Atzinums

Projekta ID
23-TA-2046
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100. punktam, kas noteic, ka noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 1. punktu.
Vēršam uzmanību, ka:
pirmkārt, no noteikumu projekta izdošanas tiesiskā pamata (arī anotācijas 1.1. apakšpunktā sniegtās informācijas par noteikumu projekta izstrādes pamatojumu) izriet Ministru kabineta pilnvarojums noteikt konkrētajos likumos minēto paziņojumu saturu un sagatavošanas kārtību (piemēram, Publisko iepirkumu likuma 9. panta 22. daļa 4. punkts) un paziņojumu publicēšanas noteikumus (piemēram, Publisko iepirkumu likuma 8. panta 3. daļa 8. punkts), savukārt noteikumu projekta 1. punktā norādīts vienīgi uz pilnvarojumu noteikt šo paziņojumu saturu;
otrkārt, no noteikumu projekta anotācijas 1.1. apakšpunktā uzskaitītajām tiesību normām izriet konkrēti paziņojumu veidi, uz kuriem attiecināms noteikumu projekts, bet no noteikumu projekta pamatteksta tas neizriet. Attiecīgi nav viennozīmīgi skaidrs, uz kādiem iepirkumu un koncesiju procedūru paziņojumiem noteikumu projekts ir attiecināms, tādēļ atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām nepieciešams izvērtēt noteikumu projekta saturu un iespējamību to precizēt, noteikumu projekta pamattekstā norādot konkrētos paziņojumu veidus vai paredzot atsauces uz likumu (noteikumu projekta izdošanas pamata) vienībām, kurās paredzēti konkrētie paziņojumi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projektu, proti, noteikumu projekta 2. punkta otro teikumu (šis teikums ir precizējams, jo pretēji juridiskās tehnikas prasībām arī skaidro vairākos likumos lietoto jēdzienu "paziņojums") un 2. pielikumu (nepieciešamības gadījumā arī citas vienības), kurā dublētas Komisijas 2022. gada 24. novembra Īstenošanas regulas (ES) 2022/2303, ar kuru groza Īstenošanas regulu (ES) 2019/1780, ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā, (turpmāk - Regula Nr. 2022/2303) prasības.
Tāpat iesakām papildināt anotācijas 1.3. un 5. apakšpunktus, sniedzot konkrētāku informāciju par noteikumu projekta pielikumu saturu, Regulā Nr. 2022/2303 ietverto prasību ieviešanu, no Regulas Nr. 2022/2303 izrietošās rīcības brīvības izmantošanai izvēlēto formu u.c. informāciju, kas raksturo pielikumus, nepieciešamību tos ieviest un tajos veiktās izmaiņas, salīdzinājumā ar Regulas Nr. 2022/2303 pielikuma redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 2. pielikumu un nepieciešamības gadījumā to precizēt vai sniegt izvērstu un pamatotu, skaidrojumu noteikumu projekta anotācijā. Vēršam uzmanību, ka no Komisijas 2019. gada 23. septembra Īstenošanas regulas (ES) 2019/1780 ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā un atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986 (“e-veidlapas”) pielikuma izriet, ka tajā noteiktie fakultatīvie lauki galalietotājiem vispār nav jāredz vai arī, gluži pretēji, valsts, reģionālā vai vietējā līmenī tie var būt noteikti par obligātiem, proti, paredzot rīcības brīvību. Skaidrojam, ka atbilstoši Regulas Nr. 2019/1780 pielikuma norādījumiem 2. tabulas lasīšanai, ar fakultatīviem laukiem saprotami tikai tie, kas atzīmēti ar “O”, savukārt lauki, kuri šifrēti ar “M”, ir obligāti aizpildāmi.
Savukārt, salīdzinot Regulas Nr. 2022/2303 pielikuma prasības ar noteikumu projekta 2. pielikumu, secināms, ka atsevišķos gadījumos, noteikumu projekta 2. pielikumā vairāki Regulā Nr. 2022/2303 noteiktie obligātie lauki nav norādīti kā obligāti aizpildāmi. Piem., kodam "BG-503" datu lauki noteikumu projekta pielikumā noteikti kā "Piemērojams lauks, ja attiecināms", no kā secināms, ka lauks, nav visos gadījumos obligāts, kodam "BT-13720" minētajā regulā visi lauki noteikti kā obligāti, bet noteikumu projekta pielikumā atsevišķi lauki atstāti tukši utt. Attiecīgi paužam bažas, ka noteikumu projekta 2. pielikums varētu neatbilst Regulā Nr. 2022/2303 noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām pārskatīt noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšpunktu, nodrošinot, ka noteikumu projekta un tā pielikumu satura un no tā izrietošo praktisko aspektu atspoguļojums ir pietiekami konkrēts, lai noteikumu projekta adresātam tas būtu pilnībā skaidrs un nepārprotams. Vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcijā noteikumu projekta 1. pielikums nav skaidrots, bet 2. pielikums minēts ļoti vispārīgi, nenodrošinot pietiekami konkrētu skaidrojumu par ar to saistītajiem noteikumiem, tajos veiktajām izmaiņām u.tml.. Tāpat šķietami nav papildināti skaidrojumi, kas vērsti uz risinājuma apraksta pirmajā rindkopā uzskaitīto normatīvo aktu aizstāšanu, atzīstot tos par spēku zaudējušiem projekta 4. punktā. Attiecīgi lūdzam  arī papildus skaidrot problēmu un pašreizējo situāciju, no kuras izriet attiecīgais risinājums, nodrošinot pilnīgāku tā izpratni. Analoģiski aicinām anotācijas risinājuma aprakstā nodrošināt sasaisti arī ar citām noteikumu projekta vienībām, tādā veidā konkrēti norādot no noteikumu projekta izrietošo noteikumu sasaisti ar konkrēto projekta punktu, kas, projekta adresātam, uzlabo anotācijas pārskatāmību un atvieglo uztveramību kontekstā ar projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Iesakām papildināt anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulas rindu "Regulas 2019/1780 pielikuma 2.tabula" un "Regulas 2019/1780 pielikuma 1.tabula" "C" ailes ar norādi uz to, ar kādiem nacionālajiem tiesību aktiem ieviestas minētās direktīvas, ņemot vērā, ka gadījumā, kad starptautisko tiesību normas tiek ieviestas daļēji, ir jāskaidro, kad un kādā veidā tiks nodrošināta attiecīgo regulas prasību ieviešana pilnībā, un jānorāda institūcija, kura ir atbildīga par šo prasību ieviešanu pilnībā (atbildīgā institūcija).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.1. apakšpunktu un 5.4. apakšpunkta 1. tabulu, ņemot vērā, ka ar projektu tiek ieviestas, gan Regulas Nr. 2022/2303, gan Komisijas 2019.gada 23.septembra Īstenošanas Regula (ES) 2019/1780, ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā un atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986 (e-veidlapas) tiesību normas (turpmāk - Regula 2019/1780). Attiecīgi lūdzam: 
1) anotācijas 5.1. apakšpunktā saglabāt arī sākotnējo atsauci uz Regulu 2019/1780;
2) anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulā izveidot divas sadaļas "Regula 2022/2303" un "Regula 2019/1780". Sadaļā "Regula 2022/2303" iekļaujot informāciju par tās: 1.panta 1.punktu (grozītās Regulas 2019/1780 3.pants),1.panta 2.punktu (grozītās Regulas 2019/1780 3.a pants), 1.panta 3.punktu (grozītās Regulas 2019/1780 pielikuma  2. tabula) un 2. pantu, bet sadaļā "Regula 2019/1780" saglabājot ailes un informāciju, kas attiecināma uz konkrētās regulas tiesību normu ieviešanu. Tādā veidā nodrošinot korektu Eiropas Savienības tiesību normu ieviešanas atspoguļojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Iesakām papildināt anotācijas 5.4. apakšpunkta 1. tabulas sadaļu, konkretizējot Regulā Nr. 2019/1780 paredzētās rīcības brīvības, tajā noteiktos fakultatīvos laukus nacionālajā regulējumā noteikt par obligātiem, izmantošanu, ņemot vērā, ka attiecīgajā 1. tabulas sadaļā norādāms: ""Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?", tostarp konkrēti norādot minētās regulas normas, kas paredz rīcības brīvību, kādā veidā minētā rīcības brīvība ir vai nav izmantota noteikumu projektā, un to, kādēļ ir vai nav izmantota regulā paredzētā rīcības brīvība".
Piedāvātā redakcija
-