Projekta ID
24-TA-717Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
28.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
LPS uztur iepriekš paustās un atbilstoši Izziņai vērā neņemtās iebildes (izziņas 1. un 2.punkts).
Papildinot Izziņas 1.punktā ietverto LPS rosinājumu par tiesību subjekta maiņu no Saeimas uz tiesu, tā viens no mērķiem būtu šādas situācijas nepolitizēt.
Papildus jau sākotnēji paustajam vēršam uzmanību, ka Eiropas vietējo pašvaldību hartas 3. pants nosaka, ka vietējā pašvaldība nozīmē vietējās varas tiesības un spēju likumā noteiktajās robežās regulēt un vadīt nozīmīgu valsts lietu daļu uz savu atbildību un vietējo iedzīvotāju interesēs. Šīs tiesības realizē padomes vai pārstāvju sapulces, kuru locekļus brīvi ievēlē aizklāti balsojot uz vienlīdzīgu, tiešu un vispārēju vēlēšanu tiesību pamata; tām var būt pakļautas izpildinstitūcijas. Šis princips nekādā veidā neietekmē tiesības izmantot pilsoņu sapulces, referendumus vai jebkuru citu pilsoņu tiešās līdzdalības formu, kur to pieļauj likums. (22.02.1996. likums “Par 1985.gada 15.oktobra Eiropas vietējo pašvaldību hartu”)
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 2. pantu pašvaldība ir atvasināta publiska persona — vietējā pārvalde —, kurai ir iedzīvotāju ievēlēta lēmējinstitūcija — dome — un kura patstāvīgi nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to.
Proti, pašvaldības dome ir iedzīvotāju ievēlēta lēmējinstitūcija, kura atbild par uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to.
Pagaidu administrācijas iecelšana uz piedāvātajiem termiņiem būs pretrunā ar Pašvaldību likuma mērķi - nodrošināt demokrātisku, tiesisku, efektīvu, ilgtspējīgu, atklātu un sabiedrībai pieejamu pārvaldi katras pašvaldības administratīvajā teritorijā, jo tādējādi tiks pieļauts, ka ilgu laika periodu visas pašvaldības funkcijas veiks personas, ko nav ievēlējuši vietējie iedzīvotāji demokrātiskās vēlēšanās.
Kā jau to paudām savā sākotnējā atzinumā, "viens no primārajiem pašvaldību vēlēšanu mērķiem ir pašvaldības iedzīvotāju pārstāvības orgāna izveidošana" (Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2015.gada 5.februāra spriedums lietā Nr. 2014-03-01 20.2.apakšpunkts).
Papildinot Izziņas 1.punktā ietverto LPS rosinājumu par tiesību subjekta maiņu no Saeimas uz tiesu, tā viens no mērķiem būtu šādas situācijas nepolitizēt.
Papildus jau sākotnēji paustajam vēršam uzmanību, ka Eiropas vietējo pašvaldību hartas 3. pants nosaka, ka vietējā pašvaldība nozīmē vietējās varas tiesības un spēju likumā noteiktajās robežās regulēt un vadīt nozīmīgu valsts lietu daļu uz savu atbildību un vietējo iedzīvotāju interesēs. Šīs tiesības realizē padomes vai pārstāvju sapulces, kuru locekļus brīvi ievēlē aizklāti balsojot uz vienlīdzīgu, tiešu un vispārēju vēlēšanu tiesību pamata; tām var būt pakļautas izpildinstitūcijas. Šis princips nekādā veidā neietekmē tiesības izmantot pilsoņu sapulces, referendumus vai jebkuru citu pilsoņu tiešās līdzdalības formu, kur to pieļauj likums. (22.02.1996. likums “Par 1985.gada 15.oktobra Eiropas vietējo pašvaldību hartu”)
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 2. pantu pašvaldība ir atvasināta publiska persona — vietējā pārvalde —, kurai ir iedzīvotāju ievēlēta lēmējinstitūcija — dome — un kura patstāvīgi nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to.
Proti, pašvaldības dome ir iedzīvotāju ievēlēta lēmējinstitūcija, kura atbild par uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to.
Pagaidu administrācijas iecelšana uz piedāvātajiem termiņiem būs pretrunā ar Pašvaldību likuma mērķi - nodrošināt demokrātisku, tiesisku, efektīvu, ilgtspējīgu, atklātu un sabiedrībai pieejamu pārvaldi katras pašvaldības administratīvajā teritorijā, jo tādējādi tiks pieļauts, ka ilgu laika periodu visas pašvaldības funkcijas veiks personas, ko nav ievēlējuši vietējie iedzīvotāji demokrātiskās vēlēšanās.
Kā jau to paudām savā sākotnējā atzinumā, "viens no primārajiem pašvaldību vēlēšanu mērķiem ir pašvaldības iedzīvotāju pārstāvības orgāna izveidošana" (Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2015.gada 5.februāra spriedums lietā Nr. 2014-03-01 20.2.apakšpunkts).
Piedāvātā redakcija
-