Atzinums

Projekta ID
21-TA-506
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
02.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Finanšu ministrijas sagatavoto likumprojektu “Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā” (turpmāk – Likumprojekts) saistībā ar grozījumiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā (turpmāk – Likums) izsakot tālāk norādītos iebildumus.

1. Saglabāt bezmaksas piekļuves iespējas. Pieņemot Likumu, jau 2008. gada 13. augustā Likuma subjektiem tika noteiktas tiesības bez maksas saņemt informāciju no valsts uzturētām datubāzēm savu Likumā noteikto pienākumu izpildei. Šāda valsts un uzņēmēju sadarbības forma, kur valsts nodrošina jau tās rīcībā esošo informāciju, bet uzņēmējs izpilda Likumā noteiktos pienākumus, balstoties uz šo informāciju, ir racionāla un pamatojama.
Tiesības uz informācijas saņemšanu bez maksas šobrīd ir ierobežotam Likuma subjektu lokam – kredītiestādēm un apdrošināšanas komersantiem, ciktāl tie veic dzīvības apdrošināšanas vai citas ar līdzekļu uzkrāšanu saistītas apdrošināšanas darbības.
Tas apgrūtina un nevienlīdzīgā situācijā nostāda citus Likuma subjektus ar tādiem pašiem Likumā noteiktiem pienākumiem, jo tiem šādas informācijas saņemšana ir noteikta kā maksas pakalpojums. Vajadzība vienādot Likuma subjektu tiesības tika atzīta un Likuma Pārejas noteikumu 53. punktā, Ministru kabinetam dodot uzdevumu līdz šā gada 1. jūlijam iesniegt Saeimā likumprojektu, kas vienādo nosacījumus informācijas pieejamībai no Latvijas Republikas informācijas sistēmām Likuma prasību izpildei.
Tā vietā, lai pie nemainīga informācijas satura nodrošinātu visiem Likuma subjektiem vienādas tiesības uz informācijas saņemšanu bez maksas, Likumprojektā ir ietverts priekšlikumu maksu par šādas informācijas saņemšanu noteikt visiem subjektiem. Ņemot vērā, ka būtiski atšķiras Likuma subjektu pakalpojumi, kuru ietvaros informācija pieprasīta, būtiski atšķirsies arī šo izmaksu proporcija Likuma subjekta nodrošinātā pakalpojuma gala cenā. Attiecīgi aicinām Likumprojektā paredzēt, ka informācijas pieejamība no Latvijas Republikas informācijas sistēmām Likuma prasību izpildei tiek nodrošināta bez maksas visiem Likuma subjektiem. Akcentējam, ka šo vairāk nekā 10 gadu laikā kopš Likuma spēkā stāšanās bez maksas saņemamās informācijas apjoms nav būtiski mainījies, bet ir daudzkāršojies Likuma subjektu pienākumu un iekšējo procedūru apjoms, kas rada vērā ņemamus izdevumus Likuma prasību izpildei.

2. Paredzēt, ka informācija ir sniedzama tiešsaistes formā. Likuma 5.1 pantā noteikts, ka Likuma izpildei nepieciešamā informācija no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem ir saņemama tiešsaistes formā. Turklāt atbilstoši Likuma 18.3 pantam, lai efektīvi ierobežotu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riskus, veicinātu uzticēšanos juridisko personu un ārvalsts subjektu veiktajiem darījumiem un finanšu sistēmai, un uzņēmējdarbības videi kopumā, mazinātu iespēju izmantot juridiskās personas un ārvalsts subjektus prettiesiskām darbībām (it īpaši korupcijai un nodokļu nemaksāšanai), aizsargātu citu personu tiesības un nodrošinātu informācijas pieejamību par darījumu partneru — juridisko personu un ārvalsts subjektu — patiesajiem labuma guvējiem, ikvienai personai ir tiesības saņemt informāciju par patiesajiem labuma guvējiem tiešsaistes formā no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra.


3. Vienādiem pienākumiem nodrošināt vienādas tiesības uz informāciju. Likuma 10.1 panta pirmā daļa Likuma subjektam uzliek pienākumu nodrošināt to augstākās vadības locekļu un par Likuma prasību ievērošanu atbildīgo darbinieku atbilstībai kritērijam, ka šī persona nav sodīta par tīša nozieguma izdarīšanu pret valsti, īpašumu vai pārvaldības kārtību, tīša nozieguma izdarīšanu tautsaimniecībā vai valsts institūciju dienestā vai par tāda nozieguma izdarīšanu, kas saistīts ar terorismu, vai kura sodīta par šādiem noziegumiem, bet kurai sodāmība ir noņemta vai dzēsta. Vēršam uzmanību, ka šīs prasības ir attiecināmas uz pilnīgi visiem Likuma subjektiem. Tomēr Likumā joprojām nepastāv vienmērīgas tiesības starp Likuma subjektiem, lai nodrošinātu šī pienākuma izpildi. Tā Likuma 41. panta pirmajā daļā ir noteiktas ekskluzīvas atsevišķu likuma subjektu tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no Sodu reģistra informāciju par darbinieka un personas, kura vēlas uzsākt darba tiesiskās attiecības ar kredītiestādi vai apdrošināšanas komersantu, sodāmību par izdarītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem neatkarīgi no tā, vai sodāmība ir dzēsta vai noņemta. Attiecīgi šādas tiesības nepieciešams noteikt visiem Likuma subjektiem.
 
 
Piedāvātā redakcija
2. iebilduma redakcija.
Ņemot vērā Likuma subjektu nepārtraukto produktivitātes un to sniegto pakalpojumu digitalizācijas pieaugumu, kā arī no šā gada 1. augusta Darba likumā nostiprinātās attālinātā darba veikšanas iespējas, aicinām Likumprojektā noteikt, ka arī no citiem reģistriem informācijas pieejamība tiek nodrošināta tiešsaistes formā, kā arī ievērojot pirmo iebildumu, lūdzam izteikt Likumprojekta 1. panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:

“5.1 pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
“(2) Likuma subjektiem šajā likumā noteikto pienākumu izpildei ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no Valsts ieņēmumu dienesta reģistriem, Sodu reģistra, Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas, Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra un Iedzīvotāju reģistra ierakstus un ziņas tiešsaistes formā šā likuma 10.1 panta pirmās daļas 2. punktā un 41. panta otrās daļas 2., 3., 4., 5., 6. un 7. punktā minētajā apjomā, kā arī glabāt un citādi apstrādāt minēto informāciju.””

3. iebilduma redakcija. 
Attiecībā uz trešo iebildumu, aicinām izteikt Likumprojekta 2. pantu šādā redakcijā:
“Aizstāt 41. pantā vārdus “kredītiestādes un apdrošināšanas komersanti, ciktāl tie veic dzīvības apdrošināšanas vai citas ar līdzekļu uzkrāšanu saistītas apdrošināšanas darbības” (attiecīgajā locījumā) ar vārdu “likuma subjekti” (attiecīgajā locījumā).”