlīdzekļa pirmo pastāvīgo reģistrāciju Latvijā, pārskatu neiesniedz. Valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija" līdz ceturksnim sekojošā nākamā mēneša 5. datumam elektroniski nosūta Klimata un enerģētikas ministrijas padotībā esošai iestādei informāciju par nodokļa maksātājiem, kuri iepriekšējā ceturksnī pirmo reizi Latvijā pastāvīgi reģistrējuši transportlīdzekļus, uz kuriem neattiecas Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likuma 3. panta pirmā daļa, norādot katra nodokļa maksātāja reģistrēto transportlīdzekļu skaitu, to kategoriju un samaksāto nodokli.”
 
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Dabas resursu nodokļa likuma mērķis ir veicināt dabas resursu ekonomiski efektīvu izmantošanu un ierobežot vides piesārņošanu.
Šis iedāvātais grozījums paredz noteikt jaunu dabas resursu nodokļa (turpmāk – DRN) objektu - iekšdedzes dzinēju degvielas filtri. Tāpat, priekšlikums paredz mainīt DRN likmes aprēķināšanas kārtību smēreļļu filtriem no eiro/gab uz eiro/kg un papildināt regulējumu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidei un piemērošanai ar iekšdedzes dzinēju degvielas filtriem. Grozījuma spēkā stāšanās termiņš būtu vēlams no 01.01.2026.
Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021. -2028. gadam  (apstiprināts 2021. gada 22. janvārī ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 45 (prot. Nr. 8 20. §) paredzēti pasākumi saistībā ar DRN piemērošanas efektivitātes izvērtēšanu. Plānā paredzēts jauns stratēģisks uzdevums - materiālu atgūšana no atkritumu plūsmas, kas pārvirza pārvaldības uzsvaru uz atkritumu apjoma samazināšanu un rašanās novēršanu, atkritumu pārstrādes un tai nepieciešamo priekšnosacījumu (t.sk. bīstamu vielu ierobežošanas produktos un dalītas savākšanas sistēmas) attīstību ar mērķi samazināt atkritumu poligonos nodoto atkritumu daudzumu.
DRN likme degvielas filtriem paredzēta tāda pati kā smēreļļas filtriem – 1,32 euro par 1 kg materiāla. Ja salīdzina ar pārējām Baltijas valstīm, tad, piemēram, Lietuvā nodoklis par degvielas filtriem ir noteikts – 0,712 euro/kg apmērā.
Šobrīd eļļas filtru nodokļa likme ir 0,33 eiro/gab. Veicot filtru uzskaiti Valsts Vides Dienestam no ražotāju atbildības sistēmām, atbilstoši MK Nr. 64 “Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm” 5.pielikumam, tiek sniegta informācija par filtru svaru (kg) un vienības masu. Viena filtra vienības masa vidēji ir 0,250 kg. Tātad vienā kg ir 4 filtru svars. Patreizējā nodokļa likme 0,33 eiro/gab tiek reizināta ar 4 un tiek iegūts 1,32 eiro/kg.
Latvijā saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras datiem, 2025. gada sākumā Latvijā bija reģistrēti aptuveni 700 000 vieglo automobiļu, 90 000 kravas automobīļu, 4 000 autobusu, 40 000 traktoru un 7 000 specializētās tehnikas vienību, kas ir tehniskā kārtībā ar atļauju piedalīties ceļu satiksmē. Visām šīm transporta vienībām, lai nodrošinātu optimālu dzinēja darbību vienu reizi 1-2 gados, vēl bez eļļas filtriem tiek mainīti arī degvielas filtri. Lai nodrošinātu filtru nomaiņu Latvijas tirgū ik gadu kā preces atsevišķi no autotransporta līdzekļiem tiek realizēti 254 tonnas eļļas filtru, 377 tonnu iekšdedzes dzinēju degvielas filtru. Eļļas filtri jau patlaban ir noteikts kā DRN objekts un tie tiek apsaimniekoti ražotāju atbildība sistēmā. Pamatā degvielas  filtru atkritumu plūsma rodas auto apkopes punktos jeb autoservisos, kur tos viegli ir savākt atsevišķi no pārējiem atkritumiem un nosūtīt pārstrādei vai reģenerācijai kā tas daudz kur praksē arī notiek. Komunicējot ar auto apkopes punktiem secinām, ka jau šobrīd vietām gan eļļas filtrus, gan degvielas filtrus savāc vienkopus, tie tiek uzskatīti par videi kaitīgām precēm, līdz ar to, abiem filtru veidiem ir jābūt DRN likuma objektiem.
Kā jau tika minēts, tad priekšlikuma mērķis ir sākot ar 2026. gada 1. janvāri izveidot dalītas savākšanas, pārstrādes un reģenerācijas sistēmu degvielas  filtriem samazinot atkritumu poligonos nodoto filtru atkritumu apjomu.
Piedāvātā redakcija
Izteikt likuma 6.pielikuma 1.punkta tabulas (1. Nodokļa likmes par videi kaitīgām precēm, izņemot elektriskās un elektroniskās iekārtas, kas noteiktas Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1. panta 22. punktā) pēdējo aili šādā redakcijā:
“Nr.p. k.                5
Preces veids         Eļļas un degvielas filtri
Mērvienība          kg

Likme laikposmā no 2014. gada 1. janvāra līdz 2016. gada 31. decembrim
(euro)                    1,32

Likme no 2017. gada 1. janvāra
(euro)                    1,32

Likme no 2024. gada 1. janvāra
(euro)                    1,32”