Atzinums

Projekta ID
23-TA-1090
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti uzturam iebildumu. Noteikumu projekts ir papildināms ar jaunu punktu (-iem), nosakot atbildību par ĀAD lietošanu. Pašreizējā redakcijā netiek noteikts, kura personas/-as var tikt sauktas pie atbildības, ja rodas problēmas ĀAD lietošanā, sarežģījumi personas veselībai lietojot ĀAD vai pēc to pielietošanas u.tml. gadījumos. 
Izziņā ir skaidrots, ka publiskām vietām pašām ir jānovērtē atbilstība kategorijai un attiecīgi jāuzņemas atbildība par defibrilatora neesību vai esību. Katrs gadījums ir vērtēšanas jautājums un jāvērtē konkrētie lietas apstākļi. Turklāt tiek minēts, ka var tikt piemērota kriminālatbildība vai civiltiesiskā atbildība.
Attiecīgi ar Noteikumiem tiek veidota tiesiskās nenoteiktības situācija, jo nav saprotams, kāda ir atbildība (piemēram, kādā procesā; kura persona atbild; kādas sankcijas var tikt piemērotas) par šo konkrēto Noteikumu prasību neizpildi, proti, par defibrilatora neuzstādīšanu, nepareizu publiskās vietas kategorijas izvērtējumu, neprecīzu informācijas sniegšanu, defibrilatora nepareizu ekspluatāciju un citu prasību neievērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām atkārtoti pārskatīt kritērijus ĀAD obligātās uzstādīšanas prasībām publiskās vietās - konkrēts cilvēku skaits publiskajā vietā kā vienīgais kritērijs nevar būt par pamatu piedāvātajam regulējumam - būtu nepieciešams izvērtēt arī tādus faktorus kā telpas platība u.tml. Piemēram, vairāk kā 301 apmeklētājs dienā var būt mazos veikalos, kafejnīcās, kioskos u.c., kur uz vietas atrodas (strādā) viens pārdevējs/darbinieks, līdz ar to nav uzskatāms par samērīgu prasību šādā vietā uzstādīt ĀAD. Mazajiem uzņēmējiem šāds pienākums uzliks milzīgu administratīvo slogu, kā arī nav skaidrs, cik pamatota ir ĀAD uzstādīšanas prasība tajos. Norādām, ka arī anotācijā, aprakstot citu valstu pieredzi, regulējumos ir definēti skaidrāki kritēriji, pēc kuriem tiek noteikta obligātā prasība ĀAD uzstādīšanai.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti uzturam iebildumu. Publiska vieta, kā anotācijā minēts, tiek definētā atbilstoši Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā noteiktajam. Vienlaikus norādām, ka publiska vieta šī likuma izpratnē ir uzskatāma ne tikai publiska vieta iekštelpās (veikali, lidostas, ostas, sporta klubi, baseini, bankas utt.), bet arī ārtelpas - ietve, parks, laukums u.tml., un valsts iestāžu ēkas. Līdz ar to nav saprotams, un ir nepieciešams anotācijā skaidrot, vai defibrilatori ir jāuzstāda arī ārtelpās un kas būs atbildīgās personas (vai atbildīgās personas var būt arī publiskas personas - pašvaldības, valsts) par tiem. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Joprojām nav skaidrs, vai ir veikts izvērtējums, cik ĀAD būtu Latvijā nepieciešami un vai attiecīgais daudzums ir/būs pieejams tirgū. Kā arī uzņēmējiem vai publisko vietu īpašniekiem defibrilatora iegāde un uzturēšana radīs papildu finansiālu un administratīvu slogu. Līdz ar to, lai mazinātu slogu uzņēmējiem, aicinām rast iespēju nodrošināt daļēju vai pilnu līdzfinansējumu defibrilatoru iegādei. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Aicinām anotācijā atkārtoti skaidrot, kādā veidā tiek organizēta ĀAD uzstādīšana, piemēram, lielajos tirdzniecības centros vai lielajās tūristu mītnēs (viesnīcās, atpūtas kompleksos) u.c., jo no pašreizējām Noteikumu punktu redakcijām un anotācijas, nav skaidrs, vai ĀAD ir uzstādāms katrā no veikaliem (nomniekiem), kas atrodas tirdzniecības centra telpās (pieņemot, ka dienas laikā to apmeklē vismaz 301 persona), tūristu mītnes vai pasākumu vietas stāvos u.c. vai ĀAD uz visu uzņēmuma/vietas kompleksu ir uzstādāms tikai viens.
Tostarp anotācijā ir nepieciešams atkārtoti skaidrot, kas notiek gadījumos, ja, piemēram, tuvākais ĀAD atrodas kādā blakus komersanta telpā/veikalā - vai šim blakus komersantam ir pienākums nodrošināt ĀAD izmantošanu nepieciešamības gadījumā, vai viņam ir tiesības atteikt nodot lietošanā savu ĀAD citai personai.  
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti uzturam iebildumu. Ņemot vērā, ka tirdzniecības vietas, tostarp, sabiedriskās ēdināšanas iestādes, izklaides un kultūras pasākumu vietas u.c. ir dažādas un to pieejamie aprīkojumi atšķiras, nav zināms, vai visās vietās ir nepieciešamie IT rīki, lai spētu nodrošināt apmeklētāju plūsmas automatizētu monitoringu (uzskaitījumu). Prasību izvirzīšana attiecībā uz vietu apmeklējušo personu skaitu dienā (uzskaiti) visām tirdzniecības, pasākumu u.c. vietām būtu uzskatāma par nesamērīgu ar būtisku negatīvu ietekmi uz  administratīvā sloga palielināšanos.  
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Anotācijā minēts, publiskās vietas īpašnieki un valdītāji, par saviem līdzekļiem iegādājas defibrilatorus, veic personu apmācību izmantot šīs ierīces, kā arī papildus izmaksas var prasīt defibrilatoru uzkopšana. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam par nepieciešamību aprēķināt tirdzniecības un pakalpojumu nozarēm radītās administratīvās un/vai atbilstības izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Anotācijā minēts, publiskās vietas īpašnieki un valdītāji, par saviem līdzekļiem iegādājas defibrilatorus, veic personu apmācību izmantot šīs ierīces, kā arī papildus izmaksas var prasīt defibrilatoru uzkopšana. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam par nepieciešamību aprēķināt tirdzniecības un pakalpojumu nozarēm radītās administratīvās un/vai atbilstības izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-