Atzinums

Projekta ID
22-TA-3220
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz izteikto aicinājumu valsts iestādēm formālajā rakstveida komunikācijā ar UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem pāriet tikai uz E-adresi vai atbilstošiem e-pakalpojumiem, ja tādi ir pieejami un komunikācijā ar fiziskām personām un UR reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem veicināt E-adreses izmantošanu, īpaši pakalpojumu pieteikšanai, gadījumos, kad pakalpojumiem nav izstrādāti atbilstoši e-pakalpojumi, vēlamies vērst uzmanību uz sekojošo.
Līdzšinējā praksē saskaramies ar vairākām E-adreses problēmām, kuras aicinātu novērst. Šobrīd E-adresē lietotājam nav pienākuma norādīt savu kontaktinformāciju – telefonu vai epastu. Ja ir saņemts iesniegums vai ziņojums E-adresē un iesniedzējs nav  norādījis citu kontaktinformāciju, bet iestādei ir nepieciešams sazināties ar iesniedzēju, lai precizētu iesniegumā vai ziņojumā norādīto informāciju, lūgtu iesniegt papildu dokumentus u.tml., iestādei ir jāsagatavo oficiāla vēstule iesniedzējam, kas attiecīgi tiek saskaņota un nosūtīta. Bieži vien lietotāji, kas nosūta iestādei iesniegumu vai ziņojumu E-adresē, nemāk rīkoties E-adresē un no iestādes ienākošo informāciju tādēļ faktiski nesaņem. Rezultātā ieguldītais darbs ir bijis nelietderīgs, jo nav sasniegts mērķis – iesniedzējs. Savukārt, ja iestādes rīcībā būtu iesniedzēja epasts vai telefons, ar iesniedzēju varētu sazināties ātri un iegūt nepieciešamo informāciju pakalpojuma sniegšanai.
Līdz ar to, pirmkārt, iestādes ieskatā ir jāveic uzlabojumi, nosakot lietotājam obligātu pienākumu norādīt vēl vienu kontaktinformāciju. Kā arī jāuzlabo E-adreses izskats, lai lietotājiem tā  būtu vieglāk pārskatāma un lietojama.
Tāpat iestādes ieskatā veikt visu saziņu E-adresē nav ātrs, efektīvs un uz resursu taupīšanu vērsts risinājums, jo saziņa E-adresē ir formāla iestādes saziņas forma. Bieži vien iestādei ir nepieciešams ātri sazināties ar patērētājiem vai komersantiem, lai iegūtu darbam nepieciešamo informāciju vai informētu komersantu par konstatēto pārkāpumu un aicinātu nekavējoties to novērst. Šobrīd šādu saziņu veicam, e-pastā vai telefoniski, kas nodrošina, ka tas notiek uzreiz.
Līdz ar to uzskatām, ka iestādēm ir jāatstāj rīcības brīvība, ātrai un efektīvai saziņai izmantot ātrās saziņas līdzekļus – telefonu un e-pastu, neformalizējot visu iestādes saziņu.
Piedāvātā redakcija
-