Projekta ID
25-TA-1372Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu attiecībā uz likumprojekta 19.pantu (4.0.redakcijā 21.pants) ar lūgumu papildināt 19.pantu ar teikumu šādā redakcijā “Maiņas darījumā zemes īpašnieka iegūtā starpība naudā, lai kvalificētos likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” noteiktajam atbrīvojumam kompensācijām, nedrīkst pārsniegt 20% no viņa atsavinātās zemes vērtības.” Vienlaikus norādām, ka gadījumā, ja minētais ierobežojums attiecībā uz maiņas darījumā zemes īpašnieka iegūto starpību naudā tiks ietverts Ministru kabineta noteikumos par zemes maiņas iesnieguma pieņemšanas un izskatīšanas kārtību, kā arī kritērijiem zemesgabala atbilstībai zemes maiņai, lūdzam to norādīt anotācijā vai iekļaut izziņā pie attiecīgā iebilduma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu, kas pamato, ka zemes maiņas darījumi nepalielinās risku, ka AS “Latvijas valsts meži” nevarēs attiecīgajā gadā ieskaitīt valsts pamatbudžeta ieņēmumos dividendes tādā apmērā, kā noteikts Saeimas 04.12.2025. pieņemtā likuma “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” 22. pantā no attiecīgā pārskata gada peļņas un būs nepieciešams izmantot iepriekšējo gadu uzkrāto peļņu (superdividendes). Norādām, ka superdividendes saskaņā ar Eiropas Kontu sistēmas metodoloģiju netiek uzskatītas par vispārējās valdības budžeta ieņēmumiem, līdz ar to tas negatīvi ietekmēs vispārējās valdības budžeta bilanci.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Uzskatām, ka anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādītais, ka saistībā ar likumprojektā paredzēto zemes maiņas mehānismu ietekme uz AS "Latvijas valsts meži" dividendēm varētu būt nebūtiska, jo kopš 2016.gada neviens zemes īpašnieks nav iesniedzis iesniegumu zemes atpirkšanas kompensācijai, nav pietiekama argumentācija, ka šāda situācija atkārtosies arī attiecībā uz zemes maiņas mehānismu, jo tie ir dažādi kompensācijas veidi, kā arī zemes maiņa ir jauns kompensācijas veids, attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt.
Papildus, ievērojot likumprojekta iepriekšējā saskaņošanā Zemkopības ministrijas izteiktos iebildumus, kā arī VARAM anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīto, ka VARAM, izvērtējot situāciju, ir ņēmusi vērā arī Ministru kabineta 2025.gada 21.janvāra rīkojumā Nr.42 paredzēto un Ministru kabineta 2025.gada 21.janvāra protokollēmuma Nr.3 28.§ 3.punktā noteikto, lūdzam jautājuma turpmākajā virzībā panākt vienošanos ar Zemkopības ministriju un AS "Latvijas valsts meži" attiecībā uz zemes maiņas mehānisma ieviešanu, lai turpmākās plānotās darbības neradītu negatīvu ietekmi uz Saeimas 04.12.2025. pieņemtajā likumā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” paredzētajiem ieņēmumiem no AS "Latvijas valsts meži" dividendēm.
Vēršam uzmanību, ka Saeimas 04.12.2025. pieņemtajā likumā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” ir noteikts, ka AS “Latvijas valsts meži” 2026.gadā ir jānodrošina dividenžu maksājums ne mazāk kā 155 948 000 euro, 2027. gadā ne mazāk kā 123 335 754 euro un 2028. gadā ne mazāk kā 123 335 754 euro, uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķinot un nomaksājot uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, kas ir būtisks valsts budžeta ieņēmumu apmērs valsts budžetā plānoto izdevumu segšanai.
Papildus, ievērojot likumprojekta iepriekšējā saskaņošanā Zemkopības ministrijas izteiktos iebildumus, kā arī VARAM anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīto, ka VARAM, izvērtējot situāciju, ir ņēmusi vērā arī Ministru kabineta 2025.gada 21.janvāra rīkojumā Nr.42 paredzēto un Ministru kabineta 2025.gada 21.janvāra protokollēmuma Nr.3 28.§ 3.punktā noteikto, lūdzam jautājuma turpmākajā virzībā panākt vienošanos ar Zemkopības ministriju un AS "Latvijas valsts meži" attiecībā uz zemes maiņas mehānisma ieviešanu, lai turpmākās plānotās darbības neradītu negatīvu ietekmi uz Saeimas 04.12.2025. pieņemtajā likumā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” paredzētajiem ieņēmumiem no AS "Latvijas valsts meži" dividendēm.
Vēršam uzmanību, ka Saeimas 04.12.2025. pieņemtajā likumā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” ir noteikts, ka AS “Latvijas valsts meži” 2026.gadā ir jānodrošina dividenžu maksājums ne mazāk kā 155 948 000 euro, 2027. gadā ne mazāk kā 123 335 754 euro un 2028. gadā ne mazāk kā 123 335 754 euro, uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķinot un nomaksājot uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, kas ir būtisks valsts budžeta ieņēmumu apmērs valsts budžetā plānoto izdevumu segšanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ievērojot anotācijas 1.3.sadaļā sniegto izvērtējumu un secinājumu par selektivitātes neesamību pasākumā, aicinām papildināt anotāciju arī ar izvērtējumu un secinājumu par ekonomiskās priekšrocības neesamību, ņemot vērā to, ka likumprojekts paredz maināmo zemes objektu novērtēšanu, nosakot tirgus cenu, tādējādi maiņas darījumā izslēdzot jebkādu potenciālo ekonomisko priekšrocības esamību, t.sk. ievērojot arī grozījumus likumprojekta 19.pantā paredzēto mehānismu, ar kuru paredzēts segt starpību naudā tai pusei, kas ieguvusi vērtīgāko zemes vienību.
Piedāvātā redakcija
-
