Atzinums

Projekta ID
23-TA-1199
Atzinuma sniedzējs
Ārlietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Priekšlikums
Ārlietu ministrija ir izskatījusi Valsts kancelejas izstrādāto Ministru kabineta noteikumu projektu. Lai arī ir nepieciešams detalizēts sabiedrības līdzdalības regulējums, tomēr Ministru kabineta noteikumu projekta “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu izstrādes procesā” (turpmāk – noteikumi), ministrijas ieskatā, atsevišķu punktu redakcijā ir neskaidra, kas var noteikumu piemērošanas gaitā radīt viedokļu dažādību, jo īpaši jautājumos, kas saistīti ar informēšanu. Jāuzsver, ka noteikumi neparedz izņēmumu kārtību, ja normatīvā akta projekts ir jāvirza steidzamības kārtībā. Kā vēl viens aspekts jāmin, ka noteikumi paredz administratīvā sloga un birokrātisko procesu pieaugumu ministrijai, jo jāgatavo dažādi informācijas pārskati.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
7. Lai sabiedrības pārstāvjus informētu par līdzdalības iespējām, institūcija sagatavo paziņojumu (1. pielikums) un atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā iestādes ievieto informāciju internetā, publicē to attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Valsts tiešās pārvaldes iestāde sabiedrības pārstāvjus par iespēju iesaistīties projekta izstrādes procesā informē Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla (turpmāk – TAP portāls) publiskajā vidē, izmantojot TAP portālā pieejamo elektronisko paziņojuma veidlapu. Ja projekta izstrāde TAP portālā vēl nav uzsākta, valsts tiešās pārvaldes iestāde nodrošina paziņojuma publicēšanu attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Paziņojums par līdzdalības iespējām izplatāms arī citos sabiedrībai pieejamos veidos, lai iespējami labāk sasniegtu mērķauditoriju. 
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā plānotais regulējums paredz papildu administratīvo slogu, jo darbiniekam informācija ir jāsagatavo, jāskaņo atbilstoši iestādē noteiktajai kārtībai, informācija ir jāpublicē, kā arī - jāseko līdzi informācijas aktualitātei. Ieviešot Vienoto tiesību aktu portālu (TAP), tika plānots ka valsts pārvaldes iestādēm mazināsies administratīvais slogs, jo informācija par normatīvā akta projektu tiks atainota šajā portālā. Attiecīgi aicinām svītrot pirmo un trešo teikumu no 7. punkta redakcijas.

Papildus vēršam uzmanību, ka ministrijai un mērķauditorijai var atšķirties viedoklis par mehānismiem informācijas izplatīšanai, kas noteikumos definēti kā “izplatāms arī citos sabiedrībai pieejamos veidos, lai iespējami labāk sasniegtu mērķauditoriju”.
Piedāvātā redakcija
Valsts tiešās pārvaldes iestāde sabiedrības pārstāvjus par iespēju iesaistīties projekta izstrādes procesā informē Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla (turpmāk – TAP portāls) publiskajā vidē, izmantojot TAP portālā pieejamo elektronisko paziņojuma veidlapu. Paziņojums par līdzdalības iespējām izplatāms arī citos sabiedrībai pieejamos veidos, lai iespējami labāk sasniegtu mērķauditoriju.
3.
Noteikumu projekts
9. Informāciju par notikušo sabiedrības līdzdalību un sasniegtajiem rezultātiem aktualizē katrā projekta virzības posmā un norāda attiecīgi:
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā 9. punkta redakcija veido administratīvo slogu. Aicinām izvairīties no prasības par informācijas aktualizēšanas katrā projekta virzības posmā atbilstoši apakšpunktos uzskaitītajam.
Piedāvātā redakcija
Informāciju par notikušo sabiedrības līdzdalību un sasniegtajiem rezultātiem norāda attiecīgi:
4.
Noteikumu projekts
10. Sabiedrības pārstāvji var vērsties institūcijā ar iesniegumu, aktualizējot nepieciešamību nodrošināt sabiedrības līdzdalības iespējas. Institūcijai ir pienākums izvērtēt sabiedrības pārstāvju izteikto ierosinājumu un sniegt atbildi.
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā norma ir deklaratīva, jo noteikumi pēc būtības jau paredz veidus un risinājumus kā sabiedrības līdzdalība tiek organizēta. Aicinām 10. punktu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
14.1. sabiedrības pārstāvjus izvēlas atklātā procedūrā, laikus publicējot informāciju (1. pielikums) par darba grupas, konsultatīvās padomes, uzraudzības padomes vai domnīcas izveidi un iespējām tajā pieteikties un nodrošinot interešu un viedokļu dažādību:
Priekšlikums
Ministrija aicina precizēt 14.1. apakšpunktu nosakot, ka iestādei ir rīcības brīvība veidojot sastāvu un formātu, kurā tiks diskutēts par risinājumiem normatīvajam regulējumam. Jāmin, ka ir maz pilsoniskās sabiedrības organizācijas, kuras pārzina ārlietu jomas darbības specifiku. Bez tam steidzamības gadījumos atklāta procedūra var būtiski ietekmēt iespēju piesaistīt nepieciešamos ekspertus.
Lai piesaistītu dažādas pilsoniskās sabiedrības grupas, ministrija jau atsevišķos gadījumos iesaista Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomi pārstāvju deleģēšanai atbilstoši 2021. gada 26. maijā apstiprināto "Kārtību, kādā Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome deleģē pārstāvjus (t.sk. kritērijiem) dalībai dažādos sadarbības un uzraudzības mehānismos".

Vēršam uzmanību, ka 14.1. apakšpunktā noteiktais, ka informācija tiek publicēta laikus, var radīt neapmierinātību no pilsoniskās sabiedrības puses. Aicinām svītrot vārdu “laikus”.
Piedāvātā redakcija
14.1. sabiedrības pārstāvjus izvēlas atklātā procedūrā, publicējot informāciju (1. pielikums) par darba grupas, konsultatīvās padomes, uzraudzības padomes vai domnīcas izveidi un iespējām tajā pieteikties un nodrošinot interešu un viedokļu dažādību:
6.
Noteikumu projekts
14.1.1. ja attiecīgo sabiedrības līdzdalības iespēju organizē valsts tiešās pārvaldes iestāde, informāciju publicē TAP portālā, kā arī izplata citos sabiedrībai pieejamos veidos. Sabiedrības pārstāvis dalības pieteikšanai darba grupā, konsultatīvajā padomē, uzraudzības padomē vai domnīcā izmanto TAP portālā šim mērķim izveidotu elektronisko pakalpojumu un autentificējas ar šajā elektroniskajā pakalpojumā pieejamiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem;
Priekšlikums
Noteikumu 14.1.1. apakšpunkts paredz, ka informācija tiek izplatīta citos sabiedrībai pieejamos veidos. Pastāv ļoti daudz dažādu sociālo mediju platformas, kuru uzturēšana no ministrijas prasa būtiskus resursus. Turklāt sociālo platformu darbība ir saistīta ar dažādiem algoritmiem, kas attiecīgi ierobežo informācijas atainošanu. Aicinām papildināt, ka informācijas pēc iespējas tiek izplatīta dažādās sociālo mediju platformās.
Piedāvātā redakcija
ja attiecīgo sabiedrības līdzdalības iespēju organizē valsts tiešās pārvaldes iestāde, informāciju publicē TAP portālā, kā arī izplata sociālo mediju platformās. Sabiedrības pārstāvis dalības pieteikšanai darba grupā, konsultatīvajā padomē, uzraudzības padomē vai domnīcā izmanto TAP portālā šim mērķim izveidotu elektronisko pakalpojumu un autentificējas ar šajā elektroniskajā pakalpojumā pieejamiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem;
7.
Noteikumu projekts
15.2. nodrošina, ka ne mazāk kā 14 dienas pirms apspriedes visa ar sanāksmi saistītā informācija ir pieejama TAP portālā vai institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Vienlaikus informāciju par apspriedes norisi izplata arī citos sabiedrībai pieejamos veidos atkarībā no tā, kāda institūcija organizē apspriedi un kā pieteikšanās dalībai notiek:
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā ir nepieciešams noteikt, ka steidzamības gadījumā noteikumu 15.2. apakšpunktā norādītais termiņš var būt īsāks. Šādiem projektiem rosinām apsvērt iespēju noteikt īsāku termiņu, piemēram, līdz 3 dienām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
17. Pēc katra projekta virzības posma publicējams apkopojums (2. pielikums), kurā norādīti visi sabiedrības pārstāvji, kuri piedalījās apspriedē vai publiskajā apspriešanā (pārstāvētā organizācija, viedokļa sniedzēja vārds un uzvārds (ja tas ir norādīts, sniedzot viedokli) vai norāde "fiziska persona" vai "juridiska persona" (ja viedokļa sniedzējs ir vēlējies neatklāt savu identitāti)). Valsts tiešās pārvaldes iestāde apkopojumu publicē TAP portālā un nosūta apspriedes vai publiskās apspriešanas dalībniekiem (vienlaikus informējot par turpmākajām sabiedrības pārstāvju līdzdalības iespējām), kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos. Cita institūcija apkopojumu publicē attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" un nosūta apspriedes vai publiskās apspriešanas dalībniekiem (vienlaikus informējot par turpmākajām sabiedrības pārstāvju līdzdalības iespējām), kā arī var izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos. Institūcija informāciju sniedz laikus, nodrošinot, ka sabiedrības pārstāvji var īstenot attiecīgajā projekta virzības posmā pieejamās līdzdalības iespējas.
Priekšlikums
Ministrijas ieskatā, noteikumu 17. punktā noteiktais veido administratīvo slogu, jo paredz papildu darbību veikšanu aizpildot apkopojumu (2. pielikums). Aicinām noteikt, ka iestāde pēc sabiedrības iesaistes formāta atjaunina informāciju pie normatīvā akta TAP portālā un nosūta iesaistes formāta dalībniekiem. Tā pat vēršam uzmanību, ka var rasties starp institūcijām un mērķgrupām neizpratne par termina - “Pēc katra projekta virzības posma” - attiecināšanu, proti, kad posms sākas un kad beidzas.

Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu īstenošana uzkrājot un publicējot informāciju nedublēs Interešu pārstāvības atklātības likumā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-