Atzinums

Projekta ID
24-TA-3321
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
10.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu valsts inspekcija uztur iepriekš izteikto iebildumu, ka ar noteikumu projekta 21.2. d) (valstspiederība) un e) (personas identifikācijas dokumenta veids, numurs un derīguma termiņš, dokumenta izdošanas valsts, ja attiecināms) apakšpunktiem tiek paplašināts Latvijas Republikas Valsts robežas likuma 10.¹ pantā noteiktais deleģējums attiecībā uz apstrādājamo personas datu apjomu.
Kā secināms no 2025. gada 8. un 10. septembra starpinstitūciju sanāksmēm, jāvērtē arī, vai noteikumu projekta būtība atbilst Valsts robežas likuma 10.¹ panta mērķim. No sanāksmēs pārrunātā izriet, ka elektroniskās rindas rezervācijas sistēma faktiski nav paredzēta rindu mazināšanai, bet gan datu iegūšanai valsts drošības iestāžu vajadzībām. Šāda pieeja būtiski maina sākotnēji noteikto datu apstrādes nolūku un neatbilst tiesiskās noteiktības principam.
Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. pantā nostiprinātajiem principiem personas datu apstrādei ir jābūt likumīgai, samērīgai un caurskatāmai, kā arī ierobežotai ar konkrētu un leģitīmu mērķi. Ja mērķis faktiski ir datu nodošana valsts drošības iestādēm, tas ir skaidri jānosaka likumā, nevis Ministru kabineta noteikumos, un tā īstenošana nevar tikt uzticēta sabiedrībai ar ierobežotu atbildību.
Papildus Inspekcija norāda, ka par sistēmas pārzini noteikta valsts SIA “Autotransporta direkcija”, kuras kompetenci regulē Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums un Autopārvadājumu likums. Minētajos tiesību aktos nav paredzētas funkcijas, kas saistītas ar robežšķērsošanas procesa vai valsts drošības iestāžu vajadzībām nepieciešamu datu pārvaldību. Līdz ar to Autotransporta direkcijai nav tiesiska pamata vākt un apstrādāt personas datus šādā nolūkā.
Ņemot vērā minēto, Inspekcija aicina:
1. svītrot noteikumu projekta 21.2. d) un e) apakšpunktu kā neatbilstošus likuma deleģējumam,
2. izvērtēt, vai elektroniskās rindas rezervācijas sistēma tiek izmantota mērķim, kas atbilst Valsts robežas likuma 10.¹ pantā noteiktajam,
3. anotācijā skaidri norādīt, kāds ir sistēmas datu apstrādes mērķis un kādā tiesiskajā regulējumā paredzēts datu izmantojums valsts drošības iestāžu vajadzībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 23. punktā paredzēts, ka personas dati no elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas tiek dzēsti pēc 12 mēnešiem no datu reģistrācijas brīža.
Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktu dati nav glabājami ilgāk, nekā nepieciešams nolūkiem, kādos tie tiek apstrādāti.
Vienīgais ar likumu pamatotais datu glabāšanas mērķis ir rindas pārvaldības pakalpojuma nodrošināšana un maksas atgriešanas iespējamība saskaņā ar noteikumu projekta 19. punktu. Visi anotācijā minētie papildu pamatojumi – piemēram, “riska vadība”, “statistikas nodrošināšana” vai “informācijas pieejamība valsts drošības iestādēm” – pārsniedz likuma deleģējumu un nav izmantojami kā tiesisks pamats datu glabāšanai.
Ņemot vērā minēto un atbilstoši 2025.gada 8.septembra starpinstitūciju sanāksmē panāktajai vienošanās, lūdzam precizēt anotāciju, izslēdzot no tās visus papildu pamatojumus datu glabāšanai, kas nav saistīti ar rindas pārvaldības pakalpojuma nodrošināšanu vai maksas atgriešanu.
 
Piedāvātā redakcija
-