Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
05.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Zemkopības ministrija  pēc būtības atbalsta Veselības ministrijas priekšlikumu, ka uz alkoholiskajiem dzērieniem, kas tiek realizēti mazumtirdzniecībā un vairumtirdzniecībā ir jābūt izvietotam alkoholiskā dzēriena papildu marķējumam, kurā jānorāda alkoholiskā dzēriena uzturvērtības paziņojums, kura saturs var tikt ierobežots līdz produkta enerģētiskajai vērtībai un sastāvdaļu saraksts uz etiķetes vai citā veidā ar nosacījumu, ka uz etiķetes ir norādīta skaidra un tieša saikne ar uzturvērtības paziņojumu un sastāvdaļu sarakstu.
Saskaņā ar LANA sniegto informāciju Latvijā  2021.-2022. gadā 15-16% alkoholisko dzērienu marķējumā ir pieejama enerģētiskā vērtība, taču sastāvdaļu saraksta un uzturvērtības paziņojuma QR koda ieviešana prasa lielu IT darbu, kas ir aizkavējies. 
Pamatojoties uz to, ka 2022. gada 10. novembrī Čehijas Prezidentūras rīkotajā konferencē Briselē “Saskaņots marķējums iepakojuma priekšpusē un tā ietekme uz ilgtspējīgu pārtikas marķēšanu”, EK informēja, ka strādā pie alkoholisko dzērienu marķēšanas jautājumiem, kā arī pamatojoties uz uzņēmēju nostāju, Zemkopības ministrija rosina svītrot  likumprojekta  7.panta 2. punkta 1. apakšpunktu. Ja  tiek  svītrots 7.1 panta 2. punkta 1. apakšpunkts, tad lūdzam svītrot  arī 7.panta 3. punktu kā neaktuālu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt 2. punkta 1. apakšpunktu un izteikt to šādā redakcijā: 
 
Piedāvātā redakcija
1) alkoholiskā dzēriena papildu marķējumu - uzturvērtības paziņojums, kura saturs var tikt ierobežots līdz produkta enerģētiskajai vērtībai un sastāvdaļu sarakstam. Pilnu uzturvērtības paziņojumu un sastāvdaļu sarakstu norāda uz etiķetes vai citā veidā ar elektroniskiem līdzekļiem, ar nosacījumu, ka uz iepakojuma vai tam pievienotas etiķetes ir norādīta skaidra un tieša saikne ar  uzturvērtības paziņojuma un sastāvdaļu saraksta atrašanās vietu. Informāciju par vielām vai produktiem, kas izraisa alerģiju vai nepanesamību, norāda tieši uz iepakojuma vai tam pievienotās etiķetes.
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļas Alkoholisko dzērienu papildu marķējuma izvietošana 7. rindkopā par Valsts ieņēmumu  dienesta (turpmāk - VID) publiskojamo datu bāzu un tajā piejamo infromāciju, norādām, ka VID mājas lapā ir  atrodam informācija tikai par uzņēmuma nosaukumu, reģistrācijas kodu, adresi,  statusu un reģistrācijas datumu, kā arī  speciālās atļuajas (licences) komercdarbībai ar akcīzes precēm. Norādītajā mājas lapas adresē  nav iespējams noskaidrot, vai produkts ražots mazajā alkoholisko dzērienu darītavā. Lūdzam rast risinājumu, lai  novērstu  Pārtikas un veterinārā dienesta bažas, ka no VID nebūs pieejama informācija, ka alkoholiskais dzēriens ir ražots mazajā alkoholisko dzērienu darītavā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā Alkoholisko dzērienu papildu marķējuma izvietošana 7. rindkopā teikumu  "Vienlaikus, ņemot vērā, ka abas normas ir saistītas ar papildus pasākumu veikšanu (jaunu dzērienu etiķešu izgatavošanu un to nomaiņu) gan alkoholisko dzērienu ražotājiem, gan mazumtirgotājiem, gan vairumtirgotājiem, likumprojekts paredz noteikt pārejas periodu 3 gadus pēc likuma stāšanās spēkā, lai nodrošinātu paredzētā marķējuma izmaiņas kā arī  lai dotu iespēju iztirgot tos alkoholiskos dzērienus, kuru marķējums neatbilst jaunajām prasībām." izteikt sekojošā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
Vienlaikus, ņemot vērā, ka abas normas ir saistītas ar papildus pasākumu veikšanu (jaunu dzērienu etiķešu izgatavošanu un to nomaiņu) gan alkoholisko dzērienu ražotājiem, gan mazumtirgotājiem, gan vairumtirgotājiem, likumprojekts paredz noteikt pārejas periodu 3 gadus pēc likuma stāšanās spēkā, lai nodrošinātu paredzētā marķējuma izmaiņas. Lai dotu iespēju iztirgot tos alkoholiskos dzērienus, kuru marķējums neatbilst jaunajām prasībām, likumprojektā paredzēts, ka produktus, kuri ražoti un marķēti pirms šā likuma  7.1 panta spēkā stāšanās datuma, varēs izplatīt līdz beidzas to krājumi. 
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā Alkoholisko dzērienu papildu marķējuma izvietošana 7. rindkopas 1. teikumu izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Minētajā pantā tiek norādīts, ka alkoholisko dzērienu sastāvdaļu sarakstu un pilnu uzturvērtības paziņojumu norāda uz etiķetes vai citā veidā ar elektroniskiem līdzekļiem, ar nosacījumu, ka uz iepakojuma vai tam pievienotas etiķetes ir norādīta skaidra un tieša saikne ar uzturvērtības paziņojuma un sastāvdaļu saraksta atrašanās vietu, tādējādi pieļaujot QR koda izmantošanu, proti, skenējot uz etiķetes norādīto QR kodu, patērētājs uzreiz nonāk mājaslapā vai tīmekļavietnē, kurā ir pieejama obligāti norādāmā informācija par konkrēto alkoholisko dzērienu, tādējādi patērētājam nav jāveic papildu darbības, lai šādu informāciju atrastu mājaslapā. 
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā Alkoholisko dzērienu papildu marķējuma izvietošana 3. rindkopas teikumu "Savukārt obligāta informācija par uzturvērtību, t.sk. enerģētisko vērtību atbilstoši Regulai Nr.1169/2011 nav attiecināma uz alkoholiskajiem dzērieniem, kuru alkohola saturs pārsniedz 1,2 tilpumprocentus, un dalībvalstis pašas var piemērot valsts tiesību aktus par uzturvērtību un sastāvdaļu uzskaitījumu uz alkoholiskajiem dzērieniem." izteikt šādā redakcijā:


 
Piedāvātā redakcija
"Savukārt obligāta informācija par uzturvērtību, t.sk. enerģētisko vērtību atbilstoši Regulai Nr.1169/2011 nav attiecināma uz alkoholiskajiem dzērieniem, kuru alkohola saturs pārsniedz 1,2 tilpumprocentus, un dalībvalstis pašas var piemērot valsts tiesību aktus par sastāvdaļu uzskaitījumu uz alkoholiskajiem dzērieniem."