Atzinums

Projekta ID
23-TA-99
Atzinuma sniedzējs
Ārlietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 4. punktu, ņemot vērā to, ka Konceptuālajā ziņojumā nav atrodama 9.3. apakšnodaļa un izrietoši arī resoru pievienošanās plāns grāmatvedības uzskaites pakalpojuma saņemšanai. Centralizācijai ir jābūt pakāpeniskai, t.i. pārņemot iestāžu procesus pakāpeniski, vienlaikus izvērtējot sasniegtos rezultātus un pamatojoties uz tiem, pārskatot centralizācijas iespējas un tās detalizācijas pakāpi. Kā jau vairākkārt esam uzsvēruši, ir jāvērtē katras iestādes procesu specifika. Līdz ar to aicinām attiecīgi papildināt rīkojuma projekta 4. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Kā minēts ziņojumā, lai nodrošinātu centralizācijas īstenošanu, iestādēm būs nepieciešami papildus resursi ne tikai informācijas sistēmu pilnveidei, bet arī papildu amata vieta vietas un finansējums tām. Līdz ar to lūdzam papildināt rīkojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Konceptuālā ziņojuma 38. lpp ir norādīts amatu vietu skaits, lūdzam ņemt vērā, ka Ārlietu ministrijas īpatnība ir līgumdarbinieki ārvalstīs - aptuveni 141 tehniskais līgumdarbinieks;
Konceptuālā ziņojuma 52. lpp Ārlietu ministrijas grāmatvežu skaits ir  jānorāda - 10. Pārstāvniecībās esošie darbinieki nenodrošina grāmatvedības funkciju, darbinieki nav grāmatveži;
Ņemot vērā, ka konceptuālajā ziņojumā vairākkārt tiek uzsvērts ieguvums - samazināto slodžu skaits un 2026. gadā jau būs centralizētas dažas iestādes, uzskatām, ka Valsts kancelejai un Valsts administrācijas skolai nepieciešamās 12 papildu amata vietas nav jāizveido papildus, bet gan jānovirza no slodžu samazinājuma.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ārlietu ministrija (turpmāk – Ministrija) ir izskatījusi Valsts kancelejas izstrādāto konceptuālā ziņojuma “Par vienotā pakalpojumu centra izveidi valsts pārvaldē” (turpmāk – Konceptuālais ziņojums) un sniedz šādu viedokli.

Ministrija vērš uzmanību, ka tās atbalsta struktūrvienību, jo īpaši personāla, darbs nav salīdzināms ar citu nozaru ministriju atbalsta struktūrvienību darbu, proti, Ministrijai jānodrošina diplomātiskā un konsulārā dienesta darba nepārtrauktība, kas saistīta arī ar personāla nodrošināšanu 46 Latvijas Republikas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs. Ministrija katru gadu organizē darbinieku pārcelšanu no vienas dienesta vietas uz citu (no ministrijas centrālā aparāta uz pārstāvniecībām un otrādi). Vidēji ik gadu Ministrija nodrošina 80-120 darbinieku dienesta vietu maiņu. Šis sarežģītais process sastāv no vairākiem posmiem, tai skaitā rotācijas konkursu organizēšanas, pirmsrotācijas apmācību organizēšanas, individuālu pārcelšanās datumu saskaņošanas, rīkojumu sagatavošanas, darbinieku bērnu mācību iestāžu izvēles apstiprināšanas, dažādu pabalstu izmaksāšanas, personīgo mantu transportēšanas organizēšanas u.tml. Ministrija ik gadu nodrošina specifiskas apmācības, piemēram,  ievadkursu jaunajiem Ministrijas darbiniekiem, kā arī nodrošina diplomātisko rangu piešķiršanas un paaugstināšanas procesa organizēšanu, kas atšķiras no ievadapmācībām. Šādas apmācības un procesi nav aktuāli citu nozaru ministrijām.
Jāmin, ka pārstāvniecības ārvalstīs ir nodarbināti līgumdarbinieki, kuru darba tiesiskās attiecības tiek organizētas ņemot vērā konkrētās valsts normatīvo aktu regulējumu.  

Ministrija vēlas uzsvērt, ka, lai arī Konceptuālajā ziņojumā ir norādīts, ka Aizsardzības ministrijā, Ārlietu ministrijā, Iekšlietu ministrijā un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā pastāv būtiski informācijas aprites ierobežojumi, kas saistīti ar resora/iestāžu darbības specifiku un organizatorisko darbu, šie ierobežojumi plašāk netiek analizēti. Papildus Konceptuālajā ziņojumā ir norādīts, ka nav konstatēti būtiski šķēršļi centralizētai pakalpojumu saņemšanai. Ministrijas ieskatā šis apgalvojums neatbilst iepriekš minētajiem faktiskajiem apstākļiem.

1) Ņemot vērā izklāstīto, aicinām plašāk aprakstīt Ministrijas atbalsta struktūrvienību darba specifiku, proti, ka Ministrija nodrošina personālu 46 Latvijas Republikas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs, organizē darbinieku pārcelšanu no vienas dienesta vietas uz citu (no Ministrijas centrālā aparāta uz pārstāvniecībām un otrādi), seko personāla rotācijas termiņiem, organizē pirmsrotācijas apmācības, koordinēt individuālu pārcelšanās datumu saskaņošanu, iesaistās rotācijai pakļauto darbinieku bērnu mācību iestāžu nodrošināšanā, sadarbība ar drošības iestādēm, lai organizētu personālam nepieciešamo atļauju ieguvi, nepieciešamības gadījumā iesaistās pārstāvniecību līgumdarbinieku nodrošināšanā.
2) Vēršam uzmanību, ka Ministrija un pārstāvniecības 2028. gada otrajā pusē būs būtiski iesaistītas Prezidentūras Eiropas Savienībā nodrošināšanā, lūdzam rast iespēju un veikt izmaiņas resoru pievienošanās Vienotajam pakalpojumu centram sarakstā un Ministriju no ieplānotās ceturtās pozīcijas pārvirzīt uz augstāku pozīciju, proti, uz sarežģītāko resoru pusi.
Piedāvātā redakcija
-