Atzinums

Projekta ID
23-TA-1199
Atzinuma sniedzējs
Ārlietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ārlietu ministrija ir izskatījusi Valsts kancelejas izstrādāto Ministru kabineta noteikumu projektu. Lai arī ir nepieciešams detalizēts sabiedrības līdzdalības regulējums, tomēr Ministru kabineta noteikumu projekta “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu izstrādes procesā” (turpmāk – noteikumi), ministrijas ieskatā, atsevišķu punktu redakcijā ir neskaidra, kas var noteikumu piemērošanas gaitā radīt viedokļu dažādību, jo īpaši jautājumos, kas saistīti ar informēšanu. Jāuzsver, ka noteikumi neparedz izņēmumu kārtību, ja normatīvā akta projekts ir jāvirza steidzamības kārtībā. Kā vēl viens aspekts jāmin, ka noteikumi paredz administratīvā sloga un birokrātisko procesu pieaugumu ministrijai, jo jāgatavo dažādi informācijas pārskati.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā plānotais regulējums paredz papildu administratīvo slogu, jo darbiniekam informācija ir jāsagatavo, jāskaņo atbilstoši iestādē noteiktajai kārtībai, informācija ir jāpublicē, kā arī - jāseko līdzi informācijas aktualitātei. Ieviešot Vienoto tiesību aktu portālu (TAP), tika plānots ka valsts pārvaldes iestādēm mazināsies administratīvais slogs, jo informācija par normatīvā akta projektu tiks atainota šajā portālā. Attiecīgi aicinām svītrot pirmo un trešo teikumu no 7. punkta redakcijas.

Papildus vēršam uzmanību, ka ministrijai un mērķauditorijai var atšķirties viedoklis par mehānismiem informācijas izplatīšanai, kas noteikumos definēti kā “izplatāms arī citos sabiedrībai pieejamos veidos, lai iespējami labāk sasniegtu mērķauditoriju”.
Piedāvātā redakcija
Valsts tiešās pārvaldes iestāde sabiedrības pārstāvjus par iespēju iesaistīties projekta izstrādes procesā informē Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla (turpmāk – TAP portāls) publiskajā vidē, izmantojot TAP portālā pieejamo elektronisko paziņojuma veidlapu. Paziņojums par līdzdalības iespējām izplatāms arī citos sabiedrībai pieejamos veidos, lai iespējami labāk sasniegtu mērķauditoriju.
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā 9. punkta redakcija veido administratīvo slogu. Aicinām izvairīties no prasības par informācijas aktualizēšanas katrā projekta virzības posmā atbilstoši apakšpunktos uzskaitītajam.
Piedāvātā redakcija
Informāciju par notikušo sabiedrības līdzdalību un sasniegtajiem rezultātiem norāda attiecīgi:
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā norma ir deklaratīva, jo noteikumi pēc būtības jau paredz veidus un risinājumus kā sabiedrības līdzdalība tiek organizēta. Aicinām 10. punktu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministrija aicina precizēt 14.1. apakšpunktu nosakot, ka iestādei ir rīcības brīvība veidojot sastāvu un formātu, kurā tiks diskutēts par risinājumiem normatīvajam regulējumam. Jāmin, ka ir maz pilsoniskās sabiedrības organizācijas, kuras pārzina ārlietu jomas darbības specifiku. Bez tam steidzamības gadījumos atklāta procedūra var būtiski ietekmēt iespēju piesaistīt nepieciešamos ekspertus.
Lai piesaistītu dažādas pilsoniskās sabiedrības grupas, ministrija jau atsevišķos gadījumos iesaista Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomi pārstāvju deleģēšanai atbilstoši 2021. gada 26. maijā apstiprināto "Kārtību, kādā Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome deleģē pārstāvjus (t.sk. kritērijiem) dalībai dažādos sadarbības un uzraudzības mehānismos".

Vēršam uzmanību, ka 14.1. apakšpunktā noteiktais, ka informācija tiek publicēta laikus, var radīt neapmierinātību no pilsoniskās sabiedrības puses. Aicinām svītrot vārdu “laikus”.
Piedāvātā redakcija
14.1. sabiedrības pārstāvjus izvēlas atklātā procedūrā, publicējot informāciju (1. pielikums) par darba grupas, konsultatīvās padomes, uzraudzības padomes vai domnīcas izveidi un iespējām tajā pieteikties un nodrošinot interešu un viedokļu dažādību:
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu 14.1.1. apakšpunkts paredz, ka informācija tiek izplatīta citos sabiedrībai pieejamos veidos. Pastāv ļoti daudz dažādu sociālo mediju platformas, kuru uzturēšana no ministrijas prasa būtiskus resursus. Turklāt sociālo platformu darbība ir saistīta ar dažādiem algoritmiem, kas attiecīgi ierobežo informācijas atainošanu. Aicinām papildināt, ka informācijas pēc iespējas tiek izplatīta dažādās sociālo mediju platformās.
Piedāvātā redakcija
ja attiecīgo sabiedrības līdzdalības iespēju organizē valsts tiešās pārvaldes iestāde, informāciju publicē TAP portālā, kā arī izplata sociālo mediju platformās. Sabiedrības pārstāvis dalības pieteikšanai darba grupā, konsultatīvajā padomē, uzraudzības padomē vai domnīcā izmanto TAP portālā šim mērķim izveidotu elektronisko pakalpojumu un autentificējas ar šajā elektroniskajā pakalpojumā pieejamiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem;
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā ir nepieciešams noteikt, ka steidzamības gadījumā noteikumu 15.2. apakšpunktā norādītais termiņš var būt īsāks. Šādiem projektiem rosinām apsvērt iespēju noteikt īsāku termiņu, piemēram, līdz 3 dienām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā, noteikumu 17. punktā noteiktais veido administratīvo slogu, jo paredz papildu darbību veikšanu aizpildot apkopojumu (2. pielikums). Aicinām noteikt, ka iestāde pēc sabiedrības iesaistes formāta atjaunina informāciju pie normatīvā akta TAP portālā un nosūta iesaistes formāta dalībniekiem. Tā pat vēršam uzmanību, ka var rasties starp institūcijām un mērķgrupām neizpratne par termina - “Pēc katra projekta virzības posma” - attiecināšanu, proti, kad posms sākas un kad beidzas.

Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu īstenošana uzkrājot un publicējot informāciju nedublēs Interešu pārstāvības atklātības likumā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-