Atzinums

Projekta ID
23-TA-712
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
24.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Valdības rīcības plāna (turpmāk - VRP) 126.1.punktā norādītie VRP pasākumi un darbības rezultāts neatbilst Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta Deklarācijā dotajam uzdevumam "Ieviesīsim augstus pārvaldības standartus valsts kapitālsabiedrībās. Vērtēsim atsevišķu valsts kapitālsabiedrību apvienotas pārvaldības izveidi." Deklarācijā ir paredzēts izvērtēt atsevišķu valsts kapitālsabiedrību apvienotas pārvaldības izveidi nevis precizēt koordinācijas institūcijas funkcijas attiecībā uz kapitāla daļu turētāja pienākumu nodošanas un izpildes kārtību, centralizētu valdes nominācijas procesu organizēšanu un dokumentēšanu valsts kapitālsabiedrībās, kurās nav izveidota padome, un padomes nominācijas procesu kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij (bet ne 100 % apmērā). Turklāt norādām, ka stiprināt padomju lomu ir iespējams ar citādām metodēm, nevis mazinot kapitāla daļu turētāja iesaisti uzraudzībā. Attiecīgi Ekonomikas ministrija neatbalsta piedāvāto 126.1.punkta redakciju.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt VRP 126.1.punktu, lai tas atbilstu valdības Deklarācijā dotajam uzdevumam, proti:
Sadaļā "Rīcības plāna pasākums" iekļaut šādus pasākumus:
1) Ieviesti centralizētas pārvaldības elementi valsts kapitālsabiedrību pārvaldībā;
2) pilnveidoti normatīvie akti, kas regulē publiskas personas kapitālsabiedrību pārvaldību;
3) ieviesti pasākumi, kas pieprasa augsta līmeņa caurspīdīgus pārvaldības standartus;
4) veikta atsevišķu valsts kapitālsabiedrību apvienotas pārvaldības izveides vispusīga izvērtēšana.
Sadaļā "Darbības rezultāts" paredzēt:
1.1. īstenotas apmācības kapitāla daļu turētājiem izaicinošo mērķu izvirzīšanai; gaidu vēstuļu sagatavošanai (labākās prakses piemēri); rezultātu izvērtēšanai;
1.2. pasākumi regulārai kapitālsabiedrību darbības rezultātu salīdzināšanai ar Baltijas jūras reģiona valstu kapitālsabiedrību rādītājiem attiecīgajā nozarē, lai sekmētu augstāku rādītāju sasniegšanu tieši Latvijas kapitālsabiedrībām;
2.1. pilnveidots normatīvais regulējums, lai padomē un valdē varētu atlasīt un ievēlēt augsti kvalificētus kandidātus no ārvalstīm ar profesionālām kompetencēm, nevainojamu reputāciju un pieredzi uzņēmumos, kas strādā ar labiem rezultātiem;
2.2. nodrošināts, ka padomes un valdes bonusi sasaistīti ar kapitālsabiedrības finanšu rādītājiem (peļņu);
2.3. nodrošināts, ka ministrijas amatpersonām, kas nodrošina kapitālsabiedrību pārvaldību, līdzvērtīga atlīdzības sistēma, kāda ir piemērojama Valsts kancelejas/PKC amatpersonām, kas nodrošina kapitālsabiedrību pārvaldību;
3.1. ieviesta kārtība, kas paredz obligāciju emitēšana biržā, ja nepieciešams piesaistīt finansējumu, piemērām, virs 20 milj. EUR,
3.2. ieviesta iekšējās kontroles sistēma un risku vadība saskaņā ar labas korporatīvās pārvaldības ieteikumiem
4. sadarbībā ar valsts kapitāla daļu turētājiem un koordinācijas institūcijas padomi padziļināti un vispusīgi izvērtēti atsevišķu valsts kapitālsabiedrību apvienotas pārvaldības ekonomiskie ieguvumi un riska faktori.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija iebilst pret VRP 125.1. pasākuma un tā plānoto darbības rezultātu redakciju pirmajam punktam. Lai arī konceptuāli iniciatīva par fonda izveidi ir atbalstāma, iebilstam par piedāvāto redakciju, kas paredz valsts līdzekļu novirzīšanu arī kaimiņvalstu projektu atbalstam. Norādām, ka mērķis šāda fonda izveidei ir jābūt atbalsta sniegšana Latvijas uzņēmumiem.
 
Piedāvātā redakcija
Pasākumā:1) Īstenoti finanšu instrumenti, paplašinot uzņēmumu pieeju finansējumam, t.sk izveidojot mazo un vidējo uzņēmumu sākotnējā publiskā piedāvājuma fondu, lai nodrošinātu to konkurētspēju starptautiskajā līmenī. Rezultātā: 1) Izveidots sākotnējā publiskā piedāvājuma fonds Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu atbalstam, nodrošinot fonda lokāciju un administratīvo funkciju Latvijā. 
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija lūdz pasākumā 75.8. svītrot no līdzatbildīgajām institūcijām LIAA, jo par līdzatbildīgajām noteiktas "visas ministrijas (izņemot AizM)". Tādējādi, ja būs nepieciešams, Ekonomikas ministrija iesaistīs pasākuma īstenošanā arī LIAA. Tāpēc LIAA speciāli nebūtu izceļama.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Iebilstam, ka deklarācijas uzdevuma Nr.224.2. ” Veidosim programmas jaunu mājokļu attīstībai Latvijas reģionos, kā arī pirmsskolas izglītības iestāžu izveidošanas atbalstam” rīcības plāna pasākumam “Izveidosim mājokļu atbalsta programmu, izmantojot EKII finansējumu un aizdevumu resursus”, kā atbildīgā iestāde ir noteikta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM).
Vēršam uzmanību, ka mājokļu politikas izstrāde, organizēšana un koordinēšana ir  Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM) funkcija un kompetence. Latvijas Nacionālā Attīstības plānā 2021. – 2027.gadam un Reģionālās politikas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam noteiktais atbildības sadalījums paredz, ka EM ir atbildīgā institūcija mājokļu pieejamības jautājumu risināšanā un atbalsta instrumentu izstrādē.
Turklāt, Atveseļošanās fonda 3.1.1.4.investīcijas “Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai” ietvaros, par kuras īstenošanu ir atbildīga EM, ar Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumiem Nr.459 “Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.4.i. investīcijas “Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai” ietvaros” (turpmāk – MK noteikumi Nr.459) ir izveidots Mājokļu pieejamības fonds, kura ietvaros paredzēts attīstīt zemas īres maksas dzīvokļus.
Lai nodrošinātu ātrāku mājokļu būvniecību un mērķtiecīgu finansējuma izlietojumu rezultāta sasniegšanai, ir būtiski:
1) attīstīt MK noteikumu Nr.459 ietvaros jau izveidoto Mājokļu pieejamības fondu, kā atbildīgo institūciju šī Mājokļa pieejamības fonda īstenošanai nosakot EM;
2) nodrošināt, ka valstī turpina darbību viens un jau izveidots atbalsts mehānisms zemas īres maksas mājokļu būvniecībai - Mājokļu pieejamības fonds MK noteikumu Nr.459 ietvaros;
3) izvairīties no paralēla atbalsta mehānisma izveides jau EM īstenotajam Mājokļu pieejamības fondam un neveidot konkurējošu atbalsta mehānismu zemas īres maksas mājokļu būvniecībai un pienākumu dublēšanās ar AS “Attīstības finanšu institūcija Altum”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam VRP pasākumam Nr. 161.4. mainīt izpildes termiņu no “30.04.2025” uz “30.04.2026”.
Starptautiskā izstāde "EXPO 2025 Osaka" norisināsies no 2025.gada aprīļa līdz oktobrim. Lai korekti pabeigtu dalību izstādē un apkopoto tās rezultātus, kā VRP pasākuma beigu termiņu pareizāk būtu norādīt gadu pēc izstādes sākuma. 
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija lūdz svītrot VRP 158.1. pasākuma formulējumā iekavas: (Lēmums par finansējuma piešķiršanu projektam būs zināms 2023.gada februāra beigās).
Kā plānots - 2023.gada februāra beigās tapa zināms, ka finansējums projektam ir piešķirts un tas tiks realizēts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Attiecībā uz VRP pasākumu 171.6. Ekonomikas ministrija lūdz svītrot no darbības rezultātiem tekstu sākot ar 3a) (līdz beigām).
Par prasmju fondiem plānots diskutēt 170.1. pasākuma  (Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas izstrāde) ietvaros. 
Lūdzam labot arī atbildīgos, atstājot tikai Ekonomikas ministriju (vienošanās Nodarbinātības padomes sēdē 15.03.2023.), savukārt, Izglītības un zinātnes ministriju pievienojot līdzatbildīgajiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija iebilst pret 61.1. pasākumu attiecībā uz VD 61. punktu (sadaļa "II. IZGLĪTĪBA. Izglītības pārvaldība), kurš ļoti konkrēti nosaka cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas nepieciešamību izglītības un zinātnes jomā. Līdzīgi kā VRP 271.1. pasākumā Veselības ministrija paredz izstrādāt Veselības nozares cilvēkresursu stratēģiju, arī šeit Izglītības un zinātnes ministrijai jānāk klajā ar līdzīgu pasākumu, par ko pašai arī jābūt atbildīgai (un nevis Nodarbinātības padomei).
Vēršam uzmanību, ka pasākums ar rezultātiem "1) Izstrādāta Cilvēkkapitāla attīstības stratēģija. 2) Nodrošināts ilgtspējīgs finansējums darbaspēka prasmju un kvalifikācijas celšanai." oriģināli ir Ekonomikas ministrijas priekšlikums VRP pasākumam 170.1. (sadaļa "IV. KONKURĒTSPĒJA. Cilvēkkapitāls un nodarbinātība), kur tas atbilst pēc būtības un par to atbildīga būs Ekonomikas ministrija. VRP nevar būt viens un tas pats pasākums ar vieniem un tiem pašiem rezultātiem, par ko atbildīgas ir divas dažādas institūcijas. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Attiecībā uz Plāna 154.3. punktu lūdzam ailē "Darbības rezultāts" numerāciju "1), 2)" aizstāt ar "1)" un secīgi pārnumurēt pārējos darbības rezultāta punktus, kā arī lai ievērotu konsekvenci, ka atbildīgā iestāde tiek noteikta par darbības rezultātu nevis Rīcības plāna pasākumu, lūdzam ailē "Atbildīgās institūcijas" izteikt sekojoši "1) EM (LIAA) 2-3) ĀM".
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam veikt labojumus Plāna 153.1. punktā, precizējot, ka par 2. un 3. darbības rezultātu līdzatbildīgā institūcija ir VARAM, jo saskaņā ar Rīcības plānu pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027. gadam rīcības virzienā Resursu produktivitātes uzlabošana visās tautsaimniecības nozarēs 2.2. punktā ir noteikts, ka VARAM ir atbildīgā iestāde pasākumam "Ekodizaina principu attīstība ražošanā un produktu izstrādē, izglītībā un inovācijās saistībā arī ar produktu politikas pilnveidošanu",  paredzot šim mērķim finansējumu 5 milj. EUR apmērā no Kohēzijas fonda.
Ja minēto labojumu nav iespējams iekļaut, tad lūdzam dzēst Plāna 153.1. punkta trešo darbības rezultātu, jo EM nav pieejams minētais finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-